Урок розроблено
Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4
Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3
Тема: Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємин між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі Валерія Шевчука «Чотири сестри».
Очікувані результати учень/учениця:
Види навчальної діяльності: вправа «Спідометр успіху», конкурс коміксів, вправа «Райдуга», гра «Відгадай казку», руханка, чарівна скринька, кольорогама настрою, вправа «Поміркуй», ребуси, театр героїв «Вгадай маску», вправа «Терези справедливості», проблемне питання, «Літературознавча скарбничка», робота в парах, хмарки слів, літературний кубик, метод «Незакінчене речення», карта самооцінювання.
Урок формує такі компетентності:
Наскрізні вміння:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: «Спідометр успіху»,ілюстрації до казок,чарівна скринька,хмарки слів, карта самооцінювання.
ТЛ: казка-притча.
МК: образотворче мистецтво – використання символу кольору.
МЗ: зарубіжна література, образотворче мистецтво.
Бувають моменти, коли життя вимагає змін, перехідні моменти. Як зміна пір року. Наша весна була чудовою, але наше літо пройшло.
Ми не помітили осінь, і раптом стало так холодно...
Наша любов заснула, і її засипало снігом.
Але якщо заснути під снігом, то не помітиш,
як прийде смерть. Бережи себе.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Вправа «Спідометр успіху».
Учні на початку уроку оцінюють свої успіхи роботи на попередньому уроці. На спідометрі малюють синім маркером стрілочку, яка показує,де знаходиться їх успіх. Наприкінці уроку теж роблять позначку і порівнюють свої результати.
II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.
1. Конкурс коміксів.
Учні презентують свої комікси. Переможців нагороджують аплодисментами.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.
1. Оголошення теми уроку.
2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.
3. Цілевизначення і планування.
Вправа «Райдуга».
Учні записують у формі акровірша, що вони планують робити на уроці.
Розкажу
Аналізую
Й
Добре
Уважно
Граю
Аргументую
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Наша подорож у світ літературних казок триває. На попередньому уроці ви ознайомилися з життєво-творчим шляхом В.Шевчука. Книжка відомого українського письменника «Панна квітів» складена з казок, написаних для дітей за допомогою донечок автора. До цієї збірки увійшла казка «Чотири сестри».У казці «Чотири сестри» героїні - дівчата-сестри, які царювали відповідно до пори року: «Коли ж приходила черга котрійсь царювати, сідали вони на трон, дві інші спали». Валерій Шевчук у своїх казках використовує прийом сну.
2.Гра «Відгадай казку».
Учням потрібно відгадати казку за малюнками.
3. Руханка.
Діти виконують фізкульхвилинку, повторюючи рухи за дітьми на відео. Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI
4. Чарівна скринька
Учитель із скриньки виймає образи-символи казки «Чотири сестри», а діти розповідають про них.
Образи-символи
Жучок-черв’ячок
Пори року
Сон
Дзеркало
Чорний птах
5.Кольорогама настрою.
Вибрати кольори, які ви зустріли у цьому творі. Що на вашу думку, вони означають?
6. Вправа «Поміркуй».
Цифра три, напевно, найчарівніша з усіх чарівних чисел у казках.
7. Розгадування ребуса.
8. Театр героїв «Вгадай маску».
Учні одягають маску і розказують про певну пору року, а інші повинні відгадати, що це за героїня.
9. Вправа «Терези справедливості».
На одну шальку терезів ставимо добрі вчинки героїнь, на іншу – погані вчинки.
Пора року |
Добрі вчинки |
Погані вчинки |
Зима |
|
|
Весна |
|
|
Літо |
|
|
Осінь |
|
|
10. Проблемне питання.
Чому сестри пробачили зиму?
11. «Літературознавча скарбничка».
12. Робота в парах.
Учитель роздає парам хмарки слів. Завдання: відгадати головних героїв твору.
13. Літературний кубик.
За допомогою інтерактивної вправи учні створюють паспорт твору.
1.Автор.
2.Назва.
3.Тема.
4.Ідея.
5.Герої.
6.Проблема.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Метод «Незакінчене речення».
Продовжити речення: «Прочитавши казку-притчу «Чотири сестри», я зробив (зробила) висновок….»
2. Карта самооцінювання.
Учні спеціальними знаками, наприклад сердечками, позначають ті критерії, яких, на їхню думку, вони досягли. Учитель рекомендує кожному, що треба зробити, аби карти самооцінювання була заповнена повністю.
Критерії |
|
Прочитав/ла текст повністю |
|
Знаю зміст твору |
|
Аналізую твір |
|
Знаю, що таке казка-притча |
|
Будую зв’язне висловення |
|
3. Вправа «Спідометр успіху».
Учні порівнюють, яких успіхів у роботі осягли на кінець уроку..
4. Заключне слово вчителя.
У казці «Чотири сестри» не тільки художньо втілено тему зміни пір року, а й розкрито те, що відбувається між ними,– взаємини між сестрами. Перемога добра над злом стає можливою лише за умови щирої любові та прагнення добра. Бережіть себе!
VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.
Завдання для всього класу.
Дати назви чотирьом розділам казки.
Індивідуальні завдання.
Написати твір-мініатюру «Казка Валерія Шевчука допомогла мені зрозуміти, що…».
Джерела
1.https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti 2.https://osvita.ua/doc/files/news/830/83087/Ukr_lit_5-6-kl_Yatsenko_ta_in_14_07.pdf
4.https://pidruchnyk.com.ua/1681-5_ukrlit_kalynych.html 5.https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2833
6. https://www.youtube.com/watch?v=B2sPFC9UNks