Урок містить систему завдань, що мають на меті перевірити рівень сформованості знань учнів , узагальнити та систематизувати знання з теми "Фонетика, графіка, орфоепія, орфографія" , а також підготувати учнів до контрольної роботи за вказаною темою.
Тема:Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. Узагальнюючі вправи
Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми; удосконалити орфографічні навички; розвивати логічне мислення; аналізувати мовний матеріал; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
ІV. Узагальнення і систематизація знань, вмінь і навичок.
1. Зоровий диктант — корегування тексту
Батьківщиною слов’янської абетки, як відомо, стала болгарія. Саме там на її весокогіррях нашли собі претулок і захесток мудрі вегнанці – учні Керила і мефодія. Вони прадовжили вилику Місію братів, недали згаснути духовному вогнищу.
Позначте рядок, у якому під час перенесення слів допущено помилки:
А зас-віт-ло, прек-рас-ний, ход-жу, сид-жу;
Б ви-вчи-ти, ща-стя, брат-ство, тво-ри-ти;
В іс-то-рич-ний, о-лія, пів-яблука, мав-пя-чий;
Г пів-пор-ції, тьмяний, в’я-за-ти, швид-кіс-ний.
А ясність, щирість, щабель, Гуцульщина;
Б генерал, книжка, рясний, пюре;
В щастя, дзвякнути, пір’їна, солом’яний;
Г платня, мавпеня, порося, черепаха.
А тюль, шаль, сіль, ясен;
Б тиша, щастя, радість, книга;
В явір, мить, єнот, їжа.
Г один, стіл, стань, моя.
А [молот'ба];
Б [бор'уц':а];
В [бород'ба];
Г [рад'іст'].
А морквяний, пір’я, м’ята, яблуко;
Б під’їзд, жаб’ячий, інтерв’ю, зв’язок;
В мавпячий, медвяний, пюре, буряк;
Г пів’юрти, рясний, сузір’я, тьмяний.
1 дзьоб; А У слові на один звук більше, ніж букв.
2 ящик; Б У слові на один звук менше, ніж букв.
3 рояль; В У слові на два звуки менше, ніж букв.
4 галька. Г У слові однакова кількість букв і звуків.
Д У слові на два звуки більше, ніж букв.
8. Фонетична загадка ( сім'я)
1-й звук – приголосний глухий, його пара - / з /.
2-й звук – голосний ненаголошений, шукайте його у слові батьківський.
3-й звук – приголосний дзвінкий, не має пари, можна знайти його у слові мама.
4-й звук – приголосний дзвінкий, він завжди м’який.
5-й звук – голосний наголошений, у алфавіті позначається першою літерою.
9. Розподільний диктант
Вказані слова запишіть у три стовпчики: 1) з голосним [е]; 2) з голосним [и];
з голосним [о].
В..сокий, в..да, в..л..тенський, ч..тання, в..л..сся, укр..вати, д..фіс, стр.. міти, в..р..г, літоп..с, січ..нь, д..р..га, н..нав..діти, од..надцять, здал..ка,п..р..н..сти, сімд..сят, ..зерце, дзв..нити, ож..л..дь, кол..со, абр..кос, ел..мент,д..хання, р..ш..то, к..жух, уроч..стий, з..л..то.