Міністерство освіти і науки України
Національного технічного університету
«Дніпровська політехніка»
Методична розробка
«Використання інтерактивних
методів навчання у процесі формування комунікативної компетенції студентів
на заняттях іноземної мови»
Дніпро
2019
Зміст
ст.
1. Вступ 3
2. Використання інтерактивних методів навчання у процесі формування
комунікативної компетенції студентів на заняттях іноземної мови 4
3. Переваги та риси інтерактивного навчання перед традиційним. 5
4. Використання інтерактивних технологій та виникнення певних проблем. 9
5. Зразок проведення заняття з використанням інтерактивних
технологій навчання з теми: «Їжа – живлення чи задоволення»?
(Food – fuel or pleasure?). 10
6. Висновки . 12
7. Список використаної літератури. 13
8. Додаток А. 14
9. Додаток Б. 15
10. Додаток В. 21
11. Додаток Г. 23
Вступ
Останнім часом методика викладання іноземних мов зазнала певних змін у організації процесу та методів навчання, його структурі та змісті .На сьогоднішній день найпоширенішим та дієвим методом викладання та навчання іноземних мов, безперечно, є комунікативно-орієнтований, який покликаний максимально наблизити студентів до реальних умов іншомовного середовища. Даний метод працює у поєднанні з використанням інтерактивних технологій навчання для формування комунікативної компетенції студентів.
Основною метою застосування інтерактивних технологій у навчанні є підготовка студенті до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства. Можна також виділити такі педагогічні завдання впровадження інтерактивних технологій у навчальний процес:
Використання сучасних інтерактивних технологій відкриває студентам доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищує ефективність самостійної роботи, дає цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення нових професійних навиків.
1 Використання інтерактивних методів навчання у процесі формування комунікативної компетенції студентів на заняттях іноземної мови
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром. (Конфуцій)
Сучасний етап розвитку нашої держави вимагає від підростаючого покоління гнучкості, комунікабельності, швидкої адаптації до різноманітних життєвих ситуацій, критичного мислення, вміння долати конфлікти та бути готовими до міжкультурного та міжособистісного спілкування і співробітництва. Значно змінився і статус іноземної мови в українському суспільстві. Стрімке входження України у світове співтовариство забезпечило величезний попит на знання іноземних мов. Серйозна увага до ефективності та якості процесу навчання іноземних мов є першочерговим завданням викладача для створення таких умов для навчання, де студенти, без шкоди для себе, могли б «потренуватися», «спробувати» себе у дорослих життєвих ситуаціях.
У наш час існує чимало методів і технологій викладання англійської мови – як традиційних, так і новітніх. Вибір новітніх методів навчання зумовлюється знанням інноваційних технологій. Ефективність їх застосування залежить від того, чи підібрані вони відповідно до тих завдань, які можуть успішно розв‘язуватися з їх допомогою. Оскільки студентам необхідно оволодіти іноземною мовою, як засобом спілкування, вміти користуватися нею в усній та письмовій формі, підтримувати розмову, запропонувати свою тему, висловлювати свої побажання, ділитись думками, обмінюватись поглядами, на заняттях англійської мови важливо створювати ситуації, в яких і викладач, і студент стануть повноправними суб’єктами системи освіти, а основою навчання буде рівноправний діалог між тими, хто навчає, і тими, хто навчається.
Низка вчених визначають інтерактивне навчання як одну з форм діалогового навчання: інтерактивність (від англ. interaction – взаємодія) – означає здатність взаємодіяти чи знаходитись у режимі бесіди, діалогу з чим-небудь (наприклад, комп’ютером) або ким-небудь (людиною).
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх студентів; це – співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання в співпраці), де і студент, і викладач є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Інтерактивне навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу викладачу стати лідером колективу.
Мета інтерактивного навчання – створити комфортні умови навчання, за яких студент відчуває успішність, свою інтерактивну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
2 Переваги інтерактивного навчання перед традиційним:
Призначення інтерактивного навчання – передати знання і усвідомити цінність інших людей. Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія студентів у парах і мікрогрупах.
Риси інтерактивного навчання:
Процес оволодіння студентами іноземною мовою, на відміну від оволодіння рідною, цілеспрямований, оскільки викладач самостійно вибудовує його за навчальним планом та реалізує під час спілкування на заняттях. Навчати студентів спілкуватися іноземною мовою необхідно з перших уроків, коли у студентів ще не накопичений запас мовних засобів.
Основною метою навчання іноземної мови є формування в студентів комунікативної компетенції, яка передбачає вміння використовувати іноземну мову як засіб спілкування у різноманітних сферах життя.
На заняттях англійської мови варто використовувати методи, що стимулюють студентів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою. Означеним вимогам найкраще відповідають саме інтерактивні методи навчання, які можна розглядати як творчі види діяльності, що дозволяють створювати ситуації мовленнєвої взаємодії, сприяють удосконаленню комунікативного досвіду студентів. Творчі комунікативні завдання можуть виконуватись у різних формах, зокрема індивідуально та колективно (парна, групова робота). Найбільш повно це виявляється під час проведення рольових тематичних ігор, проектної роботи, у процесі вирішення навчальних мовленнєвих ситуацій, змістом яких передбачається монологічне, діалогічне й полілогічне спілкування учасників навчального процесу.
Під час вивчення англійської мови ефективними інтерактивними технологіями навчання, що сприяють формуванню комунікативної компетенції студентів, є робота в парах, трійках, змінювані трійки, «карусель», «акваріум», «велике коло», «мікрофон», незакінчені речення, «мозковий штурм», аналіз проблеми, «мозаїка», коло ідей, розігрування ситуації в ролях (рольова гра, імітація), дискусія, ток-шоу тощо. Запропоновані методи та їх складові можна результативно використовувати як на заняттях засвоєння, так і застосування знань, умінь і навичок. Крім того, елементи інтерактивних технологій можна застосовувати одразу ж після викладу викладачем нового матеріалу, замість опитування, на заняттях, які присвячені застосуванню знань, умінь і навичок.
У ході навчання писемного мовлення інтерактивні форми роботи застосовують у поодиноких випадках. Інтерактивне навчання писемного мовлення у коледжу повинно формувати і розвивати уміння обговорення, аналізу, взаємоперевірки і взаємооцінювання.
Методика організації інтерактивного навчання писемного мовлення керується основними принципами навчання англійської мови:
Інтерактивне навчання максимально сприяє досягненню однієї з основних цілей навчання англійської мови в коледжу – розвитку вмінь висловлювати думки англійської мовою як в усній, так і письмовій формі. Необхідно зауважити, що при інтерактивному навчанні писемного мовлення відбувається і вдосконалення вмінь читання: читання написаної творчої роботи вголос у групі для подальшого її обговорення, читання тексту про себе для само- і взаєморедагування. При цьому удосконалюються уміння сприймати, осмислювати й розуміти мовлення співрозмовників. Багаточисленні прийоми інтерактивного навчання забезпечують можливість їх вибору для викладача.
Діяльність викладача |
Діяльність студента |
Використовує діалогічні методи |
Висловлюють і аргументують власну думку |
Організовує дискусії |
Роблять доповіді, пишуть твори, листи |
Спонукає висловлювати і аргументувати власну думку |
Проводять захист проектів, роблять презентації |
Вчить правильно ставити запитання та відповідати на них |
Ставлять запитання до студентів та викладача |
Пропонує письмові роботи (твір, розповідь, лист) |
Відповідають на запитання студентів чи викладача |
Створює проблемні ситуації, практикує захист творчих робіт та проектів |
Вміють визначити свої помилки |
|
|
|
Інтерактивні технології можна використовувати на різних етапах заняття в залежності від його типу, рівня підготовленості студентів, їх кількості у групі. Заняття не повинно бути перевантаженим інтерактивною роботою (1-2 методи). Важливо поєднувати новітні технології з іншими методами роботи – самостійним пошуком, традиційними методами.
Початок заняття виконує дві важливі функції: організацію групи до активної роботи та створення іншомовної атмосфери з метою переведення студентів на іншомовну мовленнєву діяльність. Саме на цьому етапі викладач має зацікавити студентів, стимулювати їх інтерес для кращого усвідомлення ними їх діяльності на занятті.
В основній частині заняття вирішуються його головні завдання. Це може бути подача нового матеріалу, тренування студентів у вживанні цього матеріалу в мовленні, практика в мовленнєвій діяльності, систематизація або узагальнення засвоєного і контроль мовленнєвих навичок та вмінь. Саме на етапі усвідомлення студентами зв’язку між вивченим та новим матеріалом, та формування вміння застосувати навчальний матеріал на практиці можна запропонувати виконання тренувальних вправ на закріплення матеріалу:
Студенти працюють у парі чи групі, де мобілізують свої знання, дискутують, обмінюються думками та аргументами; шукають додаткову інформацію в журналах, газетах з метою створення індивідуальної чи групової доповіді, презентації.
Етапи заняття |
Мета |
Інтерактивні технології |
|
|
(незакінчене речення, створення асоціацій за допомогою проблемних питань чи малюнків визначення теми заняття, обговорення студентами плану заняття) |
|
|
|
|
|
|
На етапі «рефлексія результатів та підведення підсумків» для студентів важливо розуміти для чого вони виконували певні завдання на занятті, а головне, яких результатів вони досягли в процесі навчання. Зважаючи на рівень підготовки студентів, пропоную підготувати творчу роботу або груповий проект «The school of my dream», «Travelling broadens our mind», «The best place to relax». Для аналізу своєї роботи на занятті студенти можуть використати схеми, в яких визначають рівень своїх досягнень, можливі труднощі (Мені найбільше сподобалось… Найважче мені вдавалося … .)
3 Використання інтерактивних технологій передбачає й виникнення певних проблем:
Вміле застосування інтерактивних прийомів у навчанні сприяє формуванню навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів студентів. Вони починають почувати себе впевнено, вільно висловлювати свої думки і спокійно сприймати зауваження, вважати себе активними учасниками навчального процесу. Інтерактивні методи сприяють ефективності та якості навчального процесу.
На інтерактивних заняттях студенти мають змогу:
Використання інтерактивних технологій навчання на різних етапах уроку іноземної мови – це не лише спосіб підвищити мотивацію студентів до вивчення мови, але й покращити атмосферу у групі, яка сприятиме співробітництву та порозумінню між студентами та викладачем. Взаємна довіра, рівноправність, партнерство у спілкуванні викликає в студентів задоволення від навчального процесу, бажання брати в ньому участь. Однак, потрібно постійно контролювати процес досягнення поставлених цілей, а у випадку невдачі змінювати тактику роботи, шукати та виправляти недоліки.
Інтерактивні методи не повинні стати самоціллю – вони мають бути засобом для створення комфортної атмосфери, яка дасть змогу реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні.
Прикладом проведення заняття з використанням інтерактивних технологій навчання є методична розробка заняття з теми: «Їжа – живлення чи задоволення»? (Food – fuel or pleasure?)
4 Зразок проведення заняття з використанням інтерактивних технологій навчання з теми: «Їжа – живлення чи задоволення»? (Food – fuel or pleasure?)
Тема: Їжа – живлення чи задоволення?
Мета: методика використання методів інтерактивного навчання для розвитку комунікативної активності студентів при вивченні теми блоку «Суспільно-побутове оточення».
Хід заняття
І. Організація початку заняття
Фраза дня: “Man says a woman’s place is in the kitchen. Just remember that’s where all knives are”.
II. Актуалізація опорних знань
So, let’s speak about what we usually have for breakfast, lunch, dinner.
Yellow card will help you.(1 minute)
III. Мотивація навчальної діяльності
Blue card will help you.
IV. Контроль знань. Перевірка домашнього завдання.
Teacher – Student
Look at the mind map and try to make sentences.
Перегляд відео “Food idioms”.
And now a little grammar. Red card will help you.
What do you know about «Used to? »
Фронтальне опитування (2 студенти пишуть на дошці з зошита).
Виконання граматичних вправ з підручника.
Граматичний практикум стор. 29, № 4, 5.
You have 2dialogues.Some of you have them in English, others in Ukrainian. Listen and try to guess which is yours.
V.Закріплення вивченого матеріалу
VI. Підведення підсумків заняття
Висновки
Заняття з іноземної мови проведені з використанням інтерактивних технологій є більш ефективними та такими , що забезпечують високий рівень навчального матеріалу. Інтерактивні методи надають можливість студентам з рівнем підготовки бути активним учасником заняття та виявляти здібності у різних напрямках. Заняття з теми «Meals: fuel or pleasure» було опробоване студентами другого курсу при вивченні теми блоку «Суспільно-побутове оточення».
Отже, інтерактивні методи є засобом для вирішення однієї з проблем сучасного навчального процесу – підтримка інтересу студента до навчання взагалі та англійської мови зокрема.
Список використаної літератури
Додаток А
RED CARD
Used to + V – колись було, входило в звичку зараз немає; бувало колись.
I used to cook breakfast myself.
Did she use to bake cherry cake?
They didn’t use to drink hot coffee.
YELLOW CARD
I usually have ……. for breakfast.
GREEN CARD
As cool as a cucumber спокійний
A bad egg – погана людина
A big cheese – лідер
A cup of tea – хороший в чомусь
A hard nut to crack –міцний горішок
Salt and pepper – сиве волосся
BLUE CARD
Prefer – надавати перевагу
I prefer tea to coffee.
Would like – хотів би
They would like some meat
Додаток Б
\
Додаток В
I Feel Like Chinese
A: Let's go out to eat.
B: That sounds like fun.
A: Where do you want to go?
B: Let me think a minute.
A: I feel like Chinese.
B: That sounds delicious.
A: I know a good Chinese restaurant.
B: How far away is it?
A: It's only 10 minutes from here.
B: Do we need reservations?
A: Oh, no. We can walk right in.
B: Let's go now. I'm hungry!
Хочеться чогось китайського….
А: Пішли кудись поїмо
В: Звучить чудово!
А: А куди ти хочеш?
В: Дозволь подумати
А: Хочеться чогось китайського….
В: Звучить смачненько.
А: Я знаю гарний китайський ресторан.
В: Він далеко звідси?
А: Всього 10 хвилин пішки.
В: Чи треба робити замовлення?
А: Ні, ми можемо піти прямо зараз.
В: Поспішаймо, я голодний!
|
A Good Lunch
A: Lunch was delicious. B: Thank you. A: What kind of soup was that? B: It was tomato soup. A: That tasted so good. B: I put lemon and butter in it. A: The sandwich was good, too.
B: Everyone likes bacon and tomato sandwiches.
Гарний обід А: Обід був дуже смачний! В: Дякую! А: Який це був суп? В: Це був суп з томатами. А: Він смакує гарно! В: Я додав лимона та вершкового масла. А: Бутерброд був смачний також. В: Всі полюбляють бутерброди з беконом та томатами. А: Особливо на тості! В: І солоні огірки були неперевершеними також! А: А завтра на обід у нас буде рис з рибою. В: Не можу дочекатися!
Додаток г
|
|
1