Урок зарубіжної літератури в 5 класі за темою «Еволюція образу головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору»

Про матеріал
Конспект уроку містить тестові завдання та поетапний план уроку. Даний матеріал може бути використаний для створення презентації до уроку.
Перегляд файлу

          Харківська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 108

Харківської міської\ради

Харківської області

 

 

 

Урок  зарубіжної літератури

в 5 класі

за темою «Еволюція образу головного героя казки О.Уайльда  «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору»

 

 

Вчитель: Савіна Ю.І.

 

 

 

 

                                                       

 

 

 

 

 

 

 

2020 – 2021 н.р.

Урок №19

Тема: Еволюція образу головного героя казки О.Уайльда  «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору

Мета: навчальна: проаналізувати образ головного героя казки, його шлях до духовного відродження, допомогти  учням оригінально відтворювати вивчений матеріал, емоційно реагувати на події, зображені в казці    О. Уайльда «Хлопчик – Зірка», на вчинки головного героя, вчити використовувати тлумачний словник, збагачувати словниковий запас; повторити поняття антитези; розвивальна: розвивати в учнів культуру мовлення, вміння мислити художніми образами, уважно слухати та запам’ятовувати, правильно, вдумливо, виразно читати і розуміти прочитане; формувати ключові та предметні компетентності; виховна: виховувати почуття любові до оточуючих, співчуття, усвідомлення важливості внутрішньої краси людини, необхідності побудови світу, в якому добро обертається красою, в якому можливе духовне відродження людини і світу.

Обладнання: презентація Microsoft PowerPoint, підручник О.М. Ніколенко, імпровізований мікрофон, портрет письменника, олівці, фломастери, папір для малювання.

Методи: творче читання, мікрофон, робота в групах, асоціативне моделювання.                    

Тип уроку: комбінований урок (урок аналізу життєвого шляху героя)

Епіграф: «Ніяка зовнішня принадність не може бути повною, якщо вона не оживлена внутрішньою красою» (В.Гюго)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Малюємо смайлики настрою  (слайд 1)             Запис числа у зошит

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тестові завдання

Тест за казкою «Хлопчик –зірка»

  1.               Що знайшли лісоруби зимової ночі?

а) кусок золота;

б) гаманець;

в) загорнуту у плащ дитину.

  1.               Що зробили лісоруби зі знахідкою?

а) покинули в лісі;

б) віддали до притулку;

в) один із них забрав додому.

 

  1.               Золотий плащ і бурштинове намисто лісоруб:

а) продав на ринку;

б) віддав за борги;

в) заховав у скриню.

  1.                Золоті кучері Хлопчика-Зірки були схожі на:

а) пелюстки троянди;

б) пелюстки лілії;

в) пелюстки нарциса.

  1.               Як він ставився до нужденних, сліпих, калік?

а) співчував їм;

б) допомагав;

в) насміхався і глузував.

  1.               На якому музичному інструменті вмів грати Хлопчик-Зірка?

а) кобзі;

б) сопілці;

в) балалайці.

  1.               Жебрачка, в яку він кидав камінням, насправді виявилася:

а) рідною матір’ю;

б) його сестрою;

в) знайомою.

  1.               Як Хлопчик-Зірка  спочатку назвав свою матір?

а) незнайомою людиною;

б) рідною ненькою;

в) бридкою жебрачкою.

  1.               Він відмовився від рідної матері і перетворився на:

а) прекрасного нарциса;

б) на дракона;

в) гидку потвору.

  1.          Чому звірі не допомагали хлопчику?

а) вони його боялися;

б) не розуміли його;

в) згадали, що він їх кривдив.

  1.          Як повівся весь світ із Хлопчиком-Зіркою?

а) так само жорстоко, як він чинив з іншими у дні своєї гордині;

б) доброзичливо;

в) милосердно.

  1.          Чого просив Хлопчик-Зірка у «жебрачки» – матері?

а) грошей;

б) прощення;

в) дати притулок;

 

Взаємоперевірка. Відповіді:  1 в). 2. в). 3. в). 4.в). 5. в) 6. б).7. а). 8. в). 9. в). 10 в).11а). 12 б).   (слайд 2)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель:

Казки полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми, а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно Оскар Уайльд говорив: «Мої казки призначені для дорослих дітей», але спочатку давайте згадаємо, що таке літературна казка? (слайд 3 )

Літературна казка авторський художній твір з вигаданим сюжетом, у якому наявні чарівні, фантастичні елементи. Літературна казка тісно пов’язана з народною і має з нею чимало спільного (події та образи, чарівні предмети, традиційну будову – зачин, основну частину, кінцівку, - а також усталені звороти, повтори, оцінки, прислів’я та приказки). Проте, на відміну від фольклорної, літературна казка належить конкретному письменникові, існує в одному незмінному варіанті, якого до публікації не було в усній народній творчості, і має низку власних особливостей.

