Тема. Життя і творчість іспанського поета Федеріко Ґарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета; допомогти усвідомити художні особливості його віршів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх думок і вражень; сприяти вихованню гуманістичного, оптимістичного світобачення, патріотичних почуттів
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративні матеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Звучить «Сомнамбулічний романс» : на екрані – гітара (сл..№1)
Слово вчителя: Я хотіла би почати наш урок цією чудовою мелодією. Вслухайтеся в чарівну іспанську мову і в прекрасну мелодію (1-2 хв. – слухання музики) . Думаю, мало хто в цій аудиторії зміг дослівно перевести слова цієї пісні. І все ж цікаво: як ви вважаєте, про що вона?
Можливі відповіді учнів: - про кохання; про нерозділене кохання, про красу природи
- Це романс іспанського поета Федеріко Гарсіа Лорки
Любовь моя, цвіт зеленый
Зеленого ветра всплески
Далекий парусник в море,
Далекий конь в перелеске.
Лишь месяц цыганский выйдет,
Весь мир с нее глаз не сводит –
И только она не видит
Як бачимо, справжньому мистецтву не потрібні переклади. А особливо, якщо це мистецтво таке дивне й багатогранне, як мистецтво іспанського поета ХХ ст. Федеріко Гарсіа Лорки, творчості якого і буде присвячено наш урок.
Впевнена, що всім своїм життям, своїм служінням своєму народові і своєю творчістю Ф.Г.Лорка, великий патріот своєї країни, сприятиме формуванню і наших патріотичних почуттів, так потрібних сьогодні нам, українцям.
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. «Я запрошую всіх читачів до себе в співавтори, Хай кожний додумає, що забажається»,— говорив Федеріко Ґарсія Лорка. Його вірші сповнені іспанського духу, але в них можна відчути нотки й українських народних пісень, і циганських романсів, і щось таке, що рідне кожному. Давня міфологія і фольклор модернізувалися у творчій уяві поета так, що стали відображенням, символом складного, суперечливого, неймовірного ХХ століття. Про це — на уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
Епіграфом до нашого уроку я пропоную взяти слова українського поета Василя Стуса з його статті «Гордість Іспанії»: «Образи Лорки дуже конкретні, його поетична думка – глибока і не завжди осягнена. Часом цю думку легше відчути, аніж збагнути »
III. Актуалізація опорних знань
Країна з великими традиціями та трагічною історією, країна, в якій початок ХХ ст. співпав з розвитком модернізму.
(Модернізм в літературі – спроба відобразити нові явища життя за допомогою нових художніх засобів. Письменники та поети намагалися відобразити відчуття відносно існуючих критерій життя, абсурдність життя, невпевненість у духовних цінностях, показати долю особистості у ворожому їй світі, активно використовуючи нові художні прийоми)
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1923 рік. Федеріко Гарсіа Лорка закінчив університет, отримав диплом адвоката. В країні в цей час відбуваються заворушення, забастовки, арешти. Іспанія напередодні державного перевороту, мета якого врятувати монархію, віддати країну під владу воєнної директорії. В цей час Лорка знайомиться з Сальвадором Далі – видатним іспанським художником-сюрреалістом і його юною сестрою Анною-Марією. Лорка був небайдужий до Анни-Марії Далі. Пізніше він напише їй: «Дорога Анна-Марія, дорога моя подруго, не знаю, як це я насмілююсь тобі писати. А ти, мабуть, запевнилася, що я і думати забув. Ні. У моїй пам'яті цілий оберемок, цілий чемодан фактів і фотографій твоїх усмішок… У моїй пам'яті ти – кращий із спогадів!»
Лорка мріяв про дітей, мріяв пр. сім'ю. Але їм не судилося поєднатися.
Анна-Марія говорила, що вийти за Федеріко – все одно що поєднатися з вітром. Але на менше вона, мабуть, вже не могла згодитися. Анна-Марія померла в Мадриді,переживши Федеріко на багато років, так ніколи й не вийшовши заміж.
Лорка захоплюється також театром, подорожує з пересувним театром країною, але чомусь останнім часом все більше перебуває у стані глибокої депресії, вилікуватися від якої намагається подорожжю до Америки. В 1929 році він їде до Нью-Йорка, де відвідує Колумбійський університет, знайомиться з американською літературою. Перебував в Америці до 1933 року. Результатом цієї подорожі стала книжка «Поет у Нью-Йорку» - сповідь «зраненого серця, що чує стогін іншого світу». Повернувшись в Іспанію, Лорка багато працює для театру, стає керівником студентського театру Ла Баррака. («Балаган») Видає збірки книг, п’єси. 18 серпня 1936 року став жертвою фашистської диктатури генерала Франко, гаслом якої був заклик «Смерть інтелігенції!». Поета заарештували й розстріляли на околицях Ґранади біля колодязя з промовистою назвою «Джерело сліз». Могили поета не знайдено і досі.
Духовні джерела творчості Федеріко Ґарсіа Лорки — андалузький фольклор, стихія народної пісні. Батько поета гарно співав вечорами, акомпануючи собі на гітарі.
Робота зі словником – слово енциклопедистам:
Ґарсіа Лорка писав, що канте хондо нагадує спів птахів, природну мелодію лісу, струмка. Тема співу — людське горе і страждання. Персонажі — повітря, земля, море, вітер, ридання
— Відомим в Іспанії Гарсіа Лорку зробила надрукована 1928 року збірка «Циганський баладник», або у іншому перекладі – «Циганський романсеро».
Слово енциклопедистам: Романс — невеликий словесно-музичний твір, зазвичай ліричного змісту, для голосу в музичному супроводі. Жанр середньовічної іспанської поезії романс повністю видозмінений Лркою: розповідь про події витискається ліричним переживанням цих подій». «Здається, ніби тут є сюжет, але ж його нема», – казав Сальвадор Далі.
1931 року вийшла збірка «Канте хондо». Поет використовував різноманітні поетичні жанри: пісні, романси, балади, сонети, газелі, касиди, білі вірші.
Слово енциклопедистам:
Продовження презентації
Для Ґарсія Лорки Природа і Бог — єдиний світ, усі елементи Всесвіту легко переходять один в одний. Він — представник пантеїзму.
Робота зі словником – слово енциклопедистам.
Пантеїзм — філософське ідеалістичне вчення, яке ототожнює Бога з природою.
Ґарсія Лорку вважають прибічником сюрреалізму. Його вірші синкретичні, у них поєднані слово, музика і пантеїстичне світобачення. Автор постійно вживає розгорнуті порівняння, звукові й зорові метафори, уособлення. Це наближає лірику Ґарсія Лорки до голосу природи, до пісенних жанрів.
« Тамаритянський диван», - збірка, над якою поет працював у 1936 році. Після загибелі поета друзі зберегли його рукописи, і збірка була видана 1940 року у Нью-Йорку.
Непересічна постать Лорки та його самобутня поезія привертали увагу багатьох українських поетів, перекладачів, дослідників. До творчості іспанського поета зверталися О.Довженко, С.Родзевич, І.Драч, Ю. Покальчук, А.Малишко, М.Лукаш. Іван Драч у статті «До таємниці Федеріко Гарсіа Лорки» писав: «Поетика Лорки близька до українського фольклору».
Слово вчителя
- Український поет Василь Стус у статті «Гордість Іспанії» стверджував: «Образи Лорки дуже конкретні, його поетична думка – глибока і не завжди осягненна. Часом цю думку легше відчути, аніж збагнути ». Спробуємо і ми з вами відчути, а може і збагнути цю думку, з'ясувати, як же поетові вдалося поєднати у своїй поезії міфологію і фольклор з поетикою модернізму.
4. Виразне читання і аналіз поезій Ф. Ґарсіа Лорки
«Балади про чорну тугу» ( із збірки «Циганський романсеро»)
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
Міфологія |
Фольклор |
Поетика модернізму |
глибокий символізм |
використання діалогу |
відображення дійсності в людській підсвідомості |
надприродні герої і люди |
фольклорні образи |
показ суб'єктивного «я» через призму внутрішніх почуттів ліричного героя |
|
приспіви |
поновлення застарілих художніх форм |
|
персоніфікація |
збагачення системи образних засобів |
|
повтори |
|
|
рефрени |
|
|
риторичні запитання |
|
Слово вчителю: Вірш «Гітара» входить до збірки «Канте хондо». Мистецтво канте хондо неможливо уявити без гітари. Для Гранади гра на гітарі – невід'ємна частина життя, а віртуозне володіння нею – національна риса іспанців. Сам Лорка був талановитим гітаристом, учасником багатьох музичних вечорів. Уявімо, як звучала гітара в руках поета (звучить відеозапис гітари – фламенко у виконанні Карлоса Мантойї).
Виразне читання поезії «Гітара»
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
· Яке начало більш притаманне Лорці? (Драматичне. Ритм вірша нагадує людське ридання, почуття ліричного героя подані на межі життя і смерті, на надриві.)
Виразне читання поезії «Газела про темну смерть» (із збірки «Тамаритянський диван»)
Слово енциклопедистам: диван (в арабській поезії) - збірка віршів одного автора. Ця збірка отримала свою назву від місцевості Тамарит поблизу Гранади. Там була садиба батька поета, Лорка проводив літо в останні роки свого життя. Саме там він і загинув.
Обмін враженнями про прочитане
- В образі чого у вірші постає смерть? (в образі сну)
- Що так приваблювало поета в мотиві смерті? (можливо, відчуття короткочасності свого перебування на землі)
Ліричний герой вірша заперечує фізичне тління, що настає зі смертю, він вірить, що смерть – скороминуща: «Хай знають тільки всі, що я не вмер…»
Останні чотири рядки є своєрідним рефреном-обрамленням перших чотирьох: земне коло завершилось, а отже, – життя триває.
«Касида про сон під зорями» (із збірки «Тамаритянський диван»)
Слово енциклопедистам: диван (в арабській поезії) - збірка віршів одного автора. Ця збірка отримала свою назву від місцевості Тамарит поблизу Гранади. Там була садиба батька поета, Лорка проводив літо в останні роки свого життя. Саме там він і загинув.
Прошу звернути увагу на те, що остання збірка поета «Тамаритянський диван», до якої входить «Касида про сон під зорями», засвідчила засвоєння поетом арабської культурної традиції. Проте новаторство Лорки виявилося не лише у їх модерністському оновленні, а й використанні техніки художників –сюрреалістів, зокрема Сальвадора Далі.
Як ви думаєте, що саме взяв Лорка з техніки сюрреалістичного живопису?
( Учні розглядають на дошці картини Далі «Рослинне перевтілення», «Лебеді, відображені в слонах», «Дитина спостерігає народження нової людини», намагаючись відчути пластику перетікання одного образу в інший, химерне метаморфози і трансформації, що наповнюють картини тривожним передчуттям )
Виразне читання поезії
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
Які природні явища, сили і стихії персоніфікуються у вірші? (Бик, жасмин, небо тощо)
Які химерні образи наповнюють вірш? (дівча, що прикинулося жасминовим биком; присмерк бика, що реве багряно; небо – слон здоровий; жасмин – вода без крові;дівча – то вітка ночі росяна, всередині в бику – скелет дівочий; кістяні гаки чи то люди сонні…)
Яке почуття викликають ці незрозумілі поєднання? (Страх)
Яке значення химерного переплетення сну, фантазії і дійсності у вірші? (Людська свідомість може витворити найхимерніші фантазії, асоціації; людина розчиняється в людині, у природі.)
Лорка писав, що у справжнього поета метафора – «донька уяви». Чи можливо однозначно пояснити ці метафори? (Метафори вірша можна відчути, але пояснити їх практично неможливо.)
Касида Лорки – це ода пантеїстичній картині світу. Яку важливу морально-філософську думку ви відчули у вірші? (У вірші стверджується взаємозв'язок життя і смерті як основ буття усього сущого.Людина і навколишній світ нероздільно пов'язані. Земне буття людини може скінчитися і появитися на новому оберті і внових формах)
V. Закріплення знань, умінь і навичок
- Яка найхарактерніша риса поезії Лорки? (поєднання у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму)
Заключне слово учителя: Лорка – це лірик, чиїм голосом заговорили віки іспанської культури. А виховала його Андалузія – серце Іспанії, дивовижний край, що протягом двох з половиною тисяч років був перехрестям різних культур. Саме цей культурний феномен до певної міри вплинув і на світогляд поета, і на його філософію, і на його громадянську позицію.
Важко знайти поета, який би більше любив свою землю, ніж Лорка, та саме цією любов'ю і диктувалося його ставлення до інших народів. «Я – іспанець усім своїм серцем, - казав він, - і я не зміг би жити десь-інде, за межами Іспанії; але я ненавиджу тих, хто здатен бути іспанцем, щоб бути тільки іспанцем. Я брат усім людям… Чесний китаєць ближчий мені, аніж безчесний іспанець.»
VІІ. Підсумки уроку
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення: