Конспект уроку зв'язного мовлення у 3 класі
"Переказ тексту розповідного характеру з елементами опису"
Вчитель: Позняк Тетяна Вікторівна - вчитель початкових класів Ліцею №144 ім. Г. Ващенка м. Києва
Тема: Переказ розповідного тексту з елементами опису "Сила обіймів".
Мета уроку: удосконалювати навички та вміння переказувати текст, продовжити вчити учнів писати переказ тексту розповідного характеру з елементами опису одного з видів обіймів (людської ознаки любові та прихильності), план; привчати школярів викладати свої думки чітко і послідовно; розвивати творче мислення, пам’ять, уяву; збагачувати словниковий запас школярів; розповісти про силу обіймів та пояснити учням деякі з переваг для здоров'я, які несуть обійми; виховувати почуття злагоди, вчити проявляти прихильність до людей.
Обладнання: ілюстрації до теми, відео-фрагменти, трафарет «долонька», індивідуальні картки з мотиваційними написами, роздатковий матеріал (до вправ «Очікування», «Текст»), м’ячик.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. (1 хв)
- Посміхніться один одному, подаруйте посмішку мені…Запам’ятайте, що ви відчули, коли ми посміхнулись один одному, і збережіть цей настрій до кінця уроку.
Традиційна щоденна установка на позитив «Хвилька позитиву» (зачитування учнями індивідуальних мотиваційних написів на картках, Додаток 1).
II. Актуалізація опорних знань учнів. (3 хв)
— Отож, сьогодні мова піде про обійми…
— Іноді замість тисячі слів, треба просто обійняти…. Сьогодні увесь світ відзначає День обіймів. В оригіналі це два свята: Національний день обіймів (англ. National Hugging Day) святкується 21 січня (спочатку він відзначався лише у межах США, і тільки через певний час про нього дізналися і в інших країнах), а 4 грудня відзначається Міжнародний день обіймів (у будь-якому куточку земної кулі, в будь-якій країні світу, всі небайдужі люди дарують один одному тепло своєї душі, розкриваючи щирі обійми).
— Існує декілька версій походження свята. Хочу розказати вам найцікавішу, на мою думку, і найбільш романтичну версію - це історія про невідомого хлопця Хуані, який прилетить в Сідней. Молодий чоловік був дуже засмучений тим, що його ніхто не зустрів. Тоді він придумав незвичайний спосіб привернути до себе увагу, і зробив плакат з написом: «Обійми безоплатно». Дивний хлопець підходив до всіх людей і намагався їх обійняти. Однак багато хто не оцінили такого привітного вчинку і вважали його поведінку досить дивною. Єдиною, хто підтримав Хуана, стала молода дівчина. Вона зізналася, що переживає непростий період життя, і саме зараз їй необхідна дружня підтримка. Дівчина обняла хлопця — цей душевний порив двох молодих людей і став початком свята, що пізніше стало міжнародним.
— У День обіймів недостатньо просто підійти і обійняти незнайому людину. Рух рук має йти від чистого серця, лише тоді людина відчує все те душевне тепло і підтримку, яку ви хочете донести. Будьте тактовні і пам'ятайте про головну мету вчинку — обійми повинні дарувати радість і викликати тільки позитивні емоції.
III. Оголошення теми і мети уроку. (3 хв)
1. Робота в парах: Прочитайте тему уроку. Що в темі уроку для вас нове? Визначте завдання уроку.
— На сьогоднішньому уроці ми будемо писати переказ тексту "Сила обіймів". Вам потрібно буде скласти план до тексту і записати переказ, використовуючи запропоновані опорні слова.
2. Вправа «Очікування».
— Що ви очікуєте від уроку? Поставте у відповідній колонці позначку. (Від уроку я очікую... нових цікавих знахідок, творчого натхнення, гарних результатів, ... Додаток 3.)
— Обійми приносять неабияку користь. Цікаво, яку саме? Тоді дивимось…
https://www.youtube.com/watch?v=we9cBWwqVZQ
IV. Робота з мовним матеріалом. (3 хв)
— На основі переглянутого фрагменту та власного досвіду підберіть та запишіть ключове слово, яке характеризує цей жест. (Робота в парах: на паперових долоньках діти записують по одному слову-асоціації до обіймів; представник від пари прикріплює долоньку на дошку, Додаток 4 та 4.1).
прихильність
любов доброзичливість
підтримка обійми впевненість
відчуття щастя зростання та саморозвиток
(Продовжує речення вчителя той, хто отримав м’ячик).
(Існує три типи текстів…Кожен текст має…Текст-розповідь – це…Текст складається з…)
V. Робота над переказом. (25 хв)
1. Читання тексту вчителем. (1 хв)
Сила обіймів
Обійми дарують людині радість, любов, турботу.
Коли руки повністю огортають спину і плечі іншої людини – це обійми, що йдуть від серця. Це один із найсильніших видів обіймів. Для щастя людині потрібно, щоб її обіймали 4 рази на день, 8 разів – для підтримки, і 12- для особистісного зростання.
Тож обіймайтеся і даруйте своє тепло іншим!
– Про що йдеться в тексті? Що дарує нам цей простий жест?
– Який вид обіймів найсильніший?
– Яку користь приносять людині обійми (кількісне значення)? Як часто варто пригортати інших, щоб стати успішною людиною?
3. Мовний аналіз тексту. (3 хв)
— Прочитайте текст ще раз…
а) Пояснення лексичного значення слів.
– Поясніть значення слів огортають (охоплюють, обіймають, включають, залучають, покривають, обхоплюють), особистісне зростання ( саморозвиток, активні дії людини/постійне прагнення щось зробити для власних позитивних змін, поліпшення своїх вмінь, вдосконалення навичок , щоб стати успішною людиною тощо), даруйте своє тепло (ділитися позитивом, посміхатися, обійматися, дарувати щирі подарунки тощо).
б) Пояснення написання слів (орфографічна робота).
Записати на дошці слова: підтримка, найсильніші, 4 рази на день.
в) Добір до слів синонімів.
Дібрати слова близькі за значенням до слів: щирі (відверті), огортати (обійняти, охопити), дарувати (презентувати, наділити), обіймати (пригортати, приголубити) .
4. Структурний аналіз тексту. (3 хв)
З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка).
— Як пишеться кожна частина тексту? (З абзаців.)
— Про що розповідається в кожній частині?
— Доберіть заголовки до кожної частини (Складіть та запишіть у робочий зошит план тексту, узявши участь у колективному обговоренні).
План
Рухова хвилинка (пісня «Гарний настрій»).
5. Усне переказування тексту (2-3 учні). (2 хв)
6. Повторне читання тексту вчителем. (1 хв)
7. Запис переказу в зошит. Використати опорні слова (на екрані, Додаток 6). (10 хв)
Індивідуальна допомога учням надається диференційовано.
8. Перевірка виконаної роботи. (3 хв)
— Поміркуйте, чи не пропущене щось важливе, чи не додано чогось зайвого. Якщо бажаєте удосконалити свою роботу, допишіть потрібне.
Слухання 2-3 переказів, внесення корективів.
VI. Підсумок уроку та оголошення домашнього завдання. (5 хв)
— Коли святкують Національний
День обіймів/ Міжнародний День обіймів?
— Як правильно обіймати: малюків,
батьків? Чи виправдалися ваші очікування?
— Вдома спробуйте себе у ролі журналістів, візьміть інтерв’ю у своїх рідних, з’ясуйте, що їм відомо про Міжнародний день обіймів…Свої враження запишіть декількома реченнями.
— Щиро вдячна вам за активну роботу на уроці.
— Пропоную поділитися своїм теплом - обійнятися з сусідом по парті (лунає пісня «Добрим будь…»).
— Усі ці обійми є цілющими, оскільки вони дарують посмішки та позитивні емоції. За допомогою цього простого жесту ми переживаємо сотні безцінних відчуттів, які просто неможливо описати словами. Бажаю кожному з вас, щоб у житті стало більше приводів для відмінного настрою!