Урок "Значущі частини слова"

Про матеріал
Сформувати в учнів уявлення про основні значущі частини слова, їх особливості та взаємозв’язки; поглиблювати уміння дітей виділяти значущі частини слова; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Значущі частини слова, 5 клас

 

Мета: навчальна: сформувати в учнів уявлення про основні значущі частини слова, їх особливості та взаємозв’язки; поглиблювати уміння виділяти значущі частини слова; виховна: виховувати любов до української мови.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

  1. Орг. момент.
  2. Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
  3. Актуалізація опорних знань.

1). Перевірка домашньої вправи.

2). Робота біля дошки.

Визначити основу та закінчення в словах: черевички, тихесенького, письменник, пушок, криниченька.

IV. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Робота за підручником.

    Слово вчителя.

Порядок розташування частин слова такий:

префікс       корінь     суфікс       закінчення .

Основа — частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значення слова,  є спільною для всіх форм слова (сел-о, сел-а, сел-у, сел-ом).

Лише тільки з основи складаються незмінювані слова:

  1. незмінювані іменники: манто, ситро, таксі, Марокко;
  2. форми дієслова — інфінітиви: малювати, читати, будувати;
  3. форми дієслова — дієприслівники: малювавши, читаючи, будуючи;
  4. форми дієслова — безособові форми на -но, -то: намальовано, читано, побудовано;
  5. прислівники: смачно, охайно, по-друге, натщесерце.

Незмінювані слова не мають ніякого закінчення: читати, солодко.

Закінчення — змінна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення (рід, число, відмінок, особу, час тощо,) і слугує для зв’язку слів у словосполученні й реченні. Наприклад, у слові солянка закінчення |а| вказує на жіночий рід, однину, називний відмінок.

Закінчення мають усі змінні слова, хоча воно може бути нульовим, тобто таким, що не виражається звуком і не позначається літерою, але має певне граматичне значення: день (чоловічий рід, однина), написав (минулий час, чоловічий рід, однина).

Не мають закінчень незмінювані слова:

— прислівники (ніжно, увечері, зранку);

— дієприслівники (співаючи, переробивши);

— інфінітив дієслова (листати, знати);

— незмінювані слова іншомовного походження (поні, бюро).

Корінь слова — головна значуща частина, що містить спільне значення спільнокореневих слів (доля, доленька). Коренем слова є спільна частина споріднених слів, яка є носієм основного лексичного значення.

Увага! Треба відрізняти спільнокореневі слова від слів з омонімічними коренями.

Спільнокореневі слова – це слова, що мають спільний корінь, але відрізняються за лексичним значенням. (Літо- літній, літечко, влітку, літувати.)

Суфікс — значуща частина слова, яка стоїть після кореня та слугує дія творення слів з новим лексичним значенням або відтінком у значенні: учити — учитель, учителювати).

Словоформа – коли відмінюємо слово за відмінками, числами, родами, тоді змінюємо форму слова. Тобто ми змінюємо лише закінчення слова, а основа залишається сталою.  Наприклад: вода, води, воді, водою).

Префікс — значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. У слові може бути кілька префіксів. Наприклад: пречудовий, якнайвищий.

Більша частина префіксів української мови є словотвірними, тобто допомагають утворювати нові слова.

     Творча робота.

Завдання: до поданих групами слів дописати відповідні префікси: без-, роз-, від-. Чи змінилося від цього значення слів? Виділити префікси.

І.    водний, звучний, зоряний, сумнівний, шумний;

ІІ.    питати, танути, хитати, шукати, в’язати;

ІІІ.    ділити, жити, звучати, тягти, дзвонити.

    Робота біля дошки.

Завдання: згрупувати слова з однаковими префіксами і записати їх.

Вибілити, переколоти, привезти, висушити, пробігти, перерубати, вимісити, проїхати, прибігти, перепиляти, присунути, проскочити.

 Творча робота.

 До поданих слів дібрати споріднені слова з префіксами, виділити префікс, корінь, закінчення.

сад, квітка, мова, казка, ліс.

Творча робота.

Доберіть до поданих слів спільнокореневі слова; утворіть від поданих слів їх форми.

Риба, мова, казка, ліс, сон.

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
  2. Виконання вправ із підручника 127, 128.

Творча робота.

Скласти слова, будова яких відповідає поданим схемам.

https://subject.com.ua/lesson/mova/5klas/5klas.files/image018.jpg

VI. Підсумки уроку. Оцінювання.

VI Домашнє завдання.

§ __________, вправа _______.

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
2822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку