Харківська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 108
Харківської міської\ради
Харківської області
Урок зарубіжної літератури
в 5 класі
за темою «Еволюція образу головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору»
Вчитель: Савіна Ю.І.
2020 – 2021 н.р.
Урок №19
Тема: Еволюція образу головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору
Мета: навчальна: проаналізувати образ головного героя казки, його шлях до духовного відродження, допомогти учням оригінально відтворювати вивчений матеріал, емоційно реагувати на події, зображені в казці О. Уайльда «Хлопчик – Зірка», на вчинки головного героя, вчити використовувати тлумачний словник, збагачувати словниковий запас; повторити поняття антитези; розвивальна: розвивати в учнів культуру мовлення, вміння мислити художніми образами, уважно слухати та запам’ятовувати, правильно, вдумливо, виразно читати і розуміти прочитане; формувати ключові та предметні компетентності; виховна: виховувати почуття любові до оточуючих, співчуття, усвідомлення важливості внутрішньої краси людини, необхідності побудови світу, в якому добро обертається красою, в якому можливе духовне відродження людини і світу.
Обладнання: презентація Microsoft PowerPoint, підручник О.М. Ніколенко, імпровізований мікрофон, портрет письменника, олівці, фломастери, папір для малювання.
Методи: творче читання, мікрофон, робота в групах, асоціативне моделювання.
Тип уроку: комбінований урок (урок аналізу життєвого шляху героя)
Епіграф: «Ніяка зовнішня принадність не може бути повною, якщо вона не оживлена внутрішньою красою» (В.Гюго)
Хід уроку
І. Організаційний момент. Малюємо смайлики настрою (слайд 1) Запис числа у зошит
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тестові завдання
Тест за казкою «Хлопчик –зірка»
а) кусок золота;
б) гаманець;
в) загорнуту у плащ дитину.
а) покинули в лісі;
б) віддали до притулку;
в) один із них забрав додому.
а) продав на ринку;
б) віддав за борги;
в) заховав у скриню.
а) пелюстки троянди;
б) пелюстки лілії;
в) пелюстки нарциса.
а) співчував їм;
б) допомагав;
в) насміхався і глузував.
а) кобзі;
б) сопілці;
в) балалайці.
а) рідною матір’ю;
б) його сестрою;
в) знайомою.
а) незнайомою людиною;
б) рідною ненькою;
в) бридкою жебрачкою.
а) прекрасного нарциса;
б) на дракона;
в) гидку потвору.
а) вони його боялися;
б) не розуміли його;
в) згадали, що він їх кривдив.
а) так само жорстоко, як він чинив з іншими у дні своєї гордині;
б) доброзичливо;
в) милосердно.
а) грошей;
б) прощення;
в) дати притулок;
Взаємоперевірка. Відповіді: 1 в). 2. в). 3. в). 4.в). 5. в) 6. б).7. а). 8. в). 9. в). 10 в).11а). 12 б). (слайд 2)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель:
Казки полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми, а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно Оскар Уайльд говорив: «Мої казки призначені для дорослих дітей», але спочатку давайте згадаємо, що таке літературна казка? (слайд 3 )
Літературна казка – авторський художній твір з вигаданим сюжетом, у якому наявні чарівні, фантастичні елементи. Літературна казка тісно пов’язана з народною і має з нею чимало спільного (події та образи, чарівні предмети, традиційну будову – зачин, основну частину, кінцівку, - а також усталені звороти, повтори, оцінки, прислів’я та приказки). Проте, на відміну від фольклорної, літературна казка належить конкретному письменникові, існує в одному незмінному варіанті, якого до публікації не було в усній народній творчості, і має низку власних особливостей.
Діти, а хто ще з письменників, яких ми вивчали писав казки?(Пушкін, брати Грімм, Г. К. Андерсен).
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і дуже повчальною казкою О. Уайльда «Хлопчик-Зірка».
IV. Мотивація навчальної діяльності (слайд 4)
Проблемна ситуація
- Що можна зробити з ним? ( Кинути, щось побудувати..)
- Не просто так ця річ з’явилася у нас на уроці літератури. Можливо, ви вже здогадалися?
Так, саме камінь нагадувало серце головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик-Зірка» на початку твору. Чи змінюється головний герой наприкінці казки? Так. І наше завдання сьогодні на уроці – з’ясувати, що ж сприяло духовному відродженню Хлопчика-Зірки й які моральні уроки ми можемо взяти для себе.
Оголошення теми й епіграфа уроку (слайд 5 )
Шлях духовного відродження головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка»
V. Робота над темою уроку.
Робота в групах
- Сьогодні на уроці в нас будуть присутні групи художників-ілюстраторів, літературних критиків та акторів. Перші намалюють ілюстрації до нашої азки, другі разом зі мною проаналізують твір О. Уайльда й зроблять висновки до нього. А треті будуть читати по ролях декілька епізодів твору, намагаючись передати характери героїв. (П’ятеро малюють, інші приймають участь в обговоренні)
Аналіз шляху головного героя (з двома іншими групами)
Стояла морозна ніч…….. – (слайд 6 )
Символічно - народження (ключові слова: холод, зірка, черстве серце)
в перекладі М. Зуєнко. Знаходимо підтвердження того, що стояла люта зима. – с. 100)
Давайте знайдемо у тексті
… трапилось щось дуже дивне..
(Вони загадують бажання, це символ чогось доброго).
Зірка - це самостійне небесне тіло;
зірка – доля, щастя, успіх;
зірка – дуже видатна, прославлена людина;
Є ще різні значення слова зірка, наприклад, жива істота - морська зірка.
Риси характеру Хлопчика-Зірки
На початку казки |
Після духовного відродження |
Самозакоханий |
|
Гордий |
|
Жорстокий |
|
Егоїстичний |
|
Черствий |
|
Грубий |
|
Байдужий |
|
|
|
|
|
|
|
Зачитаємо «.. виростав він гордий …»
(Він зневажав через їхнє низьке походження)
Читання в особах фрагменту – зустрічі з мамою.(епізод коли хлопчик відрікається від матері) с. 106-107 зі слів «Що, де моя мати?» до слів «Тоді жінка підвелася й пішла…»
Автор
Мама
Хлопчик-Зірка
(слайд 12 )
(мама народила тебе; образити матір - страшний гріх, адже вона – частина тебе самого; це все одно, що образити половину себе.)
(Зрозумів що образив свою маму)
Кріт
Білка
Птах
Скількі років отак блукав герой? (слайд 13 )Підручник, с. 108
«Три роки він ходив світом….»
(Діти коментують фрагмент, пояснюють причину ставлення до героя оточуючих).
Як називається та риса, що він зглянувся над прокаженим? (Милосердя) (слайд 14 )
Словник:
милосердя - це безкорислива допомога, або співчуття до ближнього, яку здійснює людина від щирого серця.
Риси характеру Хлопчика-Зірки
На початку казки |
Після духовного відродження |
Самозакоханий |
Співчутливий |
Гордий |
Милосердний |
Жорстокий |
Добрий |
Егоїстичний |
Чуйний |
Черствий |
Щирий |
Грубий |
Людяний |
Байдужий |
Здатний до самопожертви |
|
Справедливий |
|
Безкорисливий |
|
Терплячий |
(Він пройшов через усі страждання, що випали на його долю, і зустрів свою маму (слайд 15).
Зачитаємо що ж каже хлопчик «…мамо, я відрікся…………прийми своє дитя» .
Ще раз переглянемо духовний шлях нашого героя (слайд 17 )
Запис у зошитах: «Шлях духовного відродження Хлопчика-Зірки пролягав через усвідомлення гріха, розкаяння, очищення, прощення і до відродження душі.»
(слайд 18 )
VI. Висновок уроку. Зірка світиться. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому щастя, бо він турбувався про інших.
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро. Своє життя потрібно звіряти за законами Добра і Краси. І Хлопчик-Зірка зрозумів це та зумів стати Людиною.
Оцінювання роботи учнів з коментуванням
Оберіть смайлик настрою. Чи змінився ваш настрій?
VIІ. Домашнє завдання. (слайд 20)
За електронним підручником Ніколенко: усно відповідати на питання, с. 117; підготуватися до написання твору-роздуму на тему:
«Моральні уроки казки О.Уайльда “Хлопчик-Зірка”».
І закінчити урок мені хотілося б словами Б Шоу: «Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи, плавати у воді, як риби, нам залишилося тільки одне – навчитися жити на Землі, як люди».
Дякую за роботу!
1