Урок "Зустріч Зими з Весною. Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи".

Про матеріал

Складні правила з орфографії можна легко закріпити, створивши казкову атмосферу на уроці та давши можливість учням працювати з різними видами інтерактивних завдань. Крім того, діти на такому уроці закріплюють свої знання про народні традиції, вчаться шанувати мову, культуру рідного народу.

Перегляд файлу

Зустріч Весни  із Зимою.

Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи


Мета:  закріпити знання учнів про правила вживання апострофа, виробити навички правильно вимовляти й писати слова з апострофом, визначаючи відповідну орфограму та обґрунтовуючи вибір написання відповідним правилом; удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність; розвивати мислення, увагу, пам’ять, уміння інтегрувати свої знання,  виділяти головне та чітко відповідати на поставлені запитання; виховувати любов до рідного слова та повагу до народних традицій.

Тип уроку: формування та вдосконалення умінь і навичок.

Форма уроку: інтегрований урок мови, літератури та народознавства з елементами інсценування.

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, комп’ютер,  картки з індивідуальними завданнями, підручники, орфографічний словник, «Кобзарі» Т. Шевченка, сніжинки із завданнями, паперові підсніжники, книжкова полиця «Дивинки весни».

 

Перебіг  уроку

 

  1. Організаційний момент.
    1. Привітання.
    2. Вступне слово вчителя.
  • Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Урок святково-казковий, адже ми 15 лютого святкуємо одне з найбільших та найвеличніших церковних свят. Чи знаєте ви, яке це свято? (Стрітення).
  • Можливо, хтось може пояснити, чому це свято так називається?

        (Діти розповідають легенду про зустріч маленького Ісуса з праведним Симеоном).

Учитель. А ще в цей день, вважають у народі, Весна зустрічається із Зимою, щоб відвоювати право на господарювання.

( Звучить музика… З’являються дві дівчини, переодягнені у Зиму (біле плаття, поверх нього біла накидка, розшита сніжинками) та Весну (зелене плаття, на голові вінок, у руках проліски або підсніжники. Весна хоче відібрати у Зими чарівну паличку).

 

  Зима.   Насуплю я брови,

               І вітер морозний повіє:                                               

              Усе скрізь загине – рятунку нема!                                      

               Під снігом замре, заніміє!

Весна.   А я засміюся,

              І сонце пекуче засяє.

              Прокинуться луги, і ліси, і поля.

              Усе зацвіте, заспіває!

( У цей час на екрані учні спостерігають двобій  Сонця і снігових хмар. Сонечко перемагає, хмари розходяться).

 

                                                                                                                                                                                                                                           

Зима.    О ні! Не дозволю!

              Не допущу цього я!

( Зима починає кружляти у танку навколо весни, розсипаючи на учнівські парти сніжинки. Музика звучить дедалі голосніше. Зима накриває весну покривалом і забирає із собою. У цей час на екрані Сонечко закривають снігові хмари і починає сипати сніжок. Тільки один промінець виглядає із-за хмар. Промінцем Сонечко тримає конверт).

.

Учитель. Що ж робити, дітки? Ми ж хочемо уже весни, правда? Як їй допомогти? ( Вчитель дивиться на екран і помічає конверт). Погляньте, що це Сонечко тримає у руці-промінчику? ( Лист).

(Вчитель бере у руки конверт і зачитує адресу. На екрані конверт зникає).

1-Б класу Заліщицької гімназії від Ясного Сонечка з Блакитного Неба.

    II.  Мотивація навчальної діяльності.

          Учитель. Діти, чи можемо ми прочитати цей лист?

                     ( Так, бо він адресований нам).

                          ( Учитель читає лист).

                                    Доброго дня, любі першокласники!

Підступна Зима викрала красуню Весну, небо заволокла хмарами, землю засипала снігом. Врятувати Весну зможете тільки ви, чемні, чесні і розумні діти. Щоб отримати чарівний ключик від Льодового Палацу суворої Зими, вам потрібно буде виконати всі її завдання.

Діти, допоможіть, будь ласка.

Ясне Сонечко.

P. S. Скористайтесь допомогою чарівного  Дзеркальця.

III. Актуалізація опорних знань.

На екрані зявляється чарівне Дзеркало.

Учитель. Давайте запитаємо у Дзеркальця, що нам потрібно робити? Хто памятає, як звернутися до Дзеркальця?

Дівчинка.  Любе Дзеркальце, скажи, нам всю правду розкажи, що потрібно нам зробити, щоб Весну звільнити?

Дзеркало. Почекайте, не поспішайте! Спершу три загадки відгадайте!

Учитель. Діти, пригадайте, який персонаж народної казки, вивченої нами, швидко та дуже вправно відгадував загадки.

(Мудра Дівчина з однойменної казки).

Давайте ми теж спробуємо свої сили.

Дзеркальце, загадуй свої загадки.

Дзеркало.    1 загадка.

                    - Який розділ мовознавства вивчає правила написання слів?

                   ( Орфографія).

       -  2 загадка. Назвіть орфограми у словах велетень та мята?

                    ( Ненаголошений е, мякий знак у слові велетень та апостроф у        

                        слові мята).

       -   3 загадка. Де можна перевірити правильність написання слів?

         (  В орфографічному словнику).

Ви розумні, всі це знають.

Та, можливо, забувають.

Доведіть ви це на ділі.

Зберіть швидко усі сили,

Про апостроф пригадайте

І сніжинки розшукайте!

Там завдання є для вас, в

В добру путь. У добрий час!

Почніть з першої сніжинки.

 

IV. Визначення теми та завдань уроку.

Учитель.  Отже, нам потрібно пригадати все, що ми знаємо про апостроф, щоб швидко і правильно виконати всі завдання Зими. Тому тема сьогоднішнього уроку «Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи».

Памятайте, що працювати ми повинні активно і злагоджено, допомагаючи один одному, адже , як говорить прислівя,  «дружній череді вовк не страшний». Уперед за перемогою.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення орфографічних умінь з теми.

Вчитель. Шукаємо швиденько першу сніжинку.(Зачитую завдання).

                                              Сніжинка 1

  1. Робота біля дошки. Завдання для класу.

Запишіть речення, ставлячи у словах, де потрібно, апостроф. Поясніть вживання апострофа. Підкресліть головні члени речення.

Снігова хмара висуває з-за гори своє верхів...я.  З рум...яного сходу лине світло й м...якими хвилями розливається поміж небом і землею. Р…ясно сипе сніжок. Усе подвір…я вкривається пухнастою ковдрою.

  • Індивідуальні завдання.

          Картка № 1

Записати правильно слова та зробити  їх фонетичний запис.

Хом…як, зів…янути, міл…йон, пір…їна.

          Картка №2

Записати графічно слова.

[соловйіний], [дзв’акнути], [п’уре], [вйокнути], [вйанут/], [пупйанок], [надвеч’ірйа], [пов’ітр/а].

                      Картка №3

Зробити фонетичний розбір слова ДЗЕРКАЛО.

Учитель. Ви впорались із завданнями першої сніжинки, тому отримуєте частинку чарівного ключика, щоб відімкнути Льодовий  палац Зими.

Мерщій шукайте другу сніжинку.

                              Сніжинка 2

  1. Вправа з ключем. Розподільний диктант.

Запишіть слова у дві колонки: 1- слова, у яких вживається апостроф; 2- слова, у яких не пишемо апостроф.

Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.

Ключ. Підкресливши перші літери, прочитаєте прислів'я.

З апострофом: опам'ятатися, дев'ять, нев'язкий, ад'ютант, голуб'ятко, об'їзд, Лук'янівка, об'єкт, верб'я, арф'яр, дов'янути, оп'яніти.

Без апострофа: буряк, рявкати, електрозварювання, ательє, духмяний, варяг, інформбюро, каньйон, рявкнути, авнтюра, щуплявий, еволюція.

Ключ. Одна голова добре, а дві краще.

Діти отримують наступну частинку ключа.

Учитель. Я думаю, дітки, що ви погоджуєтесь із цим висловом, адже в парі працювати завжди краще. Де у нас третя сніжинка.

                                   Сніжинка 3

  1. Робота в парах. «Острів мовних скарбів».

Якщо нам вдасться звільнити Весну, то у березні ми вшановуватимемо память великого українського поета ….(Т. Г. Шевченка).

Тому зараз ми пошукаємо мовні скарби у його «Кобзарі». Вам потрібно виписати пять слів з апострофом і ввести їх у речення.

Учитель. Молодці,  гарно впорались із цим завданням, тому отримуєте ще одну частинку чарівного ключа. Швиденько шукаємо четверту сніжинку.

                                      Сніжинка 4

  1. Орфографічна фізкультхвилинка «Сніжок» ( робота з мультимедійною дошкою).

Вчитель. Зима зовсім не хоче відступати. Вона снігом притрусила навіть слова. Зараз ці незвичайні слова падатимуть разом зі снігом з неба, а ви, якщо в слові треба писати апостроф, піднімаєте руки вгору і плескаєте в долоні.

Св…ятослав, пів…ящика, сузір…я, різьб…яр, п…ять, торф…яний, черв…як, бур…як, при…їзд, моркв…яний, здоров…я, голуб…ята.

Учитель. Ось ще одна частинка ключика за правильно виконане завдання. Знайдіть сніжинку під номером 5.

                                     Сніжинка 5

  1. Орфографічний гандбол.

Учитель. Зараз ви кидатимете один одному мячик, називаючи слова з орфограмою, над якою ми сьогодні працюємо. Яка це орфограма? (Апостроф). Слова повторювати не можна. Мяч повинен повернутися до першого гравця.

  • Запитання до класу.

  Яке слово, назване під час гри, вам найбільше сподобалось?

Складіть із цим словом речення.

Учні зачитують свої речення. Найкраще речення всі записують, підкреслюють члени речення та виконують фонетичний розбір слова з апострофом.

Учитель. За вправність ви отримуєте ще одну частинку ключа. Погляньте, ми вже майже зібрали ключик. Шукайте  останню сніжинку і швиденько виконуйте завдання.

                                   Сніжинка 6

  1. Мить творчості.

Із запропонованими словами скласти звязне висловлювання.

 Солов’їний, сім’я, різдвяний, п’янкий, свято, повір’я.

Учні зачитують свої міні-твори, пояснюючи правопис запропонованих слів.

Учитель. Чудово! Ось ми і отримали останню частинку чарівного ключика. Тепер зможемо відкрити Льодовий Палац і визволити Весну із неволі. Погляньте, цей ключик має секретний код, прочитайте його.

Діти. МОЛОДЦІ!

 

Починає звучати лірична музика на весняну тематику.

Вчитель. Послухайте, Весна вже зовсім близько. Погляньте, із-за хмар виглянуло Сонечко і щиро посміхається до нас.( На екрані зявляється сонечко). Прислухайтесь – це ж струмок весняний, а от підсніжник прокинувся зі сну. Чуєте, як тане бурулька і дзенькає, падаючи на землю? Весна наближається. А чи знаєте ви вірші про Весну? Можливо. Хтось хоче прочитати власні поезії.

Учениця.           Веснянка

                  Та це ж весна, бо тане сніг.

                  Дивись, струмок з гори побіг.

                  Шумить вода, ламає все.

                  Весна іде, тепло несе.

            Шумить, гуде весняний гай

            І гомонить: «Вставай! Вставай!»

            Розтане сніг, зима мине,

            Земля кругом цвісти почне.

Учениця.         Ясне сонечко усміхається,

                         Зима лютая вже жахається.

                         Зима лютая з хуртовинам    

                         За горами вже, за долинами.

                         Зеленіють гаї вітами,

                         Прикрашають луки квітами.

                         Ясне сонечко ми вітаємо,

                         Красну весноньку зустрічаємо!

До класу з букетом пролісків заходить Весна.

 

Весна.  Любі дітки! Дякую вам за допомогу, адже своїми знаннями ви розтопили сніжинки-крижинки, тому і знайшли чарівний ключик та визволили мене. Бажаю вам весняного настрою, міцного здоровя, успіхів у навчанні, завжди досягати своєї мети та здійснювати мрії. Хай у ваших серцях яскраво світить сонце! Хай щастить вам!

Кладе кошик з підсніжниками і виходить. У цей час на партах теж зявляються підсніжники.

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

Слово вчителя. Скажіть, а чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку? Використовуючи синоніми,  продовжіть  речення:

 «Я знаю…», «Я вмію…». Давайте переконаємось, чи справді ви знаєте все, про що щойно сказали. Хто хоче уявити себе падчеркою  з казки «Дванадцять місяців» С. Маршака і позбирати підсніжники. Кожен учень ставить запитання з теми. Правильна відповідь винагороджується підсніжником.

- Запитання до дівчинки, яка збирала підсніжники.

     Що допомогли тобі досягти успіху у роботі ?

Дівчинка. Ці квіти, що є символом весни та наших знань, я хочу подарувати  нашим гостям. Хай вони принесуть вам радість і  в душах пробудять весну!

VII. Домашнє завдання.

Повторити  матеріал, скласти казку про Весну, використовуючи слова з вивченими орфограмами.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 липня 2018
Переглядів
2176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку