Урок " Збірка Зів'яле листя І.Франко"

Про матеріал

Мета розробки:ознайомити учнів зі збіркою інтимної лірики І.Франка «Зів'яле листя»; дослідити образ ліричного героя та образ жінки в поезіях збірки; розвивати уміння і навички виразно читати ,аналізувати поетичні твори,формувати особисту думку;виховувати любов до Франкового поетичного слова,красу почуттів,взаємин,кращі моральні якості.

Перегляд файлу

Лірична драма І.Франка «Зів’яле листя» - «завмерлеє в серці кохання»»  

 

Мета:ознайомити учнів зі збіркою інтимної лірики І.Франка «Зів’яле листя»; дослідити образ ліричного героя та образ жінки в поезіях збірки; розвивати уміння і навички виразно читати ,аналізувати поетичні твори,формувати особисту думку;виховувати любов до Франкового поетичного слова,красу почуттів,взаємин,кращі моральні якості.

Обладнання: портрет І.Франка,збірка «Зів’яле листя», фонозаписи пісень на слова І.Франка.

Тип уроку: урок-дослідження.

Епіграф  В зів’ялих листочках хто може вгадати

   Красу всю зеленого гаю?

   Хто знає,який я чуття скарб багатий

   В ті вбогії вірші вкладаю?

       Іван Франко

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду.

«Мікрофон»  

З творчістю якого письменника ви знайомилися на попередніх уроках? 

Чи можна І.Франка називати письменником? Чому?

Яким постає І.Франко перед вами після вивчення його поетичних творів?

Як відгукувався М.Коцюбинський про І.Франка та його творчість?

Учнівське повідомлення (випереджальне домашнє завдання) І.Франко – лірик

високої проби.

Івана Франка називають Каменярем, Титаном Праці, Українським Мойсеєм. Рядки з його поетичних творів : «Працювать, працювати, працювати і у праці сконать», «Лиш боротись – значить жить» - стали афоризмами і характеризують їх автора як сильну,вольову,мужню і цілеспрямовану людину. Але, як зазначив М.Коцюбинський, людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою,самими громадськими інтересами. «У Франка є прекрасна річ – лірична драма «Зів’яле листя». Се такі легкі, ніжні вірші,з такою широкою гамою чувства і розуміння людської душі, що, читаючи їх, не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв. Ось один з таких віршів: «Чого являєшся мені у сні?» …Взагалі Франко – лірик високої проби, і його ліричні вірші просяться часто в музику. Деякі з них і справді положено на голос Лисенком і другими…».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Завдання: ознайомитися зі збіркою,її поезіями;

Проаналізувати передмови до двох видань,поезії «Епілог», «Чого являєшся мені у сні?», «Червона калино,чого в лузі гнешся?», «Тричі мені являлася любов»;

Дослідити образи ліричного героя та жінки в поезіях збірки.

ІІІ. Опрацювання-дослідження теми та завдань уроку.

Дослідження теми проведемо у двох площинах:

Ліричний герой збірки   ? І.Франко - автор Образ жінки у збірці   ?

 

Робота в групах .

  1. Ознайомтесь з передмовою до першого видання збірки «Зів’яле листя». Чому, на вашу думку, автор її написав?
  2. Опрацюйте переднє слово до другого видання збірки «Зів’яле листя». Чому, на ваш погляд, автор додав до збірки ще одну передмову?
  3. Проаналізуйте поезію «Чого являєшся мені у сні?». Якими постають у вашій уяві ліричні герої твору?
  4. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії «Червона калино, чого в лузі гнешся?».

Орієнтовний план аналізу поезій.

  1. Ім’я автора,назва твору, час та умови написання.
  2. Основні мотиви вірша.
  3. Провідна ідея твору.
  4. Образи. Символи, їхнє значення.
  5. Художні засоби.
  6. Віршовий розмір, рима, римування.
  7. Враження від поезії.

Випереджальне домашнє завдання. І.Франко. «Зів’яле листя». Історія створення. Композиція збірки.

У 1896 році сорокалітній Іван Франко випускає в світ «Зів’яле листя» -  другу книжку своїх поезій, яку називає ліричною драмою. Книжка має струнку будову, міцний сюжет і ту внутрішню цільність задуму, яка примушує сприймати кожен ліричний вірш як окрему цеглинку великої будови. Свої ліричні поезії автор об’єднує у цикли – жмутки (3), кожен вірш – «зів’ялий листочок». Розповідаючи про муки свого нерозділеного кохання, герой ніби розриває жмуток за жмутком, розкидає зів’яле листя своїх пісень, щоб воно, підхоплене вітром, щезло безслідно.

 

Учасники 1 і 2 груп аналізують першу та другу передмови до збірки.

Проблемне запитання: Чому, на вашу думку, автор видруковує дві різні передмови до однієї збірки?

Щоб читач не сприйняв «Зів’яле листя» за поетичну сповідь самого автора з приводу пережитої ним особистої драми, І.Франко у передмові пішов на своєрідну літературну містифікацію.

Але читачі і друзі-наслідувачі не були такими делікатними й обережними з І.Франком, як І.Франко з ними. Вони не повірили поетові. Зовсім не збираючись ображати І.Франка, В.Щурат у рецензії на «Зів’яле листя» назвав його прихильником європейського декадансу. Поет сприйняв це як найтяжчу образу і дав гідну відповідь у відомому вірші «Декадент»:

  Я декадент? Се новина для мене!

  Ти взяв один з мого життя момент,

  І слово темне підшукав та вчене,

  І Русі возвістив: «Ось декадент!»

          Що в моїй пісні біль,і жаль,і туга  -

          Се лиш тому,що склалось так життя.

         Та є в ній , брате мій , ще нута друга:

          Надія , воля , радісне чуття.

  Який я декадент? Я син народа,

  Що вгору йде , хоч був запертий в льох.

  Мій поклик: праця , щастя і свобода,

  Я є мужик , пролог , не епілог.

До літературознавчого словничка:

Декадентство – ( занепад ) загальна назва кризових, занепадницьких явищ у мистецтві к. 19 – п. 20 с. Для декадансу характерні індивідуалістичний песимізм,аморалізм , естетизація падіння і небуття.

Перший жмуток (1886 – 1893). Поезії циклу передають трагедію нерозділеного кохання. Епілог. ( Виразне читання поезії ).

Другий жмуток (1895). Для поезій цього циклу характерна народнопісенна манера викладу. Багато поезій циклу покладено на музику.

 Учасники 4 і 3 груп  аналізують поезії «Червона калино,чого в лузі гнешся?», «Чого являєшся мені у сні?» (сучасна версія у виконанні В.Козловського).

Третій жмуток (1896). Поезії циклу набувають філософського звучання. Ліричний герой намагається знайти вихід із становища,відповісти на питання,як йому далі жити. ( Виразне читання поезії «Тричі мені являлася любов»).

ІV. Підсумки уроку,оцінювання роботи учнів.

«Займи позицію».

  1. Образ ліричного героя – найскладніша постать у Франковій поезії – жива, багата, гаряча, глибока натура. Його любов – діяльна, велика, всеохоплююча, правдива.

Ліричний герой = Іван Франко. Чому?

Ліричний герой /=/ Іван Франко. Чому?

Ліричний герой та автор мають багато спільних рис, але не тотожні. Чому?

  1. Образ жінки у «Зів’ялому листі»

Узагальнений і абстрактний.  Три різні жіночі образи.

Образ однієї жінки.

Образ жінки у «Зів’ялому листі» узагальнений і абстрактний. Не три особи, а три силуети однієї і тієї ж жіночої постаті.

«…Франко в «Зів’ялому листі» створює узагальнений і досить абстрактний жіночий образ…Така сила майстерності Франкової, що перед нами не три особи,а  три силуети однієї й тієї ж постаті, три грані одного кристалу, три етапи розвитку й емоційного буття різних, але споріднених, в одному тілі живущих любовних пристрастей. В образі Франкової героїні, як в усмішці Джоконди, безліч відтінків гордості й гіркоти, непорочності й розуму, стриманої одержимості й прихованої іронії». ( Д.Павличко).

  1. Повернімося до епіграфа. Поясніть алегоричні образи строфи:

Зів’яле листя – «завмерлеє в серці кохання»;

Листочки зів’ялі – вірші;

Краса вся зеленого гаю – краса,щирість і сила кохання;

Чуття скарб багатий – сила почуття;

Вбогі вірші – бракує слів для висловлення почуттів.

Чи може зів’ялий листок стати знову зеленим?...

V. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять поезію  «Чого являєшся мені у сні?». Прочитати повість-есе Романа Горака «Тричі мені являлася любов», підготуватися до захисту творчого проекту за твором.

 

docx
Додав(-ла)
Киян Світлана
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
5387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку