Тема: Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв у часі. Біблійні мотиви у повісті. Утвердження етичних цінностей.
Мета (формувати компетентності) предметні: подати короткі відомості про роботу над повістю «Пісня над піснями»; з’ясувати роль біблійної «Пісні над піснями» в композиції твору; ознайомити учнів зі змістом твору, розвивати зв’язане мовлення та критичне мислення; навички компаративного аналізу художніх творів; образне мислення; уміння працювати з художнім текстом; творчі здібності; ключові: уміння вчитися пізнавальну діяльність; соціально-громадянські: ціннісне ставлення до життя І людей; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформаційні: вміння визначати роль деталі в тексті; загально-культурні: сприяти формуванню поваги до духовних надбань людства та загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, ноутбук, проектор, роздатковий матеріал, опорні схеми, ілюстрації.
Епіграф до уроку: Любов, як і все інше в житті, має бути відкриттям, пригодами, і як і більшість пригод,
ти не знаєш, що маєш її,
поки не опинишся посеред неї.
E.A. Bucchianeri
Перебіг уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Літературний диктант.
Шолом-Алейхем в перекладі українською мовою – … (Мир вам!)
Справжнє ім’я письменника – … (Рабинович Шолом Нохумович).
Навчався в хедері — …(єврейській початковій релігійній школі).
Після закінчення навчання Шолом-Алейхем працював … (домашнім вчителем, громадським рабином).
Українські міста, де жив і працював письменник: ….. (Лубни, Біла Церква, Київ).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Дитинство – це час, коли люди не бояться мріяти. Найсміливіша фантазія може обернутися реальністю, світ повен казок і чудес, добро завжди сильніше за зло.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку
- Чи погоджуєтесь ви з такою думкою?
- Перший роман, перша любов - це щось таке особливе для всіх нас, як емоційно, так і фізично, що воно торкається нашого життя і збагачує його назавжди.
- «Пісня над піснями»- один із найвизначніших творів єврейського письменника Шолом-Алейхема. Юнацький роман- такий підзаголовок дає автор повісті, адже тема юнацтва хвилювала письменника протягом усього його творчого шляху.
ІV. Робота над темою уроку
Назва: “Біблійна “Пісня пісень”.
Рік написання: 1909-1911р.р.
Жанр: повість, юнацький роман- підзаголовок твору
Тема: розповідь про перше кохання.
Ідея: любов найважливіша
Головні герої: Шимек, Бузя
Сюжет: У «Пісня над піснями» Шолом-Алейхем простежує долю своїх головних героїв від їхніх дитячих чарівних ігор і казок, коли почуття кохання лише зароджується, до дорослого життя, прощання з дитинством.
Оповідь ведеться від першої особи, і завдяки особливостям оповіді, зверненням до читача і повторам, читач стає ніби співбесідником автора.
Композиція:“Юнацький роман” складається з чотирьох частин. У перших двох розповідається про дитинство Шимека і Бузі, що жили як брат і сестра, про те, як народжувалося дитяче почуття кохання, а в двох останніх йде мова про зустріч героїв.
«Пісня над пісними» — зібрання пісенної лірики давних часів, написаних в останній час протягом І тис. до н. е.; приписане Соломону. «Пісня над пісними» утворює сімнадцяту книги Біблії, канонічно розподіляється на 8 розділів, містить 117 віршів, кожен з яких містить кілька фрагментів. Це оповідь про взаємні почуття правителя Ізраїлю – Соломона й селянки Суламіфі. Твір є гімном пристрасної духотворчій любові, «сильнішої за смерть», здатної подолати будь-які перешкоди. Головним героям Суламіф (Суламіт) та закоханому в неї юнаку перешкоджають родина, варта, дівчата Єрусалима, очевидно, суперниці закоханої. Тема кохання – одна з найбільших таємниць існування людини. Книга навчає, що кохання здатне відкрити заслону Божественної дійсності- це величний гімн любові, у якому кожен здатен віднайти шлях до Божої любові.
Словникова робота
Хедер - єврейська початкова школа для навчання хлопчиків основам іудейської віри.
Синагога - єврейський культовий храм.
Седер - урочиста трапеза весняного єврейського свята.
Песох - весняне єврейське свято, схоже на наш Великдень.
Швуес (П'ятидесятниця) – день, коли Бог на горі Синай дав євреям десять заповідей. В цей день євреям не можна їсти нічого м'ясного.
Завдання учням: Створити асоціативне дерево «Біблійна ”Пісня пісень» – це…
V. Узагальнення вивченого
1. Літературний практикум: виразне читання уривків повісті, коментування основних епізодів і деталей, висловлення думок і вражень.
2. Інтелектуальна розминка( робота в групах- інтерактивна технологія кооперативного навчання) Прокоментуйте висловлювання Шолом-Алейхема:
• Немає на світі рани, яка б не залікувалася, і немає такого горя, яке не було б
забуте.
• Сором і ганьба показати кому-небудь, що ти пишеш. Як моя мама каже:
найстрашніший біль – той, який не викажеш.
• Розум і каяття – обидві ці речі завжди приходять занадто пізно.
• Краще золотник щастя, ніж фунт золота.
VІ. Рефлексія(інтерактивна технологія «Мікрофон»)
1 . “Що ціннішого для себе ви знайшли в повісті Шолом- Алейхема “Пісня над піснями”?”
2 Інтерактивна вправа « незакінчене речення»:
Перше кохання для людини – це…
Заключне слово вчителя: Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим. Шукаючи успіх, Шимек загубив цінність значно більшу: саме кохання, що надихала його на життя.
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання: Знати зміст повісті. Дібрати цитати до образів головних героїв (Шимек і Бузя).