КУ «Пологівська загальноосвітня школа I-II ступенів № 6»
Урок
на тему:
Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.
Підготувала вчитель зарубіжної літератури
Сало Катерина Ігорівна
2019
УРОК № 26
_____________________
Тема: Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з основними віхами життя та творчості відомого китайського поета доби Середньовіччя Лі Бо, допомогти зрозуміти особливості філософської лірики поета;
розвивальна: розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного тексту, уміння працювати самостійно з довідковою літературою;
виховна: виховувати любов до поетичного слова, до читання, сприяти вихованню найкращих моральних якостей учнів.
Обладнання: портрет Лі Бо, фотографії з краєвидами Китаю, роздатковий матеріал, підручник (Зарубіжна література : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. – Київ : Генеза, 2016. – 288с.)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: розповідь, словникова робота, рольова гра, евристична бесіда, прийом «Незакінчене речення».
Очікувані результати: учні знають основні віхи життя і творчості Лі Бо, аналізують лірику поета, виразно читають поетичний текст.
«Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».
Ліна Костенко
Ланцюжок навчальних ситуацій
2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
2.1. Слово вчителя
3. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
3.1. Розповідь вчителя (Коротка характеристика китайської поезії епохи Тан)
3.2. Словникова робота
3.3. Рольова гра «Інтерв’ю з поетом Лі Бо» (Короткий огляд життя Лі Бо)
3.4. Особливості лірики Лі Бо. Запис у зошит
3.5. Читання та аналіз поезії Лі Бо «Печаль на яшмовому ґанку»
3.6. Читання та аналіз поезії Лі Бо «Сосна біля південної галереї»
4. Закріплення вивченого матеріалу.
4.1. Звернення до епіграфа
4.2. Евристична бесіда
4.3. Використання прийому «Незакінчене речення»
5. Домашнє завдання та інструктаж до нього
6. Оцінювання
Хід уроку
Давньогрецький поет, що оспівував вино та кохання. (Анакреонт) |
А Й |
Видатний давньоримський поет. (Вергілій) |
В |
Ліричний жанр, властивий поезії Тіртея. (Елегія) |
Е |
Друге ім’я Овідія. (Назон) |
Н |
Найвидатніший поет Давньої Греції. (Гомер) |
Г |
Літературний жанр, який використовував Горацій. (Ода) |
О |
2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
2.1. Слово вчителя
Отже, на минулому уроці ми ознайомилися з особливостями літератури доби Середньовіччя, з відмінностями літератури Сходу і Заходу. Сьогодні мова піде про одного з найкращих поетів доби – Лі Бо, самобутня творчість якого стала вершиною китайської лірики. Тема нашого уроку: «Лі Бо. «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя»
(учні записують в зошити).
3. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
3.1. Розповідь вчителя (Коротка характеристика китайської поезії епохи Тан) (головне записуємо до зошита)
З 618 року в Китаї починається правління династії Тан, котре тривало майже триста років. Правителі Тан опікувалися розвитком культури, уміння ж писати вірші стало обов’язковим імператорським іспитом для охочих стати чиновником.
Світогляд літератора епохи Тан набагато розширився. Життєвий досвід поета вже не обмежувався рідним селищем і недалеким містечком, а охоплював велику країну з неоднаковими умовами життя в різних її куточках.
Лірична поезія продовжила й розвинула досягнення минулого. Долаючи змістову невибагливість та барвистість стилю віршів V-VI століть, перші поети вже тяжіли до простоти форми й глибини поетичної думки.
Новаторство танської поезії поєднувалося з традиційністю зображальних засобів. Гори й ріки, застава та місяць, мандрівник, верба й весна — всі ці теми існували й розвивались у китайській поезії з давніх-давен, набуваючи протягом століть нової забарвленості. У добу Середньовіччя в Китаї виникає пейзажна лірика. Окрім «тихої», споглядальної поезії того часу, виник й інший напрям — поезія битв і мандрів, яка зображувала людину за неспокійних, бурхливих обставин. Біля витоків танської поезії стояли такі видатні майстри, як Ван Бо, Лу Чжао-лінь, Чень Цзі-ан, Мен Хао-жань, Гао Ші та інші. Кожен із цих різних поетів так чи інакше передував творчості своїх геніальних сучасників – Лі Бо та Ду Фу.
3.2. Словникова робота
Даосизм (дао – шлях) – одне із філософських учень Китаю, згідно з яким людина є частиною Всесвіту, людина і природа – єдине ціле, тому, пізнавши природу, можна пізнати людину.
Конфуціанство – етико-політичне вчення давньокитайського мислителя Конфуція (VI ст. до н. е.), у вченні якого головним є поняття «жень» – гуманність.
Наша сучасниця, відома українська письменниця Ліна Костенко, сказала: «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». Сподіваюся, що філософські вірші неперевершеного китайського поета епохи династії Тан Лі Бо торкнуться душі кожного з нас. А щоб краще зрозуміти витоки та джерела творчості митця, розглянемо його життєвий шлях.
Вдома ви познайомилися з життєвим і творчим шляхом Лі Бо. Це було, для переважної більшості з вас, випереджувально-індивідуальним завданням. Тож давайте проведемо рольову гру «Інтерв’ю з поетом Лі Бо». Кожен з вас побуває в ролі і журналіста, і поета. Будь ласка, журналісти і поете, дотримуйтесь правил піднятої руки, толерантності, задавайте запитання, щоб зрозуміли, чому життя Лі Бо – ідеал служіння мистецтву й істині.
3.4. Особливості лірики Лі Бо. Запис у зошити
– А найкраще про життя і погляди творця, звичайно, розкаже його поезія. Тому звернемося до чарівних сторінок поетичних творів Лі Бо.
– Заплющте очі. Уявіть ранню осінь, прохолодний день. Ви виходите на ганок.
Партитура для виразного читання вірша
На яшмовім ґанку | біліє холодна роса. |
Промокли панчохи. | Пливуть мовчазні небеса. |
Дивлюсь крізь фіранку | на місяць осінній печальний — |
На тихій воді j він тремтить | і повільно згаса.
- Чи сподобався вам цей вірш?
- Які образи допомогли вам зрозуміти почуття поета?
- Що вони символізують в китайській поезії?
- Яка провідна думка вірша?
Поблизу галереї росте
сосна-одиначка. – В такої, природно,
розкидисте гілля й густе.
Вітрець навколишній
навіть на хвильку не вщухне:
Йому тут воля – тож дме він і вдень, і вночі.
Затінений стовбур
покрився плямами моху.
А в пишній хвої повітря неначе мигтить.
Чи вдасться їй досягти
надхмарної висі?
Це ж треба рости
аж декілька тисяч чі!
- Чи сподобався вам цей вірш?
- Які образи допомогли вам зрозуміти почуття поета?
- Що вони символізують в китайській поезії?
- Яка провідна думка вірша?
4. Закріплення вивченого матеріалу.
4.1. Звернення до епіграфа
4.2. Евристична бесіда
4.3. Використання прийому «Незакінчене речення»
Життя Лі Бо оповите таїнами і легендами, одна з них розказує про його божественне походження.
Щодо місця і дати народження існує багато версій, але дослідники творчості схильні до варіанту, що народився майбутній поет 701 року в у сім’ї купця в провінції Сичуань.
Надзвичайна обдарованість Лі Бо виявилась дуже рано: у п’ять років він впевнено тримав пензлик, у вісім знав напам’ять конфуціанські книги, у десять бездоганно володів літературним стилем і писав вірші. В 15 років Лі Бо полишив родину і розпочав 10-річне навчання в храмі Дамін на горі Куаншань в даотського наставника. Це були роки напруженого самовиховання.
Сучасники вважали Лі Бо «геніальним божевільним», адже він не складав іспитів, пішов з дому, жив осторонь від людського житла, мандрував, захоплювався лаоською самотністю, а золото, здобуте власним мечем, віддавав бідним. Це був досить незвичайний шлях для молодої людини його покоління. Але сам Лі Бо вважав, що живе поміж небом і землею і перебуває із безсмертними поміж зірок. Він відчував власну незвичайність і вірив у своє призначення. Прославляючи відважних мандрівців, він думав про себе; захищаючи вигнанців, він відчував себе переможцем. Інші поети відчаювалися через невдачі, нарікали на буденні неприємності щоденного існування , а Лі Бо ще замолоду не звертав уваги на дріб'язкові тривоги і жив у безперервному поетичному натхненні, відчуваючи в собі цілий світ і через те не лякаючись самотності.
У 724 році Лі Бо опинився у столиці та був представлений імператорові Сюань-цзуну. На правителя справили враження знання мов та філософії, талант Лі Бо, а тому він запропонував поету звання академіка і місце при дворі. Незалежний за вдачею, лише 3 роки проводить Лі Бо при дворі імператора. Потім він залишає палац і знову відправляється в мандри.
У 744 в житті Лі Бо відбулася важлива подія: він зустрівся з відомим китайським поетом Ду Фу, який став для нього учнем і другом.
Під час повстання Ань Лушаня (756 р.) проти імператора Лі Бо був на службі у принца Лі Ліня, молодшого брата імператора. Оскільки принц теж виступив на боці заколотників, поета, як його прихильника, кинули до в’язниці. Через деякий час його заслали на три роки в далекий Слань. Після повернення Лі Бо оселяється в будинку свого родича Лі Ян-Біна, де й помирає в 762 році, залишивши в подарунок 900 віршів. Смерть поета, як і народження, оповита легендами. Одні кажуть, що поет потонув, намагаючись пройти по місячній доріжці на озері, інші стверджують, що він загинув, прагнучи спіймати відображення місяця в воді.
Домашнє завдання та інструктаж до нього