Урок зі смаком шоколаду за темою «Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення».

Про матеріал

Матеріали цього нетрадиційного уроку передбачають групове навчання, що сприяє реалізації комплексних його цілей, засвоєнню бази знань; формують навички самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов'язку і відповідальності за результати навчання.

Перегляд файлу

Похожее изображение 

 

 

  

СЗШ І-ІІІ ст. №3 м. Гайсин Вінницької області.

 

Відкритий урок

з української мови у 9 класі

за темою

«Безсполучникове складне речення.

Смислові відношення між частинами

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_20170217_092056.jpgбезсполучникового складного речення».

 

      

 

   Автор уроку:

   Вчитель української мови

    та літератури

Ковальчук Анна Миколаївна,

   спеціаліст

        ( 6 років педагогічного стажу)

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з неперевершеним смаком шоколаду.

ТЕМА. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Мета: познайомити учнів з особливостями складних безсполучникових речень, розглянути типи відношень між його частинами, звернути увагу на спільність і відмінність відношень між частинами у безсполучниковому та складносурядному і складнопідрядному реченні, формувати  вміння вирізняти складні безсполучникові речення серед інших складних речень у тексті; розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати матеріал та робити висновки; виховувати почуття прекрасного, вишуканого, естетичного, почуття смаку.

 Тип уроку:  засвоєння нових знань 

        Методи і прийоми: робота в домашніх групах, інтерв’ю журналіста з дієтологом, творче завдання, рекламні ролики, бліц-опитування, шоколадне дерево.

 Обладнання: роздатковий матеріал , підручник, наочність, схеми.

Епіграф:   

"Я люблю це життя за те,

що воно таке солодке і в ньому є шоколад" .

Похожее изображение«Ніколи не рано і нікому не пізно полюбити шоколад!»

ХІД    УРОКУ

                                                               І .Організація класу.  

                                    Девіз уроку.

                                         Не просто слухати, а чути.

                                               Не просто дивитися, а бачити.

Похожее изображение                                                        Не просто відповідати, а міркувати.

                                           Дружно і плідно працювати.

  • Емоційне налаштування «Метелики»

Метелик – це символ душі. В Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або дівчини з крильцями метелика. До речі, слово «психе» перекладається і як душа, і як подих, і як метелик. Метелики допоможуть визначити провідну рису вашого характеру. (Учні вибирають малюнок метелика, який їм найбільше імпонує)

  Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок – бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.

Похожее изображение Ті, хто вибрав метелика синього кольору, провідна риса вашого характеру – життєлюбність.

Картинки по запросу метелик зелений У Японії метелик – символ щастя. В кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли ж до помешкання залітає метелик, то його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить. Ті, кому сподобався метелик зеленого кольору, уміють відчувати себе щасливими.

 

Картинки по запросу метелик червоний  Північноамериканські індіанці чероки вірили, що метелики – це духи вогню, які народжуються в полум’ї і йдуть у полум’ я.

 Якщо ваш вибір – червоний метелик, ви експресивна натура.

 У Китаї одним із найулюбленіших танців є «Танець метеликів». Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.

Картинки по запросу метелик жовтийЯкщо вам сподобався жовтий метелик, мрійливість – провідна риса вашого характеру.

ІІ. Актуалізація опорних знань

   Дуже шкода, що ми в повсякденному житті спілкуємося суржиком і цим ми зневажаємо нашу мову, тому потрібно дотримуватися спілкування рідною мовою, дотримуватися літературних норм, не засмічувати її перекрученими та спотвореними словами. Тому зараз я хочу , щоб ви виконали завдання з культури мовлення.

1.Хвилинка з культури мовлення.

Напишіть правильно

Брати до відома  -    (взяти до відома)

Слідуючий день  -  (наступний день)

Повістка дня        - (порядок денний)

Проявити турботу    - (виявити турботу)

Самий краший        - (найкращий)

В п’ять годин          - ( о п’ятій годині)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Цілевизначення

Сьогодні на уроці перед нами  стоять такі завдання:

ЗНАТИ:  

  • особливості безсполучникових складних речень;
  • смислові відношення між частинами у безсполучниковому складному реченні.

УМІТИ:

  • знаходити в тексті безсполучникові складні речення;
  • визначати смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.

     Зверніть увагу  на епіграф нашого уроку. Я думаю,  сьогодні ми  з вами будемо творити прекрасне  і смачне. Тому у нас буде незвичайний урок-урок зі смаком шоколаду, оскільки ми поведемо мову про всім такий відомий і улюблений з дитинства шоколад, що чарує своїм неперевершеним смаком насолоди, від якої, хоч раз спробувавши, вже не можливо відірватися.

IV .Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

Мовознавчий турнір

  • Яке речення називається складним? ( У якому дві або більше граматичних основ )
  • На які види поділяються складні речення і за якими критеріями?
  • Які речення називаються складносурядними? ( Частини яких рівноправні за змістом і граматично та поєднуються сурядними сполучниками )
  • Які існують типи зв’язків між частинами складносурядного речення?
  • Які речення називаються складнопідрядними? (Нерівноправні за змістом і граматично та з’єднані підрядними сполучниками )
  • Які є  різновиди складнопідрядних речень? ( Означальні, з’ясувальні, обставинні )
  • Вкажіть види складнопідрядного речення з підрядними обставинними частинами.(Місця, часу, мети, умови, причини, способу дії і ступеня, порівняльні, наслідку, допустові)
  • Які є різновиди  складнопідрядних речень з кількома підрядними?    

 ( Послідовна підряднісь, однорідна та неоднорідна)

Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого поєднані в одне змістове й синтаксичне ціле без сполучників і сполучних слів, , а лише  за допомогою інтонації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Коментоване письмо. (Учні під диктовку записують на дошці речення, визначають смислові відношення між частинами, пояснюють розділові знаки, підкреслюють граматичні основи, будують структурні схеми).

  • Аромат гарячого шоколаду сприятливо діє на психіку людини, він уповільнює процес старіння. (одночасності)
  • Не імператор посадив какао-дерева – то чарівник так зробив. ( зіставно-протиставні)
  • Даруйте всім  шоколад-світ стане щасливішим.( наслідкові)
  •   Імператору ацтеків какао подавали в золотому кубку: він не пив інших напоїв.(причини)
  •  З’їв смачну шоколадку-купи ще дві.( умовні)
  • Шоколадом смакують-я спостерігаю. ( часові)
  • Науковці стверджують : древня цивілізація ольмеків вперше спробувала напій із  какао-бобів.(доповнювальні)
  • Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку.(пояснювальні)

 2.Випереджувальне завдання. Робота в групах.

Виконуючи випереджувальне завдання, кожна група підготувала цікаві

 відомості з історії шоколаду. Послухаємо їхню презентацію, прослідкуємо, чи використані БСР.

3.Робота біля дошки.

У доколумбійській Месоамериці мешканці, не вміючи готувати шоколад, пили кавове пиво, його виготовляли з переброджених плодів какао.

  • Підкресліть граматичну основу в кожному реченні. Визначіть смислові  відношеня.

4. Графічний диктант з коментуванням. ( Кожне речення відобразити схемою, що відповідає порядковому номеру речення та розділовому знаку, вжитому у ньому, пояснити смислові відношення). А ,        Б:      В –.

       Какао полюбляли, його оспівували в піснях і легендах. Одна з них розповідає: колись серед народу жив чарівник Кветцалькоатль. Він посадив велику кількість какао-дерев. З їх чудових плодів люди почали готувати напій, він додавав їм сили та мудрості. Споглядаючи на результат своєї праці, Кветцалькоатль став дуже гордитися – боги покарали його за це, позбавивши розуму. У безумстві чарівник зруйнував свій сад. Уціліло лише одне дерево – з того часу воно дарує людям радість. 

  5. Дослідження-трансформація.

 ( Робота в парах. Пропонуються речення, їх потрібно  трансформувати у БСР, розставити розділові знаки, визначити смислові відношення).

     1.  Цивілізація індіанців майя прийшла на зміну ольмекам , і вони почали готувати напій із бобів какао-дерева.

      2. Пізніше на землі індіанців прибули могутні іспанські конкістадори, які швидко освоювали чудеса цього світу, привчилися і до шоколадного напою.       3. У Франції, наприклад, на сніданок гарячий шоколад подають у тарілках для супу, бо так зручно вмокати в нього знамениті круасани.

6.Індивідуальна робота біля дошки.

Серед поданих речень знайти безсполучникове, розставити розділові знаки, вказати смислові зв’язки, накреслити схему.

1. Імператору ацтеків какао подавали в золотому кубку бо він не пив інших напоїв. 2. Шоколад є не тільки смачним  але і корисним для людей які займаються інтелектуальною діяльністю.3. Медики стверджують  чоловіків шоколад заспокоює набагато сильніше, ніж жінок.

7.Інтонаційний практикум. Прочитати речення вголос, правильно їх інтонуючи. Назвати вид інтонації та накреслити схему, визначити смислові відношення.

         Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку. Чашка шоколаду в день допомагає зберегти красу, корисною вона є для інтелектуально діяльнісних людей. Вживання шоколаду тричі в місяць – продовження життя майже на рік.

Картинки по запросу безсполучникове складне речення 

 

 

 

 

 

 

8.Інтерв'ю Журналіста із Дієтологом про користь шоколаду.

  • Моє перше вам запитання. Скажіть, будь ласка, чи правда , що коли людина з’їдає шматочок шоколаду, то отримає велику радість та піднімається у неї настрій?

Дієтолог.  Так, це правда.  Відомо, що, потрапляючи в організм людини какао-масло, звільняє гормон ендорфін, який дає насолоду, завдяки цьому гормону, людина відчуває відчуття щастя. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій.

  • Чи містяться в шоколаді  такі мікроелементи та вітаміни , які покращують роботу нашого організму та оздоровлюють його?

Дієтолог. У какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, допомагає уникнути закупорки коронарних судин, знизить рівень холестерину, розвиток злоякісних пухлин і буде справжньою профілактикою атеросклерозу. У шоколаді міститься вітаміни РР, В1, В2, мікроелементи - натрій, калій, кальцій, магній і залізо. А зовсім недавно англійські вчені встановили, що шоколад допомагає при кашлі. За змістом протеїнів, кальцію плитка шоколаду перевершує порцію бананів, апельсинів, яблук, порцію овочевого салату з моркви. Масло какао, що міститься в шоколаді, добре діє на зуби. Зуби обволікає масло захисною плівкою і оберігає їх від руйнування і від зовнішніх пошкоджень і знищує хвороботворні бактерії. Шоколад представляє захист, а не загрозу зубам.

  • Чи можна завдяки шоколаду позбутися зайвої ваги? Чи це неможливо?

Дієтолог. За п'ять днів шоколадної дієти ви зможете позбутися від 3 до 6 кг. Така дієта може зажадати великої сили волі. На день потрібно з'їдати від 80 до 100 грам гіркого шоколаду, запиваючи його чорною кавою без цукру. Відразу після шоколаду не хочеться їсти, а кава буде добре впливати на спалювання жирів. Енергетична цінність продукту велика, але не величезна. Шоколадні калорії засвоюються організмом, і потім моментально.

9. Творче моделювання.Прослухавши інтерв’ю про користь шоколаду, продовжіть безсполучникове  речення за поданим початком.

  • Чорний шоколад …..,
  • Я полюблюю шоколад:
  •  Купувати  шоколад - 

              V.    Закріплення знань, умінь, навичок

1. Конкурс рекламних роликів. Випереджувальне завдання для домашніх груп.

       Домашні групи мали скласти рекламу шоколадних плиток: «Корона», «Мілка», «Рошен», використовуючи БСР.

Похожее изображение Картинки по запросу рошен шоколад Похожее изображение

2. Повідомлення учня про «Шоколадні фестивалі» .

Шоколадні фестивалі є надзвичайно популярними в Європі та Америці. Перший український шоколадний фестиваль стартував у 2006 р. в Києві. Свято шоколаду запрошує усіх поціновувачів та шанувальників солодощів поринути у світ гармонії та смакування шоколадного мистецтва.

     Вже чимало століть місто Лева тішить своїх мешканців та гостей унікальною аурою з ароматом кави та шоколаду. Вишукані львівські солодощі мають давню історію: львів’яни відкрили для себе шоколад ще в Середньовіччі. Відтоді у Львові з’явилися східні солодощі та французькі десерти. Потім місцеві майстри – пекарі та кондитери – самі почали виготовляти розмаїті солодкі смаколинки.

         З початку XX ст. майже в кожному будинку теперішніх проспектів Свободи та Шевченка були цукерні. У той же час Львів став, після швейцарського Берна, другою Європейською столицею шоколаду.

       Нещодавно тут відбувся третій фестиваль шоколаду із справжньою казкою: галереєю шоколадних левів, де був запрезентований 200-кілограмовий цар звірів; «Шоколадним годинником», «Львівською шоколадною залізницею», рухомим «Шоколадним чортовим колесом», «шоколадним Львовом».

     А ще у Львові можна відвідати єдину в Україні шоколадну майстерню, де кожен виріб дбайливо зроблений руками майстра. Це єдина майстерня, що виготовляє почуття. У крамничці великий асортимент шоколадних виробів та цукерок з різноманітними смаками – класичними, фруктовими, марципановими, горіховими... В майстерні діє маленька кав’ярня, де можна скуштувати гарячого шоколаду та поспостерігати за самим процесом виробництва.

                        VІ.  Підсумок уроку.

  • 1.Бліц-опитування.
  • Які речення називаються безсполучниковими?
  • На які дві групи поділяються безсполучникові складні  речення за характером смислових відношень між частинами?
  • Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з однорідними частинами?
  • Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з неоднорідними частинами?
  • З якою інтонацією вимовляються складні безсполучникові речення?
  • Наведіть приклад складного безсполучникового речення.
  • Картинки по запросу шоколадне дерево2.Прийом «Шоколадне дерево». Учні виходять до дошки і записують на шоколадному дереві про те, що нового  дізналися про БСР.

 

 

 

 

 

           VІІ.   Домашнє завдання

Вчитель. Написати твір-мініатюру за темою «Даруйте всім шоколад – світ стане щасливішим!», використовуючи БСР.

    І насамкінець,  ми так багато говорили сьогодні  про шоколад, що напевно вам усім хочеться його скуштувати,  тому я з радістю вас пригощаю шматочками ось цього шоколаду. І нехай почуття щастя ніколи не покидає вас! Отож даруйте всім шоколад - світ стане щасливішим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фотоматеріали з уроку

 

 C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_4579.JPG

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_4591.JPG

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_4593.JPG

 

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_4594.JPG

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_4597.JPG

 

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_4603.JPG

 

C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\IMG_20170217_095410.jpg

 

 C:\Users\ASUS R510C\Desktop\відкритий урок\155___02\сайт\IMG_20170217_091919.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Швайковська Вікторія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Артюшевська Раїса Миколаївна
    на весняних канікулах возила своїх 9-класників на екскурсію до Львова. Тож розробка цього уроку - знахідка для мене.Я у захваті від будови уроку і змісту.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
5678
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку