Урок зарубіжної літератури 11 клас Дж.Оруелл "Колгосп тварин"

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури (11 клас) Джордж Оруелл "Колгосп тварин". Тема: Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покори в суспільній свідомості. Художній конфлікт. Персонажі. До розробки уроку є додаток.
Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної літератури 11 клас

Урок №19 Антиутопія у світовій літературі. Велика Британія. Джордж Оруелл.

Тема: Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покори в суспільній свідомості. Художній конфлікт. Персонажі.

Мета - формування компетентностей: предметні (поглиблення знань про творчість та оригінальність мислення Джорджа Оруелла, його безкомпромісність і дар передбачення); розвиток навичок дослідницько-аналітичної роботи з текстом; розвиток культури зв'язного мовлення; ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення); комунікативні навички роботи в малих групах; інформаційні: уміння визначати символічний сенс сюжету, проблематику твору; навички роботи з текстом твору; уміння і навички аналітичного характеру; уміння відстоювати свою думку; громадянські: свідоме ставлення до розвитку суспільства й людства, почуття особистої та соціальної відповідальності за долю країни, неприйняття будь-яких проявів тоталітаризму; загальнкультурні: естетичний смак та зацікавленість читанням антиутопічних творів, гуманістичний світогляд.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі відповідних умінь та навичок.

Основні терміни та поняття: антиутопічний твір, повість-притча, конфлікт, тоталітаризм.

Міжпредметні зв'язки: історія.

Обладнання: підручник «Зарубіжна література» 11 клас, Ю. Ковбасенко, опорна схема «Джордж Оруелл «Колгосп тварин», ілюстрації до твору, мультимедіа.

«Мало про кого радянська преса протягом сорока років

говорила з такою ненавистю, як про Джорджа Оруелла.

Говорила мало, та й то крізь зуби, захлинаючись злістю».

Ілан Полоцк, перекладач твору «Колгосп тварин»

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

- Дайте визначення поняття утопія, антиутопія, антиутопічний твір.

- Назвіть основні ознаки антиутопічних творів.

- Назвіть відомих вам представників антиутопічного жанру у світовій літературі (Дж. Свіфт "Мандри Лемюеля Гуллівера...", Г. Велс ""Машина часу", Дж. Оруелл "1984", "Колгосп тварин", В. Дж. Голдінг "Володар мух", Р.Д. Бредбері "451 за Фаренгейтом", А. Азімов "Кінець вічності").

- Як ви вважаєте, наскільки важлива форма художніх творів для втілення певних поглядів, переконань, застережень?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- перегляд мультфільму "Аnimal farm" (1954 р.) - фрагмент, коли тварини, об'єднавшись, проганяють пияку-господаря містера Джонса і здобувають свободу, рівність. На фермі встановлюється мир, злагода, добробут.

1. Слово вчителя

Тож автор обирає саме пародійний жанр аби неприхованою сатирою відтворити еволюцію стану тварин від абсолютної свободи до диктатури свині на прізвисько Наполеон. Написаний у 1943 р, твір побачив світ у 1945 р. Його відмовилися друкувати в Англії та США через жорстку сатиру на сталінізм. Дж. Оруелл, який ненавидів імперіалізм, фашизм, у своєму творі, не ховаючись за метафорами, оповідає про новітню брехню, про брехню, замасковану під правду. За сатирою на несправедливе суспільство проступає відчай самого автора. І все-таки ідея твору "Колгосп тварин" вселяє усвідомлення того, що людство ніколи не відмовиться від боротьби за щастя і справедливість, а той, хто спробує встановити диктатуру й придушуватиме людську гідність, асоціюватиметься зі свиньми із твору Дж. Оруелла.

Оруелл, віртуоз англійської словесності, свідомо писав "Колгосп тварин" простою мовою, без метафор та ідіом, - щоб повість легко можна було перекласти будь-якою слов'янською мовою, і вона коли-небудь потрапила до СРСР. Хоч і мріяти про таке все ж Оруелл не міг: в НКВС на нього давно збирали досьє, де письменника називали троцькістом, що означало автоматичну заборону на публікацію його творів в СРСР.

Проблемне запитання:

- Чому створений на фермі ідилічний устрій, коли кожен працював, ніхто не крав, зазнав краху? На це та інші запитання ми сьогодні спробуємо відповісти.

IV. Робота над темою уроку.

1. Організація роботи учнів у малих групах (по 2-3 учні) за опорною схемою (додаток до уроку).

Завдання №1: розкрити алегоричний зміст конкретного розділу твору, наводячи цитати з повісті-притчі.

Завдання №2: розкрити зміст суперечностей, які виникли під час розгортання сюжету твору, визначити основний конфлікт.

2. Відповіді учнів.

3. Бесіда

- Як виникла у Дж. Оруелла ідея написати цей твір? (Якось у селі Джордж Оруелл побачив хлопчика, що гнав дорогою коня, б'ючи його лозиною щоразу, як той намагався звернути вбік. "Мене вразила думка, - згадував він, - що, якби лише тварини усвідомили свою силу, ми не змогли б панувати над ними, і що люди експлуатують тварин майже так само, як багаті експлуатують пролетаріат").

- Назвіть сім заповідей, за якими тварини збиралися жити по-новому. (1. Усяка двонога істота - ворог. 2. Усяка чотиринога істота чи птах - друг. 3. Тварина ніколи не носить одяг. 4. Тварина ніколи не спить у ліжку. 5. Тварина не п'є спиртного. 6. Жодна тварина не вбиває іншої тварини. 7. Усі тварини рівні).

- Як звучала остання змінена заповідь? Про що це говорить? (Усі тварини рівні (пізніше додали: та деякі рівніші за інших). Відбулась узурпація влади в колективному господарстві тварин).

- Чому Наполеон намагається витлумачити сім заповідей по-своєму? (Наполеон, скриставшись допомогою псів, яких виховав, вигнав з ферми Обвала. Поступово всі заповіді змінюються, а потім і зовсім скасовуються. Настає одноосібне керування Наполеона, його безмежна влада, свавілля й терор - культ Наполеона).

- Чому так сталося, що наївні, але працьовиті тварини опинилися у іншому ярмі? Ярмі Наполеона (своїх над своїми)? (можливі відповіді: їхня необізнаність і довірливість; неможливість усвідомлення, що не люди (багатії), а свої (бідні) можуть так вчинити з ними; їхня малограмотність; страх перед загрозою всесильного лідера тощо).

- Хто у творі є основоположником філософії "тваринізму"? (Наполеон).

- Чому свині, яких автор називає найрозумнішими тваринами на фермі, починають жорстоку тиранію щодо таких, як і вони, свиней? ("Найрозумніші тварини" так само прагнуть повного контролю над суспільством (колгоспом тварин), як і всі деспотичні правителі. Абсолютна влада не передбачає компромісів та милосердя до собі подібних. Найкращим захистом від тоталітаризму є заможне і освічене населення, що має широкі громадянські права, чого бракувало жителям ферми (малограмотні, бідні, безправні).

- Кого у творі виставлено як "ворогів народу", і вони зазнали жорстокої розправи? (Молоді поросята, прибічники Сніжка).

- Чи можна виправдати систему, яка знищує людину як ворога народу? (Це був антигуманний режим, який не допускав інакомислення й непослух, пригнічував громадську волю та свідомість, йому немає виправдання).

- Як ви прокоментуєте у зв'язку з цим одну із переписаних заповідей на фермі "Тварини не мають убивати собі подібних... (без причини)"? (Перебираючи на себе усю повноту влади на своїй фермі, Наполеон переписує і цю заповідь на свою користь, очевидно, тому, що причину можна завжди знайти. Тиран порушує цю заповідь, аби посіяти страх серед жителів ферми).

- Чому людство ніколи не відмовиться від боротьби за щастя і справедливість? (Можлива відповідь: хоч ідеального суспільства ми не назвемо, але людство завжди буде прагнути таке суспільство побудувати. Громадяни будь-якої країни борються за свої права і свободи, за щастя і справедливість, за свободу слова і демократію. Цей процес триває і зараз.).

- Чи є твір Дж. Оруелла актуальним у наш час? (Актуальність твору зумовлена його проблематикою: людина стає свинею внаслідок власного вибору).

- Як письменник став ворогом будь-якого тоталітарного режиму? (матеріал підручника стор. 121 про становлення Дж. Оруелла-антифашиста).

Коментар вчителя:

Навіть серед ідейних товаришів Оруелл був чужим. Британські інтелектуали ототожнювали соціалізм із сталінським СРСР, а Оруелл називав кремлівський режим злочинним, про що знав не з чуток. В Іспанії він вступив до Робітничої партії марксистської єдності (РПМЄ). Її лідери різко критикували політичні переслідування в СРСР й симпатизували Льву Троцькому, найлютішому ворогу Сталіна.  РПМЄ була в Іспанії більш популярною, ніж місцеві комуністи, що дратувало Кремль ще більше. У 1936 році разом із військовою допомогою республіканцям, що боролися проти фашистського режиму генерала Франсіско Франка, на Піренеї прибули й агенти радянських спецслужб. За два роки вони повністю знищили партійний актив Робітничої партії. Така ж доля спіткала і Оруелла, але через поранення в шию його було відправлено на лікування, що й врятувало Дж. Оруелла від переслідування спецагентів. Письменник повернувся з тієї війни розчарованою у революції людиною. І головною причиною став Сталін та його політика масового терору. Про це Оруелл і написав свою повість "Колгосп тварин", яку наприкінці 1945‑го все ж зміг  опублікувати на батьківщині. Мине ще пару років, і голова іноземної комісії Спілки радянських письменників Михайло Аплєтін напише у біографічній довідці на Оруелла: “Автор мерзеннішої книги про  Радянський Союз часів з 1917 по 1944 роки”.

- Як література впливає на життя? Яка премія в США пов'язана з персонажем роману Дж. Оруелла "1984"? (Рубрика "Це цікаво", с. 122 підручника).

- Яке ідейне навантаження несе плакат, зображений на стор. 122 підручника?

- Прокоментуйте слова одного із персонажів роману "1984" О'Браєна про абсолютну владу (стор. 122 підручника).

- У чому виявилось пророцтво Дж. Оруелла? (Поступове становлення СРСР на шлях капіталізму (об'єднання свиней із містером Калмінґтоном) і повернення йому колишньої назви "Панський двір" (Російської Федерації замість зниклої Російської імперії)).

V. Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь та навичок.

1. Робота з епіграфом уроку.

- Як ви розумієте слова, що є епіграфом до нашого уроку? (Для Москви саме ім'я Джорджа Оруелла було неприємним. За цим псевдонімом ховався Ерік Блер, ідейний ворог сталінської версії комунізму).

2. Надайте ваш коментар стосовно ілюстрації до твору "Колгосп тварин" Джорджа Оруелла.

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

1. Слово вчителя

- Давайте згадаємо етапи нашого уроку і відтворимо його деякі моменти. Які терміни теорії літератури ми сьогодні повторили?

- Вернімося до проблемного питання початку нашого уроку (чому створений на фермі ідилічний устрій, коли кожен працював, ніхто не крав, зазнав краху?).

- Як ви думаєте, чи змогли ми відповісти на це запитання?

- За допомогою цього запитання що нам все-таки вдалося з'ясувати?

2. Колективне узагальнення за темою уроку.

"Колгосп тварин" Джорджа Оруелла можна назвати карикатурою на реальні історичні події, що відбулись в Росії з 1917-го по 1944-й рік: комуністичне правління, що прийшло на зміну царському, встановлення диктатури, культ особи Й. Сталіна, індустріалізація СРСР, репресії, голод, війна тощо подаються через алегорію, гіперболізацію яскраво, пафосно, але ближче до фіналу твору атмосфера нагнітається, насувається сум і розпач.

Фінал твору (цитата стор. 142 підручника).

Завершується історія "Колгоспу тварин" невтішно для останніх - встановлюються дружні стосунки з ненависними людьми і повним уподібненням свиней до людей. Скотний двір більше не був тим місцем, про яке вони так мріяли, борсаючись у свіжій землі в ніч після повстання.

 

Заключне слово вчителя:

За залізною завісою

Оруелл помер у 1950 році від туберкульозу. Письменник, на жаль, не дожив до того часу, коли його твори дійшли до головного адресата – російського читача. Сьогодні купити книжку «Аnimal farm» буде не важко, а пів століття тому її відшукували, крадькома передавали із рук у руки та прочитували за ніч.

70 років тому філолог Ігор Шевченко переклав для українців, що опинилися в Західній Німеччині, твір Джорджа Оруелла "Колгосп тварин". Так вперше жителі СРСР змогли познайомитися з цією жорсткою сатирою на тоталітарний радянський лад. Пригадайте, про який сатиричний твір російського письменника ви чули щось подібне? (М.О. Булгаков "Майстер і Маргарита").

 

"Колгосп тварин" Джорджа Оруелла - це його спостереження і застереження. Спостереження за політичними подіями початку ХХ ст. знайшли своє відображення в метафоричній історії життя суспільства в умовах тоталітаризму. Особливо яскраво й точно розкрито феномен того, як найблагородніші наміри і прогресивні ідеї людства можуть бути перекручені й використані йому на шкоду.

Джордж Оруелл застерігає читача-інтелектуала від наслідків відчуження влади від людей, коли вона перестає служити людям, а починає ними керувати.

- Чи була у тварин можливість побудувати насправді справедливе суспільство?

- Якими засобами суспільство має контролювати владу аби втримати демократичні свободи?

На ці та інші запитання, можливо, ви і не знайдете прямої відповіді у цьому творі. Автор скоріше дає нам можливість замислитися над основною проблемою, що постає у повісті-притчі: як відбувається перетворення мислячої людини на істоту, яка здатна тільки виконувати вимоги режиму?

Замислитись і правда є над чим, чи не так? Отже, своїми думками стосовно прочитаного ви можете поділитися зі мною. Мені буде цікаво дізнатися, а що думає молоде покоління незалежної суверенної України, історія якої тісно пов'язана із тими подіями, що описав англійський письменник у 1943 році.

VІІ. Домашнє завдання.

Написати есе на тему: "Голос правди Оруелла в сатиричній повісті-притчі "Колгосп тварин".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

Теорія літератури

Утопія - твір, що описує ідеальний суспільний устрій. Утопія як літературний жанр - це абстрактна модель ідеальної соціальної системи, що відповідала уявленням письменника про гармонію людини й суспільства.

Антиутопія - це антижанр, особливий вид літературного жанру, або, як його іноді називають, пародійний жанр.

Антиутопічний твір - це твір, у якому розкрито абсурдність та безглуздість нового порядку.

Конфлікт - 1) Зіткнення протилежних інтересів, поглядів; крайнє загострення суперечностей, що призводять до ускладнення чи гострої боротьби. 2) Відображення життєвих суперечностей у художніх творах, що виявляється в зіткненні й боротьбі протилежних ідей, прагнень і вчинків людей.

Тоталітаризм - (італ. totalità і прикметник італ. totalitario, від лат. totalitos цілісний — той, що охоплює усе загалом) — система державно-політичної влади, яка регламентує усі суспільні та приватні сфери життя людини-громадянина і не визнає автономії від держави таких недержавних сфер людської діяльності як економіка і господарство, культура, виховання, релігія. Тоталітарний політичний режим є протилежністю демократичної правової держави.

Повість-притча - різновид жанру повісті, у центрі якого постає історія із життя героя (героїв), що набуває алегоричного змісту. Повість-притча будується на двоплановості зображення: за реальними особами, явищами, предметами приховуються проблеми буття людства. Характерні ознаки: відсутність розлогого сюжету; незначна кількість персонажів; символічність образів і ситуацій; повчальний характер; філософська або моральна насиченість.

Особливості антиутопічних творів:

  • Змалювання певного суспільства або держави, їхньої політичної структури.
  • Зображення дії в далекому майбутньому (передбачення майбутнього).
  • Світ подано зсередини, через бачення його окремими мешканцями, які відчувають на собі його закони.
  • Показано негативні явища в житті соціалістичного суспільства, класової моралі, нівелювання особистості.
  • Оповідь ведеться від імені героїв (у формі щоденника, нотаток).
  • Відсутність опису домашнього житла й родини як місця, де панують свої принципи й духовна атмосфера.
  • Мешканцям антиутопічних міст притаманні такі риси, як раціоналізм та запрограмованість.

Джордж Оруелл "Колгосп тварин"

Дія/образи твору

Історичні паралелі,

прототипи

Читацькі висновки

І розділ

Старий кнур Ватажок

Ленін

 

Тварини на фермі

Робітники і селяни

 

Боротьба з людством

Боротьба з панівним класом

 

ІІ розділ

Боротьба, стихійне повстання голодних звірів проти містера Джонса

Микола ІІ

 

"Панський двір"

Російська імперія

 

"Скотний двір"

СРСР

 

ІІІ розділ

Ударна робота нової держави

Індустріалізація СРСР

 

IV розділ

Сусідні ферми

Сусідні країни

 

Плутні містера Калмінґтона

США, Уїнстон Черчіль

 

Склоки містера Пітера

Німеччина, Адольф Гітлер

 

V розділ

Втеча, організована Обвалом, із колгоспу інтелігенції в особі люблячої кусковий цукор і різнокольорові стрічки конячки Моллі.

Лев Троцький, еміграція інтелігенції із СРСР.

 

Побудова вітряка

Нова економічна політика СРСР (НЕП), 20-ті роки ХХ ст.

 

Зміщення розумного і підприємливого кнура неповоротким Наполеоном.

Й. Сталін

 

VI розділ

Виникнення в суспільстві потреби в предметах, які виробляються за межами ферми.

Зарубіжний імпорт

 

Свині перебираються в господарський будинок. Зруйнований вітряк з легкої подачі Стукача стає диверсією Обвалу. Тварини починають шукати внутрішнього ворога.

В'ячеслав Молотов

 

 

політичні репресії

 

Пси Наполеона, від яких тікає Обвал

Радянські силові структури

 

VII розділ

Відновлення вітряка

Перша п'ятирічка періоду індустріалізації СРСР (1928-1932 р.р.), що проводилась спираючись на політику соціалізму в одній окремо взятій країні.

 

На ферму обрушується голод, після чого проводяться показові страти прихильників Обвалу.

Голод і репресії в СРСР

 

VIII розділ

Культ особи Наполеона

Культ особи Й. Сталіна

 

Бій під вітряком

Період Другої світової війни

 

IX розділ

До тварин приходить усвідомлення тягот їхнього життя - воно стало лихим і злиденним, тварини часто голодні і холодні.

Умови життя в СРСР

 

Трудодні тварин ферми

Оплата праці за допомогою трудоднів була одним із методів експлуатації колгоспників СРСР для фінансування індустріалізації.

 

Всі свині мають перев'язувати кожної неділі хвостика зеленою стрічкою.

Щотижня проведення стихійних демонстрацій із зеленими транспарантами.

Символіка, атрибути та публічні акції радянської країни

 

Х розділ

Делегації сусідніх фермерів показують колгосп тварин. У панському будинку люди й свині розважаються грою в карти, п’ють, виголошують промови. Наполеон  сповіщає про скасування назви "Колгосп тварин".

Картина як теперішнього, так і майбутнього усієї Європи.

 

Образи твору

символ

читацькі висновки

Керманичі ферми - свині

Вороги-капіталісти

 

Люди

Багатії

 

Тварини

Бідняки

 

Трудяга-кінь Боксер

Робітничий клас

 

Вівці

Малограмотне населення ферми

 

Віслюк Веніамін

Дисидентський прошарок суспільства

 

Пищик

Пропаганда в СРСР

 

Улюбленець містера Джонса - ручний ворон Мойсей

Духовенство

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Чужинова Тетяна Петрівна
    Дякую за змістовну роботу. Творчих успіхів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Погребняк Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Savchuk Valentina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Вірста Світлана Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Петрова Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Семеновських Оксана Ярославівна
    Щиро дякую за конспект! Успіхів Вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Василькова Ірина
    дякую за гарний і змістовний урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Лоцкий Станислав
    Дякую за змістовний матеріал, за вашу титанічну працю і за надану можливість скористатись вашою публікацією.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
docx
Додано
1 лютого 2020
Переглядів
79565
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку