Урок "Значення мови в житті суспільства"

Про матеріал
Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам’ять, найцінніше надбання століть, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу. О. Гончар Для кожної людини її мова – найкраща, найзворушливіша. Це – загальновідома істина. Чи відчуваємо велике таїнство живого Слова, зокрема Рідного, Українського? Чи достатньо уважні ми до своєї мови? Мова – неоціненний скарб народу, найголовніший літопис його життя. Щоб оволодіти цим скарбом, людина мусить постійно докладати зусиль, усвідомлюючи, що існує складна наука рідної мови. З того, як говорить та чи та людина, можна уявити собі загальний розвиток цієї людини, її освіту й культурний рівень. Оселя буття духу – це мова, в оселі мови живе людина. Поводитися з мовою як-небудь – значить і мислити як-небудь: неточно, приблизно, неправильно. Мова – знаряддя мислення: у ній відбивається інтелігентність людини, її повага до інших, її охайність у широкому розумінні цього слова.
Перегляд файлу

Тема. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів зі значенням мови вжитті кожної людини й суспільства та з функціями української мови як державної;

розвивальна: розвивати мовленнєві здібності;

виховна: виховувати почуття гордості за рідну мову та поважне став лення до інших мов.

Внутрішньопредметні зв’язки: фонетика, лексикологія, словотвір, морфо логія, орфографія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: суспільствознавство, мова, література.

Тип уроку: повторення з елементами засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

(ВСТУПНЕ СЛОВО ПРО ЗАВДАННЯ ВИВЧЕННЯ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ)

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Прочитайте вислів Панаса Мирного. Як ви розумієте його смисл?

Яка тема уроку може випливати з цього тексту?

Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Читання і переказ тексту

Прочитайте текст. Складіть план його. Перекажіть за планом. Яка основна думка тексту? Зробіть фонетичний розбір слова життя. Поясніть правопис виділених слів. Назвіть частини мови в другому реченні.

ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ І СУСПІЛЬСТВА Мова — основа духовного життя народу. Люди в процесі суспіль ної діяльності мають постійну потребу вступати в різні стосунки з іншими людьми, погоджувати з ними свої дії, ділитися власним досвідом і запозичати собі досвід інших членів колективу, давати поради й розпорядження й одержувати їх, інакше кажучи, люди за вжди мають потребу в спілкуванні з іншими членами суспільства. Спілкування між людьми відбувається за допомогою мови.

Як нам відомо, немає жодного суспільства, яке б не знало мови, яке б не володіло цим найважливішим засобом людських зносин; нею постійно користувалися люди в своїй трудовій діяльності, спрямованій на досягнення певної мети; без мови не може існувати будь-яке суспільство, не можуть розвиватися техніка, культура, на ука, мистецтво; за допомогою мови люди висловлюють свої думки, передають їх іншим людям, зберігають нагромаджений досвід і ді ляться ним (З журналу).

Робота з текстом

Перепишіть текст. Що в ньому сказано про українську мову як державну? Виділені слова розберіть за будовою. Поясніть розділові знаки всередині речень. Зробіть синтаксичний розбір (усно) першого речення.

Державною мовою України є українська мова.

Українська мова як державна мова обов’язково застосовується на всій території України при здійсненні повноважень органами за конодавчої, виконавчої та судової влади, у міжнародних договорах, у навчальному процесі в навчальних закладах в межах і порядку, що визначається цим Законом. Держава сприяє використанню державної мови в засобах масової інформації, в науці, культурі, в інших сферах суспільного життя.

Обов’язковість застосування державної мови чи сприяння її ви користанню у тій чи іншій сфері суспільного життя не повинні тлу мачитися як заперечення або применшення права на користування регіональними мовами у цій сфері.

IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Виразно прочитайте вірш. Визначте його основну думку. Один із куплетів (на вибір) перепишіть у зошити. Поясніть значення виділених слів та вживання розділових знаків.

МОВА

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Прислухайтесь, як океан співає —

Парод говорить. І любов і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

Максим Рильський

Які ви знаєте правила культури мовлення? Чи дотримують їх ваші ровесники?

Як ви розумієте поняття «мовний етикет»?

Переклад

Перекладіть текст і запишіть його українською мовою.

В Украине преимущественно живут украинцы. Второй по численности народ — русские. Кроме того, среди граждан нашей страны есть белорусы, молдаване, татары (крымские), болгары, венгры, румыны, поляки, евреи, армяне, греки, цыгане, азербайджанцы, грузины, немцы, корейцы и много других наци ональностей.

Робота в парах

Розкажіть один одному, якими мовами ви володієте. У яких си туаціях якою користуєтесь? Коли ви користуєтесь словниками різного характеру? Прокоментуйте на прикладах необхідність користування словниками.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Складіть слайди і, користуючись ними, розкрийте роль мови в житті людини і суспільства і розкрийте значення державної (української) мови.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

Перепишіть текст. Визначте його основну думку. Пов’яжіть цю інформацію з темою уроку.

Як слід ставитись до інших мов, носіями яких є насамперед мешканці України?

Поясніть правопис виділених слів і постановку розділових зна ків усередині речень.

ВЕЛИКА ТАЙНА СЛІВ

Як відомо, взаємини з людьми можуть обмежуватися усмішкою, кивком голови та іншим жестом, але найчастіше — це привітання, а далі — жвава розмова або поважна бесіда. Якщо художники мис лять образами, музиканти — звуками, учені — поняттями, то всі разом, а з ними й решта людства, послуговуються мовою, словом як основним засобом вияву наших думок. Зрозуміло, не можна на вчитися думати, не вміючи говорити, і навпаки.

Що ж потрібно, аби оволодіти вмінням говорити? Певно, знати мову — цього замало, треба ще усвідомлювати, як і про що роз мовляти. Опанувати мистецтво спілкування людство намагається здавна. На основі багатовікового досвіду воно виробило основні пра вила бесіди. І кожне нове покоління вносить у неї свої особливості (За О. Корніякою).

Напишіть міні-твір (півсторінки) про значення мови для людини та роль державної мови. У першому реченні назвіть усі частини мови, а в останньому — члени речення

docx
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
2785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку