Геометрія, 7 клас
Тема. Зовнішній кут трикутника.
Мета уроку: забезпечити розуміння вивчення поняття «зовнішній кут трикутника»,засвоєння властивостей зовнішнього кута трикутника;
формувати логічні вміння при доведенні теореми, вміння творчої діяльності учнів самостійно застосовувати знання до розв’язування задач;
виховувати почуття краси естетикою фракталів, формувати правильні уявлення, пов’язані з умовами і причинами, що викликали виникнення фракталів, які дали поштовх розвитку різних галузей математики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна дошка, диск з презентацією, косинець або лінійка.
Хід уроку
(Слайд №1)
Слово учителя. У великому саду геометрії
кожний може підібрати собі букет за смаком
Д. Гільберт
На сьогоднішньому уроці кожний з вас буде складати свій букет.
Ви будете розв’язувати задачі, доводити теорему, познайомитесь з новим поняттям. Геометрія - це не тільки теореми та задачі, це і архітектура, мистецтво. Ми ще раз переконаємось, що геометрія «красива наука».
I. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь.
Учням роздаються карточки для усного рахунку із задачами з тем «Сума кутів трикутника» та «Суміжні кути». На мультимедійній дошці записані відповіді. Якщо усі учні правильно розв’язують приклади, то на мультимедійній дошці відкривається картинка із фракталом. Керівник групи робить невелике повідомлення про фрактали. ( Керівники груп одержали випереджаюче домашнє завдання з даної теми.) Першими починають працювати учні 1 групи .
Робота у групах.
1 група.
(Слайд 2)
Знайти невідомий кут трикутника, якщо два кути його дорівнюють:
1) 550 і 700;
Розв’язування:
550 + 700 = 1250
1800 - 1250 = 550
Відповідь: 550
2) 530 і 470
Розв’язування:
530 + 470 = 1000
1800 - 1000 = 800
Відповідь: 800
3) 200 і 690
Розв’язування:
200 + 690 = 890
1800 - 890 = 910
Відповідь: 910
4) 410 і 390
Розв’язування:
410 + 390 = 800
1800 - 800 = 1000
Відповідь: 1000
Керівник 1 групи. Фрактал - геометрична фігура, певна частина якої повторюється знову і знову, змінюючись в розмірах. Звідси випливає принцип самоподібності. Всі фрактали подібні самим собі, тобто вони схожі на всіх рівнях.
2 група.
(Слайд 3)
Знайти гострий кут прямокутного трикутника, якщо інший дорівнює:
1) 550;
Розв’язування:
900 - 550 = 350
Відповідь: 350
2) 530;
Розв’язування:
900 - 530 = 370
Відповідь: 370
3) 210;
Розв’язування:
900 - 210 = 690
Відповідь: 690
4) 570
Розв’язування:
900 - 570 = 330
Відповідь: 330
Керівник 2 групи. Приблизні фрактали можна легко знайти в природі. Як приклади можна назвати хмари, сніжинки, гори, мережі річок.
Подивіться на дерево, потім виберіть певну гілку і вивчіть її ближче. Тепер виберіть зв’язок з декількох листів. Для вчених, що займаються фракталами, всі ці три об’єкти представляються ідентичними.
3 група.
(Слайд 4)
Якого виду трикутник, якщо два кути його дорівнюють:
1) 210 і 490;
Розв’язування:
1800 – ( 210 + 530 ) = 1060
Відповідь: тупокутний .
2) 600 і 600;
Розв’язування:
1800 – ( 600 + 600 ) = 600
Відповідь: рівносторонній .
3) 550 і 700;
Розв’язування:
1800 – ( 550 + 700 ) = 550
Відповідь: гострокутний.
4) 300 і 600.
Розв’язування:
1800 – ( 300 + 600 ) = 900
Відповідь: прямокутний.
Керівник 3 групи. Фрактали завжди асоціюються зі словом хаос. Фрактали проявляють хаотичну поведінку, завдяки якій вони здаються такими безладними і випадковими. Але якщо поглянути досить близько, можна побачити багато аспектів самоподібності всередині фрактала.
4 група.
(Слайд 5)
Знайдіть кут суміжний з кутом:
1) 350;
Розв’язування:
1800 – 350 = 1450
Відповідь: 1450
2) 1080;
Розв’язування:
1800 – 1080 = 720
Відповідь: 720
3) 290;
Розв’язування:
1800 – 290 = 1510
Відповідь: 1510
4) 1380.
Розв’язування:
1800 – 1380 = 420
Відповідь: 420 .
Керівник 4 групи. Для багатьох вчених, вивчення хаосу і фракталів не просто нова область пізнання, яка об’єднує математику, теоретичну фізику, мистецтво та комп’ютерні технології – це революція. Це відкриття нового типу геометрії, тієї геометрії, яка описує світ навколо нас і яку можна побачити не тільки в підручниках, а й у природі і скрізь в безмежній всесвіту.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Слово вчителя. Ви познайомились із новим геометричними фігурами які називаються фракталами і розв’язували задачі, аналогічні до тих, які ви виконували вдома (фронтальна перевірка домашнього завдання).
Які теореми ми використовували при розв’язуванні задач?
(Відповіді учнів супроводжуються показами слайдів).
Теорема про суму кутів у трикутнику.
( Слайд 6)
Теорема про суміжні кути.
( Слайд 7)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Побудуємо довільний трикутник і продовжимо його сторони. Які кути утворилася ? Чому дорівнює їх сума?
Для того, щоб відповісти на ці запитання ми сьогодні будемо вивчати нову тему, яка називається “Зовнішній кут трикутника ”.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
( Слайд 8)
Слово вчителя. При побудові малюнка ми дістали кут суміжний з кутом трикутника. Такий кут називається зовнішнім кутом. Назвіть всі зовнішні кути, які ви бачите на екрані.
Теорема (властивість зовнішнього кута трикутника).
Зовнішній кут трикутника дорівнює сумі двох внутрішніх кутів не суміжних з ним.
Дано: , або – зовнішній кут трикутника АВС. Довести: .
Доведення:
- як сума кутів трикутника. - як сума суміжних кутів.
Отже, .
Теорему доведено.
( Слайд 9)
1. Назвіть внутрішні кути не суміжні з зовнішнім кутом ВСN.
2. Який кут є суміжним до кута ВСN ?
3. Чому дорівнює сума кутів у трикутнику ?
4. Чому дорівнює сума суміжних кутів ?
5. Чому дорівнює ?
6. Яким буде зовнішній кут трикутника, порівняно з внутрішнім кутом, не суміжним з ним ?
ІV. Засвоєння вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником по групах.
1 група Знайдіть зовнішній кут трикутника АВС при вершині даного кута, якщо .
Розв’язування: 1800 - 570 = 1230
Відповідь: 1230
2 група За даними наведеними на малюнку, знайдіть зовнішній кут при вершині К трикутника КОN.
Розв’язування: 900 + 600 = 1500
Відповідь: 1500
3 група Скільки зовнішніх кутів у трикутника?
Відповідь: три
4 група Знайдіть зовнішній кут трикутника АВС при вершині даного кута, якщо .
Розв’язування: 1800 - 340 = 1460
Відповідь: 1460
2. Розв’язування задач на слайдах
( Слайд 10)
Роз’язування:
1) 1800 - 1400 = 400
2) 1800 - 700 = 1100
3) 1100 + 400 = 1500
4) 1800 - 1500 = 300
Відповідь: 300
( Слайд 11).
Роз’язування:
1) 1800 - 1200 = 600
2) 500 + 600 = 1100
3) 1800 - 1100 = 700
Відповідь: 700
3. Самостійна робота по групах. Учні виконують малюнки і роблять скорчений запис розв’язування задач. Один учень з кожної групи розв’язує задачу біля дошки.
1 група. Зовнішній кут трикутника дорівнює 1000, Знайдіть кути трикутника, якщо один із них дорівнює 400.
Роз’язування:
1) 1800 - 1000 = 800
2) 1000 - 400 = 600
Відповідь: 800 і 600
2 група. Зовнішній кут трикутника дорівнює 1000, Знайдіть кути трикутника, якщо один із них дорівнює 550.
Роз’язування:
1) 1800 - 1000 = 800
2) 1000 - 550 = 450
Відповідь: 800 і 450
3 група. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо його зовнішній кут дорівнює 1200.
Роз’язування:
1) 1800 - 1200 = 600
2) 900 - 600 = 300
Відповідь: 600 і 300
4 група. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо його зовнішній кут дорівнює 1320.
Роз’язування:
1) 1800 - 1320 = 480
2) 900 - 480 = 420
Відповідь: 480 і 420
V. Формування навичок практичного використання.
Задача на фракталі
( Слайд 12).
Дано трикутник АВС у фракталі. Зовнішній кут трикутника дорівнює 1200. Знайдіть кути трикутника не суміжні з ним, якщо вони пропорційні числам 3 і 5.
Роз’язування:
Нехай х градусна міра, що припадає на одну частину кута, тоді
3х + 5х = 1200
8х = 1200
х = 1200 : 8
х = 150
150 * 5 = 750
150 * 3 = 450
Відповідь: 450 і 750
(Учням пропонується скласти свої задачі, використовуючи даний малюнок).
VІ. Підсумок уроку.
Кросворд
( Слайд 13).
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
8 |
9 |
|
|
С |
|
|
|
7 |
Ч |
Ф |
|
2 |
Т |
|
5 |
|
Л |
О |
Р |
1 |
П |
Р |
4 |
Т |
6 |
І |
Т |
А |
Т |
Р |
И |
К |
У |
Т |
Н |
И |
К |
Р |
Я |
Й |
У |
П |
Р |
І |
Р |
Т |
И |
М |
|
Т |
О |
И |
Й |
И |
А |
|
О |
|
|
К |
Н |
К |
|
Л |
|
К |
|
|
У |
А |
А |
|
|
|
У |
|
|
Т |
Д |
|
|
|
|
Т |
|
|
Н |
Ц |
|
|
|
|
Н |
|
|
И |
Я |
|
|
|
|
И |
|
|
Й |
Т |
|
|
|
|
Й |
|
|
|
Ь |
|
|
|
VІІ. Домашнє завдання.