Урок "Запитання до природи. Екскурсія у весняний ліс"

Про матеріал
Дана розробка стане у нагоді для проведення уроку-екскурсії. Допоможе виявити разом з учнями зміни, що відбулися навесні в неживій природі, у житті рослин, у праці людей; з’ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; розкрити значення перебування на свіжому повітрі для зміцнення здоров’я; розширити поняття про дерева, кущі, трав’янисті рослини; розвивати спостережливість учнів.
Перегляд файлу

Тема. Запитання до природи. Екскурсія у весняний ліс

Мета уроку: виявити зміни, що відбулися навесні в неживій природі, у житті рослин, у праці людей; з’ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; розкрити значення перебування на свіжому повітрі для зміцнення здоров’я; розширити поняття про дерева, кущі, трав’янисті рослини; розвивати спостережливість учнів.

Очікувані результати: учні повинні називати сезонні зміни в природі навесні: зміну висоти положення Сонця на небосхилі, зміну температури повітря; учні повинні виявляти знання особливостей поведінки тварин і рослин навесні.

Обладнання та матеріали: загадки, народні прикмети.

Тип уроку: урок-екскурсія.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Підготовка до екскурсії

Інструктаж з правил безпеки під час проведення екскурсії:

1. Шикуємось парами, ідемо пара за парою.

2. Не вибігаємо на проїзну частину дороги.

3. Під час екскурсії слід триматися разом, не відволікатись.

ІІІ. Повідомлення мети екскурсії

Учні під час екскурсії мають з’ясувати, чому відбулися зміни в неживій природі (якими стали повітря, вітер, небо, опади), розрізняти рослини за зовнішнім виглядом, проаналізувати зміни, які з ними відбулись. Звернути увагу на поведінку пташок, знайти на деревах гнізда.

IV. Проведення екскурсії

1. Актуалізація знань. Спостереження за змінами в неживій і живій природі

— Діти, яка пора року настала? Які ви знаєте весняні місяці?

— А чи знаєте ви, чому вони так називаються?

— Коли день весняного рівнодення?

— Чому він так називається?

2. Розповідь учителя про березень

Ми вже говорили, що перший весняний місяць має кілька назв. У березах починає рухатися сік, тож і кажуть: місяць-соковий. Він і «березоль», бо на березах розпускаються бруньки. Він і «сухий» де-не-де підсихає ґрунт. А ще його називають «прощальник», «різнопогодник», бо березень примхливий: то дощ, то сніг, інколи ще мороз нагадує про себе. Розтає сніг, темнішає дорога, на полях з’являються перші проталини, парує земля. А народ примічає: довгі бурульки на затяжну весну.

Ви правильно вказали, що 21 березня день весняного рівнодення. Після цього день починає збільшуватись, а ніч зменшуватись.

Вільха вкривається пилковим серпанком, підростає підбіл, квітує підсніжник. Це справжні посланці тепла. Крони в беріз почервоніли, а кора осики стає зеленою. Розпочинається сокорух насамперед у клена. Красуня-береза у цьому відстає від нього на два тижні. Уже в кінці березня на початку квітня на осонні можна побачити метеликів-лимонниць і кропив’янок.

У наших краях настала й пташина весна: граки прилетіли перші таловини на поля принесли, малинівки з’явились струмочки заспівали, жайворонки над полями закружляли трава зазеленіла.

3. Бліцтурнір

Учитель ставить запитання, учні швидко відповідають, доповнюючи відповіді один одного.

— Яку користь приносять птахи?

— Які птахи ще прилетять до нас?

— Як поводяться в березні тварини?

— Що роблять садівники в садах навесні?

4. Робота з прислів’ями. (Роздавальний матеріал.)

Учні пояснюють зміст народних прислів’їв.

Подумайте й поясніть, чому так говорять.

 Проліски — очі березня.

 У березні курка нап’ється води з калюжі.

 Як березень не хмуриться, а вже весною пахне.

 У березні позаду і попереду зима.

 Якщо рання весна щедрить інеєм — на хорошу погоду.

5. Квітневі зміни в природі

 Розповідь учителя 

Давньоруська назва цього місяця «цвєтень». За непостійність погоди давні русичі називали цього примхливця «парильником», «шилокругом». Сонце, сніг і дощ бувають уперемішку. Куди не глянь скрізь вода: настав час весняної повені.

— А які прикмети квітня знаєте ви? (Відповіді дітей.)

Передбачати, якою буде весна,— важливо для хліборобів, адже від цього залежатиме час проведення весняних польових робіт.

— Які роботи проводяться в полі навесні, у квітні? (Розповіді дітей.)

З’явились підсніжники час орати.

Зацвіла осика сій моркву, черемха час висаджувати картоплю.

Розпускається листя на березі слід сіяти овес.

До появи листя на дубі не варто сіяти пшеницю, коли ж трава вже добре проросте, настає час сіяти гречку.

Багатий квітень на трав’янисті рослини. З’явились метелики. Повертаються додому птахи.

— Хто з вас приготував прислів’я чи вірші про квітень? (Учні зачитують свої добірки.)

6. Зміни в природі в травні

Читання вірша Якова Щоголіва «Травень».

Травень

Не дивуйся, що з весною
Інший світ настав:
Полем, лісом і водою
Травень завладав!
Глянь у поле: по коліна
Досягла трава;
Сонце, жито і ярини
Яр’ю облива.
Подивись на прозір річки,
Як її вода,
Ллючи хвилі невеличкі,
Млоддю вигляда.
Хлопчик стиха коло броду
Тягне рогозу;
Темна сила хиле в воду
Вільху і лозу.
А ходім сюди зо мною
В чорностволий ліс,—
Він ще листвою густою
Не зовсім заріс.
Тут тобі остання пташка,
Жоден черв’ячок;
На стволині черепашка,
На траві жучок,—
Скажуть всі вони: «З весною
Інший світ настав;
Полем, лісом і водою
Травень завладав!»

 Розповідь учителя

У травневій природі багато цікавого. Розквітла верба. Листя на дереві ще немає, а гілки суцільно уквітчані жовтими пухнастими кульками. Здаля дерево здається жовтою кулею, над якою з ранку до вечора гудуть бджоли, збираючи цілющий травневий мед. Дикорослі трави доповнюють нашу їжу вітамінною зеленню. Серед них знайдете й такі, з яких можна зварити борщ, юшку, кашу, приготувати салати, смачні напої. Це щавель, лобода, грицики, подорожник, кульбаба, кропива, лопух.

Вилітають травневі хрущі. У більшості пернатих мешканців з’явились пташенята.

— Як необхідно поводитися в цей час у лісі? (Відповіді дітей.)

У народі говорять:

 Травень пора цвітіння.

 Як на дощ багатий май щедрий буде урожай.

 Дощ у травні хліба піднімає.

 Холодний май буде каша й коровай.

Травень ліси прикрашає, літо в гості чекає.

7. Емоційне сприйняття весни

— Заплющте очі та послухайте весняні голоси, вдихніть чисте прохолодне повітря, відчуйте запах першої зелені. Замріть і прислухайтесь до своїх почуттів: чим пахне, що відчуває ваша шкіра, які звуки ви чуєте?

(Учні розповідають про свої почуття та відчуття.)

V. Підбиття підсумків екскурсії

1. Відгадування загадок про весну, підготованих учнями і вчителем

Бесіда за змістом загадок.

 Тане сніжок, зеленіє лужок,
День прибуває коли це буває?

                                                   (Навесні.)

 Де вона проходить —
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають.

                                (Весна.)

 Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.

                                              (Грак.)

 У лісах струмки пустила,
Землю травами встелила.

                                          (Весна.)

 Три брати ідуть по світу —
Від зими назустріч літу.
Перший пройде тане лід,
Другий пройде всюди квіт,
Третій пройде укрива
Землю шовкова трава.

        (Березень, квітень, травень.)

 Гостя до нас завітала —
Холод-сніг увесь прогнала.

                                             (Весна.)

2. «Фольклорна скарбничка»

Учні виразно читають народні пісні-веснянки. (Роздавальний матеріал.)

Пісні-веснянки

* * *

Ой виходьте, дівчата,
Та в сей вечір на вулицю
Весну красну стрічати,
Весну красну вітати.

Будемо весну стрічати
Та віночки сплітати,
А віночки сплетемо,
Хороводом підемо.

* * *

Весна, весна, весняночко,
Прийди до нас, паняночко.
Розбий мости криговії,
Посій трави шовковії,
Посій квіти запашнії.

* * *

Ой минула вже зима,
Снігу, льоду вже нема.
Ой нема, ой нема,
Снігу, льоду вже нема.

Прилетіли журавлі,
І великі, і малі.
Журавлі, журавлі,
І великі, і малі.

Ми цю пісеньку співаємо
І весноньку викликаємо.
Ой весна, ой красна,
Ти прийшла до нас, весна.

 

* * *

Розійшлись хмарки, гляне сонечко,
Заб’ється в грудях моє серденько.
Ой прийшла весна, ой прийшла красна,
Принесла мені щастя й радощі.

Защебетали пташечки мої,
Повеселіли сумні діброви.
Ой пришла весна, ой прийшла красна,
Принесла мені щастя й радощі.

VI. Домашнє завдання

Підготувати календарі погоди до підведення підсумків весняних спостережень.

 

 

Додатковий матеріал для вчителя

Весняні прикмети про погоду

 Сильний вітер під час опадів при плюсовій температурі до швидкого припинення снігу та різкого потепління.

 Грім у березні до повернення холодів.

 Перший грім при північному вітрі до холодної весни, при східному до сухої і теплої, при південному до тепла, західному до мокрої весни.

 Якщо небо на ніч вкривається хмарами й посилюється вітер, заморозків не буде.

 Прилетів жайворонок до сталого тепла. Рано повернулися з півдня граки на теплу весну.

 Якщо квітневий дощ починається великими краплями, він буде недовгий.

 Уранці на кінчиках листя й трави висять краплі роси бути дощу.

 Тиха світла ніч без роси чекай дощу на наступний день.

 Стелиться вранці туман по воді до гарної погоди, піднімається вгору до негоди.

 Основна ознака покращення погоди розмивання однорідної сірої суцільної хмарності.

 Чим сильніший вітер, тим менша ймовірність місцевих заморозків.

 Жовту акацію посилено відвідують бджоли та інші комахи перед наближенням негоди, перед сухою і ясною погодою відвідують слабо.

 Перед негодою квіти суниці никнуть.

 Перед негодою квіти кульбаби змикаються.

 Бджоли вилетіли з вуликів, але залишаються поблизу наближається негода.

 Соловей всю ніч співає перед погожим днем.

 Летять журавлі мовчки, низько і швидко до поганої погоди.

Прикмети з опорою на різні явища

Умовно всі народні прикмети про весну можна розбити на кілька груп за спостереженнями за різними істотами та явищами.

Наприклад, спостереження за птахами свого часу дали можливість нашим предкам сформувати кілька вельми точних тверджень, які сьогодні допомагають нашим сучасникам «зазирнути в майбутнє».

 Синиці довго не відлітають від людського дому, провіщають холодну весну.

 Після прильоту дроздів майже не буває заморозків.

 Якщо різні перелітні птахи прилітають одночасно, це обіцяє дружну й теплу весну.

 Якщо гуси, що повертаються в рідні краї, летять низько буде мало опадів і, навпаки, якщо гуси летять високо чекай на дощове літо.

 Якщо птахи вибирають місця для гнізд на південних сторонах дахів, дерев або чагарників літо буде холодним.

Не менш надійними народними прикметами про весну можуть стати й прикмети, пов’язані з комахами.

 Павуки плетуть павутиння високо над землею весна буде дружною, і, крім того, можливо затоплення низин.

 Мурахи вибираються з південного боку мурашника літо буде коротким і прохолодним.

 Бджоли вилітають з вуликів незвично рано весна буде затяжною, довгою.

Ще однією важливою групою весняних народних прикмет можна вважати й прикмети, пов’язані з деревами.

 Велика кількість соку в березах означає дощове літо.

 Якщо дуб вкривається листям раніше, ніж ясен, це віщує сухе літо з малою кількістю опадів. Можливі й посухи.

 Якщо горобина пізно зацвітає, то осінь буде затяжною, дощовою й багатою на гриби.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Толкачова Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 січня 2019
Переглядів
3116
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку