Урок "Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємин між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі Валерія Шевчука «Чотири сестри»"

Про матеріал
Матеріал підготували Чифурко І.Є., Маслюк Г.І. Урок побудований за всіма вимогами НУШ. Яскраві завдання-ілюстрації для учнів 5 класу за змістом казки-притчі В.Шевчука «Чотири сестри». У завданнях-хмаринках маленьким читачам запропоновано відгадати головних героїв твору, розгадати ребус та побувати у ролі акторів.
Перегляд файлу

Урок розроблено

Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької  гімназії №3

 

Тема: Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємин між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі Валерія Шевчука «Чотири сестри».

Очікувані результати учень/учениця:

  •              слухає інформацію про особливості жанру казки;
  •              вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого і прочитаного;
  •              унаочнює та візуалізує почуте повідомлення, використовуючи різні засоби (схеми, таблиці) для відтворення змісту;
  •              читає виразно літературні казки, ознайомлюється з інтерпретаціями казок зарубіжної літератури;
  •              висловлює свої міркування про здобутий естетичний досвід;
  •              характеризує порушені в літературній казці проблеми;
  •              знаходить у тексті теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність;
  •              формулює тему та основну думку літературної казки;
  •              характеризує емоційний стан персонажів казок, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність висловлює в усній формі власні почуття, враження, своє ставлення до зображених у творах людей, подій, ситуацій, явищ;
  •              передає текст літературної казки графічно та трансформує графічну інформацію в тестову;
  •              створює за мотивами прочитаної казки письмові творчі роботи;
  •              збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності.

Види навчальної діяльності: вправа «Спідометр успіху», конкурс коміксів, вправа «Райдуга», гра «Відгадай казку», руханка, чарівна скринька, кольорогама настрою, вправа «Поміркуй», ребуси, театр героїв «Вгадай маску», вправа «Терези справедливості», проблемне питання, «Літературознавча скарбничка», робота в парах, хмарки слів, літературний кубик, метод «Незакінчене речення», карта самооцінювання.

Урок формує такі компетентності:

  •              вільне володіння державною мовою;
  •              математична;
  •              компетентності в галузі природничих наук, технологій;
  •              інноваційність;
  •              інформаційно-комунікаційна компетентність;
  •              навчання впродовж життя;
  •              громадянські та соціальні компетентності;
  •              культурна;
  •              підприємливість і фінансова грамотність.

          Наскрізні вміння:

  •              читання з розумінням;
  •              уміння висловлювати власну думку;
  •              критично та системно мислити;
  •              здатність логічно обґрунтовувати позицію;
  •              діяти творчо, ініціативно;
  •              вміння оцінювати ризики та приймати рішення;
  •              вміти розв'язувати проблеми;
  •              здатність співпрацювати з іншими людьми.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: «Спідометр успіху»,ілюстрації до казок,чарівна скринька,хмарки слів, карта самооцінювання.

ТЛ: казка-притча.

МК: образотворче мистецтво – використання символу кольору.

МЗ: зарубіжна література, образотворче мистецтво.

 

Бувають моменти, коли життя вимагає змін, перехідні моменти. Як зміна пір року. Наша весна була чудовою, але наше літо пройшло.

Ми не помітили осінь, і раптом стало так холодно...

 Наша любов заснула, і її засипало снігом.

 Але якщо заснути під снігом, то не помітиш,

як прийде смерть. Бережи себе.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Вправа «Спідометр успіху».

Учні на початку уроку оцінюють свої успіхи роботи на попередньому уроці. На спідометрі малюють синім маркером стрілочку, яка показує,де знаходиться їх успіх. Наприкінці уроку теж роблять позначку і порівнюють свої результати.

 

 

Виступ групи: картинки, стокові Виступ групи фотографії, зображення |  Скачати з Depositphotos

 

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

1. Конкурс коміксів.

Учні презентують свої комікси. Переможців нагороджують аплодисментами.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми уроку.

2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.

3. Цілевизначення і планування.

Вправа «Райдуга».

Учні записують у формі акровірша, що вони планують робити на уроці.

Розкажу

Аналізую

Й

Добре

Уважно

Граю

Аргументую

Идеи на тему «Радуга в рисунках» (14) | рисунки, радуга, картинки

 

 

 

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя.

Наша подорож у світ літературних казок триває. На попередньому уроці ви ознайомилися з життєво-творчим шляхом В.Шевчука. Книжка відомого українського письменника «Панна квітів» складена з казок, написаних для дітей за допомогою донечок автора. До цієї збірки увійшла казка «Чотири сестри».У казці «Чотири сестри» героїні  - дівчата-сестри, які царювали відповідно до пори року: «Коли ж приходила черга котрійсь царювати, сідали вони на трон, дві інші спали». Валерій Шевчук у своїх казках використовує прийом сну.

ROZETKA | Панна квітів та інші казки (БШН) - Шевчук Валерій Олександрович  (арт. 978-966-10-3638-2). Цена, купить Панна квітів та інші казки (БШН) -  Шевчук Валерій Олександрович (арт. 978-966-10-3638-2) в Киеве, Харькове,  Днепре,

 

 

2.Гра «Відгадай казку».

Учням потрібно відгадати казку за малюнками.

Спляча красуня Hd Шпалери - Завантажте на свій мобільний телефон з PHONEKYЗачарована красуня. Шарль Перро. Казка українською з малюнками онлайн

3. Руханка.

Діти виконують фізкульхвилинку, повторюючи рухи за дітьми на відео. Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI

4. Чарівна скринька

Учитель із скриньки виймає образи-символи казки «Чотири сестри», а діти розповідають про них.

Образи-символи

Жучок-черв’ячок

Пори року

Сон

Дзеркало

Чорний птах

5.Кольорогама настрою.

Вибрати кольори, які ви зустріли у цьому творі. Що на вашу думку, вони означають?

Белый цвет - красивые картинки (50 фото) • Прикольные картинки и позитивТрикотаж масло, темно-зелений колір, Арт.24-6395A c#21 купити в  інтернет-магазині Текстиль ПлазаКоролівський синій колір. Фото, поєднання з іншими кольорами в одязі,  образи для чоловіків, жінокЦвет золота (60 фото)

6. Вправа «Поміркуй».

Математика 1 клас "Число і цифра 3. Розташування предметів «зліва, справа».  Поняття «третій». Попереднє і наступне числа. Множини. Написання цифри 3" -  математика, презентации

Цифра три, напевно, найчарівніша з усіх чарівних чисел у казках.

  •              Назвіть казки, де ви чули цифру 3.
  •              Що, на вашу думку, вона означає?
  •              Поміркуйте, може, цифру три пора замінити в сучасних казках на іншу.

7. Розгадування ребуса.

C:\Users\Користувач\Downloads\rebus.png

8. Театр героїв «Вгадай маску».

Учні одягають маску і розказують про певну пору року, а інші повинні відгадати, що це за героїня.

9. Вправа «Терези справедливості».

На одну шальку терезів ставимо добрі вчинки героїнь, на іншу – погані вчинки.

Задачі з теми "Зважування без гирьок" | Інші методичні матеріали. Математика

Пора року

Добрі вчинки

Погані вчинки

Зима

 

 

Весна

 

 

Літо

 

 

Осінь

 

 

 

  •              Хто з сестер, на вашу думку, найдобріший?
  •              Яка пора року зла?
  •              А як насправді у природі?

10. Проблемне питання.

Чому сестри пробачили зиму?

11. «Літературознавча скарбничка».

  •              Робота з підручником. Самостійне читання статті про казку-притчу (ст.66).
  •              Виписати, що таке казка-притча у свій літературознавчий словничок.

12. Робота в парах.

Учитель роздає парам хмарки слів. Завдання: відгадати головних героїв твору.

 

C:\Users\Користувач\Downloads\Word Art.png

 

13. Літературний кубик.

За допомогою інтерактивної вправи учні створюють паспорт твору.

1.Автор.

2.Назва.

3.Тема.

4.Ідея.

5.Герої.

6.Проблема.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Метод «Незакінчене речення».

Продовжити речення: «Прочитавши казку-притчу  «Чотири сестри», я зробив (зробила) висновок….»

2. Карта самооцінювання.

Учні спеціальними знаками, наприклад сердечками, позначають ті критерії, яких, на їхню думку, вони досягли. Учитель рекомендує кожному, що треба зробити, аби карти самооцінювання була заповнена повністю.

Критерії

 

Прочитав/ла текст повністю

 

Знаю зміст твору

 

Аналізую твір

 

Знаю, що таке казка-притча

 

Будую зв’язне висловення

 

3. Вправа «Спідометр успіху».

Учні порівнюють, яких успіхів у роботі осягли на кінець уроку..

4. Заключне слово вчителя.

У казці «Чотири сестри» не тільки художньо втілено тему зміни пір року, а й розкрито те, що відбувається між ними,– взаємини між сестрами. Перемога добра над злом стає можливою лише за умови щирої любові та прагнення добра. Бережіть себе!

 

VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.

Завдання для всього класу.

Дати назви чотирьом розділам казки.

Індивідуальні завдання.

Написати твір-мініатюру «Казка Валерія Шевчука допомогла мені зрозуміти, що…».

Джерела

1.https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti 2.https://osvita.ua/doc/files/news/830/83087/Ukr_lit_5-6-kl_Yatsenko_ta_in_14_07.pdf

3.https://osvita.ua/school/method/1007 

4.https://pidruchnyk.com.ua/1681-5_ukrlit_kalynych.html  5.https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2833

6. https://www.youtube.com/watch?v=B2sPFC9UNks

 

docx
Додано
29 червня 2022
Переглядів
485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку