Урок зарубіжної літератури у 6 класі з теми"Мацуо Басьо. Хайку. Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст. "

Про матеріал

Запропонована розробка уроку зарубіжної літератури у 6 класі з теми "Мацуо Басьо. Хайку. Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст" має на меті поглибити знання учнів про своєрідність японської культури, зокрема, про творчість Басьо, поглибити поняття «хайку» та його жанрові ознаки; формувати навички виразного читання, усного малювання та асоціативного мислення; формувати вміння цілісного аналізу тексту. Запропоновані форми роботи на уроці спрямовані на розвиток творчих здібностей дітей , виховання в них поваги й інтересу до самобутньої культури Японії, почуття краси навколишнього світу, спостережливість, вдумливість.

Перегляд файлу

Левицька І.В., учитель зарубіжної літератури 

 Олешківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 2   з поглибленим вивченням іноземних мов

Урок зарубіжної літератури у 6 класі

Тема уроку. Мацуо Басьо. Хайку. Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.   

Мета: формувати предметну компетентність: поглибити знання учнів про своєрідність японської культури, творчість Басьо, поглибити поняття «хайку» та його жанрові ознаки; формувати навички виразного читання, усного малювання та асоціативного мислення; формувати вміння цілісного аналізу тексту; вчити учнів розкривати провідну ідею твору; формувати ключові компетентності:  загальнокультурну (виховувати повагу й інтерес до самобутньої культури Японії, почуття краси навколишнього світу, спостережливість, вдумливість), спілкування державною мовою, комунікативну (формувати вміння висловлювати свою думку українською мовою),  математичну (під час роботи над будовою хайку формувати вміння простих математичних обчислень), громадянську і соціальну компетентність (виховувати дбайливе ставлення до природи; формувати уміння співпрацювати в парі, групах).

Наскрізні        змістові         лінії:    здоров’я         і           безпека,          сталий             розвиток, громадянська відповідальність

Очікувані результати: учень/учениця виразно читають  й аналізують хайку; висловлювати свої враження про них, знають основні факти біографії Мацуо Басьо Тип уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: портрет Мацуо Басьо, підручник, малюнки учнів, ілюстрації до «сезонних слів»

Хід уроку

Квітка непотрібна,  якщо вона не квітне (Японська мудрість).

І. Організаційний момент  Асоціативна вправа «Якби я був квіткою, то я б був би…» (продовжити речення)

ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

      Робота з деформованим текстом

-          Складіть японське прислів’я і прочитаєте епіграф до сьогоднішнього уроку:  якщо вона Квітка не квітне непотрібна (Квітка непотрібна, якщо вона не квітне (Японська мудрість)). Робота з епіграфом:

-Як ви розумієте це прислів’я? (Квіти – це лише миттєвість. Довго дозріваючи, вони радують своїм цвітінням і пахощам всього декілька днів. Потім, втративши свою красу і привабливість, стають непотрібними. Доля людини і поетів, зокрема, дуже схожа з квітами. Необхідний час, аби «розквітнути» – навчитися працювати, стати справжнім досвідченим. Але, на жаль, увага до людини, до її діяльності дуже швидко зникає, як зникає і краса квітки.)

-Тільки в Японії можна бути присутнім на таких святах, як День милування квітучою сакурою, свято споглядання повного місяця, першого снігу, червоного листя клена або хризантем. Саме так: «милування осіннім листям», «милування місяцем», «милування тихими снігами», «милування квітами».

У Японії є традиція милуватися квітами, адже маленька квітка є частиною природи, всесвіту. На думку японців, якщо люди люблять квіти, то вони також частина природи і всесвіту; красу великого можна побачити в маленькі квітці. 

 

      Завдання «Знайди пару»

-Із даних фрагментів складіть японські прислів’я та приказки. Як ви їх розумієте? Що нового про японців ви дізналися з них?

 

      Вправа «Чиста дошка»: запитання по біографії Мацуо Басьо ( на дошці вивішуються стікери з номерами, на яких записані питання; учень обирає номер питання і дає відповідь на запитання)

1)Справжнє імя поета? (Менефуса)

2)  Яке прізвище поета?(Мацуо)

3)  Який псевдонім?(Басьо)Що він означає? Чому?

4)Чим займався у житті Басьо?(Мандрував, писав вірші)

5)Скільки віршів він написав?(Близько 2000)

6)Скільки мав учнів?(Близько 2000)

7) Звідки  брав натхнення?(З мандрів, природи)

-Людиною, яка, спостерігаючи красу снігу, місяця і квітів, багато розмірковувала про друзів, про себе, про життя, був японський поет Мацуо Басьо. Його можна образно називати дбайливим садівником чудового саду японської поезії.

- Мандрівниче в далекій країні! Повернись, я покажу тобі Істинні квіти.

-Тож рушаймо у подорож шляхом Краси, який відкрив нам японський поет Мацуо Басьо. ІІІ. Етап сприйняття нових знань.

      Поглиблення поняття про хайку

-Доведіть, що цей текст – хайку (постійна кількість рядків, відсутність рими; надзвичайна стислість; увага до деталі; головна тема  – життя природи й людини в їх нерозривній єдності)

 

Мандрівник! Це слово  Стане іменем твоїм.

Довгий осінній дощ.

Так писав про себе Басьо 

 

-Що у перекладі з японської означає слово «хайку» ? («початкова фраза»)

      Робота в групах (учні об’єднуються в групи за улюбленою порою року)

-Для хайку характерні «сезонні слова». Складіть за допомогою малюнків список «сезонних слів»

§  Весна –слива, цвіт сакури, молода трава, серпанок, соловей, жайворонок, ластівка, жаба.

§  Літо – троянда, лілія, гроза, веселка, водограй, равлик, зозуля, спека.

§  Осінь –сутінки, повний ясний місяць, хурма,   осіннє клинове листя, хризантема, коник, роса,  олень, зірки

§  Зима – лід, кінець року, короткий день, січень, зимова самота, сніг, холод, вогонь

 

Виразне читання поезій Мацуо Басьо учнями з демонстрацією своїх ілюстрацій до них

-Висловіть враження від японської поезії.

Перед вродою квітів 

Соромно стало місяцю?- Сховався за хмаркою.

(Немає нічого кращого за весну, коли все навкруги розцвітає. Краса квітів затьмарює все, навіть красу місяця) Скільки різних трав!

І в кожної свої квіти.

Оце і є подвиг!

(Захоплення природою, її розмаїттям, неповторністю. Особливістю, красою. Так і люди: всі різні – і неповторні.

 Білий лотос-цвіт: Не цурається багна, Із якого виріс.

(Прекрасна квітка лотоса росте серед болота, живлячись ним і прикрашаючи його. Воно для неї найрідніше. Так ї людина: якого б рівня не досягла, має не забувати, хто вона й звідки).

Спостереження над текстом художнього твору. Робота з текстами в підручнику 

-Давайте проаналізуємо найвідоміше хайку

На висохлу гілку Сів ночувати крук.

Глибока осінь.

-Яке враження справив на вас вірш? Про що він?

-Де відбувається подія, відображена у творі?

-Хто виступає головними героями вірша?(крук і гілка)

-Чому не зображується дерево. А лише його гілка?(атмосфера самотності)

-Чому серед усіх птахів поет вибрав саме крука?(символ старості, смерті, мудрості)

-Чи є у крука і гілки щось спільне?(самотність)

-Чиїми очима ми бачимо і крука, і гілку?(очима оповідача) Як оповідач опинився біля дерева?(можливо, мандрівник)

-Який настрій оповідача?Яка в нього зовнішність? Старий чи молодий?

-Чим зацікавив крук оповідача? Якою людиною є оповідач?

-А хіба у хайку є людина?

-То як же ми змогли охарактеризувати оповідача?

-Про кого Басьо написав цей вірш?

Висновок. Автор хоку нічого не розповідає прямо, він лише натякає, але ми відчуваємо, що він хотів сказати.

-Яка головна тема хайку? (життя природи й людини в їх нерозривній єдності).

 

ІV. Узагальнення вивченого на уроці

Творча робота в парах «Напишіть хайку»

-В Японії високо цінують мистецтво віршування. У давнину чимало віршів складали на поетичних турнірах. Дуже часто такі змагання влаштовував сам правитель країни, який задавав тему, наприклад, «Цвітіння сливи». Завдання суперників полягало в тому, щоб придумати вірш, який був би достойною відповіддю. 

Учням демонструється кімнатна квітка фіалка. 

-Спробуйте скласти хайку «Цвітіння фіалки»

V. Підсумок уроку

 

-Японці говорять: «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому й малому і ви навчитеся любити життя, берегти людину!»

Вправа «Валіза» 

         -     Що з собою візьмемо в життєву дорогу?

VІ. Домашнє завдання.

 Творче:

-Поспостерігайте за сонячним промінчиком, або краплею дощу, або квіткою, або подихом вітру за вікном та хмаринкою на небі тощо.

-Напишіть вірш із трьох рядків, розкажіть, що ви уявили, коли виконували ці всі завдання 

 

 

 

pdf
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
22382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку