Розробка уроку по художній культурі в 11 класі. Тема уроку. Жанрова своєрідність американського кіно. В розробці вміщені матеріали про основні жанри американського кіно.
Урок 11 клас
Тема уроку: Жанрова своєрідність американського кіно
Тип уроку: комбінований
Мета: Навчальна: Ознайомити учнів з своєрідністю жанрів американського кіно. Формувати знання про поняття своєрідних жанрів кіно. Розвиваюча: Розвивати естетичний смак, аналітичне та логічне мислення, спостережливість, уважність. Виховна: Виховувати інтерес до інтернаціоналізму, толерантність.
Методи: розповідь, демонстрація, ілюстрація, самостійна робота. Наочні та дидактичні матеріали: телевізор, відеомагнітофон, касета з записом фрагментів фільмів „II друзів Оушена", „Форсаж", „Зоряні війни", „Джипер + Криперс", „Післязавтра", „Реквієм по мрії"; картки з завданням для самостійної работи; ілюстрація ксерокопія кадрів із фільмів „Хрещений батько", „Боні та Клайд", „Зоряні війни", „Інопланетянин".11
Хід уроку
1. Організаційний момент .
2. Мотивація діяльності на уроці .
* Слово учителя.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати за темою „Жанрова своєрідністьамериканського кіно" (записую на дошці, учні в — зошиті). Ми з вами будемо розглядати такі питання:
1. Розвиток новітніх жанрів американського кіно.
2. Характерні особливості жанрів: бойовик, фантастика, кримінальний фільм, фільм „жахів", фільм „катастрофа", психологічна драма.
3. Актуалізація знань учнів:
Перш ніж ми з вами перейдемо до вивчення нової теми, прошу згадати,
Домашнє завдання полягало в тому, що потрібно було занотувати в зошит приклади про основні жанри американського кіно, які не були наведені. Є бажаючі зачитати свої приклади? Драма, бойовик, фантастика, жахи та інші.
4. Повідомлення нового матеріалу
Перед тим як розпочати розмову, хочу зазначити, що більшість жанрів, записаних вами вдома, відносяться до своєрідних жанрів кіно і сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати ці жанри більш детально. Даю завдання уважно слухати, спостерігати, виділяти головне і занотовувати в зошит нові поняття, бо наприкінці уроку вам буде запропонована самостійна робота, для виконання якої будуть потрібні знання, тому будьте уважні. Зараз ми з вами розглянемо перше питання «Розвиток новітніх жанрів американського кіно». Розповідаю учням, що новітні жанри в кіно з'явилися в результаті того, що в кінематографі відбувалися пошуки можливостей по-новому показати події, зробити кіно більш ефектним.
Існує твердо встановлений факт, ніколи раніше Голівуд так швидко не змінював жанри, як в 60-70-ті роки. На глядача обрушилися всі види стихійних негараздів. Потім не давши йому отямитися від погрозливого шуму землетрусів, червоних спалахів всепожираючого полум'я, переключили його увагу на бурхливу дію потойбічних сил. Їх, в свою чергу, змінили неймовірні пригоди в космосі, коли галактика йшла війною на галактику і прибульці з інших світів витісняли людей, а над інтелектуальні цивілізації вступали в контакт з мешканцями нашої планети. Тем, в яких відбувалася зміна мод, а отже, і ситуаційних моделей, які розмножувалися кінематографом в десятках драматичних подібних копій, багато в чому пов'язаний з масовим відходом американців від традиційної системи моральних цінностей. Звідси потяг до розмаїття життя і, перш за все, до нових гострих відчуттів, будь то кохання, мистецтво чи спорт. Реакцією кіно на це явище була швидка зміна різних видів постановчих бойовиків, розрахованих не просто на розваги, що приписано канонами того чи іншого жанру, а на щось більше — на те, щоб шокувати, будоражити, лякати. Ідея розваг повинна співпадати з ідеєю відволікання від соціальних проблем.
Друге питання «Характерні особливості жанрів: психологічна драма, фантастика, фільм „жахів", бойовик, кримінальний фільм, фільм „катастрофа"». Кримінальний фільм — жанр, особливість якого полягає в тому, що герой вступає в інтелектуальну, а не рідко й фізичну боротьбу зі злочинцем. Гостросюжетна дія в фільмі пов'язана з розкриттям таємниць. Наприкінці 40-х, 50-ті і початок 60-х років великого поширення отримав жанр „чорного фільму". Це є особлива варіація кримінального жанру, яка укріпилася в післявоєнному кіно. Початок жанру поклала картина Джона Хьюстона „Мальтійський сокіл". Картина показувала, що світ населений тільки підкупними людьми. В таких творах традиційні американські цінності — любов до сім'ї та родини, чесність та християнське милосердя — зовсім не гарантували хепі-енду. Прошу звернути увагу на ілюстрацію кадрів з фільмів „Хрещений батько" та „Боні й Клайд". Методом демонстрації показую фрагмент фільму „11 друзів Оушена".
Бойовик — жанр кіно, який виник в 20-ті роки двадцятого століття. Це високобюджетний фільм або фільм, що користується касовим успіхом. До розряду бойовиків можуть підпадати різноманітні пригодницькі, фантастичні, кримінальні картини. Це фільми дії, єкшен; фільми насичені дією з несподіваним поворотом сюжету. Методом демонстрації показую фрагмент фільму „Форсаж".
Фантастика — події трактовані в ключі фантастичного вимислу. Сюди відносять картини про майбутнє («футурологічні фільми»), але фантастичні ситуації можуть бути пов'язані також і з сьогоденням і з минулим часом. Персонажами таких картин можуть бути люди, а також різні вигадані істоти (інопланетяни, одухотворені тварини, роботи й т.д.). Методом ілюстрації, прошу звернути увагу учнів на дошку, де представленні ксерокопії кадрів із фільмів „Інопланетянин" та „Зоряні війни". Це фільми фантастичного жанру. Методом демонстрації показую фрагмент фільму „Зоряні війни", прошу звернути увагу на фантастичний сюжет.
Фільм жахів — жанр кінофантастики буржуазної «масової культури». Його мета — потрясти й злякати глядачів явищем таємничих, потойбічних сил: чудовиськ, демонів, вампірів, оживших трупів — «зомбі», що пожирають людей («Дитина Розмарі», «Перегони з дияволом», «Апокаліпсис канібалів», «Зомбі», «Мисливець за людьми»). «Сатанізм» у кіно став у 80-ті роки дохідною статтею бізнесу й витонченою ідеологічною зброєю.
Різновидом фільму жахів, що процвітав у 80-ті роки, стали й фільми про загрозливих, ворожих людині тварин — гігантських акул («Щелепи»), мавп ростом вищих будинків та озброєних лазерною зброєю («Кінг Конг», «Бій Годзилли з Кінг Конгом»). Персонажі ряду стрічок непомірно великі та агресивні птахи, павуки, змії, мурахи й т.д. У цих картинах з'являються й таємничі інопланетяни у вигляді восьминогів, сосисок, мрячних скупчень. Вони можуть і людей перетворити в пульсуючі кулі ектоплазми, зробити їх, наприклад, павуками. Якщо раніше фільми жахів були пов'язані найбільше в кіно з гангстерським фільмом, з атмосферою страху, що супроводжує реальному злочину (особливо це виявилося у фільмах А. Хічкока — «майстра страху»), то тепер жах переважно перенесений у сферу таємничих чудовиськ, у тому числі на роботів, що вийшли з покори.13 Методом демонстрації показую фрагмент фільму „Джипер + Криперс".
Фільм катастрофа — різновид фантастичного фільму, у якому герої зіштовхуються із природними або технічними катаклізмами. Особливого розвитку цей жанровий різновид одержав у 70-80-х роках. Глядачів лякають виверженнями вулканів, землетрусами, ураганами, повенями, тайфунами, смерчами, циклонами, гігантськими пожежами («Землетрус», «Аеропорт», «Палаюче пекло», «Пригоди Посейдона», «Загибель Японії» тощо). Соціальне підґрунтя таких стрічок — приголомшити глядачів сценами страшних явищ природи й відволікти від реальних соціальних проблем, придушити, приспати їхню соціальну активність. Методом демонстрації показую фрагмент фільму катастрофи „Післязавтра".
„Психологічна драма" — жанр, основна особливість якого полягає в дослідженні психології героя в драматичних явищах життя, коли характер проявляється «на зламі», у конфліктних зіткненнях. Цей жанр увібрав досвід критичного реалізму й тісно пов'язаний не тільки з театральною драматургією, але й із прозаїчною літературою. Різновидом психологічної драми є соціально-психологічна й лірико- психологічна драма. Соціально-психологічна драма відрізняється активною включеністю героїв у сучасні соціальні процеси, у тому числі в процеси виробництва. Лірико-психологічна драма (так само як її різновид сімейно-побутова драма) більше орієнтована на психологічний аналіз внутрішнього світу героїв у зв'язку з їхніми ліричними переживаннями, особистими долями, моральними конфліктами. Методом демонстрації показую фрагмент фільму „Реквієм по мрії".
Висновки: Різноманітність жанрів в кіно показує наскільки різноманітні потреби глядачів. Кіно дає можливість відпочити від проблем соціального середовища. Споглядаючи фільм люди ніби переносяться до іншої країни і в залежності від того до якого жанру відноситься фільм, так людина відпочиває будь то бійка з чудовиськом, боротьба з природними катаклізмами, спроба спіймати злочинця тощо.
5. Закріплення нового матеріалу .
Проводжу поточний контроль на уроці перевіркою пройденого матеріалу. Для цього трьом учням даю завдання на картках за варіантами.
Картка №1
Поясніть поняття „чорного фільму". Наведіть приклади фільмів цього жанру. „Чорний фільм" особлива варіація кримінального жанру, яка ствердилася в післявоєнному кіно. В цих фільмах були представленні традиційні американські цінності — любов до сім'ї і родини, чесність і християнське милосердя, але все це зовсім не гарантувало хепі-енду. Приклади: „Бен - Гур" Уільяма Уайлера, „Клеопатра" Джозефа Лео Маркевича.
Картка №2
Назвіть найвідоміших майстрів кінофантастики. Наведіть приклади фільмів фантастики. Джордж Лукас. Стівен Спілберг, Френсіс Форд Копала, Мартін Скорсезе. Приклади: „Зоряні війни", „Челюсті", „Матриця", „Інопланетянин".
Картка №3
Поясніть, що ви розумієте під фільмом „жахів". Наведіть приклади фільмів „жахів". Фільм „жахів" жанр кіно, який набув популярності в останні десятиліття. Дійство фільму спрямоване на те щоб залякати, навести страх на глядача. Приклади: „Дзвоник", „Готика", „Дім воскових фігур".
6. Підведення підсумків уроку .
7. Домашнє завдання .
На кожний із жанрів фільму навести прилад кіно, виробленого в Голівуді, але фільми не повинні повторюватися з тими, що ми сьогодні розглядали на уроці. Приклади повинні відповідати тим характеристикам жанру, які ви записували сьогодні на уроці.