Урок зв'язного мовлення. Докладний письмовий переказ тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі

Про матеріал
Урок зв’язного мовлення, 8 клас. Докладний письмовий переказ тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі
Перегляд файлу

Урок зв’язного мовлення, 8 клас
Докладний письмовий переказ тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі

 

Тема: Докладний переказ тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі.

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати такі текстотворчі вміння, як: визначати тему та головну думку тексту, колективно складати його план, самостійно добирати адекватні змісту виражальні засоби мови, реалізувати задум (усно відтворювати прослуханий текст); розвивати вміння вирізняти в тексті ознаки публіцистичного стилю та свідомо відтворювати їх у переказі, а також вміння виділяти в переказуваному тексті головне, опускаючи все другорядне; виховувати патріотичні почуття, повагу до історичного минулого нашого народу.

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, складання плану, бесіда за змістом прочитаного, мовний аналіз тексту.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: зображення горельєфу Архангела Михаїла.

Література: Глазова О.П., Косян Т.В. Навчальні перекази з української мови: 5-9 класи. – Київ: Абрис, 2000. – с. 30-31.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку, відмічає відсутніх.

  1. Вступне слово вчителя (вид переказу, мета, завдання).

Сьогодні в нас урок зв’язного мовлення. Ми будемо писати докладний переказ тексту з елементами опису пам’ятки історії й культури в публіцистичному стилі.

  1. Актуалізація опорних знань

(Бесіда)

  • Пригадаймо, який стиль називається публіцистичним?

Стиль газет, журналів, радіо, засобів масової інформації.

  • Назвіть основні ознаки публіцистичного стилю.

Поєднання логічності, доказів, точності висловлювання, наукових положень з емоційно-експресивною образністю; використання художніх засобів – епітетів, порівнянь, метафор.

  • Що таке пам’ятка історії? Які пам’ятки ви знаєте?
  • Що значить докладний переказ?

 

  1. Підготовка до сприймання змісту тексту

Текст для переказу буде містити опис горельєфа архангела Михаїла.

Вчитель показує його зображення.

  1. Чи знаєте ви хто такий архангел Михаїл?
  2. Хтось із вас відвідував Михайлівський Злотоверхий собор, музей його історії?
  3. Бачили горельєф Архангела Михаїла? Як він виглядає? Чи сподобався?
  1. Читання тексту

ГОРЕЛЬЄФ АРХАНГЕЛА МИХАЇЛА

Найперші на Русі собори загальнодержавного значення освячували в ім’я Богородиці. Княжі монастирі й храми освячували здебільшого в ім’я святих воїнів, бо князь мав бутипередовсім воїном. Засновником Михайлівського монастиря князь Святополк у посвяті свого собору теж витримав вояцьку лінію.

Культ Архістратига Михаїла було занесено на Русь з Візантії. Святого Михаїла шанували як заступника князів та війська в походах.

Хрест на позолоченій бані Михайлівського собору був прикрашений мідним горельєфом Архангела Михаїла. На щастя, після зруйнування Михайлівського собору горельєф потрапив на подвір’я Софії Київської. Пам’ятка довго мандрувала монастирськими звалищами, аж покине потрапила до Львівського музею етнографії. Аж тепер мідне зображення Архангела передане київським науковцям.

Що ж являє собою горельєф покровителя монастиря Архангела Михаїла? Його фігура зроблена з міді, її чільний бік позолочений. Розміри горельєфа такі: висота –200 см., найбільша ширина –трохи більше 150 см., товщина –17 см., вага –69 кг.

Архангела Михаїла зображено на повний зріст. Крила Архангела широко розведені й підняті,як в орла, якийзбирається летіти. Навколо голови –сонячне сяйво у вигляді променів, що сяють на фоні круглого німба. У правиці воїн міцно стискає здійнятий залізний меч, а в лівій руці тримає бронзовий щит.

Святий Михаїл одягнений у туніку, поверх якої накинуто плащ. Груди й плечі Архангела захищає панцер, на руках –металеві нарукав’я, на ногах –античні сандалії. Увесь захисний металевий обладунок прикрашено рослинним орнаментом. На грудях Архангела –хрест.

Обличчю надано вольового виразу, волосся довге й хвилясте. Хоч лице зображене молодим, постать дебела й дужа, наче в літнього воїна. Архангел стоїть на округлій хмарі.

Спідній бік горельєфа складається з прямокутної залізної балки, до якої поперечними рейками прикріплено фігуру Михаїла.

Горельєф Архістратига Михаїла, без сумніву, є найвидатнішим з-поміж мистецькихтворів української металевої скульптури XVIIXVIII ст., які дійшли до нас. Оригінал пам’ятки відреставрований.(За І. Черняковим.) (290сл.)

  1. Бесіда за змістом прочитаного
  1. В ім’я кого освячували княжі монастирі та храми?
  2. Чому шанували святого Михаїла?
  3. Що прикрашав горельєф Архангела Михаїла?
  4. Що сталося з ним після зруйнування Михайлівського собору?
  5. Що являє собою горельєф покровителя монастиря Архангела Михаїла?
  6. Як зображено архангела Михаїла?
  7. У що він одягнутий?
  8. З чого складається спідній бік горельєфа?
  1. Складання плану

Вчитель, заздалегідь поділивши текст на закінчені частини, зачитує їх, а учні пропонують заголовки до цих частин.

План

  1. Княжі монастирі освячували в ім’я воїнів.
  2. Оздоблення хреста на бані Михайлівського собору горельєфом Архангела Михаїла.
  3. Доля горельєфа після зруйнування соборую.
  4. Що являє собою горельєф:

а) його розміри;

б) зображення архангела Михаїла у повний зріст з широко розведеними та піднятими руками;

в) його зброя;

г) одяг архангела, хрест на грудях;

ґ) молоде обличчя і дебела постать воїна.

  1. Горельєф Архістратига Михаїла – найвидатніший зразок металевої скульптури XVII –XVIII ст.
  1. Мовний аналіз тексту
  1. Доведіть,що текст належить до публіцистичного стилю.
  2. З’ясування незрозумілих слів. Вчитель записує на дошці.

Горельєф – скульптурний твір, у якому зображення виступає над площиною фону більш як на половину його об’єму.

Етнографіягалузь історичної науки, яка вивчає культуру й побут народів світу.

Архангел – старший ангел.

Архістратиг – епітет архангелів, воєначальників ангельських небесних сил.

Німб – сяйво, намальоване у формі круга навколо голови або над головою (на іконах, картинах релігійного змісту та ін.), як символ святості.

Туніка – давньоримський одяг типу сорочки.

Гіматій – плащ.

Фронтонверхня частина фасаду будинку або колонади у вигляді трикутної площини у вигляді трикутної площини, обмеженої двома схилами даху, а біля основи – карнизом

Культ – поклоніння.

Орнамент – оздоблювальний візерунок, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів або стилізованих рослинних чи тваринних мотивів.

  1. Дібрати синоніми до слів.

Відреставрований – відновлений.

Дебелий – кремезний. здоровий.

Обладунки – спорядження, оснащення.

Звалище – смітник.

  1. На дошці записати: покровитель (патрон) Михайлівського Золотоверхого монастиря; висота горельєфа трохи перевищує два метри, найбільша ширина – 156 см, вага – 69 кг; хвиляста підставка символізує хмару.
  2. Можна попросити 1-2 учнів переказати текст.
  1. Повторне читання тексту
  2. Підготовка чорнового варіанту тексту
  3. Підсумки уроку

Дайте відповіді на запитання:

  • Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
  • Що було найцікавіше?
  • Що викликало у вас найбільше труднощів?
  1. Домашнє завдання

Оформити переказ з планом у зошитах для творчих робіт.

 

doc
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
3095
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку