Розробка поданого уроку-інтеграції містить матеріали з української мови та трудового навчання, поєднані спільною темою «ЗИМА» що дозволяє учням здобувати знання у гармонії з оточуючим світом. На практиці проведення даного уроку показало актуальність та ефективність проблеми інтеграції у початковій школі.
Конспект інтегрованого уроку з української мови та трудового навчання у 2 класі
Автор: вчитель початкових класів Донець Лариса Григорівна
Розробка поданого уроку-інтеграції містить матеріали з української мови та трудового навчання, поєднані спільною темою «ЗИМА» що дозволяє учням здобувати знання у гармонії з оточуючим світом. На практиці проведення даного уроку показало актуальність та ефективність проблеми інтеграції у початковій школі.
Тема. Закріплення знань про питальне, розповідне, спонукальне речення. Розділові знаки у кінці речення, велика літера у першому слові речення. Побудова речень. Колективна аплікація.
Мета.
Українська мова: закріпити вміння розрізняти речення за метою висловлювання, розставляти розділові знаки в кінці речень; перебудовувати розповідні речення у спонукальні, питальні; розвивати усне і писемне мовлення учнів; формувати самостійність у роботі; виховувати охайність та культуру письма.
Трудове навчання: оформлення сторінок книжки-саморобки
Ключові компетентності:
Предметні компетентності
Українська мова:
• знає види речень за метою висловлювання;
• розпізнає речення, будує їх за поставленим завданням;
• встановлює межі речень, виправляє помилки у записаному тексті;
• відновлює деформовані речення;
• вміє виразно читати, інтонувати;
Трудове навчання:
Обладнання: аркуші паперу, мовні завдання, роздруковані
для підгруп, парадоксальна розповідь, зимова мелодія (запис).
Тип уроку: урок – інтеграція (українська мова, трудове навчання).
І.Організаційний момент
Лише дзвоник задзвенить –
Тиша в клас приходить вмить.
В нас роботи так багато,
То ж працюємо завзято!
ІІ. Оголошення теми
1.Читання теми уроку на слайді
- Сьогодні на уроці ви матимете змогу продемонструвати свої мовні знання, мовленнєві вміння та навички під час виконання вправ творчого характеру. Отже, будьте уважними й старанними. Намагайтеся не припускатись помилок. Сьогодні ми станемо авторами сторіночки книжки – саморобки про зиму. Для цього нам необхідно виконати мовні завдання з теми «Речення». Адже автори книги повинні бути грамотними. Кожне правильно виконане завдання ви відтворите на аркуші паперу. До кінця уроку наші «сторінки» стануть кольоровими і дійсно цікавими. Але ми повинні згадати «будову» книжки.
(Клас розділений на групи: «Автори 1 сторінки», «Автори 2 сторінки», «Автори 3 сторінки» «Автори 4 сторінки».
ІІІ. Основна частина уроку
Хвилинка каліграфії (слайд). Робота над загадкою
• Не кущ, а з листочками.
Не сорочка, а зшита. (Книга)
— Складіть речення зі словом книга.
1.Повторення вивченого
Бліц-опитування «Продовжи речення»
- Речення складаються зі … (слів).
- Речення виражає … (закінчену думку).
- Слова в реченні пишуться … (окремо).
- Перше слово в реченні пишеться … (з великої букви).
- За метою висловлювання речення бувають … (розповідні, питальні, спонукальні).
- Розповідне речення - це … .
- Питальне речення – це … .
- Спонукальне речення – це … .
- У кінці речення може стояти - … .
- У кінці яких речень ставиться знак оклику?
2. Робота в зошитах
1.) Прочийте загадку. Запишіть відгадку. А відгадка – назва вашої сторінки у книжці-саморобці. Випишіть питальне речення.
Аж тріщить мороз, лютує.
Сніжна віхола танцює.
А ставок у лід закутий,
Що за місяць, діти?
(Лютий)
Хто вночі у лісі, полі
побілив усе довкола?
Хто смереку і ялину
вбрав у сніжну кожушину?
(Зима)
Холод нам несе мороки.
У турботах плине будень.
Це останній місяць року,
Зветься як він, діти?
(Грудень)
Новий рік розпочинає,
зі святами привітає.
Хто щедрувати діток водить,
на ялинці хороводить?
(Січень)
2.) Випишіть з текста розповідне речення, яке стосується вашої сторінки.
Січень – середній місяць зими і січе її навпіл.
Зима – найхолодніша пора року, час хуртовин і сильних морозів.
Лютий – найкоротший місяць зими, але найпримхливіший.
Грудень – перший місяць зими, на всю зиму землю остуджує.
(Хто перший справився, той приклеює речення на сторінку)
3.) «Квест»- пригодницька захоплююча гра з перешкодами.
1. Йди до дошки.
2. Візьми аркуш зі своїм номером.
3. Підійди до гостей, звернися за допомогою питального речення. ( Якщо отримав позитивний результат, скажи спонукальне речення. Якщо ні, питай далі.)
4. Отримай завдання.
5. Виконуйте завдання в групі.
Прочитайте речення, поставте в кінці розділові знаки.
Зима найхолодніша пора року. А як же чекають зиму діти! Ви запитаєте чому? Та в сніжки ж можна пограти! А дорослі люблять зиму? Звичайно, бо взимку багато народних свят.
4.) Поки 1 учень отримує завдання, інші працюють над Парадоксальною розповіддю (слайд)
Знайти у тексті помилки та виправити, щоб вийшов правильний тест.
Завітала до нас осінь. Посріблила листя на деревах. З неба іноді злітають до нас градинки. Ось вони кружляють у танці, піднімаючись все вище до неба. До годівниць частенько прилітають пташки: снігурі, лелеки, горобчики,ластівки. Тут вони збираються, щоб весело погомоніти у холодний зимовий день. А ми, дітлахи, не любимо зиму, бо не можна кататися на санках, кидатися сніжками.
Весна – прекрасна пора року! (Слайд)
Фізкультхвилинка
5.) З’єднайте словосполучення лівого і правого стовпчиків так, щоб утворилось речення. Запишіть «своє» прислів’я.
Лютий – місяць лютий, а зими середина.
Січень – року початок, сюди-тень, туди тень, та й минув день.
Зимова днина така: і хату студить.
Грудень землю студить запитує, як взутий.
6.) Встановіть межі речень. Запишіть утворений текст.
Прийшла зима з півночі повіяв студений вітер що це сиплеться з неба та це ж сніжинки вони кружляють у повітрі і падають на землю.
7.) Розповіде речення перебудуй на спонукальне, питальне.
Діти підгодовують пташок взимку.
Хлопчики виготовили годівнички для птахів.
8. Додаткове завдання. Роз’єднай слова та прочитай прислів’я та приказки,прикмети про зиму. Робота в парах (спільне обговорення)
Багатоснігубагатохліба.
Дозавірюхитребакожуха.
Зимабезснігулітобезхліба.
Зимоюденьок,яккомарівносок.
Синицяпищитьзимувіщить.
ТріщинетріщиминулоВодохреща.
Яклютийнелютуй,анавеснубрівнехмур.
ІV. Доповнення сторінки книжки-саморобки аплікацією на аркуші зимовими елементами (назви сторінок, пейзажі, листки календаря..).
Учні вирізають елементи аплікації і колективно доповнюють її на аркуші під зимову мелодію.
Пояснення виготовлення аплікації.
Спочатку треба розташувати свій візерунок на аркуші, потім брати елемент, намазувати клеєм і приклеювати до потрібного місця.. Подивіться уважно і зробіть свій вибір, які частинки ви будете використовувати?
Практична робота. Допомагаю індивідуально. Використовую поточний інструктаж.
VI. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.
- А зараз самі оцініть результати своєї діяльності на уроці.
- Якщо ви вважаєте, що робота на уроці вам давалась легко і ви зовсім не відчували труднощів, – прикріплюйте листочки-прищепки на зелене дерево.
- Якщо ви відчували певні труднощі і під час виконання завдань про щось запитували у мене чи в когось із однокласників – чіпляйте листочки на жовте дерево.
- І якщо потребували значної допомоги вчителя або учнів, прикріпіть листочки до червоного дерева.
– Як бачите, із маленьких листочків зусиль та старань складається яскраве дерево ваших знань. То ж я бажаю вам завжди бути успішними, розумними і обов′язково упевненими в собі.
3. Гра «Інтерв’ю»
Годинник невтомний показує враз,
що нашу роботу закінчити час.
VII. Підсумок уроку.
Ось і закінчено урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі!