1
Зарубіжна література
7 клас
Тема. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Ключові образи роману.
Мета. Узагальнити знання учнів про особливості основи та сюжету роману «Айвенго», розвивати образне та критичне мислення, навички виразного і вдумливого мислення, виділення основних епізодів, їх коментування, висловлення власних думок та вражень, розвивати в учнів уміння робити висновки на основі вивченого, навички порівняльного аналізу, формувати уміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, порівнюючи зображуване в романі з реальними історичними подіями, вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору, сприяти формуванню культури зв’язного мовлення, культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, виховувати почуття патріотизму, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.
Тип уроку. Застосування знань, умінь, навичок. Урок-екскурс «Сторінками історичного роману В.Скотта»
Обладнання: відеозаписи, презентація, учнівська газета, фотогалерея, підручник, дошка, відео-скрайбінг, буктрейлер
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
– Добрий ранок!
– Визначте власний настрій за допомогою дієслів
хвилююся, сподіваюся, тривожуся, радію, очікую.
Щоби добре працювати на уроці, подаруйте на ній класу
старанність, наполегливість, творчість.
Простягніть ліву долоню.
На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу.
А тепер обміняймося дарунками. Доторкнімося долонькою до
долоньки й повторімо девіз.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
Подаруйте один одному посмішку, адже тепла, щира посмішка піднімає настрій,зігріває серце, навіть може когось ощасливити.
ІІ. Актуалізація пізнавальних інтересів. «Виклик»
Є у Шотландії, у центрі Единбурга, на Принцесс-стріт, незвичайний пам’ятник. Ця величезна споруда складається зі стрілоподібної готичної вежі 60-метрової висоти. Під її покрівлею, на постаменті, до якого ведуть сходи, - статуя Вальтера Скотта з білого мармуру. Письменник сидить з книгою в руці. Поруч із ним - улюблений собака, який віддано дивиться на хазяїна. У нішах вежі – фігури героїв книжок Вальтера Скотта. Це – одна з визначних пам’яток Шотландії. Але життя Вальтера Скотта продовжується не в білому мармурі, а його чудових творах, серед яких «Айвенго» - найкращий.
Сьогодні ми з вами звертаємося до твору, який розповів нам про сиву давнину, часи середньовіччя, часи хрестових походів, лицарських турнірів.
Отже, відкрийте зошити, запишіть число та тему уроку.
(Висловлення думок)
ІІІ. Основна частина. Засвоєння, осмислення знань, умінь, навичок
Сьогодні на уроці ми завершимо вивчення легендарного роману «Айвенго», підведемо підсумки своєї роботи на попередніх уроках. А зокрема, проаналізуємо лицарство, як явище, що зображено в романі, охарактеризуємо образ Айвенго, згадаємо інших героїв твору, складемо їм характеристику, проаналізуємо жіночі образи роману, історичний колорит, засоби його створення, згадаємо сюжет, та залишимо послання майбутнім семикласникам, аби спонукати їх до читання цього роману.
Епіграфом нашого уроку є слова корейського народного прислів’я: Кожна епоха народжує свого героя!». Запишіть, будь ласка,
Як ви розумієте ці слова?
Зараз ми з вами спробуємо скласти панораму Середньовічної Англії, читаючи уривки з роману, що відтворюють картину доби.
При дворі й у замках найзначніших магнатів, …»
- Що ми можемо сказати про соціальне життя Англії часів завоювання норманським герцогом Вільгельмом? (тяжка тиранія вельмож та страждання нижчих верств населення; уся влада в руках норманських баронів, а всі саксонські вельможі позбавлені права на спадщину)
- Для чого барони намагалися за будь-яку ціну збити собі якомога більше військо? (щоб стати могутньою постаттю у державних пертурбаціях)
- Що вони робили, аби досягти своєї мети? (укріплювали замки, вербували більше прибічників)
- Для чого це було потрібно? (вони зневажали Державну раду Англії, їхня сваволя перейшла всяку міру)
- Яким було становище дрібної шляхти? Чому? (надзвичайно хистким, коли ставали на захист якогось місцевого можновладця – забезпечували спокійне життя, але ж натомість повинні були віддавати незалежність)
- Що вирішили битва під Гастінгсом? (віддала всю владу в руки норманських баронів)
- Що говориться про саксонських владарів та вельмож? (винищені чи позбавлені права на спадщину)
- Які і для чого були накладені закони на карки уярмленого корінного люду? (мисливські закони, для ще більшого обтяження феодальних прав)
- Доказом чого є французька мова , була мовою правосуддя, почестей, лицарства? (пригнічення корінного населення)
- Складіть по 1 тонкому запитанню по опрацьованому тексту.
Запитання учнів
Виступ Сектору ТЕОРЕТИКІВ .
Минулого уроку ви отримали випереджувальне завдання. Щоб його виконати клас був поділений на сектори. Кожен сектор мав дослідити, проаналізувати, обговорити певну тему.
Дослідження лексичного значення слова «Лицар»
Доброго дня всім нашим гостям, всім присутнім. Ми отримали завдання дослідити лексичне значення слова «лицар».
Після невеличкої суперечки, ми дійшли висновку, що цікаво буде послухати думку учнів нашої школи. Ми вирішили провести опитування серед учнів 1 – 9 класів. І що вони думають з цього приводу послухайте, будь ласка.
Відеоролик
Ми послухали думки учнів, серед яких провели опитування. Ми думаємо, що їхні судження є правильними, адже учні початкових класів, вважають що лицарі повинні захищати свою країну від нападників. Учні 5 – 6 класів, думають, що лицарем повинен бути вихований, добрий, чуйний чоловік, з великою хоробрістю, витримкою. Учні старші за нас вважають лицарів історичними героями, котрі можуть захистити свою сім’ю, дім, свою батьківщину від нападників чи загарбників, а також здатні вірно служити принципам справедливості, і завжди відстоювати їх.
Після опитування, ми звернулися до всесвітньо відомої мережі інтернет, а точніше до ВІКІПЕДІЇ. Лицар, рицар - середньовічний шляхетський титул в Європі.
Щоб краще проаналізувати слово, ми опрацювали статтю з тлумачного словника української мови:
ЛИ́ЦАР, я, чол.
1. іст. Західноєвропейський середньовічний феодал, який належав до військово-дворянського стану.
// Воїн з важким озброєнням і спорядженням.
2. іст. Вільний козак-запорожець, якому властиві козацька доблесть і воєнне мистецтво.
3. перен. Самовідданий, благородний захисник кого-, чого-небудь.
// чого, перен. Людина, яка самовіддано служить певній справі, віддається їй.
♦ Лицар без страху і догани, книжн. — про людину великої сили і високих моральних якостей. Лицар серця чийого — чий-небудь коханий.
Я пропоную вам виконати завдання: із перелічених людських рис характеру записати в зошити ті, що властиві Айвенго, і прокоментувати їх.
Жадібний, сміливий, шляхетний, егоїстичний, зрадливий, готовий до самопожертви, турботливий, справедливий, неправедний, відданий у почуттях.
Перевірка написаного.
«Супутником духовної особи був чоловік високого зросту, віком за сорок років, сухорлявий, дужий і мускулястий. Його атлетична постать внаслідок постійних вправ, здавалося, складалася з одних кісток, м’язів та сухожиль; видно було, що він пережив безліч важких випробувань і готовий перенести ще стільки ж. На ньому була червона шапка з хутряною опушкою…
На обличчі його ясно читалося бажання викликати в кожному зустрічному почуття боязкої поваги й страху. Дуже виразне, нервове обличчя його з різкими рисами, засмагле під променями тропічного сонця до негритянської чорноти, у спокійні хвилини, здавалося, ніби дрімало після вибуху бурхливих пристрастей, але жили, що набрякли на чолі, й посмикування верхньої губи виказували, що буря щохвилини може вибухнути знову. У погляді його сміливих, темних, проникливих очей можна було прочитати цілу історію про загрози й переборені небезпеки. …
Глибокий шрам над бровами надавав ще більшої суровості його обличчю й лиховісного виразу одному оку, що було злегка зачеплене тим же ударом і трохи косило…»
- Кого ви впізнали за поданим описом?
- Які риси характеру притаманні герою за цим описом? Храмовник де Буагільбер – людина багата, смілива, з бурхливим, запальним характером, войовнича, сильна.
Під час слухання занотуйте у зошити опорні слова у вигляді Т-таблиці.
Виступ сектору ДОСЛІДНИКІВ.
Дослідження моральних позицій двох лицарів Айвенго і Бріана де Буагільбера.
Слухаючи виступ, учні записують опорні слова
Перевірка написаного.
Ричард Левове Серце. Король у вигнанні, сильний, мужній, сміливий, справедливий, вдячний, підкреслює своє високе становище по відношенню до нижчих статусом, справжній лицар.
Як відомо є екранізація цього роману. «Балада про доблесного рицаря Айвенго» втілив її на екрані режисер Сергій Тарасов. Та стрічка «Айвенго», знята 1952 р. голлівудським режисером Річардом Торпом. Цей фільм було номіновано на три премії Оскар, а роль Ребеки в ньому виконала майбутня легенда американського кіно Елізабет Тейлор.
Вистур СЕКТОРУ ФАНТАЗЕРІВ.
Діти проаналізували та дослідили героїв Айвенго на кіноекрані і випустили газету.
Виступ учнів
Вчитель.
Я пропоную вам переглянути уривок із фільму «Балада про доблесного рицаря Айвенго», режисера Сергія Тарасова.
Відео
Чи дотриманий сюжет літературної основи тексту у епізоді?
Я пропоную пригадати ключові події роману, і розташувати їх у хронологічній послідовності. Результати роботи запишіть у зошити.
Віднови послідовність подій (перевірка)
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
На завершення вивчення даного роману ви отримали випереджувальне завдання. Створити меседж-послання майбутнім 7-класникам, аби зацікавити їх у читанні цього роману. Подивимося, що у нас вийшло.
Відео
На партах листочки. Оцініть свої досягнення на уроці і здайте. На наступному уроці ми обов’язково детально обговоримо роботу кожного з вас та співставимо з самооцінкою.
На початку уроку ми зверталися до слів корейського прислів’я «Кожна епоха народжує свого героя».
Ми з вами є частиною певної історичної епохи. Події, вчинки людей, які відбуваються сьогодні будуть описані в підручниках історії, історичних романах, новелах, піснях. І те, які образи героїв будуть в них оспівані: лицарі благородства і честі, чи підлості та марнославства, залежить тільки від самої людини. Я вам бажаю пронести протягом свого життя тільки позитивні людські якості: відданість, чесність, благородство, милосердя.
На цьому наш урок закінчений.