Експрес-зошит учня ____________________________________________
Тема уроку: Засудження жахів війни у оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа….»
Мета: ознайомитися зі змістом твору, схарактеризувати образ головного героя, з’ясувати його роль у сюжеті твору, визначити художні деталі, їх роль у розкритті головної думки оповідання.
Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є...
В. Борхерт
Завдання 1. Створити гроно «Війна очима письменників і поетів різних країн світу»
Війна
Завдання 2. Визначити жанрові особливості твору «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа….»
Форма __________________________(прозова, віршована)
Обсяг ____________________________________________
Кількість героїв ___________________________________
В основі сюжету ____________(вигадана, життєва) подія
Сюжетна лінія _________________ (одна, кілька)
Завдання 3. Роль художньої деталі у зображенні життєвої ситуації у творі
Завдання 4. Заповнити пропуски. Дослідити кольорову палітру твору.
Спершу йшли довгим, тьмяно освітленим коридором, із _______, мальованими олійною фарбою стінами. А ось уже й колона перед виходом на сходовий помісток, і довгий, вузький фриз Парфенону за нею, справжній, античний — мистецьки зроблений із _____ гіпсу макет. На самому ж помістку, на стіні, пофарбованій ______, пишалися всі вони — од великого курфюрста до Гітлера... А у вузенькому малому коридорчику, де врешті на якусь хвилю мої ноші стали рівно, висів особливо гарний, величезний і дуже яскравий портрет старого Фріца в _________ мундирі, з променистими очима і великою ясною золотою зіркою на грудях. А коли ми зайшли за ріг, з'явилася й Гермесова колона, а далі, у глибині коридору, — коридор тут був пофарбований у ________ колір, — аж ген у глибині, над дверима зали малювання, висіла величезна мармиза Зевса, але до неї було ще далеко. Праворуч у вікні я бачив заграву пожежі — усе небо було _______, й по ньому врочисто пливли ____, густі хмари диму...
Кольорова палітра твору
мир |
війна |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: _______________________________________________________________
_________________________________________________________________
_______________________________________________________________
Завдання 5. Заповнити таблицю, дати назву стовпчикам (Зміни, які сталися у житті героїв твору)
мир |
війна |
Гімназія |
|
Сторож |
|
|
|
|
|
Завдання 6. Дослідити значення шкільного реквізиту у творі. Згрупувати предмети за певним принципом
|
|
|
|
|
|
Значення
_________________________________________________________________
опис
Значення
Висновок: _______________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Завдання 7. Характеристика образу головного героя
_________________________________________________________
_________________________________________________________
____________________________________________________________
Завдання 8. Відповідь на проблемне питання:
Якою зобразив війну у оповіданні Г. Белль?
Яка головна думка твору?
Домашнє завдання (на вибір):
1. Дослідити художній світ оповідання.
2. Написати лист невідомому солдату.
3. Написати твір – мініатюру “Я – проти війни. ”
Засудження жахів війни у творі Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» Образ головного героя (Позакласне читання)
Мета – формувати компетентності
предметні (поглибити знання про оповідання, ознайомитися з біографією автора, зі змістом твору; вдосконалити навички роботи над текстом, характеристики образу героя, визначати роль художньої деталі у розкритті теми твору - засудження жахів війни; розвивати навички наукового дослідження тексту художнього твору),
ключові (розвивати вміння бачити асоціативні зв’язки, навички аналізу, уміння самостійно знаходити інформацію і презентувати її, розуміння антигуманної сутності війни).
Обладнання: портрет Г. Белля, мультимедійна дошка, комп’ютер, відео сюжети, презентація-зображення (ілюстрації зображення історичних постатей (персонажів твору).
Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є...
В. Борхерт
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Вступне слово
Друга світова війна була найжахливішою в історії людства. За свідченням істориків, у ній взяли участь 72 держави, 62 млн. людей загинули. Згадаймо тих, хто у своїй творчості звернувся до теми ІІ світової війни?
Учні називають поетів, письменників, які писали про війну, а також країни, які вони представляють.
Актуалізація опорних знань учнів.
Гронування: «Війна очима літераторів»
Учні складають гроно, коментують його, спираючись на конкретні приклади з творів.
Один учень може виконувати завдання біля дошки.
Мотивація навчальної діяльності учнів. Сьогодні ми спробуємо перегорнути сторінки літопису життя цілого покоління молодих людей Німеччини, поглянути на війну очима німецького солдата – героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»
Проблемне питання: Якою зобразив війну Г. Белль у оповіданні “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”?
Вивчення нового навчального матеріалу
Слово про автора
Асоціативна вправа. Учні за поданими словами відновлюють основні етапи життя письменника.
М. Кельн, скульптор і тесля, гітлерюгенди, букіністична крамниця, Дж. Свіфт, Ф. Достоєвський, Ч. Діккенс, осінь 1938, 6 років, тисячі листів.
- Які твори Г. Белля ви знаєте?
Слово вчителя : Одним із антивоєнних творів Г. Белля є оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»
Теорія літератури
Визначимо жанрові особливості твору(робочий зошит)
Важливе значення у творі має використання художньої деталі. Дайте визначення терміну художня деталь. У яких вивчених творах художня деталь відіграє важливу роль? (учні пригадують оповідання А. Чехова, новелу Р. Бредбері та інші твори)
Бесіда з учнями
Після опрацювання завдання у робочому зошиті учні формулюють висновок, зачитують у класі, разом обговорюють.
Дослідження значення інтер’єру у творі
Учні пояснюють принцип групування (тематичний, часовий або предметний), формулюють висновок.
Зачитуємо фрагменти тексту, в яких автор описує дані предмети.
Доповідь учня про походження цитати, історична довідка про Спарту (випереджальне завдання).
Перегляд відео фрагменту (Уривок кінострічки «300 спартанців». Промова воїна, який повернувся у Спарту)
Аналіз обірваної цитати
Висновок:
Слово учителя: Ідеологія виховувала солдат, що повинні були не замислюючись віддати життя за фашизм. Наслідували рішучість, суворість, чітке дотримання правил і норм поведінки. Можновладці прагнули стерти із свідомості молоді християнські ідеали, які розвивали у душах людяність, милосердя, доброту.
Аналіз образу головного героя
Перед нами історія одного юнака. Попрацюймо над його характеристикою.
Спостереження над текстом.
Тема трагедії війни, долі молодих, зовсім юних людей розкрита й у поезії Ю. Друніної.
Пропоную прослухати вірш у виконанні учениць. (Випереджальне завдання. Інсценізація поезії.)
Відповідь на проблемне питання, заповнення таблиці у робочому зошиті на основі сформованих висновків.
Висновок: Оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» має невеликий обсяг, але твір насичений художніми засобами, деталями, які підкреслюють головну думку – війна протиприродна, несе жахливі наслідки, а головне – нівечить душі і долі людей.
Психологічна вправа
Шановні учні! Вчені підрахували, що за минулі 50 століть народи пережили 14000 500 великих і малих війн. За всі роки існування людства тільки 300 років були абсолютно мирними.
На вашу думку, які якості людей зможуть зруйнувати агресію війни?
Учні висловлюють свої думки, з кожною думкою на панно відкривається певна частинка. В кінці вправи бачимо фінальну картину – щасливе дитинство. Саме заради цього і варто не допускати війн.
Стефан Цвейг писав:
Життя на нашій планеті залежить від кожного з нас. Бажаю вам мирного неба і щасливого дитинства. На все життя запам’ятайте уроки історії, адже майбутнє у ваших руках.
Домашнє завдання (на вибір)
1. Дослідити художній світ оповідання.
2. Написати лист невідомому солдату.
3. Написати твір-мініатюру “Я – проти війни. ”