На основі практичних вправ діти самі роблять висновки про нову групу слів, порівнюють, шукають схоже та відмінне між антонімами та синонімами, шукають антонімічні пари в тексті про черв'ячка Плодожерку, спираючись на цікавий відеоряд "Незвичайні будинки" створюють речення та невеличкі тексти.
Предмет: українська мова
Клас: 3 (с русским языком обучения)
Тема: Антоніми – слова, що мають протилежне значення
Мета: Розширити уявлення учнів про синоніми та антоніми; розвивати практичні навички підбору антонімів; удосконалювати мовленнєву активність учнів, вміння будувати висловлювання; удосконалювати навички каліграфічного і грамотного письма; вчити учнів взаємодіяти в групі, виховувати взаємоповагу, терпимість.
Хід уроку
А Ан то ім он ми
Відважний, сміливий, безстрашний, круглий, хоробрий
Працьовитий, квадратний, роботящий, трудолюбивий
Два брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
А другий – ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже.
Той хоробрий і правдивий,
Той брехливий, полохливий,
Той розумний, той дурний,
Той великий, той малий.
День і ніч брати сварились
І ніколи не мирились.
Все, що перший будував,
Другий миттю руйнував.
Кожен рать повів свою,
Стрілись вороги в бою.
Із високим стрівсь низький,
На товстого йшов тонкий.
Стрів білявого чорнявий,
Огрядного кучерявий.
На сумного йшов веселий,
на тендітного дебелий.
Ця кривава я війна –
Нині сива давнина.
Хоч брати вже й помирились,
Після них слова лишились
Дуже горді, незалежні,
Абсолютно протилежні,
В мові ці слова живуть,
Їх антонімами звуть.
круглий – квадратний
Змагаємося групами
Працьовитий - … ледачий
Правдивий - … брехливий
Полохливий - … хоробрий
день - … ніч
великий - … малий
розумний -… дурний
сваритись - … миритись
руйнувати -… будувати
високий - … низький
товстий - … тонкий
веселий - … сумний
чорнявий – білявий
вгорі - … внизу
зліва - … справа
Черв*ячок Плодожерка поселився у лісі і вирішив запросити до себе лісових тварин. Він сказав: «Мою хатинку дуже легко знайти. Я живу на дикій яблуньці, що росте на лісовій галявині.»
В призначений час тварини прийшли до яблуні. Жираф сказав, що хатка низько, а жабка, що високо. Горобець сказав, що близько, а равлик, що далеко. Ведмідь - що мала, а мурашка - що велика. Вовчик сказав, що хатка кисла, а черв*ячок, що солодка.
За 1 хв запишіть пари антонімів, які зустрілися в казці.
Перевірка біля дошки.
Наприклад: Є будинки квадратні, а є круглі.
1 варіант (сильніші учні)
Перетворити текст, замінивши виділені слова антонімами. Запиши текст.
Прийшло літо. Я приїхав у місто. Це було ввечері. Тьмяно світив місяць. Мене зустрів брат. Ми повільно пішли до батьківського дому.
2 варіант (слабші учні)
Скласти з частин прислів*я та записати їх. Підкреслити антоніми.
Маленька праця краща, там мало роботи
Праця людину годує, за велике безділля
Де багато крику, а лінь марнує
Перевірка (зачитати результати роботи)