Тема уроку: Засівальні пісні. Бажаю тобі веселих новорічних і різдвяних свят! «На щастя на здоров’я».
Мета уроку: поглибити знання про традиції, обряди, звичаї українського народу, зокрема про новорічні свята на Україні, з обрядами колядування і щедрування. Виховувати любов і повагу до національних традицій та обрядів рідної України. Досліджувати та аналізувати прочитане; удосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, збагачувати словниковий запас, розширювати світогляд учнів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: мультимедійний програвач, підручники, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Демонстрація навчальної презентації.
Доброго ранку!
Промінчик зимовий глянув у клас.
І в коло велике зібрав усіх нас.
Давайте, з’єднаємо долоньки свої.
І радо всміхнемось
Я вам, ви – мені!
(Дарунок гарногонастрою)
Ма-ма-ма – загляда в вікно зима.
Ок-ок-ок – вже політує сніжок.
Ець-ець-ець – поскрипує морозець.
Мо-мо-мо – всі до хати ідемо.
Ам-ам-ам – ой весело нам.
(Читаємо тихенько, як дощик, а потім сильніше)
А зараз прочитаємо скоромовку (читаємо хором).
Білі зайчики стрибають,
Скоромовку промовляють:
Білі стежки і поля,
Снігом вкрита вся земля.
(прочитати три рази)
Про що говориться в цій скоромовці?
Яка пора року описується?
Який перший місяць зими?
Які свята припадають на грудень?
Сьогодні ми будемо говорити про свята і традиції, які відзначають у грудні.
До нас на урок завітала зима. Зима – чудова пора року. Про неї пишуть поети, складають музику композитори, художники увіковічують її красу на полотні. Сьогодні і ви спробуєте розповісти про красу зими. Дізнаєтеся про неї багато незвичайного, цікавого та чарівного.
Ми сьогодні будемо знайомитися з творами, а якими саме ви дізнаєтеся, коли виконаєте завдання в парі.
Потрібно із літер, які лежать на партах, скласти слова на тему «Зима» (Сніжинки, мороз, сніг, щедрівки, колядки, подарунки, Різдво, гірлянда, ялинка).
Перевірка завдання.
Діти, ви готові? Тепер ви зачитаєте слова, які у вас вийшли і ми утворимо асоціативний кущ.
Подивіться на дошку, скажіть, будь ласка, серед слів які у вас утворилися, є назва народного звичая, що виконується на Новий Рік. (Щедрівки).
Отже, ми сьогодні з вами будемо працювати з щедрівками.
Розповідь вчителя.
Щедрування – давній український звичай новорічних обходів, під час яких групи щедрувальників піснями славлять господарів, бажають їм здоров’я і достатку, за що отримують винагороду.
Щедрування супроводжується магічними діями, музикою, піснями, танцями.
Гімнастика для очей.
Тож ми вирушаємо в країну новорічних чудес, ближче познайомимося з традиціями пов’язаними з новорічними святами.
Робота з підручником ст. 77
А) Читання щедрівки.
Б) Відео «Дитячі щедрування».
В) Словникова робота.
(малюнки до кожного слова) Пашниця, льон, коноплі, стеля.
Г) Яке свято згадується? (Новий Рік)
Д) Виразне читання.
- Які побажання звучать до господарів? (щоб були здорові)
- Які рослини згадуються в цьому творі? (знайти)
Зачитайте слова: жито, пшениця, коноплі, льон.
Читання частинами, вибіркове ланцюжком.
Фізхвилинка.
Знайомство з художницею Ольга Кваша – сучасна українська художниця. Вона народилася у Луцьку. Вона ілюстраторка дитячих книжок. Намалювала дуже багато картин про природу.
А зараз погляньте уважно на картину «Колядники».
Зверніть увагу на хлопчика, що він тримає у руці? (зірку, це атрибут щедрівок і колядок)
Діти складають розповідь по цій картині (робота в групах).
Діти малюють малюнки до своєї розповіді.
Крісло автора (діти читають свої розповіді)
Рефлексія. Оберіть відповідну цеглинку лего.