Матеріали цього нетрадиційного уроку передбачають групове навчання, що сприяє реалізації комплексних його цілей, засвоєнню бази знань; формують навички самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов'язку і відповідальності за результати навчання.
СЗШ І-ІІІ ст. №3 м. Гайсин Вінницької області.
Відкритий урок
з української мови у 9 класі
за темою
«Безсполучникове складне речення.
Смислові відношення між частинами
безсполучникового складного речення».
Автор уроку:
Вчитель української мови
та літератури
Ковальчук Анна Миколаївна,
спеціаліст
( 6 років педагогічного стажу)
Відкритий урок з неперевершеним смаком шоколаду.
ТЕМА. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
Мета: познайомити учнів з особливостями складних безсполучникових речень, розглянути типи відношень між його частинами, звернути увагу на спільність і відмінність відношень між частинами у безсполучниковому та складносурядному і складнопідрядному реченні, формувати вміння вирізняти складні безсполучникові речення серед інших складних речень у тексті; розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати матеріал та робити висновки; виховувати почуття прекрасного, вишуканого, естетичного, почуття смаку.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи і прийоми: робота в домашніх групах, інтерв’ю журналіста з дієтологом, творче завдання, рекламні ролики, бліц-опитування, шоколадне дерево.
Обладнання: роздатковий матеріал , підручник, наочність, схеми.
Епіграф:
"Я люблю це життя за те,
що воно таке солодке і в ньому є шоколад" .
«Ніколи не рано і нікому не пізно полюбити шоколад!»
ХІД УРОКУ
І .Організація класу.
Девіз уроку.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Метелик – це символ душі. В Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або дівчини з крильцями метелика. До речі, слово «психе» перекладається і як душа, і як подих, і як метелик. Метелики допоможуть визначити провідну рису вашого характеру. (Учні вибирають малюнок метелика, який їм найбільше імпонує)
Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок – бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.
Ті, хто вибрав метелика синього кольору, провідна риса вашого характеру – життєлюбність.
У Японії метелик – символ щастя. В кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли ж до помешкання залітає метелик, то його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить. Ті, кому сподобався метелик зеленого кольору, уміють відчувати себе щасливими.
Північноамериканські індіанці чероки вірили, що метелики – це духи вогню, які народжуються в полум’ї і йдуть у полум’ я.
Якщо ваш вибір – червоний метелик, ви експресивна натура.
У Китаї одним із найулюбленіших танців є «Танець метеликів». Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.
Якщо вам сподобався жовтий метелик, мрійливість – провідна риса вашого характеру.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дуже шкода, що ми в повсякденному житті спілкуємося суржиком і цим ми зневажаємо нашу мову, тому потрібно дотримуватися спілкування рідною мовою, дотримуватися літературних норм, не засмічувати її перекрученими та спотвореними словами. Тому зараз я хочу , щоб ви виконали завдання з культури мовлення.
1.Хвилинка з культури мовлення.
Напишіть правильно
Брати до відома - (взяти до відома)
Слідуючий день - (наступний день)
Повістка дня - (порядок денний)
Проявити турботу - (виявити турботу)
Самий краший - (найкращий)
В п’ять годин - ( о п’ятій годині)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Цілевизначення
Сьогодні на уроці перед нами стоять такі завдання:
ЗНАТИ:
УМІТИ:
Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Я думаю, сьогодні ми з вами будемо творити прекрасне і смачне. Тому у нас буде незвичайний урок-урок зі смаком шоколаду, оскільки ми поведемо мову про всім такий відомий і улюблений з дитинства шоколад, що чарує своїм неперевершеним смаком насолоди, від якої, хоч раз спробувавши, вже не можливо відірватися.
IV .Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.
Мовознавчий турнір
( Послідовна підряднісь, однорідна та неоднорідна)
Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого поєднані в одне змістове й синтаксичне ціле без сполучників і сполучних слів, , а лише за допомогою інтонації.
1. Коментоване письмо. (Учні під диктовку записують на дошці речення, визначають смислові відношення між частинами, пояснюють розділові знаки, підкреслюють граматичні основи, будують структурні схеми).
2.Випереджувальне завдання. Робота в групах.
Виконуючи випереджувальне завдання, кожна група підготувала цікаві
відомості з історії шоколаду. Послухаємо їхню презентацію, прослідкуємо, чи використані БСР.
3.Робота біля дошки.
У доколумбійській Месоамериці мешканці, не вміючи готувати шоколад, пили кавове пиво, його виготовляли з переброджених плодів какао.
4. Графічний диктант з коментуванням. ( Кожне речення відобразити схемою, що відповідає порядковому номеру речення та розділовому знаку, вжитому у ньому, пояснити смислові відношення). А , Б: В –.
Какао полюбляли, його оспівували в піснях і легендах. Одна з них розповідає: колись серед народу жив чарівник Кветцалькоатль. Він посадив велику кількість какао-дерев. З їх чудових плодів люди почали готувати напій, він додавав їм сили та мудрості. Споглядаючи на результат своєї праці, Кветцалькоатль став дуже гордитися – боги покарали його за це, позбавивши розуму. У безумстві чарівник зруйнував свій сад. Уціліло лише одне дерево – з того часу воно дарує людям радість.
5. Дослідження-трансформація.
( Робота в парах. Пропонуються речення, їх потрібно трансформувати у БСР, розставити розділові знаки, визначити смислові відношення).
1. Цивілізація індіанців майя прийшла на зміну ольмекам , і вони почали готувати напій із бобів какао-дерева.
2. Пізніше на землі індіанців прибули могутні іспанські конкістадори, які швидко освоювали чудеса цього світу, привчилися і до шоколадного напою. 3. У Франції, наприклад, на сніданок гарячий шоколад подають у тарілках для супу, бо так зручно вмокати в нього знамениті круасани.
6.Індивідуальна робота біля дошки.
Серед поданих речень знайти безсполучникове, розставити розділові знаки, вказати смислові зв’язки, накреслити схему.
1. Імператору ацтеків какао подавали в золотому кубку бо він не пив інших напоїв. 2. Шоколад є не тільки смачним але і корисним для людей які займаються інтелектуальною діяльністю.3. Медики стверджують чоловіків шоколад заспокоює набагато сильніше, ніж жінок.
7.Інтонаційний практикум. Прочитати речення вголос, правильно їх інтонуючи. Назвати вид інтонації та накреслити схему, визначити смислові відношення.
Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку. Чашка шоколаду в день допомагає зберегти красу, корисною вона є для інтелектуально діяльнісних людей. Вживання шоколаду тричі в місяць – продовження життя майже на рік.
8.Інтерв'ю Журналіста із Дієтологом про користь шоколаду.
Дієтолог. Так, це правда. Відомо, що, потрапляючи в організм людини какао-масло, звільняє гормон ендорфін, який дає насолоду, завдяки цьому гормону, людина відчуває відчуття щастя. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій.
Дієтолог. У какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, допомагає уникнути закупорки коронарних судин, знизить рівень холестерину, розвиток злоякісних пухлин і буде справжньою профілактикою атеросклерозу. У шоколаді міститься вітаміни РР, В1, В2, мікроелементи - натрій, калій, кальцій, магній і залізо. А зовсім недавно англійські вчені встановили, що шоколад допомагає при кашлі. За змістом протеїнів, кальцію плитка шоколаду перевершує порцію бананів, апельсинів, яблук, порцію овочевого салату з моркви. Масло какао, що міститься в шоколаді, добре діє на зуби. Зуби обволікає масло захисною плівкою і оберігає їх від руйнування і від зовнішніх пошкоджень і знищує хвороботворні бактерії. Шоколад представляє захист, а не загрозу зубам.
Дієтолог. За п'ять днів шоколадної дієти ви зможете позбутися від 3 до 6 кг. Така дієта може зажадати великої сили волі. На день потрібно з'їдати від 80 до 100 грам гіркого шоколаду, запиваючи його чорною кавою без цукру. Відразу після шоколаду не хочеться їсти, а кава буде добре впливати на спалювання жирів. Енергетична цінність продукту велика, але не величезна. Шоколадні калорії засвоюються організмом, і потім моментально.
9. Творче моделювання.Прослухавши інтерв’ю про користь шоколаду, продовжіть безсполучникове речення за поданим початком.
V. Закріплення знань, умінь, навичок
1. Конкурс рекламних роликів. Випереджувальне завдання для домашніх груп.
Домашні групи мали скласти рекламу шоколадних плиток: «Корона», «Мілка», «Рошен», використовуючи БСР.
2. Повідомлення учня про «Шоколадні фестивалі» .
Шоколадні фестивалі є надзвичайно популярними в Європі та Америці. Перший український шоколадний фестиваль стартував у 2006 р. в Києві. Свято шоколаду запрошує усіх поціновувачів та шанувальників солодощів поринути у світ гармонії та смакування шоколадного мистецтва.
Вже чимало століть місто Лева тішить своїх мешканців та гостей унікальною аурою з ароматом кави та шоколаду. Вишукані львівські солодощі мають давню історію: львів’яни відкрили для себе шоколад ще в Середньовіччі. Відтоді у Львові з’явилися східні солодощі та французькі десерти. Потім місцеві майстри – пекарі та кондитери – самі почали виготовляти розмаїті солодкі смаколинки.
З початку XX ст. майже в кожному будинку теперішніх проспектів Свободи та Шевченка були цукерні. У той же час Львів став, після швейцарського Берна, другою Європейською столицею шоколаду.
Нещодавно тут відбувся третій фестиваль шоколаду із справжньою казкою: галереєю шоколадних левів, де був запрезентований 200-кілограмовий цар звірів; «Шоколадним годинником», «Львівською шоколадною залізницею», рухомим «Шоколадним чортовим колесом», «шоколадним Львовом».
А ще у Львові можна відвідати єдину в Україні шоколадну майстерню, де кожен виріб дбайливо зроблений руками майстра. Це єдина майстерня, що виготовляє почуття. У крамничці великий асортимент шоколадних виробів та цукерок з різноманітними смаками – класичними, фруктовими, марципановими, горіховими... В майстерні діє маленька кав’ярня, де можна скуштувати гарячого шоколаду та поспостерігати за самим процесом виробництва.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Вчитель. Написати твір-мініатюру за темою «Даруйте всім шоколад – світ стане щасливішим!», використовуючи БСР.
І насамкінець, ми так багато говорили сьогодні про шоколад, що напевно вам усім хочеться його скуштувати, тому я з радістю вас пригощаю шматочками ось цього шоколаду. І нехай почуття щастя ніколи не покидає вас! Отож даруйте всім шоколад - світ стане щасливішим.
Фотоматеріали з уроку