Тема: Втілення високої мрії у парних образах Дон Кіхота і Санчо Панса.
Мета: формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про характери головних героїв, вдосконалювати навички компаративного аналізу художнього тексту; формування ключових компетентностей: уміння вчитися, актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички роботи в групах та толерантне ставлення до думок інших; інформаційної: формувати вміння визначати головне в тексті, розвивати навички роботи з текстом; загальнокультурної: виховувати читацькі інтереси,розширювати кругозір учнів.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: картки для роботи в групах, «Дерево передбачень», «Гронування», порівняльна таблиця образів Дон Кіхота і Санчо Панси, коло Венна, презентація, використання ІКТ.
Хід уроку
I. Організаційний момент (Учитель: посміхніться,привітайте, сідайте)
II. Мотивація навчальної діяльності
-Учитель: є в художній літературі парні образи: Ромео і Джульєтта, Фауст і Мефістофель, Майстер і Маргарита, Дон Кіхот і Санчо Панса. Саме образи двох останніх героїв нас будуть цікавити сьогодні на уроці. Нам потрібно поглибити знання про образи роману, порівняти образи головних героїв, звернути увагу на співіснування таких різних за поглядами людей,зрозуміти, чиє ці образи «антиподами».
III. Оголошення теми уроку
Учні формулюють мету уроку, коли записують тему, а потім і мету уроку.
IV.Робота над темою уроку
1. Опитування «Мікрофон»
- До якого жанру належить твір «Дон Кіхот Ламанчський»? (Роман-пародія на лицарські романи)
- Яка тема твору?(Зображення ілюзій збіднілого дворянина та шлях їх зруйнування).
-Що є центром роману? (Опис подорожі гідальго Дон Кіхота разом зі зброєносцем Санчо Пансою Іспанією XVI століття з метою захисту всіх бідних та знедолених).
-Яка головна проблема роману?( Конфлікт між ідеалом та дійсністю).
- Якій книзі цей твір поступається за кількістю перекладів іншими мовами?( Біблії).
- Назвіть ім’я головного героя? (Алонсо Кіхано).
- Читанням яких творів захопився головний персонаж твору? (Рицарськими
романами).
- Як Дон Кіхот готує себе для лицарства? (Знаходить обладунки, дає ім’я дамі серця Дульсінея Тобоська, коню-Росинанта, а зброєносцю - Санчо Панса).
- Яким лицарем Сервантес називає Дон Кіхота? (Лицарем Сумного Образу).
2.Інтерактивна вправа «Гронування »
Учитель. -Правила поведінки важливі в житті кожної людини і суспільства. Для роботи на уроці нам потрібно ухвалити свої правила і розділитися на групиу. Кожна група формулює свої правила поведінки: слухати уважно повідомлення учнів групи, поважати думку іншого, бути ввічливим, толерантним,не заважати висловлювати власну думку.
3.Робота в групах
Учитель: -Те, що відбувається на занятті буде найголовнішим для вас, і ви зосередити свої думки і почуття.
І група. Розкажіть про перший «подвиг» Дон Кіхота. Доведіть, який сенс
мав цей «подвиг». Мета, яку ставить Дон Кіхот? (Учні розповідають про перший «подвиг» героя, зачитують із тексту підтвердження своїй відповіді; його мета - захищати скривджених, боротися зі злом, несправедливістю).
ІІ група. Чому Дон Кіхот вступає у бій з вітряками?
(Дон Кіхот вважає їх за велетнів, кожен лицар повинен обов’язково перемогти зло). Які риси характеру розкрилися в цьому епізоді?
(Дон Кіхот сміливо кинувся на велетнів, він проявив хоробрість, відвагу, відчайдушність, бажання перемогти велетнів).
ІІІ група. Чому сталося зіткнення Дон Кіхота з купцями, що засумнівалися в красі Дульсінеї Тобоської? (переказ учнями цього епізоду, підтвердження відповіді текстом). Як вдалося герою захистити честь дами серця? ( Так, адже герой вирушив у мандри,щоб прославити даму серця, її красу, свою батьківщину.)
IV група. Дайте характеристику образу Дон Кіхота, використовуючи уривки тексту роману. (Учні стисло переказують уривки, у яких розкриваються риси характеру Дон Кіхота. Наголошують на його бажання допомогти бідним, знедоленим, перемогти зло, щоб панувала справедливість, не терпить несправедливості,байдужий до матеріальних благ, стійко переносить невдачі). Як проявляється пародійність поведінки Дон Кіхота? (Вони не мають користі, безглузді ,абсурдні,смішні і навіть шкідливі, власне життя розбиває ілюзії героя, доводить їх недосконалість).
V група. Кого автор називає Лицарем Сумного Образу? Як це характеризує вдачу героя? ( Він знає, що в світі існує брехня, лицемірство, жадоба збагачення, і зло не можна знищити розмахуванням меча. Боротися за гуманні ідеали слід іншими способами). Запитання та завдання для групи, що досліджувала образ Санчо Панси.
4. Вікторина
1. Хто такий Санчо Панса? Чи читав він книжки?
(Селянин, хлібороб, зброєносець, не вміє читати, писати, жодної книги не прочитав).
2. Що Санчо Панса любить понад усе? (Поспати та поїсти).
3. З якою метою Дон Кіхот умовляє Санчо Пансу їхати з ним? (Пообіцяв місце губернатора на одному із островів).
4. На кому їхав Санчо Панса і чому? (На віслюкові, бо не мав коня, а ходити пішки не хотів).
5. Які інтереси у Санчо Пансу? (Здобич, вигода цікавить його завжди і всюди. Він прагне здобути легку користь від походу з Дон Кіхотом та забезпечити свою родину).
6. Як Санчо Панса ставився до подвигів Дон Кіхота?
7. Чому зброєносцю не ввижались велетні, а він бачив звичайні вітряки?
(Він бачить реальні речі, розуміє, що це вітряки, намагається зупинити Дон Кіхота, допомагає йому, намагається довести безглуздість його дій,жаліє його).
8. Як ви розумієте фразеологізм «битися з вітряками»? (Безплідна боротьба з уявними перепонами,яких насправді не існує).
9. Чи можна назвати Санчо Пансу лицарем? (Він не лицар. Але має риси рицаря: бажання допомагати, співчувати, виявляє доброту та милосердя).
10. Які риси характеру притаманні Санчо Пансі?(Наївний, простий, розумний, розсудливий, тверезий, милосердний, людина з народу, реально дивиться на події життя, він носій народної мудрості).
11. Що об′єднує Дон Кіхота і Санчо Панса? (Доброта, людяність, чуйність, бажання допомоги іншим).
4. Порівняльна характеристика Дон Кіхота та Санчо Панси
( Діти на дошці записують у дві колонки їх характеристику: доброта, людяність, чуйність, чистота серця, співчуття, порозуміння, почуття справедливості- спільні риси).
V. Рефлексія. Проблемні запитання
-Чи можна вважати героїв антиподами?
(Поступово учні дійшли висновку, що герої доповнюють один одного, вони вже не можуть існувати окремо. Ці герої, як дві протилежності, притягуються. Вони не антиподи,а доповнення один одного).
-Чому вчать нас ці герої? (Толерантності, співіснуванню людей різних за поглядами, вірою, навчають доброті, милосердю, вмінню долати життєві труднощі. Вчать йти до своєї мети, не здаватися, вірити у перемогу добра).
VІ. Підсумок уроку
(Учні говорять слова подяки за спільну роботу на уроці).
VIІ. Домашнє завдання
Підготувати презентацію «Образ Дон Кіхота в різних видах мистецтва».