Вашій увазі надається розробка цікавого уроку з теми "Зорова сенсорна система. Будова ока". Урок містить елементи інтерактиву. Матеріали відповідають чинній навчальній програмі. Презентація додається.
Тема: Зорова сенсорна система. Будова ока.
Мета:
дидактична: сформувати знання про зорову сенсорну систему та ознайомити учнів із будовою та функцією ока.
розвивальна: на основі вже наявних знань сформувати конкретні уявлення про зорову сенсорну систему, її будову та функції, розвивати вміння логічно мислити, робити висновки та узагальнювати, працювати з підручником; розвивати ініціативу, творчість.
виховна: сприяти формуванню наукового світогляду учнів; показати зв'язок навчального матеріалу з життям і подальшою професійною діяльністю; виховувати почуття прекрасного, художній смак, сприяти формуванню етичних взаємовідносин.
Основні поняття й терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склоподібне тіло, сітківка, передня та задня камери ока, брови, повіки, вії, слізні залози, кон'юнктива, рогівка, судинна оболонка, райдужка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід роботи
Учитель: Діти! Сьогодні я хочу звернутися до вас з такими словами: у різних життєвих ситуаціях залишайтесь на висоті. Ніколи не втрачайте віри. Життя смугасте в ньому чергуються успіхи й невдачі, злети і падіння. У царя Соломона була така каблучка, на якій було вирізьблено: «Усе минає». Радість невічна, однак й сум і невдачі невічні також.
Якщо ви хочете, щоб доля ваша була щасливою, навчіться розуміти інших, навчіться працювати дружньо і злагоджено.
№ 2. 1. Індивідуальна робота з картками.
Картка №1 Уважно розгляньте малюнок. Які функції виконує нервова система? Якими органами вона утворена?
Картка №2 Поясніть, чому пошкодження довгастого мозку може загрожувати життю людини?
Картка №1 |
Картка №2 |
|
|
Картка № 3.
1. Знайдіть відповідність органів чуття та подразників, які вони сприймають (з’єднайте прямими):
Орган чуття |
Подразник |
1. Орган зору |
А. Червоний сигнал світлофора |
2. Розташуйте частини аналізатора у правильному порядку (зазначте порядок цифрами біля кожної букви):
а) асоціативна кора головного мозку;
б) рецептори;
в) провідні шляхи.
3. Компенсаторні можливості сенсорних систем – це:
а) здатність замінити одну сенсорну систему іншою
б) підвищення чутливості іншої сенсорної системи
в) підвищення чутливості іншої сенсорної системи, в разі втрати чутливості будь-якою системою
г) здатність замінити одну сенсорну систему іншою, в разі втрати чутливості будь-якою системою
№ 2. 2. Рішення біологічних задач (перевірка домашнього завдання).
№ 1. Один фізик сказав: "Око дивиться, а мозок бачить". Як ви розумієте цей вислів? (Е.Н. Деменьянков "Біологія в питаннях і відповідях" с. 36 № 364)
№ 2. Чому ми не відчуваємо обручку, яку постійно носимо на пальці, однак одразу помічаємо, якщо на палець сідає муха? (Н.В. Казаков "Фізіологія в задачах" с. 254 № 436)
№ 3. Яку властивість аналізаторів ілюструє приклад: «Американка Є. Кіллер в дитинстві втратила зір та слух. Її навчали, виписуючи слова на долоні. Вона навчилась говорити та розуміти мову, тримаючи свої пальці на гортані та губах співрозмовника».
«Подивись мені в очі», просимо ми близьких.
В. Гюго писав, що «очі – дзеркало душі».
«О, глаза – значительная вещь. Вроде барометра. Все видно – у кого великая сушь в душе, кто ни за что ни про что может ткнуть носком сапога в ребра, а кто сам всякого боится.» (Михаил Афанасьевич Булгаков. Собачье сердце).
Сьогодні на уроці ми спробуємо відкрити завісу таємниці нашого зору.
Прийом «Зацікав»
Учитель: Ми бачимо тільки за наявності світла. Цікавий випадок описується в книзі «Оповідання про невідомих героїв» (С.С. Смирнов). Один із солдатів дев’ять років , з 1915 по 1924 роки, залишався в темному підземеллі Брестської фортеці. Він мав достатню кількість їжі і води, але свічок йому вистачило тільки на чотири роки. Коли його нарешті вивели на світло, він гучно закричав, закриваючи обличчя руками. Знаходячись п’ять років у повній темряві, солдат відвик від світла і втратив зір.
Сприйняття світла – універсальна здатність живих організмів. У більшості тварин є спеціальні органи, які сприймають світловий подразник:
У відомій дитячій казці дівчинка питає вовка: А навіщо тобі такі великі очі?
В чому ж полягає значення зору. Спробуємо дати відповідь на це запитання користуючись підказками на дошці.
(Підказками можуть слугувати малюнки, репродукції картин, приказки)
Учитель: Нам відомо, що будь-який аналізатор складається з трьох відділів (на дошці): периферичний, провідниковий і центральний.
Користуючись підручником (с. 183), встановіть чим представлений кожний відділ зорового аналізатора.
Око – Зоровий нерв – Зоровий центр кори головного мозку (потиличний відділ).
(Вчитель записує ланцюжок на дошці після відповіді учнів).
Око – найскладніший оптичний прилад, воно розташовується в очній ямці черепа і має кулясту форму, тому ще називається очним яблуком. Очне яблуко дорослої людини складає в діаметрі близько 24 мм, та має вагу 8 г. Дані параметри однакові майже у всіх людей, відмінності знаходяться в межах долей відсотка.
Око має три оболонки:
Склера – непрозора частина білкової оболонки, найтовша і найміцніша, складається зі сполучної тканини в якій міцно переплітаються колагенові та еластичні волокна. Виконує опорну функцію, надає очному яблуку форму.
Спереду склера переходить у прозору рогівку. Рогівка - єдина частина тіла людини, що не забезпечуються киснем через кровоносну систему. Клітини рогівки отримують розчинений в сльозах кисень безпосередньо з повітря. Рогівка заломлює та пропускає проміні всередину ока.
Райдужка містить пігмент меланін, який зумовлює її забарвлення. Має вигляд диску з отвором всередині – зіницею.
За райдужною оболонкою розташований кришталик, який завдяки скороченню війчастих м’язів ціліарного тіла здатний змінювати свою кривизну, забезпечуючи фокусування зображення на сітківці.
Власно судинна оболонка забезпечує живлення ока.
Рухи очей здійснюють 6 м’язів (Слайд 11)
Повіки та вії захищають очі від пилу ті світлових промінів. Брови захищають очі від стікаючого поту.
Слізні залози, розташовані біля зовнішнього краю ока, виділяють сльози, які зволожують, очищують та дизинфікують поверхню очного яблука. (слайд 15).
1. Самостійна робота з підручником §67, с. 183.
Заповнити таблицю в друкованому зошиті с. 89.
2. Розгадайте кросворд:
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонтали: |
По вертикали: |
1. брови 4. сльози 5. сітківка 6. райдужка |
2. кришталик 3. меланін 6. рогівка 7. склера |
По горизонталі:
4. Прозора рідина, що зволожує та очищує поверхню очного яблука.
5. Найчутливіща до світла оболонка ока, що містить фоторецептори.
По вертикалі:
6. Передня зовнішня прозора оболонка очного яблука, через яку проникає світло.
№ 2. 1. Індивідуальна робота з картками.
Прізвище: |
|
Картка №1 Уважно розгляньте малюнок. Які функції виконує нервова система? Якими органами вона утворена? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище: |
|
Картка №2 Поясніть, чому пошкодження довгастого мозку може загрожувати життю людини? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище: |
||||
Картка №3 Знайдіть правильну відповідь. |
||||
1. Знайдіть відповідність органів чуття та подразників, які вони сприймають (з’єднайте прямими):
2. Розташуйте частини аналізатора у правильному порядку (зазначте порядок цифрами біля кожної букви):
а) асоціативна кора головного мозку; 3. Компенсаторні можливості сенсорних систем – це:
а) здатність замінити одну сенсорну систему іншою; б) підвищення чутливості іншої сенсорної системи; в) підвищення чутливості іншої сенсорної системи, в разі втрати чутливості будь-якою системою; г) здатність замінити одну сенсорну систему іншою, в разі втрати чутливості будь-якою системою. |
Прізвище: |
||||
Картка №3 Знайдіть правильну відповідь. |
||||
1. Знайдіть відповідність органів чуття та подразників, які вони сприймають (з’єднайте прямими):
2. Розташуйте частини аналізатора у правильному порядку (зазначте порядок цифрами біля кожної букви):
а) асоціативна кора головного мозку;
3. Компенсаторні можливості сенсорних систем – це: а) здатність замінити одну сенсорну систему іншою; б) підвищення чутливості іншої сенсорної системи; в) підвищення чутливості іншої сенсорної системи, в разі втрати чутливості будь-якою системою; г) здатність замінити одну сенсорну систему іншою, в разі втрати чутливості будь-якою системою. |