11 клас. Алгебра і початки аналізу
Урок «Застосування показникової функції до розв`язування прикладних задач»
Епіграф уроку: природа формулює свої закони мовою математики.
Галілео Галілей
Міжпредметні зв`язки: математика, фізика, біологія, географія, екологія.
Мета: формування в учнів умінь:
застосовувати набуті знання у реальних життєвих ситуаціях, під час розв'язання практичних завдань та здатності визначати і обґрунтовувати власну життєву позицію;
читати і будувати графіки функціональних залежностей, досліджувати їх властивості;
розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, уяву, мислення; вироблення звички до планування своїх дій;
самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи.
Хід уроку
Завдання №1. Моделювання радіоактивного розпаду.
(практична робота)
Із курсу фізики відомо, що під час радіоактивного розпаду маса радіоактивної речовини за рівні проміжки часу зменшується в одну і ту ж саму кількість разів. Показникова функція описує цей процес. Ваша задача: змоделювати радіоактивний розпад, перевірити на моделі закон радіоактивного розпаду.
Обладнання: 128 однакових монет, два паперові (пластикові) стакани, таця, кольорові олівці (ручки), міліметровий папір.
ОПИС МОДЕЛІ
Розпад того чи іншого ядра — подія випадкова. Такою самою випадковою подією є випадання «герба» або «цифри» після кидка монети. Тому для моделювання радіоактивного розпаду використаємо таку модель.
Ядра в радіонуклідному зразку змоделюємо монетами в паперовому стакані: нехай ядру, що не розпалося, відповідає монета, на якій випаде «герб»; ядру, що розпалося, — монета, на якій випаде «цифра». Тоді кожен кидок купи монет відповідатиме періоду піврозпаду Т1/2 (часу, за який розпадається половина ядер радіонукліда в зразку), а кількість n кидків — кількості періодів піврозпаду, тобто часу t спостереження: t = nΤ1/2.
ВКАЗІВКИ ДО РОБОТИ
Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки .
Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.
Підготовка до експерименту
1. Підготуйте три таблиці — одну для кожної серії кидків (див. зразок).
2. Покладіть 128 монет у паперовий стакан.
Експеримент
1. Перемішайте монети в паперовому стакані й висипте їх на тацю (рис. 1). Полічіть число монет, на яких випав «герб» (тобто число ядер, що не розпалися), і покладіть їх у стакан. Монети, на яких випала «цифра» (тобто ядра, що розпалися), покладіть в інший стакан та відставте його.
Рис. 1
2. Перемішайте монети, на яких випав «герб», висипте їх на тацю і знову полічіть число монет, на яких випав «герб». Повторюйте цей дослід, доки не залишиться одна монета з «гербом», але не більше ніж ще 6 разів. (Таким чином, усього ви повинні зробити максимум 8 кидків.)
3. Повторіть серію кидків (дії, описані в пунктах 1-2) ще 2 рази.
Серія кидків ____ (колір графіка) ____)
Кількість кидків n |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Число «ядер», що не розпалися, N |
128 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Число «ядер», що розпалися, Ν' |
— |
|
|
|
|
|
|
|
|
Опрацювання результатів експерименту
1. На міліметровому папері для кожної серії кидків побудуйте відповідним кольором графік залежності Ν(n) — залежності числа N ядер, які не розпалися, від кількості кидків (приклад такого графіка див. на рис 2).
Рис. 2
2. У тих самих осях для кожної серії кидків побудуйте графік функції
N = Ν0 • 2-n, яка виражає закон радіоактивного розпаду (вважайте, що початкова кількість ядер радіонукліда Ν0 = 128).
3. Запишіть властивості графіка
Аналіз експерименту та його результатів
4. За результатами експерименту сформулюйте висновок, у якому поясніть, чому побудовані графіки не збігаються. Це є закономірністю чи використано недосконалу модель? Чи мають місце обидві причини?
Творче завдання
5. З’ясуйте, як вплине на якість моделі процесу радіоактивного розпаду, використаної в роботі:
а) збільшення кількості монет у 3 рази;
б) зменшення кількості монет у 3 рази.
Завдання №2 . Колективне розв`язування задач.
Показникова функція є математичною моделлю багатьох процесів, які відбуваються в природі або пов`язані з діяльністю людинию. Наприклад, географам відомо що тиск повітря зменшується з висотою згідно формули
Р=Р0 а h
№1
Обчислити яким буде атмосферний тиск на вершині Ельбрусу, висота якого 5,6 км, якщо залежність атмосферного тиску p від висоти (вираженої у кілометрах) h над рівнем моря виражається формулою:
Розв`язування
№2.
Чому дорівнює маса радіоактивного йоду, в кінці 4 діб з початку спостереження, якщо в початковий момент його маса складала 1 г, якщо період піврозпаду йоду дорівнює 8 діб.
m0 =1 г маса в початковий момент
t = 4 доби
T = 8 діб
m – ?
Розв`язування:
Відповідь: маса йоду 0,7 грама
Задача №3.
Прикладом швидкого розмножування бактерій є виготовлення дріжджів, під час якого по мірі росту бактерій проводиться відповідне додавання цукрової маси. Знайти масу дріжджів, якщо початкова маса складає 10 кг, а тривалість процесу 9 год.
m 0 – початкова маса дріжджів
t – час бродіння в годинах
m – маса дріжджів в процесі бродіння
Збільшення маси дріжджів виражається формулою показникової функції:
Розв`язування:
Відповідь: маса отриманих дріжджів 51,6 кг
Підсумок уроку. Ми ще раз переконалися, що математика — це всеосяжна наука, без знання якої неможливо ні пізнати оточуючий нас світ, ні забезпечити науково-технічний прогрес. Як казав великий Ейнштейн : „Природа – це реалізація найпростіших математичних ідей”.
Домашнє завдання:1. Розв`язати задачу:
Визначити кількість населення світу у 2021 році, якщо у 2010 році на землі проживало 7 млрд. осіб. Середньорічний приріст населення становить 2%, якщо зміна кількості людей в країні за великий проміжок часу t описується формулою , де A- шукана величина,
A0- відома кількість населення,
P- середньорічний приріст населення у відсотках,
t- розрахунковий термін.
2. Підготувати цікаві факти про відкриття Нобелівських лауреатів, що отримали премію за дослідження з використанням показникової функції: П'єр Кюрі, Річардсон Оуен, Ігор Тамм, Луїс Альварес, Ганнес Альфвен, Роберт Вудро Вільсон.