Урок "Знайомство з синонімами"

Про матеріал

На основі практичних вправ діти самі роблять висновки про нову групу слів, порівнюють, шукають схоже та відмінне між антонімами та синонімами, шукають антонімічні пари в тексті про черв'ячка Плодожерку, спираючись на цікавий відеоряд "Незвичайні будинки" створюють речення та невеличкі тексти.

Перегляд файлу

 

Предмет: українська мова

Клас: 3 (с русским языком обучения)

Тема:  Антоніми – слова, що мають протилежне значення

 

Мета: Розширити уявлення учнів про синоніми та антоніми; розвивати практичні навички підбору антонімів; удосконалювати мовленнєву активність учнів, вміння будувати висловлювання; удосконалювати навички каліграфічного і грамотного письма; вчити учнів взаємодіяти в групі, виховувати взаємоповагу, терпимість.

 

Хід уроку

  1. Організація діяльності

 

  1. Каліграфічна хвилинка

А Ан то ім он ми

 

  1. Актуалізація  матеріалу вивченого напередодні, перевірка домашнього завдання
  • Яку тему почали вивчати?
  • З якими словами познайомилися?
  • Що таке синоніми?
  • Назвіть зайве слово

   Відважний, сміливий, безстрашний, круглий, хоробрий

   Працьовитий, квадратний, роботящий, трудолюбивий

  • Чому? (не близькі за значенням:  споріднені по різному називають якість характеру, а слова круглий, квадратний – розмір)

 

  1. Визначення теми уроку, постановка навчальних задач
  • Прослухайте казку та спробуйте здогадатися, які слова ми будемо вивчати сьогодні на уроці.

 

Два брати жили на світі,

Був один з них працьовитий,

А другий – ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий,

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий.

День і ніч брати сварились 

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Кожен рать повів свою,

Стрілись вороги в бою.

Із високим стрівсь низький,

На товстого йшов тонкий.

Стрів білявого чорнявий,

Огрядного кучерявий.

На сумного йшов веселий,

на тендітного дебелий.

Ця кривава я війна –

Нині сива давнина.

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились

Дуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні,

В мові ці слова живуть,

Їх антонімами звуть.

 

  • То яка тема сьогоднішнього уроку?
  • Правильно, антоніми. Здогадались ви, чому під час хвилинки каліграфії ми згадували правопис та з*єднання саме таких букв. Запишіть тему.
  • Завдання уроку – познайомитися зі словами антонімами, розвивати практичні навички підбору антонімів; удосконалювати мовленнєву активність учнів, вміння будувати висловлювання; удосконалювати навички каліграфічного і грамотного письма; вчити учнів взаємодіяти в групі, виховувати взаємоповагу, терпимість.

 

  1. Робота з правилом, стор. 73

 

  1. Створення пари антонімів
  • Згадайте, які слова були зайвими в синонімічних рядах, які ми розглядали? Запишемо цю пару

круглий – квадратний

 

  1. Вправа на добір антонімів (бліц-турнір)

Змагаємося групами

 

Працьовитий - …  ледачий

Правдивий - …   брехливий

Полохливий - …  хоробрий

день - …    ніч

великий - …   малий

розумний -…   дурний

сваритись - …  миритись

руйнувати -…   будувати

високий - …  низький

товстий - …   тонкий

веселий - …   сумний

чорнявий –   білявий

вгорі - …    внизу

зліва - …    справа

  • Ми знаємо, що є синонімічні ряди. А чи можуть антоніми теж утворювати свої ряди? (Ні)
  • Чому? (антоніми утворюють пари)

 

  1. Фізхвилика
  • Виконуйте вправи за моєю командою
  • Руки вгору, руки вниз
  • Всі присіли, піднялись
  • Нахиляємось вправо
  • Нахиляємось вліво
  • Підтягнулись, опустились
  • Посміхнулись і усілись. (назвіть антоніми)

 

 

  1. Робота в групах  Вправа «Хатка»
  • Послухайте казку. Якщо там зустрінуться антонімічні пари, то  запам*ятайте їх.

 

 Черв*ячок  Плодожерка поселився у лісі і вирішив запросити до себе лісових тварин. Він сказав: «Мою хатинку дуже легко знайти. Я живу на дикій яблуньці, що росте на лісовій галявині.»

  В призначений час тварини прийшли до яблуні. Жираф сказав, що хатка низько, а жабка, що високо. Горобець сказав, що близько, а равлик, що далеко. Ведмідь -  що мала, а мурашка - що велика. Вовчик сказав, що хатка кисла, а черв*ячок, що солодка.

 

  • Чи всі тварини говорили про одну і ту ж хатку? Так що було хаткою Плодожерки? (Яблуко)

За 1 хв запишіть пари антонімів, які зустрілися в казці.

 

Перевірка біля дошки.

 

  1. Перегляд відео «Незвичайні будинки»
  • Які антонімічні пари можна використати, описуючи ці будинки. Складіть з ними речення та запишіть.

Наприклад: Є будинки квадратні, а є круглі.

 

  1. Усна робота.
  • Незнайко навчається разом з нами. Його дуже цікавить, чи можна пару  теплий і холод назвати антонімами? (Ні, тому що відповідають на різні запитання)

 

  1. Самостійна робота по групах

 

1 варіант (сильніші учні)

Перетворити текст, замінивши виділені слова антонімами. Запиши текст.

 

 Прийшло літо. Я приїхав у місто. Це було ввечері. Тьмяно світив місяць. Мене зустрів брат. Ми повільно пішли до батьківського дому.

 

2 варіант (слабші учні)

Скласти з частин  прислів*я та записати їх. Підкреслити антоніми.

 

Маленька праця краща,           там мало роботи

Праця людину годує,                 за велике безділля

Де багато крику,                     а лінь марнує

 

Перевірка (зачитати результати роботи)

 

  1. Підсумок уроку, рефлексія
  • З якими словами познайомилися?
  • Що таке антоніми?
  • Чи корисним був для вас цей урок?
  • Де ви зможете використати отримані знання?

 

  1. Оцінювання

 

  1. Д.з. Впр. 171, правило, ст.. 73 

 

 

 

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
2145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку