Урок української мови. "Зміни приголосних при творенні прикметників із суфіксами -зьк-,
-цьк-, -ськ- та іменників на -цтв(о), -зтв(о), -ств(о)" (6 клас).
Мета: ознайомити учнів із культурно-історичними регіонами України, поглибити знання учнів про творення слів; формувати вміння правильно утворювати прикметники із суфіксами -зьк-, -цьк-, -ськ- та іменники на -цтв(о), -зтв(о), -ств(о); розвивати усне й писемне мовлення, творче мислення; виховувати пошану й любов до рідної мови, до України.
Тема: Зміни приголосних при творенні прикметників із суфіксами -зьк-,
-цьк-, -ськ-та іменників на -цтв(о), -зтв(о), -ств(о).
Мета: ознайомити учнів із культурно-історичними регіонами України, поглибити знання учнів про творення слів; формувати вміння правильно утворювати прикметники із суфіксами -зьк-, -цьк-, -ськ- та іменники на -цтв(о), -зтв(о), -ств(о); розвивати усне й писемне мовлення, творче мислення; виховувати пошану й любов до рідної мови, до України.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки.
Тип уроку: формування й удосконалення навичок та вмінь.
Очікувані результати:
-ськ- та іменники на -цтв(о), -зтв(о), -ств(о);
ХІД УРОКУ:
II. Актуалізація опорних знань.
1. «Мікрофон»
— Які зміни приголосних відбуваються при творенні прикметників із суфіксами -зьк-, -цьк-, -ськ-та іменників на -цтв(о), -зтв(о), -ств(о).
2. Інтерактивна вправа-пазл (слайд 3).
- За допомогою яких суфіксів утворюються подані слова:
Доне…ий, вугледар…ий, запорі...ий, боягу…о, хлібороб...о, садівни...о.
III. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 3)
- Сьогодні на уроці ми подорожуватимемо містами й селами України, утворюватимемо прикметники із суфіксами -зьк-, -цьк-, -ськ- та іменники на
-цтв(о), -зтв(о), -ств(о).
IV. Формування й удосконалення навичок та вмінь.
За́хіднаУкраї́на (також західноукраїнські землі (ЗУЗ)) — термін для означення низки історичних українських земель, а саме: Буковини, Волині, Галичини, Поділля, Закарпаття, а також Західного Полісся.
- Утворіть прикметники з суфіксом -ськ- (слайд 7):
Вінниця, Дрогобич, Збараж, Калуш, Корець, Новоселиця, Острог, Тлумач.
Північна Україна — культурно-історичний регіон України, до складу якого входять Житомирська, Київська, Чернігівська та Сумська області, частково Волинська таРівненська області.
- Гра «Знайди зайве» (слайд 9).
Перед вами ряди прикметників, утворених від іменників-назв міст Південної України та притоків Дніпра. Знайдіть у кожному ряді слів те, яке відрізняється суфіксом:
3) Фізкультхвилинка.
4) Подорож Південною Україною (слайд 10).
Північна Україна — культурно-історичний регіон України, до складу якого входять Житомирська, Київська, Чернігівська та
Сумська області, частково Волинська та Рівненська області.
Творчий диктант (слайд 11).
Південна Україна — житниця України. Степи перетворені на зерновий пояс озимої пшениці й кукурудзи. Овочівни…тво активно розвивається навколо міста-мільйонера Одеси,
Херсона й Ізмаїла та на південному заході Криму. Садівни…тво поширене на всій території Південної України.
Основні галузі тваринни…тва — скотар…тво молочно-м'ясного й м'ясо-молочного напрямку, свинар…тво, вівчар…тво, птахівни…тво,
бджільни…тво й шовківни…тво.
5) Подорож Східною Україною (слайд 12).
Східна Україна — культурно-історичний регіон України, до складу якого входять Харківська, Донецька та Луганська області.
Найбільш розвинуті галузі промисловості вугільна, хімічна,
нафтохімічна, чорна металургія та машинобудування.
Робота в групах. Вправа-ключ (слайд 13).
- Від поданих слів утворіть прикметники; випишіть лише ті, які вживаються з суфіксом -ськ-:
Волноваха, Торез, Успенівка, Гродівка, Донецьк, Луганськ, Енергодар, Харцизьк, Допропілля, Авдіївка, Ріг, Коломак, Розівка.
- До якого міста ми повернулись? (Вугледар).
6) Резервна вправа (слайд 17 (за гіперпосиланням)).
Від назв професій утворіть іменники із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о):
V. Контрольно-рефлексійний етап.
1) інтерактивна вправа (слайд 15).
2) незакінчене речення.
- Я сьогодні дізнався….
- Для мене було складним…
- Мені сподобалось…
VI. Домашнє завдання (слайд 16).