Тема: Жіноча доля у творчості Тараса Григоровича Шевченка
Мета: дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря; вміння виважено і ґрунтовно висловити власні думки, спостереження; виховувати повагу до української жінки, риси чуйності, доброти, людяності, зневажливе ставлення до підступництва.
Хід уроку
І. Організаційний момент класу
Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель (під звуки пісні «Така її доля»).
Жіноча доля—одна з найболючіших тем української літератури. Мати—першооснова життя, без неї нічого немає на Землі. Із прадавніх часів возвеличує людство цей святий образ у пісні, молитвах, думах.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Метод «Мікрофон»
Використовуючи випереджувальне навчання, вчитель роздає кожному учневі картки із завданням: Чи була щасливою Катерина у своєму материнстві?
(Вчитель зачитує уривок із поеми: «За сльозами за гіркими і світа не бачить»). (час виконання 10 хвилин)
Скласти таблицю порівняльної характеристики долі Катерини та Ганни із твору «Наймичка».
Катерина |
Ганна |
Довірилася хлопцеві |
Довірилася хлопцеві |
Позашлюбна дитина |
Позашлюбна дитина |
Вигнання з дому |
Підкидає дитину заможньому подружжю, що не має дітей |
Пошуки батька дитини |
Стає наймичкою у власного сина |
Розпач |
Все життя спокутує гріх |
Трагічна смерть |
Увінчана щастям материнства, хай і схованого від людей |
Робота в групах.
Клас ділиться на дві групи, а на екран проектується картина Т. Шевченка «Катерина».
Одна група записує всі можливі питання, друга група всі можливі відповіді. Питання і відповіді співставляються.
Робота в групах ( 4 групи)
Намалювати українську жінку як берегиню роду. ( 10 хвилин)
Учні малюють і слухають пісню Горчинського «Росте черешня в мами на городі».
ІІІ. Підсумок уроку
Триєдине значення образу жінки (образ Богородиці, образ жінки-матері, жінки-коханої).
IV. Домашнє завдання (диференційоване)