Діти, а хто ще з письменників, яких ми вивчали писав казки?(Пушкін, брати Грімм, Г. К. Андерсен).

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і дуже повчальною казкою              О. Уайльда «Хлопчик-Зірка».

IV. Мотивація навчальної діяльності  (слайд 4)

 Проблемна ситуація

  •          Уявіть, що в кожного на парті лежить камінець. Візьміть його в лодоні  та охарактеризуйте. Який він? (Твердий, холодний, неживий)

- Що можна зробити з ним? ( Кинути, щось побудувати..)

- Не просто так ця річ з’явилася у нас на уроці літератури. Можливо, ви вже здогадалися?

Так, саме камінь нагадувало серце головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик-Зірка» на початку твору. Чи змінюється головний герой наприкінці казки? Так. І наше завдання сьогодні на уроці – з’ясувати, що ж сприяло духовному відродженню Хлопчика-Зірки й які моральні уроки ми можемо взяти для себе.

Оголошення теми  й епіграфа уроку  (слайд 5 )

Шлях духовного відродження головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка»

V. Робота над темою уроку.

Робота в групах

- Сьогодні на уроці в нас будуть присутні групи художників-ілюстраторів, літературних критиків та акторів. Перші намалюють ілюстрації до нашої азки, другі разом зі мною проаналізують твір О. Уайльда й зроблять висновки до нього. А треті будуть читати по ролях декілька епізодів твору, намагаючись передати характери героїв. (П’ятеро малюють, інші приймають участь в обговоренні)

Аналіз шляху головного героя (з двома іншими групами)

  •          З чого починається шлях кожної людини?(Відповіді)

Стояла морозна ніч…….. –  (слайд 6 )

Символічно - народження (ключові слова: холод, зірка, черстве серце)
в перекладі М. Зуєнко. Знаходимо підтвердження того,  що стояла люта зима. – с. 100)

  •          З чим асоціюється зима?  (Холод)
  •          Що ж сталося в морозну ніч?.... (слайд 7 )

Давайте знайдемо у тексті

… трапилось щось дуже дивне..

  •          Діти, коли люди бачать зірку,  що вони роблять?

(Вони загадують бажання, це символ чогось доброго).

  •          Давайте звернемось до тлумачного словника.
    Словник:

Зірка - це самостійне небесне тіло;

зірка – доля, щастя, успіх;

зірка – дуже видатна, прославлена людина;

Є ще різні значення слова зірка, наприклад, жива істота - морська зірка.

  •          Чому автор назвав героя казки Хлопчиком-Зіркою? (Був красивий, успішний, було золоте волосся, був красивий як зірка на небі, у нього був плащ із золотими зірками.) Тобто він був особливим (слайд 8 )
  •          Отож один з дроворубів  приніс хлопчика додому, чому ж дружина його не хотіла приймати? (Відповіді.)
  •          Зверніть увагу на слова дроворуба у відповідь дружині (у перекладі Марини Зуєнко): «А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам'яними серцями?» 
  •          Тож в дроворуба яке серце? (Золоте).
  •          З якою квіткою порівнюється Хлопчик-Зірка на початку твору? (с. 104 підручника) (слайд 9 )
  •          Чому саме нарцис? Знайдімо опис зовнішності головного героя (слайд 10 ).
  •          З якими квітами порівнює автор нашого героя?
  •          Яким був Хлопчик-Зірка? (Самозакоханий, гордий,жорстокий Записати у вигляді таблиці:

Риси характеру Хлопчика-Зірки

На початку казки

Після духовного відродження

Самозакоханий

 

Гордий

 

Жорстокий

 

Егоїстичний

 

Черствий

 

Грубий

 

Байдужий

 

 

 

 

 

 

 

 

Зачитаємо   «..  виростав він гордий …»   

  •          Як ставився Хлопчик-Зірка до  дітей Дроворуба, до оточуючих, до тварин?

(Він зневажав через їхнє низьке походження)

  •          Давайте зачитаємо..
  •          Тому зробимо висновок: яким на початку казки є серце Хлопчика-Зірки? (Кам’яне, адже він вважав себе кращим за всіх, був гордим та зневажав простих людей, хоча вони його врятували в лютий мороз.)
  •          Чому діти слухались головного героя?
  •          Чи хтось із них його любив?
  •          Від усіх цих вчинків краса його зовнішня не страждала.  Коли ж він почав змінюватися і як? (Образив маму) (слайд 11 )

Читання в особах фрагменту – зустрічі з мамою.(епізод коли хлопчик відрікається від матері) с. 106-107 зі слів «Що, де моя мати?» до слів «Тоді жінка підвелася й пішла…»

Автор

Мама

Хлопчик-Зірка

 (слайд 12 )

  •          Як ви думаєте чому саме в цей момент він став потворним?

(мама народила тебе; образити матір - страшний гріх, адже вона – частина тебе самого; це все одно, що образити половину себе.)

  •          Що ж сталося далі з Хлопчиком-Зіркою?

(Зрозумів що образив свою маму)

  •          Чи усвідомив герой свій гріх? (Так, але виправляти помилку в житті набагато важче, ніж її зробити, тому шлях до відродження був доволі довгий)
  •          Ключовим моментом на його шляху стало усвідомлення гріха, розкаяння та готовність понести покарання. І він пішов шукати свою матір.
  •          А у кого він запитував про маму?

Кріт

Білка

Птах

Скількі років отак блукав герой? (слайд 13 )Підручник, с. 108

«Три роки він ходив світом….»

(Діти коментують фрагмент, пояснюють причину ставлення до героя оточуючих).

  •          Зверніть увагу на фрагмент, коли Хлопчика-Зірку продає у рабство незнайомий чоловік чаклунові, і той кудись веде Хлопчика. (с. 109: «Вони минули багато вулиць і дісталися до маленьких дверей у стіні за гранатовим деревом». Вчора ми говорили з вами про символіку кольору «гранатовий». Що він означає? І ми розуміємо, що цей колір виникає у казці недаремно: починаються вирішальні випробування долі головного героя: випробування грошима і владою. Як він з цим впорався? Які добрі вчинки зробив Хлопчик-Зірка?

Як називається та риса, що він зглянувся над прокаженим? (Милосердя) (слайд 14 )

Словник: 

милосердя - це безкорислива допомога, або співчуття до ближнього, яку здійснює людина від щирого серця.

  •          Ще які риси з’явилися у хлопчика після того як він допоміг прокаженому?Запишіть ці риси у нашу таблицю:

 

 Риси характеру Хлопчика-Зірки

На початку казки

Після духовного відродження

Самозакоханий

Співчутливий

Гордий

Милосердний

Жорстокий

Добрий

Егоїстичний

Чуйний

Черствий

Щирий

Грубий

Людяний

Байдужий

Здатний до самопожертви

 

Справедливий

 

Безкорисливий

 

Терплячий

 

 (Він пройшов через усі страждання, що випали на його долю, і зустрів свою маму (слайд 15).

Зачитаємо що ж каже хлопчик  «…мамо, я відрікся…………прийми своє дитя» .

  •          Як називається художній прийом, заснований на протиставленні життєвих явищ, думок, характерів? (Антитеза) (слайд 16)
  •          Чи мама його пробачила? Чому?
  •          Як закінчується казка?
  •          Завдяки яким поняттям існує краса людських стосунків? (Добро, милосердя, відкритість, любов, щирість, благодійність, чесність…)

Ще раз переглянемо духовний шлях нашого героя (слайд 17 )

 

Запис у зошитах: «Шлях духовного відродження Хлопчика-Зірки пролягав через усвідомлення гріха, розкаяння, очищення, прощення і до відродження душі.»

(слайд 18 )

  •          То що ж є справжня краса? (Це краса внутрішня, краса людської душі)
  •          А тепер надамо слово нашим ілюстраторам. (Показують ілюстрації до казки, розкривають епізоди, зображені на малюнках)
  •          Чи хтось із вас подивився художній фільм за казкою О.Уайльда «Казка про зоряного хлопчика»?  Чи передав режисер фільму центральну ідею казки, а саме: уславлення духовної краси та любові до матері? (Відповіді учнів)

 

VI. Висновок уроку.  Зірка світиться. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому щастя, бо він турбувався про інших.

Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро. Своє життя потрібно звіряти за законами Добра і Краси. І Хлопчик-Зірка зрозумів це та зумів стати Людиною.

 

  •          Продовжіть речення: «На уроці я зрозумів…», «Найбільше мене вразило…»,   «Справжньою Людиною буду вважати того, хто…»

 

Оцінювання роботи учнів з коментуванням

 

Оберіть смайлик настрою. Чи змінився ваш настрій?

  •           

VIІ. Домашнє завдання. (слайд 20)

За  електронним підручником Ніколенко: усно відповідати на питання, с. 117; підготуватися до написання твору-роздуму на тему:
«Моральні уроки казки О.Уайльда “Хлопчик-Зірка”».

 

 

І закінчити урок мені хотілося б словами Б Шоу: «Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи, плавати у воді, як риби, нам залишилося тільки одне – навчитися жити на Землі, як люди».

 

Дякую за роботу!

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку