Урок-зустріч на тему «Дієприслівник як особлива форма дієслова»

Про матеріал
Метою уроку є ознайомити семикласників з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння знаходити дієприслівник у реченнях, визначати його синтаксичну роль; розвивати творчі вміння використовувати дієприслівник у власних висловлюваннях. ;за допомогою мовленнєвого матеріалу виховувати любов до природи, землі. Тип уроку: засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Перегляд файлу

Урок-зустріч  на тему «Дієприслівник як особлива форма дієслова»

Мета: ознайомити семикласників з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння знаходити дієприслівник у реченнях, визначати  його синтаксичну роль; розвивати творчі вміння   використовувати дієприслівник у власних висловлюваннях. ;за допомогою мовленнєвого матеріалу виховувати любов до природи, землі.

Тип уроку: засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: таблиці, схеми, тлумачний словник, індивідуальні картки.

          Хід уроку

І. Організаційний момент.

Чи можна вітати людину непривітно, подумки ображаючи її? Чи можна бажати людині здоров’я, ставлячись до неї байдуже, а доброго дня – з недобрим виразом на обличчі, бажаючи їй зла?

Тлумачний словник слово привітний пояснює так: «той, хто виявляє доброзичливість, привітність». Будьте привітними, радіючи ближньому, усміхайтесь йому.

Зустрівши людину, ми скажемо їй щось приємне, вітаючись з нею,  посміхнемося їй. Вона захоче зустрітися з нами ще раз. Посміхнімось одне одному і щиро побажаймо успіху на увесь день і лише позитиву від роботи.

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап.

Щойно у розмові я використала дієслова особливої форми, випишу їх на дошці.

Ображаючи, ставлячись, бажаючи, радіючи, зустрівши,  вітаючись .

Відповідають на запитання (поставити) і творяться від  інфінітива. 

Зразок:  ображати – ображаючи,  радіти - радіючи  і т. д.

ІІІ. Оголошення теми, мети і епіграфа уроку

Земля – хлібодарка й медоносиця,

З світанками й зорями голубими.

 

ІV. Створення навчальної ситуації на основі роботи з таблицею, , схемою, правилами у підручнику.

Уявимо долоню – дієслово! Має 5  пальчиків – діток: вказівний – особові дієслова, середній  – неозначена форма (інфінітив), безіменний – безособові дієслівні форм на  -но, -то, мізинець – дієприкметник і  великий помічник – дієприслівник, бо у реченні таки справді виражає додаткову дію предмета.

Відмінно закінчивши навчальний рік, хлопець не міг спокійно відпочивати.

Зробити синтаксичний розбір поданого речення.

Отже. Дієприслівник – це  особлива незмінна форма дієслова, яка, поєднуючи ознаки дієслова і прислівника, указує на додаткову дію. Опрацювати теоретичний матеріал с.98 підручника.

V. Здобуття  знань  у процесі практичної роботи.

1. Робота біля дошки.  Списати  речення вправи 272 підручника, розкриваючи дужки. Усно поставити запитання до дієприслівників. Підкреслити їх відповідно до синтаксичної ролі.

1.Під самісінькою стелею, тремтячи, завм(е,и)рали останні звуки музики. 2.Орли кл(е,и0котіли, в(е, и)лично плаваючи понад глибокими, повними спеки міжгір’ями. 3.Заметілі крутили цілу ніч, закидаючи до села сте(ж,ш)ку. 4. Вона заплаче, ідучи у яр по воду до кр(и, е)ниці, т(и, е)хесенько. 5. Вишні та клени с(з)кинули жовтий лист, кутаючи ним ноги на зиму.

2. Робота в парі. Поділити слова у дві колонки: дієслова і дієприслівники:

Писати, розказавши, говорити, надихаючи, оголосити, налетівши, зберегти, вилетів, несучи, потерпівши, налетіли, прикріпивши, зайшовши, обрати.

Скласти речення з дієприслівником .

3. Робота у групі. Завдання-змагання.  «Хто швидше – хто більше» До запропонованих  дієслів добрати якомога більше  дієприслівників. Наприклад: Розповідати  (як) – зітхаючи, сидячи, декламуючи, жестикулюючи, поглядаючи …

Працювати, їхати, сидіти, думати, мріяти, підходити.

 

 

 ÐŸÐ¾Ð²â€™ÑÐ·Ð°Ð½Ðµ зображення

 

 

 

 

 

4. Дослідження-характеристика.  Робота з картками

Гра «Хто перший?»

  1. Прочитати уривок, знайти у ньому дієприслівникові звороти і пояснити. Як вони виділяються на письмі, як вимовляються.

                                    Здрастуй осінь

   Як же непомітно й швидко надійшла осінь! Мабуть, давно вже сиділа вона, причаївшись у високій кукурудзі на городі. А вранці Василько побачив її. Вона стояла просто серед городу, не ховаючись, не криючись, бо й сховатись їй не було куди. Здрастуй, осінь! Ми раді тобі,золотокоса багатирко! Правду кажучи, ми чекали твого приїзду. Засіваючи в полі хліб, обгортаючи на городі картоплю, підпушуючи струнку кукурудзу, обкопуючи в саду крислаті яблуні, ми все літо чекали цього дня, коли загуркоче за ворітьми твоя повна-повнісінька вантажівка і коли промайне твоя яскрава, жовтогаряча плахта…

 

  1. Прочитати прислів’я і приказки. Визначити, які з виділених слів означають основну дію, а  які додаткову, тобто є дієприслівниками. Пояснити значення  прислів’їв, продовжити ряд власними.

1.Хто слухає, а хто окунів ловить слухаючи.2. Шкода перемішувати тісто, виймаючи з печі. 3. Зайшовши за Дунай, тай додому не думай. 4. Скінчивши діло, гуляй сміло. 5. Ледачий  ївши гріється, а робивши мерзне.

5. Хвилинка творчості  «Я – будівник»

Виконати вправу 274 підручника . Перебудувати усно речення  (за поданим зразком), замінюючи дієприслівники особовими дієсловами- присудками. Чи змінився зміст речень?

  1. Помивши руки, діти сіли за стіл.2. Оксана, прийшовши до школи, почала прибирати у кімнаті. 3. Юрко, заспокоївшись, став розповідати про свою пригоду. 4. Перегорнувши кілька сторінок, жінка поклала журнал на поличку. 5. Малюючи, я насолоджуюсь красою.

 

У кінці дієприслівників після ч, ш завжди пишемо букву и (пишучи, знайшовши). У закінченнях дієприкметників і прикметників у називному відмінку або знахідному множини після ч пишемо і . ПОРІВНЯЙМО:

Дієприслівники                                       Дієприкметники

Палаючи                                                палаючі

зростаючи                                               зростаючі   і ін.

«Усміхнімось»

Стоїть Івась, похнюпивши голову.

  • Чого ти, Івасю, зажурений?
  • Та я мав дві солодкі груші. Одну для себе. А другу для сестрички Марійки. І Марійчина десь пропала.

VІ. Підсумок уроку.  Отже, сьогодні ми вкотре зустрілись з дієсловом, познайомились ближче з незмінною особливою формою дієслова – дієприслівником. Закріпимо здобуті знання про дієприслівник.

-Що називається дієприслівником?

- Що він означає?

- На які питання відповідає?

- Що спільного у дієприслівника з дієсловом?

- Що спільного у дієприслівника з прислівником?

- Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник?

Домашнє завдання: опрацювати правила с. 98, 100 підр., вправа277( дод.  275)

docx
Додав(-ла)
Марчик Людмила
Додано
19 січня 2019
Переглядів
2195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку