ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ ВІДЧУЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В НОВЕЛІ «ПЕРЕВТІЛЕННЯ». ОБРАЗ ГРЕГОРА ЗАМЗИ: ПРОБЛЕМНІСТЬ, МЕТАФОРИЧНІСТЬ, СИМВОЛІЧНІСТЬ. РОЗКРИТТЯ У ТВОРІ СВІТОВОГО БУТТЯ ЯК АБСУРДНОГО. ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЇ, ФУНКЦІЇ ФАНТАСТИКИ. ХАРАКТЕРНІ РИСИ СТИЛЮ Ф. КАФКИ, ПОЄДНАННЯ РЕАЛІСТИЧНИХ І МІФОЛОГІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ У ГРОТЕСКНОМУ СВІТІ
Мета:
- ознайомити учнів з особливостями «кафкіанського» світу, композицією та морально-етичними проблемами новели «Перевтілення»;
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, смартфони в учнів, роздатковий матеріал для уроку, вчительська презентація до уроку.
Етап уроку |
Хід уроку |
Вчительська презентація, онлайн-завдання |
І. Початок уроку. І.1 Організаційний момент. |
Привітання. Перевірка наявності учнів на занятті. Слово викладача. |
|
І.2 Актуалізація опорних знань.
І.3 Перевірка домашнього завдання. (с. 37 завдання 6) |
Повторення вивченого раніше. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Що таке модернізм? Хто є засновниками модернізму в галузі художньої прози? Які основні риси модернізму в літературі? Які літературно-мистецькі напрямки модернізму ви знаєте? Коли і де жив Франц Кафка? Яка творча спадщина Ф. Кафки? Як називають Кафку? Яка головна тема творчості письменника? Розв’язування кроссенсу. Складіть зв’язну розповідь про життєвий і творчий шлях Ф. Кафки за ланцюгом зображень (кроссенс).
|
|
І.4 Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети. |
Проблемне запитання. Вираження власної думки стосовно епіграфу до уроку. Як ви розумієте слова Ф. Кафки, які є епіграфом до заняття? «Тільки люди, яких уразила однакова недуга, розуміють одне одного»
Яке відношення мають ці слова автора до сьогоднішнього уроку?
Повідомлення теми, мети, і завдань заняття. Пояснення актуальності теми та обговорення цілей уроку. |
|
II. Основна частина. Опрацювання нового матеріалу. |
ІІ. 1 Словникова робота. З’єднати слово з його значенням. Самостійне виконання завдання. ( Учні працюють зі смартфонами. Посилання на вправу https://learningapps.org/watch?v=ppez71nkk21)
|
|
|
ІІ. 2 Проблемне питання. Чи є тема перевтілення новою в літературі? Відповідь аргументуйте прикладами. Що сприяло зворотньому перевтіленню в цих творах? (любов близьких) Чи мав такий шанс Грегор Замза?
|
|
ІІ.3 Створення паспорта твору. Робота в парах. Об’єднайтесь в пари та заповніть паспорт оповідання. Напрям-модернізм Течія- експресіонізм Літературний рід - епос Жанр - новела Тема – трагічна самотність особистості та знецінення людського життя Ідея – відчуженість людей, байдужість, душевна черствість, трагізм буття «маленької людини», відсутність щирості між найріднішими людьми. Головні герої – Грегор Замза, сестра Грета Композиція – три спроби Грегора виповзти з кімнати відповідають трьом зіткненням із зовнішнім світом - три частини оповідання Проблематика – проблема відчуження та знецінення особистості, проблема сомовідданості, проблема сімейних відносин, проблема втрати гуманності. |
|
|
II. 4. Визначення композиції твору. Фронтальне опитування. Подивіться на малюнки та визначте зав’язку, розвиток дії, кульмінацію та розв’язку твору. Зав’язка: прокинувшись уранці, комівояжер Грегор Замза побачив, що перетворився на страхітливу комаху. Розвиток дії: адаптація героя до нового способу існування, реакція оточуючих; еволюція поглядів Грегора; занепад сімейних стосунків; Кульмінація: вигнання Грегора батьком, відчуження, презирство найрідніших людей до Грегора; Розв’язка: смерть комахи, що стала полегшенням для усіх членів сім’ї. |
|
|
|
ІІ. 5 Самостійна робота. Проходження тесту. Пройдіть тест на знання сюжету оповідання. ( Учні працюють зі смартфонами. Посилання на тест https://forms.gle/LdehgvZZ5FzUxfow5)
|
|
ІІ. 6 Характеристика образу Грегора Замзи. Фронтальне опитування. Схарактеризуйте образ Грегора Замзи, користуючись планом та хмарою слів на слайді. План характеристики:
Проблемне питання. Яка головна метафора твору? (Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу, герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце.
|
|
|
|
ІІ. 7 Інтерактивна вправа «Автовідповідач» Один із учнів стає автовідповідачем, тобто персонажем твору (в даному випадку Грегор), та повертається спиною до класу. До героя звертаються учні, ніби залишаючи голосові повідомлення. Перед цим потрібно назвати, хто вони для персонажа твору. Наприклад: «Привіт! Я – твоя робота. Я – найголовніша у твоєму житті…» Учні витягують картку з ім’ям персонажу або назвою предмету:
|
|
III. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. |
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Оповідання Ф. Кафки викликало у мене почуття… Я замислився над… Для того, щоб зробити цей світ добрішим, потрібно… Ф. Кафка попереджає людей про… (Про страшну силу обивательської байдужості, яка веде до загибелі. Автор стає на захист співчуття, милосердя). |
|
IV. Задавання домашнього завдання
|
Повідомлення диференційованого домашнього завдання. 1. На прикладі прочитаної новели розкрити характерні особливості індивідуального стилю Ф. Кафки. *2. Написати есе на тему «Моя версія кінцівки новели «Перевтілення». |
|
V. Оцінювання учнів |
Повідомлення оцінок.
|
|