Урок "Життєвий і творчий шлях Лі Бо"

Про матеріал
План-коспект уроку "Життєвий і творчий шлях Лі Бо". Урок було проведено у 8 класі. Уні аналізували, виразно читали напам'ять поезії письменника.
Перегляд файлу

 

КУ «Пологівська загальноосвітня школа I-II ступенів 6»

 

 

 

 

 

Урок

на тему:

 

Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Підготувала вчитель зарубіжної літератури

                                                                                                  Сало Катерина Ігорівна

 

 

 

 

2019

 

УРОК № 26

_____________________

Тема: Лі Бо (701762). «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з основними віхами життя та творчості  відомого китайського поета доби Середньовіччя Лі Бо, допомогти зрозуміти особливості філософської лірики поета;

розвивальна: розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного тексту, уміння працювати самостійно з довідковою літературою;

виховна: виховувати любов до поетичного слова, до читання, сприяти вихованню  найкращих моральних якостей учнів.

Обладнання: портрет Лі Бо, фотографії  з краєвидами Китаю, роздатковий матеріал, підручник (Зарубіжна література : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. – Київ : Генеза, 2016. – 288с.)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: розповідь, словникова робота, рольова гра, евристична бесіда, прийом «Незакінчене речення».

Очікувані результати: учні знають основні віхи життя і творчості Лі Бо, аналізують лірику поета, виразно читають поетичний текст.

 

«Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Ліна Костенко

 

Ланцюжок навчальних ситуацій

  1. Актуалізація опорних знань
    1. Розгадування кросворду

2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

     2.1. Слово вчителя

3. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

     3.1. Розповідь вчителя (Коротка характеристика китайської поезії епохи Тан)

     3.2. Словникова робота

     3.3. Рольова гра «Інтерв’ю з поетом Лі Бо» (Короткий огляд життя Лі Бо)

              3.4. Особливості лірики Лі Бо. Запис у зошит

              3.5. Читання та аналіз поезії Лі Бо «Печаль на яшмовому ґанку»

              3.6. Читання та аналіз поезії Лі Бо  «Сосна біля південної галереї»

         4. Закріплення вивченого матеріалу.

4.1. Звернення до епіграфа

4.2. Евристична бесіда

4.3. Використання прийому «Незакінчене речення»

5. Домашнє завдання та інструктаж до нього

6. Оцінювання

Хід уроку

 

  1.               Актуалізація опорних  знань
    1.        Розгадування кросворду

Давньогрецький поет, що оспівував вино та кохання. (Анакреонт)

А

Й

Видатний давньоримський поет. (Вергілій)

В

Ліричний жанр, властивий поезії Тіртея. (Елегія)

Е

Друге ім’я Овідія. (Назон)

Н

Найвидатніший поет Давньої Греції. (Гомер)

Г

Літературний жанр, який використовував Горацій. (Ода)

О

 

  •                  Ми не випадково почали урок із розгадування цього слова, адже в романі В. Скотта «Айвенго» зображується епоха середніх віків.

 

  •                   Дайте коротку характеристику  Середньовіччю як історичній і культурній добі.
  •                   Чим вирізняється ця доба на Сході і Заході?
  •                   Що спільного і відмінного було в розвитку літератури?
  •                   Які особливості китайської літератури доби Середньовіччя? 

 

2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

2.1. Слово вчителя

Отже, на минулому уроці ми ознайомилися з особливостями літератури доби Середньовіччя, з відмінностями літератури Сходу і Заходу.  Сьогодні мова піде про  одного з найкращих поетів доби – Лі Бо, самобутня творчість якого стала вершиною китайської лірики. Тема нашого уроку:  «Лі Бо.  «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя»

(учні записують в зошити).

 

3. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

3.1. Розповідь вчителя (Коротка характеристика китайської поезії епохи Тан) (головне записуємо до зошита)

   З 618 року в Китаї починається правління династії Тан, котре тривало майже триста років. Правителі Тан опікувалися розвитком культури, уміння ж писати вірші стало обов’язковим імператорським іспитом для охочих стати чиновником.

   Світогляд літератора епохи Тан набагато розширився. Життєвий досвід поета вже не обмежувався рідним селищем і недалеким містечком, а охоплював велику країну з неоднаковими умовами життя в різних її куточках.

   Лірична поезія продовжила й розвинула досягнення минулого. Долаючи змістову невибагливість та барвистість стилю віршів V-VI століть, перші поети вже тяжіли до простоти форми й глибини поетичної думки.

   Новаторство танської поезії поєднувалося з традиційністю зображальних засобів. Гори й ріки, застава та місяць, мандрівник, верба й весна — всі ці теми існували й розвивались у китайській поезії з давніх-давен, набуваючи протягом століть нової забарвленості. У добу Середньовіччя в Китаї виникає пейзажна лірика. Окрім «тихої», споглядальної поезії того часу, виник й інший напрям — поезія битв і мандрів, яка зображувала людину за неспокійних, бурхливих обставин. Біля витоків танської поезії стояли такі видатні майстри, як Ван Бо, Лу Чжао-лінь, Чень Цзі-ан, Мен Хао-жань, Гао Ші та інші. Кожен із цих різних поетів так чи інакше передував творчості своїх геніальних сучасників – Лі Бо та Ду Фу.

 

 

3.2. Словникова робота

Даосизм (дао – шлях) – одне із філософських учень Китаю, згідно з яким людина є частиною Всесвіту, людина і природа – єдине ціле, тому, пізнавши природу, можна пізнати людину.

Конфуціанство – етико-політичне вчення давньокитайського мислителя Конфуція (VI ст. до н. е.), у вченні якого головним є поняття «жень» – гуманність.

 

  1.        Рольова гра «Інтерв’ю з поетом Лі Бо» (Короткий огляд життя Лі Бо (ст. 138-141))

Наша сучасниця, відома українська письменниця Ліна Костенко, сказала: «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». Сподіваюся, що філософські вірші неперевершеного китайського поета  епохи династії Тан Лі Бо торкнуться душі кожного з нас. А щоб краще зрозуміти витоки та джерела творчості митця, розглянемо його життєвий шлях.

Вдома ви познайомилися з життєвим і творчим шляхом Лі Бо. Це було, для переважної більшості з вас,  випереджувально-індивідуальним  завданням. Тож давайте проведемо рольову гру «Інтерв’ю з поетом Лі Бо». Кожен з вас побуває в ролі і журналіста, і поета. Будь ласка, журналісти і поете, дотримуйтесь правил піднятої руки, толерантності, задавайте запитання, щоб зрозуміли, чому життя Лі Бо – ідеал служіння мистецтву й істині.

  •                      Скажіть, будь ласка, яке ваше друге ім’я? (Тай-Бо)
  •                      Що означає ваше ім’я в перекладі з китайської? («Біла слива»)
  •                      Де ви провели дитинство і юність? (Народивсяя в 701 р. у провінції Сичуань у сім”ї купця, здобув добру освіту. За легендами, вже в 5 років міг вивести будь-якого ієрогліфа, а у 10 – написав свого першого вірша. З дитинства я не лише багато читав, але й добре володів технікою бою мечем. Коли мені виповнилось 20 років, я здійснив подорож Китаєм, щоб поповнити свої знання і розширити кругозір. Ще в молодості я став відомим поетом.)
  •                      Яке релігійно-філософське вчення лежить в основі вашого світогляду і творчості? (Даосизм)
  •                      Чому ви жили в горах, чому так багато мандрували? (Я «вирощував дух», внутрішньо самовиховувався. Я досяг такого єднання з природою, що навіть звірі і птахи мене не боялися.)
  •                      Чи усвідомлювали ви свою геніальність? (Звичайно, адже мені все давалося набагато легше, ніж іншим. Але я ніколи цим не пишався, завжди був простою і демократичною людиною.)
  •                      Чому ви жили в палаці Імператора і як довго? (Мене запросив імператор Сюань-цзун, покровитель мистецтв і літератури. Я зацікавив його як знавець даоської мудрості. Прожив я в палаці недовго, всього два роки. Розчарований імператорською владою, я покинув столицю Чанань і знову почав подорожувати.)
  •                      Чим ви займалися, живучи в палаці? (Проводив цілі дні в бесідах з імператором, допомагав йому вирішувати державні справи. За поетичний талант та довершену каліграфію мене призначили членом Академії. Але в палаці я прославився не тільки віршами, але й незалежним характером.)
  •                      Чому про вас говорили, що ви «маєте кістку гордості у спині»? (Я був самовпевненим, прямо висловлював свою думку, нікому не лестив. Через це говорили, що в мене в спині є « кістка гордості», яка заважає мені кланятися. Я ненавидів стиль поведінки урядовців, одразу нажив собі багато ворогів при імператорському дворі.)
  •                      Чому вас із клеймом «державний зрадник» кинули у в'язницю, де ви очікували на страту? (Я допомагав принцові Лі Ліню, який підняв повстання. Мені пом’якшили вирок: страту замінили засланням)
  •                      Що означає слово «сяояо»? (Володіння великою духовною свободою.)
  •                      Як звали вашого найближчого друга? (Ду Фу.)
  •                      Який обсяг вашої поетичної спадщини? (понад 900 віршів)
  •                      Поділіться думками відносно ваших поезій. Що для них характерно? (Злиття з природою.)
  •                      Які основні теми вашої творчості? (Природа і людина, відданість дружбі, тлінність людського життя, туга за старовиною.)
  •                      Що притаманно для ваших поезій? (Мої твори прості та задушевні, їм характерна внутрішня свобода та політ фантазії.)
  •                      На якого читача розраховані ваші твори? (Я ніколи не розраховував на простака – людину невисокого інтелектуального рівня. З таким читачем нецікаво спілкуватися. Я розраховую на високоосвіченого поціновувача мого мистецтва.)

 

3.4. Особливості лірики Лі Бо. Запис у зошити

  •               Поезію Лі Бо називають «поезією гір та річок».
  •               Неприховане захоплення природою поєднується з філософськими роздумами митця.
  •               Споглядальність і самозаглибленість: зміни у природі та зміни у власному внутрішньому світі цікавлять його однаково. «Він сам собі цікавий». (Гао Ші)
  •               Ліричний герой Лі Бо – відлюдник, мандрівник, але він переймається переживаннями і тривогами людей.
  • Зараз я подивлюся наскільки ви були уважними, тому на основі почутого складіть гроно до життєвого і творчого шляху поета.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– А найкраще про життя і погляди творця, звичайно, розкаже його поезія. Тому звернемося до чарівних сторінок поетичних творів Лі Бо.

 

 

  1.        Читання та аналіз поезії Лі Бо «Печаль на яшмовому ґанку»
  •               Підготовка для сприйняття тексту

– Заплющте очі. Уявіть ранню осінь, прохолодний день. Ви виходите на ганок.

  •                  Що ви відчуваєте? (Свіжість, прохолоду, чистоту...) Навкруги – жодної душі, лише ви і природа.

 

  •               Первинне сприймання поезії (читання поезії вчителем)

Партитура для виразного читання вірша

На яшмовім ґанку | біліє холодна роса. |

Промокли панчохи. | Пливуть мовчазні небеса. |

Дивлюсь крізь фіранку | на місяць осінній печальний — |

На тихій воді j він тремтить | і повільно згаса.

 

- Чи сподобався вам цей вірш?

- Які образи допомогли вам зрозуміти почуття поета?

- Що вони символізують в китайській поезії?

- Яка провідна думка вірша?

 

  •               Повторне читання поезії (читання поезії учнями)

 

  •               Аналіз поезії «Печаль на яшмовому ґанку»

 

  1.               Чи знаєте ви значення слова яшма?
  2.               Словникова робота: яшма – ( араб.) – кремениста осадова гірська порода, яка складається з дрібних зерен кварцу червоного, сірого, зеленого, білого і чорного кольорів. Використовується як декоративний камінь для виготовлення художніх виробів.
  3.               Жанр – філософська лірика. Поет передає свої роздуми над сутністю життя. Змальована картина осіннього вечора (чи ночі). Спочатку поет спостерігає її зовні – стоячи на яшмовому ґанку, на якому поет промочив панчохи, бо сходи вкриті холодною росою. Два наступних рядки – це споглядання осінньої ночі зсередини будинку. Цікаво, що поет дивиться не просто через вікно, а через закриту фіранку, що притлумлює, пом’‎якшує і світло, і кольори.
  4.               Вдома, діти,  я вам пропоную на матеріалі цієї поезії створити малюнок: перша група учнів малює картину зовнішнього споглядання, друга – споглядання з вікна.
  5.               Чи відповідає текст вірша його назві – «Печаль на яшмовому ґанку»? Так. Цьому сприяє перелічувальна інтонація, монотонна мелодика, симетрична будова вірша (з обох точок зору картина сумна) і відповідні художні засоби.
  6.               А знаєте ви, що таке елегія? (Елегія – ліричний вірш, у якому виражені настрої журби, смутку, меланхолії, що породжені соціальною несправедливістю, особистим горем)
  7.               Для вірша «Печаль на яшмовому ганку» характерна наявність елегійних мотивів

 

  1.        Читання та аналіз поезії Лі Бо  «Сосна біля південної галереї»

Поблизу галереї росте

сосна-одиначка.    В такої, природно,

розкидисте гілля й густе.

Вітрець навколишній

навіть на хвильку не вщухне:

Йому тут воля    тож дме він і вдень, і вночі.

Затінений стовбур

покрився плямами моху.

А в пишній хвої повітря неначе мигтить.

Чи вдасться їй досягти

надхмарної висі?

Це ж треба рости

аж декілька тисяч чі!

  •               Первинне сприймання поезії (читання поезії вчителем)

- Чи сподобався вам цей вірш?

- Які образи допомогли вам зрозуміти почуття поета?

- Що вони символізують в китайській поезії?

- Яка провідна думка вірша?

 

  •               Повторне читання поезії (читання поезії учнями)

 

  •               Аналіз поезії «Сосна біля південної галереї»
  •                      Назвіть образи-символи, які зустрічаються в творі. (Сосна тут є самим поетом, що прагне вдосконалення. Вітер уособлює бентежний і неспокійний всесвіт, у якому живе людина. Образ «надхмарної висі» символізує природний і моральний закон, до якого прагне митець)
  •                      Сосна в китайській поезії є символом довголіття і вічності, шум вітру в її кроні – це символ життєвих перешкод. Образ стійкої сосни («пишна хвоя», «розкидисте гілля й густе»), яка не  втрачає сили ні за яких життєвих обставин («вітрець навколишній навіть на хвильку не вщухне»,  «стовбур покрився плямами моху»), є символом людини, яку не долають перешкоди і труднощі.
  •                  Можливо, Лі Бо писав про себе?
  •                      Яка головна думка твору? (Думка про необхідність духовного вдосконалення людини)
  •                      Яким ви уявляєте автора? (Лі Бо бажає охопити своєю творчістю увесь світ, пізнати його, відчути радість від процесу існування, що триває лише мить порівняно з вічністю)
  •                      Яким настроєм пронизано твір? (Сосна самотня – це сумно. Але у вірші висловлюється  радість від життя, натхнення, яке дає поетові дотик до вічних істин)

 

4. Закріплення вивченого матеріалу.

4.1. Звернення до епіграфа

  •                      Яке враження склалося у вас про китайське мистецтво взагалі і про поезію зокрема? Чи відчули ви його красу? У чому вона?

4.2. Евристична бесіда

  •                      Назвіть провідні теми поезії Лі Бо. (Природа і поет, дружба, ностальгія за батьківщиною,співчуття знедоленим, любов до людей, тлінність людського життя).
  •                      Яку особливість поезій Лі Бо ви помітили? (Захоплення природою поєднується з філософськими роздумами поета, космічність пейзажів, споглядальність та самозаглибленість, ліричний герой ­­– мандрівник, відлюдник, але він переймається тривогами та переживаннями людей).

4.3. Використання прийому «Незакінчене речення»

  1.               На уроці для мене найважливішим відкриттям було…
  2.               Ознайомившись з поезією Лі Бо,
  •                      я відчув…
  •                      я уявив…

 

  1.               Домашнє завдання та інструктаж до нього
  • Створити ілюстрації до творів Лі Бо (за бажанням)
  • Опрацювати матеріал підручника про життя і творчість Ду Фу 
  • Творче завдання: за бажанням скласти усний твір «Світ поезії Лі Бо. Який він?»

 

  1.               Оцінювання

 

 

 

 

 

Життя Лі Бо оповите таїнами і легендами, одна з них розказує про його божественне походження.

Щодо місця і дати  народження існує багато версій, але дослідники творчості схильні до варіанту, що народився майбутній поет 701 року в у сім’ї купця в провінції Сичуань. 

Надзвичайна обдарованість Лі Бо виявилась дуже рано: у п’ять років він впевнено тримав пензлик, у вісім знав напам’ять конфуціанські книги, у десять бездоганно володів літературним стилем і писав вірші. В 15 років Лі Бо полишив родину і розпочав 10-річне навчання в храмі Дамін на горі Куаншань в даотського наставника. Це були роки напруженого самовиховання.

Сучасники вважали Лі Бо «геніальним божевільним», адже він не складав іспитів, пішов з дому, жив осторонь від людського житла, мандрував, захоплювався лаоською самотністю, а золото, здобуте власним мечем, віддавав бідним. Це був досить незвичайний шлях для молодої людини його покоління.  Але сам Лі Бо вважав, що живе поміж небом і землею і перебуває із безсмертними поміж зірок. Він відчував власну незвичайність і вірив у своє призначення. Прославляючи відважних мандрівців, він думав про себе; захищаючи вигнанців, він відчував себе переможцем. Інші поети відчаювалися через невдачі, нарікали на буденні неприємності щоденного існування , а Лі Бо ще замолоду не звертав уваги на дріб'язкові тривоги і жив у безперервному поетичному натхненні, відчуваючи в собі цілий світ і через те не лякаючись самотності. 

У 724 році Лі Бо опинився у столиці та був представлений імператорові Сюань-цзуну. На правителя справили враження знання мов та філософії,  талант Лі Бо, а тому він запропонував поету звання академіка і місце при дворі. Незалежний за вдачею, лише 3 роки проводить Лі Бо при дворі імператора.  Потім він залишає палац і  знову відправляється в мандри.

У 744 в житті Лі Бо відбулася важлива подія: він зустрівся з відомим китайським поетом Ду Фу, який став для нього учнем і другом.  

Під  час  повстання  Ань  Лушаня  (756  р.)  проти  імператора  Лі  Бо  був  на службі у   принца Лі Ліня, молодшого брата імператора. Оскільки принц теж виступив на боці заколотників, поета, як його прихильника, кинули до в’язниці. Через деякий час його заслали на три роки в   далекий Слань. Після повернення Лі Бо оселяється в   будинку свого родича Лі Ян-Біна, де й помирає в   762 році, залишивши  в подарунок 900 віршів. Смерть поета, як і народження, оповита легендами. Одні кажуть, що поет потонув, намагаючись пройти по місячній доріжці на озері, інші стверджують, що він загинув, прагнучи спіймати відображення місяця в воді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання та інструктаж до нього

  • Створити ілюстрації до творів Лі Бо (за бажанням)
  • Опрацювати матеріал підручника про життя і творчість Ду Фу 
  • Творче завдання: за бажанням скласти усний твір «Світ поезії Лі Бо. Який він?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
22 січня 2020
Переглядів
7016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку