Урок позакласного читання. Урок написано у віршованій формі. Дітям учитель пропонує зануритись у зимову казку, пригадати зимові свята. На уроці інтегруються читання, музика, хореографія, народознавство. Використовуються інтерактивні вправи.
ТЕМА: « ЗИМОНЬКО, БУДЬ – ЛАСКА, ПОДАРУЙ НАМ КАЗКУ! ЗИМОНЬКО БАГАТА, ПОДАРУЙ НАМ СВЯТО !»
МЕТА: Допомогти дітям відчути чарівну силу слова і музики (як єдиного цілого). Вправляти у римуванні слів. Розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес. Прищеплювати любов до поезії, музики, танцю, повагу до народних традицій.
ХІД УРОКУ.
I.Діти, сьогодні ми проведемо урок читання у поєднанні з музикою і хореографією. Чому так? Ще здавна люди говорили, що звуки мови і людські звуки – це брати рідні, що краще зрозуміти мову людську може допомогти тільки музика, її чарівна сила. А тему уроку мені підказала сама природа. А чи здогадаєтеся ви? Ану, відгадайте:
А). Ось до мене на поріг випав білий-білий …(сніг)
Б). Раз до мене на віконце сів сіренький горобець
І пожалівся, що хвостик підморозив…(морозець)
В).Дощ пройшов, мете хурделиця. Враз – мороз і …(ожеледиця)
Г).Знають всі його здавна, бо щедрішого нема.
Любить він усіх звірят і дівчаток, і хлоп’ят.
В теплій шубі міховій, хоч казковий, та живий.
Не боїться бур і гроз. Хто це, діти?..(Дід Мороз)
Д).Закрутило, замело, вкрило снігом все село.
Крекче і свистить у вуха невгамовна…(завірюха)
Е).На ліси, поля, діброви насипає снігу гори.
Це до нас уже сама суне злючая…(зима)
Є).Так яка, діти, пора року лягла в основу нашого уроку? (зима)
Вчитель зачитує (з дошки або з екрана) тему уроку: Зимонько, будь-ласка, подаруй нам казку! Зимонько багата, подаруй нам свято!
-Сьогодні на уроці на нас чекає справжнє диво і свято. А зараз подивіться всі на екран (зображення зими; показати де-кілька слайдів) і назвіть мені всі «зимові» слова, які знаєте.
Коли запас слів у дітей вичерпався, вчитель демонструє на екрані слова: віхало, морок, мла.
Словникова робота.
Діти ще раз читають слова: віхола, морок, мла. Повторюють їх значення.
II.-Я вам обіцяла сьогодні чудеса. Дивіться і слухайте.
Вчитель підводить стулені руки і промовляє:
-Розкриваю свої руки й випускаю завірюху(звучить запис шуму завірюхи).
Чуєте, вона співає й вам про щось розповідає?
Тож закрийте оченята і швиденько: спати, спати.
Та розкажете мені, що побачили вві сні.
Діти закривають очі.
На фоні музики і шуму завірюхи звучить текст «Зимова ніч» Панаса Мирного.
Текст закінчується. Вчитель говорить:
-Відкривайте оченята, піднімайте рученята.
Розкажіть тепер мені, що побачили вві сні.
Діти розповідають, що вони собі уявили, коли слухали «розповідь» хурделиці.
Робота над текстом: самостійне читання, «ланцюжок», вибіркове читання.
III.-Діти, а чи не здається вам, що ми з нашою зимою зовсім заморозили все навкруг.
-То спочатку завірюха шепотіла всім на вухо.
Потім ви про свої сни. Дуже гарні в вас вони.
Стало холодно у нас, снігом замело весь клас.
І мороз за ніс щипає – він до танцю всіх гукає.
Діти виконують ритмічну гімнастику, вивчену на уроках хореографії.
IV.Вчитель:
-Всі подумайте хвилинку і скажіть мені, малята,
Ну яке для вас узимку найулюбленіше свято? (Новий рік)
-А чому Новий рік?
Діти розповідають, чому їм подобається Новорічне свято.
-Поет В.Малишко, напевно, знав про це і тому придумав для вас вірш «Веселий Новий рік». Як ви думаєте, веселий цей вірш чи сумний? З чого це видно? Послухайте, я прочитаю.
-Прочитайте самостійно і скажіть, про що просять діти Новий рік?
-А зараз давайте прочитаємо хором і визначимо, які слова говорять діти, а де слова Нового року.
-А тепер почитаємо по ролям.
V.-Оскільки на урок читання до нас сьогодні завітала музика, ми з вами спробуємо цей вірш поспівати, тобто, як справжні чарівники, перетворимо вірш на пісню. Послухайте цю пісню і скажіть, чи змінився вірш і які нові відчуття оволоділи вами.
Звучить запис пісні. Вчитель повторює запитання.
Діти відповідають, що вірш став ніби яскравішим, під нього раптом захотілося танцювати.
Вчитель пояснює, як вірш розділити на куплети і приспів. Діти акуратно олівцем відмічають ці кордони.
Дивлячись у підручник, діти двічі виконують пісню під фонограму.
-Але ж у нас не тільки урок читання і музики. Сьогодні ми іще й танцюємо. Ви ж самі говорили, що під цю пісню так і хочеться танцювати. Отже, музика до пісні написана у стилі «твіст», тому в кожному програші будемо танцювати «твіст».
Вчитель показує рухи, а діти повторюють без музики. Далі двічі співають пісню, виконуючи ритмічні рухи.
VI.Вчитель пропонує дітям сісти.
-Все, більше працювати не будемо, бо стомилися. Краще давайте пограємо в гру. Я буду називати ну зовсім не зимові слова, а ви у відповідь – зимові, тільки такі, щоб було прикладно.
Поріг – (сніг), сама – (зима), муха – (завірюха), дід – (лід), купорос – (Дід Мороз), люлька – (бурулька), горобець – (морозець).
VII.Вправа «асоціативний кущ»-Діти, а що для вас зимове свято? (Новий рік, «старий» Новий рік, Різдво, Водохреща, Меланка).
Вчитель демонструє на екрані фрагмент обряду Меланки.
«асоціативний кущ»:
-А що для вас зимові традиції? (Носити Вечерю, бажати щастя, здоров’я, дарувати подарунки, співати і розповідати щедрівки, колядки).
Вчитель пропонує дітям розказати щедрівки і колядки, які вони вчили на уроках і в позаурочний час.
VIII.Підсумки уроку. Рефлексія.
Вчитель знову зачитує тему уроку: «Зимонько, будь-ласка, подаруй нам казку…» і запитує:
-Так що казкове було у нас на уроці? (завірюха розмовляла, вірш перетворився на пісню)
-«Зимонько багата, подаруй нам свято» - Яке свято подарувала нам зима? (Новий рік).
-Хто написав вірш «Веселий Новий рік»? (В.Малишко).
-Що означають слова: віхало, морок, мла?
Вправа «мікрофон»: - Що сподобалося на уроці?
-Новорічні побажання друзям і рідним.