Урок – змагання на тему "Однорідні члени речення. Узагальнення і систематизація вивченого" (8 клас)

Про матеріал
Урок – змагання з української мови. Тема уроку "Однорідні члени речення. Узагальнення і систематизація вивченого" (8 клас). Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні; формувати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; розвивати усне і писемне мовлення; виховувати культуру мовлення, патріотичні почуття, бережливе ставлення до всього живого.
Перегляд файлу

8 клас

Урок – змагання

Тема уроку. Однорідні члени речення. Узагальнення і систематизація вивченого.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні; формувати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; розвивати усне і писемне мовлення;                 

виховувати культуру мовлення, бережливе ставлення до всього живого.

Тип уроку: урок-змагання.

                                           

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми й мети уроку.

 

II. Застосування знань, поглиблення вмінь і навичок.

На початку уроку учні класу поділяються на дві команди. Кожна команда обирає капітана і дає назву (наприклад, «Винахідливі», «Кмітливі», «Промінь», «Світанок»).

 

1. Конкурс «Домашнє завдання».

Команда 1

Один член команди робить усне повідомлення на тему «Однорідні члени речення, кома між однорідними членами».

Команда 2

Повідомлення на тему «Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами, розділові знаки при них».

Учні іншої команди уважно слухають виступ учня. Якщо вони помітять неточності або зможуть зробити доповнення, то цим самим зароблять додаткові бали своїй команді (кількість отриманих балів визначається вчителем і позначається за допомогою «зірочок», які вивішуються на дошці напроти відповідної команди).

 

2. Конкурс «Розминка».

1. Кожна команда отримує картки з правилами і прикладами. За 30 секунд потрібно прокоментувати картки, які стосуються одного правила, а потім аргументувати свою відповідь.

 

Команда 1

1) Між однорідними членами речення, не зв’язаними сполучниками, ставиться кома.

2) Після узагальнювального слова перед першим однорідним членом (або словом, що до нього відносяться) ставимо двокрапку.

3) Є така тонка й ніжна, сильна та мужня, недоторканна й незламна річ — гідність людської особистості.

4) У людини все повинно бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.

5) На ярмарку продавали коней, корів, вози, горщики, миски, хустки, спідниці, штани, молотки, ножиці.

Команда 2

1)  Перед сполучниками і, та (в значенні і), або, чи, коли вони повторюються і стоять між однорідними членами речення, ставиться кома.

2) Коли узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться тире.

3) Природа для людини — джерело мудрості і краси, гармонії і спокою.

4) Вона чула і тепло, і неспокій птахів, і тікання звірів.

5) Людяність, краса, народ, Україна — це були улюблені теми розмов Коцюбинського.

2.  Назвати якнайбільше прислів’їв і приказок, де вживаються однорідні члени речення (команди називають їх по черзі, поки хтось не зупиниться).

 

3. Конкурс «Синтаксичний».

Поставити у реченнях розділові знаки, пояснити їх. Визначити синтаксичну роль однорідних членів речення.

Команда 1

Косим ніжним промінням сонця осінь визолотила на деревах листя рясними дощами викупала його тихими ночами і в морозні ранки посріблила його ніжними візерунками інею (Ю. Збанацький).

Дуби широкочолі й тремтячі осики гостроверхі ялини та тендітні берізки

привітно зустрічали людей (А. Чала).

Команда 2

Світло хвилями ллється з неба сповняє повітря несито пожира тіні на землі заганя їх під дерева кущі у гущину (М. Коцюбинський).

Лукаш — дуже молодий хлопець гарний чорнобривий стрункий в очах ще є щось дитяче (Леся Українка).

 

4. Конкурс «Узагальнення».

Команда 1

Узагальнити ряди однорідних членів спільним словом.

Глечик, ківш, келих, кухоль, миска — це...

Гончар, коваль, кошикар, ложкар, стельмах — це...

Кожух, свита, сорочка, спідниця, сукня — це...

Борщ, галушки, капусняк, юшка — це...

Сани, човен, коляска, підвода — це...

Джерело, озеро, річка, ставок — це...

Команда 2 

Доповнити кожне речення однорідними членами.

У лісі ростуть дуби ...

Рясним цвітом вкрилися вишні ...

На столі лежали книги ...

У лісах ... зазеленіли трави.

Пахло м’ятою ...

Тарас зловив щуку ...

 

5. Конкурс «Схематичний».

Пояснити, яким правилам відповідають дані схеми. Скласти речення, що відповідають їм.

Команда 1

УС, як-от: О, О, О.

Команда 2

УС: О, О, О - ... .

 

6. Конкурс «Перекладач».

Перекласти речення; записати, поставивши розділові знаки.

Команда 1

1. Жизнь не только подготовка к завтрешнему дню, но и непосредственная живая радость.

Команда 2

2. Книга не только ваш лучший друг, но и верный спутник.

 

7. Конкурс «Творчий».

Прочитайте запропоновані вам слова; з’ясуйте, на яку тему, використовуючи їх, можна написати висловлення.

     Поле, вітер, долина, вода, калина, дівчина, соловей, життя, небо, сонечко, блискавка, діти, кохання, гніздо, садок, сорочка, пісня, Україна, веселість, радість.

З цими слова складіть мінітвір, вживаючи однорідні члени речення. Дайте йому заголовок.

 

8. Додатковий конкурс «Снігова куля».

Пропоную обом командам створити спільну «снігову кулю».

Перед вами граматична основа речення: Україна святкує. Ви повинні по черзі поширити речення другорядними членами, намагаючись зробити це так, щоб у ньому були однорідні члени. Виграє та команда, чиє слово буде останнім.

 

ІІІ. Підсумок уроку-змагання.

Оцінка роботи команд. Визначення і привітання переможців.

 

ІV. Домашнє завдання.

Підготуватися до тематичного оцінювання: повторити тему «Однорідні члени речення».

docx
Додано
26 березня 2023
Переглядів
415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку