Урок "Засудження жахів війни у творі Г. Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...""

Про матеріал
Розробка уроку з мультимедійною презентацією, експрес-зошитом. Урок з елементами наукового дослідження.
Перегляд файлу

Експрес-зошит  учня   ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________________________________

Тема уроку: Засудження жахів війни у оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа….»

Мета: ознайомитися зі змістом твору, схарактеризувати образ головного героя, з’ясувати його роль у сюжеті твору, визначити художні деталі, їх роль у розкритті головної думки оповідання.

 

Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну  війну, кажи правду, яка вона є...
                                 

В. Борхерт

 

Завдання 1. Створити гроно «Війна очима письменників і поетів різних країн світу»

 Війна

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Визначити жанрові особливості твору «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа….»

 

 

Форма  ­­­­­­­­­­­­­­­­__________________________(прозова, віршована)

Обсяг ____________________________________________

Кількість героїв ___________________________________

В  основі сюжету ____________(вигадана, життєва) подія

Сюжетна лінія _________________ (одна, кілька)

Завдання 3. Роль художньої деталі у зображенні життєвої ситуації у творі

 

 

 

 

Завдання 4. Заповнити пропуски. Дослідити кольорову палітру твору.

 

Спершу йшли довгим, тьмяно освітленим коридором, із _______, мальованими олійною фарбою стінами. А ось уже й колона перед виходом на сходовий помісток, і довгий, вузький фриз Парфенону за нею, справжній, античний — мистецьки зроблений із _____ гіпсу макет. На самому ж помістку, на стіні, пофарбованій ______, пишалися всі вони — од великого курфюрста до Гітлера... А у вузенькому малому коридорчику, де врешті на якусь хвилю мої ноші стали рівно, висів особливо гарний, величезний і дуже яскравий портрет старого Фріца в _________  мундирі, з променистими очима і великою ясною золотою зіркою на грудях. А коли ми зайшли за ріг, з'явилася й Гермесова колона, а далі, у глибині коридору, — коридор тут був пофарбований у ________ колір, — аж ген у глибині, над дверима зали малювання, висіла величезна мармиза Зевса, але до неї було ще далеко. Праворуч у вікні я бачив заграву пожежі — усе небо було _______, й по ньому врочисто пливли ____, густі хмари диму...

 

Кольорова палітра твору

мир

війна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Висновок: _______________________________________________________________

_________________________________________________________________

_______________________________________________________________

Завдання 5. Заповнити таблицю, дати назву стовпчикам (Зміни, які сталися у житті героїв твору)

 

мир

війна

Гімназія

 

Сторож

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 6. Дослідити значення шкільного реквізиту у творі. Згрупувати предмети за певним принципом

1-1-3 http://oin.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/1-1-4.png

 

1-1-5 1-1-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Значення

 

_________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/1957ek1.JPG/300px-1957ek1.JPG                                       опис                                        http://carved.com.ua/media/catalog/product/cache/3/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/4/0404_021.jpg

 

Значення

 

 

Висновок: _______________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

Завдання 7.  Характеристика образу головного героя

  1. Імя  ______________________________
  2. Вік _______________________________
  3. Психологічний стан, відчуття ___________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­_____________

_________________________________________________________

  1. Зовнішність (визначити художні деталі, їх роль) _________________________________________________________

_________________________________________________________

  1. Висновок ____________________________________________________________

____________________________________________________________

 

 

 

 

Завдання 8.  Відповідь на проблемне питання:

Якою зобразив війну у оповіданні Г. Белль?

Яка головна думка твору?

 

 

Домашнє завдання (на вибір): 

1. Дослідити художній світ оповідання.

2. Написати лист невідомому солдату.

3. Написати твір – мініатюру “Я – проти війни. ”

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є... В. Борхерт. Засудження жахів війни у оповіданні Г. Белля “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Образ головного героя

Номер слайду 2

Мета: ознайомитися з окремими фактами біографії автора, зі змістом твору; вдосконалити навички роботи над текстом, характеристики образу героя, вчитися визначати роль художньої деталі у розкритті теми твору - засудження жахів війни;розвивати вміння бачити асоціативні зв’язки, навички аналізу; формувати в школярів переконання щодо антигуманної сутності війни.

Номер слайду 3

ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА1 вересня 1939 – 2 вересня1945 Взяли участь 72 держави62 мільйони людей загинуло

Номер слайду 4

А. Маргул-Шпербер Б. Окуджава К. Ідельфонс Галчинський А. Малишко

Номер слайду 5

ВІЙНАВІЙНА Смерть Руйнація Концтабори Тихі двори Зникле дитинство. Зруйноване майбутнє

Номер слайду 6

Проблемне питання: Якою зобразив війну Г. Белль у оповіданні “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”?

Номер слайду 7

Генріх Белль м. Кельн Скульптор і тесля гітлерюгенди Букіністична крамниця Дж. Свіфт, Ф. Достоєвський, Ч. Діккенс 6 років Тисячі листів

Номер слайду 8

Теорія літератури Оповідання Художня деталь

Номер слайду 9

МИРВІЙНА

Номер слайду 10

Завдання: Згрупувати предмети реквізиту, дослідити їх роль у тексті.

Номер слайду 11

Завдання: Дослідити значення опису двох хрестів у тексті. Опис. Значення

Номер слайду 12

Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту,повідай там, що ми всі полягли тут, бо так звелів нам закон. Симонід Кеоський. Епітафія

Номер слайду 13

“Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” “Пішов зі школи на фронт і поліг за…” антитеза

Номер слайду 14

Завдання: Аналіз образу головного герояІмя. Вік. Психологічний стан, відчуття (спостереження за текстом)Зовнішність (визначити художні деталі, їх роль)Висновок

Номер слайду 15

ВІЙНАВІЙНА Смерть Руйнація Концтабори Тихі двори Зникле дитинство. Зруйноване майбутнєІнтер'єр Головний герой Обірвані цитати

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Перегляд файлу

Засудження жахів війни у творі Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»  Образ головного героя (Позакласне читання)

 

Мета – формувати компетентності

предметні (поглибити знання про оповідання, ознайомитися з біографією автора, зі змістом твору; вдосконалити навички роботи над текстом, характеристики образу героя, визначати роль художньої деталі у розкритті теми твору - засудження жахів війни; розвивати навички наукового дослідження тексту художнього твору),

ключові (розвивати вміння бачити асоціативні зв’язки, навички аналізу, уміння самостійно знаходити інформацію і презентувати її, розуміння  антигуманної сутності  війни).

Обладнання: портрет Г. Белля, мультимедійна дошка, комп’ютер, відео сюжети, презентація-зображення (ілюстрації зображення історичних постатей (персонажів твору).

Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну  війну, кажи правду, яка вона є...
                                 

В. Борхерт

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

Вступне слово

 Друга світова війна була найжахливішою в історії людства. За свідченням істориків, у ній взяли участь 72 держави, 62 млн. людей загинули. Згадаймо тих, хто у своїй творчості звернувся до теми ІІ світової війни?

Учні називають поетів, письменників, які писали про війну, а також країни, які вони представляють.

Актуалізація опорних знань учнів.

Гронування: «Війна очима  літераторів»

Учні складають гроно, коментують його, спираючись на конкретні приклади з творів.

Один учень може виконувати завдання біля дошки.

Мотивація навчальної діяльності учнів. Сьогодні ми спробуємо перегорнути сторінки літопису життя цілого покоління молодих людей Німеччини, поглянути на війну очима німецького солдата – героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»

Проблемне питання: Якою зобразив війну Г. Белль у оповіданні “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”?

Вивчення нового навчального матеріалу

Слово про автора

Асоціативна вправа. Учні за поданими словами відновлюють основні етапи життя письменника.

М. Кельн, скульптор і тесля, гітлерюгенди, букіністична крамниця, Дж. Свіфт,           Ф. Достоєвський, Ч. Діккенс, осінь 1938, 6 років, тисячі листів.

- Які твори Г. Белля ви знаєте?

 

Слово вчителя : Одним із антивоєнних творів Г. Белля є оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»

 

Теорія літератури

Визначимо жанрові особливості твору(робочий зошит)

Важливе значення у творі має використання  художньої деталі. Дайте визначення терміну художня деталь. У яких вивчених творах художня деталь відіграє важливу роль? (учні пригадують оповідання А. Чехова, новелу Р. Бредбері та інші твори)

Бесіда з учнями

  • Про які часи йдеться у творі? Зачитайте.
  • Які деталі в уривку привертають вашу увагу?
  • Яка їх роль у тексті?
  • Зверніть увагу на кольорову палітру твору (робочий зошит). Висновок.

Після опрацювання завдання у робочому зошиті учні формулюють висновок, зачитують у класі, разом обговорюють.

  • Які іще зміни принесла війна? (робочий зошит).

 

Дослідження значення інтер’єру у творі

  • Які два питання хвилюють героя?
  • Спробуймо відповісти на перше з них.
  • Здійснімо уявну подорож коридорами гімназії. Про які речі герой говорить, що це добрий давній шкільний реквізит? Спробуйте згрупувати всі предмети. Яку роль виконувала кожна група у творі?

Учні пояснюють принцип групування (тематичний, часовий або предметний), формулюють висновок.

  • Важливим елементом інтер’єру є хрести. Заповніть таблицю і зробіть висновок про роль даного елементу у творі.

Зачитуємо фрагменти тексту, в яких автор описує дані предмети.

  • Якими чуттями герой намагається впізнати свою гімназію? Чому серце не озивається у ньому? Зачитати.
  • Коли серце героя озвалося? Зачитати.

 

Доповідь учня про походження цитати, історична довідка про Спарту (випереджальне завдання).

Перегляд відео фрагменту (Уривок кінострічки «300 спартанців». Промова воїна, який повернувся у Спарту)

 

Аналіз обірваної цитати

 

  • Чому автор епітафії звертається до подорожнього?
  • Чому дану цитату ми вважаємо обірваною, чи можна сказати, що вона незакінчена? У чому різниця?
  • Яке символічне значення має даний уривок у творі?
  • Які іще обірвані цитати є у творі?
  • Як ви думаєте, з якими словами спартанці відправилися на битву? Перегляд другого фрагменту.
  • Чи можна це ж саме сказати про героя?

 

Висновок:

  • З якою метою автор докладно описує інтер’єр гімназії? Заносимо у таблицю.

Слово учителя: Ідеологія виховувала солдат, що повинні були не замислюючись віддати життя за фашизм. Наслідували рішучість, суворість, чітке дотримання правил і норм поведінки. Можновладці прагнули стерти із свідомості молоді християнські ідеали, які розвивали у душах людяність, милосердя, доброту.

 

Аналіз образу головного героя

Перед нами історія одного юнака. Попрацюймо над його характеристикою.

  • Хто цей юнак? Який його вік?
  • Як звати героя?  Чому  автор не називає імені?
  • На які дві групи поділяли тих, хто прибув до госпіталю? Що це означало?

Спостереження над текстом.

  • Прослідкуємо за психологічним станом юнака. Які відчуття дають йому змогу усвідомлювати своє існування? (Зачитуємо фрагменти)
  • Чи зміг герой дізнатися про своє поранення? Зачитати. Виділити в уривку художні деталі, визначити їх роль. (Особливу увагу приділяємо білому кольору, зменшувальним словам; окремо аналізуємо слово кокон, використовуючи знання із біології)
  • Зачитайте закінчення твору. Чому герой попросив молока?

Тема трагедії війни, долі молодих, зовсім юних людей розкрита й у поезії Ю. Друніної.

Пропоную прослухати вірш у виконанні учениць. (Випереджальне завдання. Інсценізація поезії.)

  • Чи схожими є долі двох героїв розглянутих творів?
  • Чи є майбутнє у нашого героя?
  • Чому автор обирає героєм саме юнака, який навіть не закінчив навчання?

Відповідь на проблемне питання, заповнення таблиці у робочому зошиті на основі сформованих висновків.

Висновок:  Оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» має невеликий обсяг, але твір насичений художніми засобами, деталями, які підкреслюють головну думку – війна протиприродна, несе жахливі наслідки, а головне – нівечить душі і долі людей. 

Психологічна вправа

Шановні учні! Вчені підрахували, що за минулі 50 століть народи пережили 14000 500 великих і малих війн. За всі роки існування людства тільки 300 років були абсолютно мирними.

На вашу думку, які якості людей зможуть зруйнувати агресію війни?

Учні висловлюють свої думки, з кожною думкою на панно відкривається певна частинка. В кінці вправи бачимо фінальну картину – щасливе дитинство. Саме заради цього і варто не допускати війн.

Стефан Цвейг писав:

  • Хочеш миру - готуй його, готуй, не шкодуючи своїх сил. Кожен день твого життя. Щогодини твоїх днів.

Життя на нашій планеті залежить від кожного з нас. Бажаю вам мирного неба і щасливого дитинства. На все життя запам’ятайте уроки історії, адже майбутнє у ваших руках.

 

Домашнє завдання (на вибір)

1. Дослідити художній світ оповідання.

2. Написати лист невідомому солдату.

3. Написати твір-мініатюру “Я – проти війни. ”


 

zip
Додано
8 січня 2020
Переглядів
5395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку