Зрілість як передумова створення подружжя
(конспект уроку християнської етики для учнів 10 класу)
Мета: навчати, що у подружжя мають вступати лише зрілі особи, подати і розглянути різні аспекти зрілості; виховувати відчуття потреби готуватися до подружнього життя, наголосити на відповідальності у прийнятті рішення одружитися; розвивати шанобливе ставлення до родини, сім’ї, шлюбу.
Ключовий вірш:
„Для всього свій час, і година своя кожній справі під небом.” ( Екл. 3, 1 )
Обладнання: Святе Письмо, посібник для вчителя „Тіло – храм Святого Духа” ( Програма статевого виховання молоді ).
Хід уроку
І. Взаємне християнське привітання. Організаційний момент
ІІ. Спільна молитва ( за мир і злагоду в родині )
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-
Коротке повторення попереднього заняття. Опитування учнів
-
Що таке подружжя?
-
Назвіть основні покликання подружжя.
-
Назвіть основні аспекти вчення про подружжя у Новому Завіті.
-
Розкрийте роль і значення Святого Таїнства Подружжя у сімейному житті.
-
Праця в малих групах. Створення проблемної ситуації
(Учитель ділить клас на три групи, кожній з яких дає завдання висвітити погляд на певну проблему з християнської точки зору та аргументувати свої судження).
1 група - християнський погляд на одностатеві „шлюби”;
2 група - християнський погляд на так зване „життя на віру”;
3 група - християнський погляд на шлюби „за розрахунком”.
-
Обговорення та узагальнення
(Представник кожної групи озвучує запропоноване його групі завдання, представляє напрацювання. Учитель робить підсумки, доповнюючи учнів.)
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
-
Слово вчителя
- Як ми вже з вами з’ясували, подружжя – це особливий союз між чоловіком і жінкою, який укладається для спільного добра і народження дітей. Цей союз має бути спільнотою життя і любові, охоплювати всі аспекти взаємостосунків подругів і тривати все життя. Якими є взаємостосунки у сім’ї? Чи панує там любов і затишок – залежить насамперед від зрілості подругів.
-
Читання Святого Письма
-
Екл. 3: 1-8 – Для всього свій час
-
Є свій час і для прийняття рішення одружитися.
V. Оголошення теми та мети уроку
- Коли найкраще одружуватися? Чи досягнення певного віку є ознакою зрілості? Яку особу можемо назвати зрілою? Які є аспекти зрілості? Про це поговоримо на сьогоднішньому уроці.
VІ. Розвиток теми
- У момент прийняття рішення одружитися у людей має бути певний рівень зрілості, бо коли одружуються особи незрілі, їхнє подружжя наражається на великі труднощі і часто розпадається. Можна розпізнати своє покликання до подружжя, але ще не бути готовим до його реалізації, тоді краще почекати.
Про зрілість можна говорити в різних аспектах:
-
фізична зрілість, яка включає статеву зрілість, тобто готовність статевих органів до статевого співжиття, виконання завдань, пов’язаних із подружжям, здатність до народження дітей;
-
юридична – досягнення відповідного віку, в якому дозволено створювати подружжя. Вік осіб, які одружуються, має важливе значення. Водночас, досягнення людиною 18-ти чи 17 років не мусить означати, що вона саме в той момент стала зрілою;
-
суспільна – спроможність зав’язувати і утримувати добрі стосунки з іншими людьми: ріднею, сусідами, співробітниками, суспільством в цілому; спроможність брати на себе суспільні обов’язки;
-
економічна – матеріальна самостійність, наявність роботи, житла; спроможність забезпечити себе і свою сім’ю;
-
релігійна – здатність розвивати власну духовність і допомагати іншим особам в дорозі до Бога і до спасіння; розуміння духовного виміру завдань сім’ї;
-
психічна – зрілість особистості ( у тому числі відповідний розвиток та зрілість любові ), відповідний інтелектуальний і емоційний розвиток, спроможність контролювати свої вчинки, спроможність брати відповідальність за свої дії і за життя й добро своє і близьких людей.
Особливу увагу хотіла б звернути на релігійну та психічну зрілість особи.
Релігійна зрілість
Говорячи про релігійну зрілість, перш за все потрібно поставити собі запитання: Яке місце у моєму житті займає Бог, молитва, участь у Божественній Літургії? Які цінності для мене є пріоритетними?
Релігійна зрілість – це усвідомлення того, що подружжя є Святою Тайною, дорогою до спасіння, а також що християнська родина має свої завдання:
-
творення спільноти любові – подружжя покликане оберігати, проголошувати й передавати любов. Ця любов означає також прийняття кожного нового життя, пошану до життя, служіння матеріальне, емоційне, виховне й духовне щодо кожної дитини;
-
передавання життя – через співпрацю з Господом подруги стають батьками, в тому покликанні змінюються самі, стають зрілими, беруть особисту відповідальність за виховання своїх дітей, бо плідність подружньої любові не обмежується тільки фізичним народженням дітей;
-
участь у розвитку суспільства – родина є клітиною, фундаментом суспільства; має служити суспільству і впливати на те, що в ньому діється; не можна бути байдужими до процесів, що тривають у суспільстві, оскільки воно є зовнішнім середовищем, яке безпосередньо впливає на ситуацію в сім’ї, на стан кожного її члена;
-
участь у житті та місії Церкви – щоденна спільна молитва, участь у Святих Тайнах, відвага голосити Слово Боже, насамперед своїм дітям, а також оточенню. Подруги мають вчитися взаємно бачити в собі образ Бога.
Психічна зрілість
Психічно зрілу особистість характеризує:
-
вміння любити себе – особа має добрий, позитивний образ самої себе, знає свої недоліки, не боїться їх і не приховує, а навпаки – виправляє негативні риси характеру; реально дивиться на себе, знає, якою є; усвідомлює власну людську гідність і вимагає від інших, аби шанували гідність особи, незалежно від її поведінки, вчинків, характеру, зовнішніх чи внутрішніх рис; послання „любіть ближнього свого як самого себе” вказує на важливість позитивного ставлення до себе;
-
самостійність мислення і поведінки – уміння реально оцінювати обставини і передбачати наслідки, самостійно (без впливу батьків, авторитетів, друзів) робити вибір, приймати важливі рішення і брати відповідальність за свої вчинки; вміння підтримати, порадити іншій особі, дарувати допомогу;
-
самосвідомість – особа розуміє саму себе, свої погляди, спосіб поведінки і керує ними; уміє розпізнати, назвати свої емоції, контролювати їх і вирішувати, як і де їх проявляти, передбачаючи наслідки; розуміє, як впливає на інших, чого від неї очікують у подружжі;
-
вміння любити – вміння відчувати потреби подруга – зовнішні й внутрішні; вміння прислухатися до переживань, розуміти світ думок іншої особи; вміння шанувати індивідуальність подруга; відкритість до майбутнього, прагнення діяти спільно, готовність не зважати на своє „я” для добра іншої особи; співвідповідальність – розподіл обов’язків, пов’язаних із забезпеченням потреб сім’ї, цей поділ не мусить відповідати суспільним стереотипам (чим має займатися жінка, а чим – чоловік), обов’язки можуть змінюватись відповідно до ситуації, головною метою є добро сім’ї загалом і кожного її члена зокрема;
-
вміння бути вдячним – не думати, що мені щось належиться; пам’ятати про дрібні дарунки – квіти, усмішку, поцілунок; подяку дружині за обід, а чоловікові, що прибрав; часті взаємні нагадування подругів про свою взаємну любов, про те, які вони важливі одне для одного.
VІІ. Узагальнення вивченого матеріалу
- Не всі види зрілості досягаються одночасно. Молода особа досить скоро дозріває статево, але ще не працює, не може себе утримувати (не є зрілою економічно); 15-літній хлопець може стати батьком, але, наприклад, з юридичної точки зору, це не є вік, відповідний для створення сім’ї. Якщо подружжя розуміємо як тривалий зв’язок, то його не можуть будувати дуже молоді люди. Тому про готовність до подружжя говорить насамперед не фізична зрілість, а психічна й релігійна.
VІІІ. Підсумок уроку
- Видатний наш педагог Василь Сухомлинський писав, що в школі важко готувати дітей до вибору професії, бо їх багато. Але є одна, яку вибере чи не кожен. Усі хлопці та дівчата в майбутньому стануть чоловіками та жінками, батьками та матерями, й готувати їх до цього необхідно. Зрозуміло, що кожному з вас і самим треба готуватися до цього.
ІХ. Домашнє завдання
Вивчити конспект уроку.
Х. Спільна молитва. Прощання