Тема: Звертання. Роль звертань у реченні. Розділові знаки при звертанні.
Мета: поглибити знання учнів про звертання, навчити визначати їх у реченні, розглянути правила постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями; розвивати навички читання текстів, уміння школярів працювати колективно та самостійно; виховувати інтерес до української мови.
Тема: Звертання. Роль звертань у реченні. Розділові знаки при звертанні.
Мета: поглибити знання учнів про звертання, навчити визначати їх у реченні, розглянути правила постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями; розвивати навички читання текстів, уміння школярів працювати колективно та самостійно; виховувати інтерес до української мови.
Хід уроку
Слова покличні – прості й величні
Дмитро Білоус
І Організаційний момент
Слово вчителя
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чарує, збагачує мову.
Щоб наш урок був цікавим і результативним, нехай його девізом будуть слова:
Працюємо дружно, плідно, сумлінно,
Щоб вивчити тему на відмінно!
Діти, чи любите ви переглядати телепередачі? А чи замислюєтесь ви, як створюють програми телебачення ? Створюють їх люди багатьох професій. На телебаченні працюють редактори, оператори, журналісти, диктори. Давайте уявимо, що ми зараз завітали до телестудії, де проходять зйомки різних програм. Тож запрошую вас взяти участь в навчальній мовній телепередачі.
Діти, яку назву, на ваш погляд, повинна мати наша телестудія ?
Діти пропонують:
„Учнівська”
„Мовознавча”
„Школярик”
-Діти, мені сподобалась назва, яку запропонувала Оленка . Телестудія „Школярик”.
Зверніть увагу на екран.
- Пропоную взяти участь у наступних рубриках:
- Хочу запитати
- Новинки науки
- Як ми говоримо
- До витоків поезії і прози
- Розумне перо
- Редактор
- В гостях у казки
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Отже, до роботи! Успіхів вам і мені!
1. Завдання випереджаючого характеру: читання речень зі сполученням слів «рідна мова».
2.Завдання на картках
Списати речення, поставити і прокоментувати розділові знаки.
3.Бесіда
Уявіть себе журналістами. Стосовно вивченого нами матеріалу поставте своєму товаришу по парті запитання, а він спробує відповісти.
Можливі варіанти запитань:
Проблемне питання: Чи стали ви більше знати про речення як одиницю синтаксису, виконавши подані завдання? Що саме ви дізнались?
ІІІ Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Тема нашої телепередачі «Звертання. Роль звертань у реченні. Розділові знаки при звертанні». Діти, давайте разом з вами визначимося, які завдання ми повинні розв’язати, щоб наша телепередача вдалася(ключові слова записані на дошці)
Учні - Ми повторимо відомості про звертання.
- Правильно навчимося ставити розділові знаки в реченнях із звертаннями.
- Я думаю, що ми будемо складати речення, тексти із звертаннями.
Слово вчителя. Я, діти, як учитель, завдання нашої телепередачі бачу дещо ширшими і сподіваюся, що цей урок сприятиме:
1. Поглибленню знань про звертання.
2. Відпрацюванню умінь правильного вживання розділових знаків.
3.Формуванню навичок виразного читання речень, текстів із звертаннями.
4. Удосконаленню виокремлення звертань в усній народній творчості та віршах.
5. Розвитку творчих здібностей.
Тож не випадково епіграфом нашого уроку будуть слова Д.Білоуса «Слова покличні – прості й величні».
Тема це і не нова, та для всіх цікава.
Будуть в нас нові слова, буде і забава.
І в скарбничку вашу власну до цієї теми
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо!
Тож будьте уважні, діти!
ІV Опрацювання навчального матеріалу
Звертання – це слово або словосполучення в реченні, що називає особу, до якої звернена мова. Наприклад, у реченні Матусю, люблю вас понад усе в світі слово матусю вказує особу, до якої звернена мова. У функції звертання виступає іменник у кличному відмінку, тому вживати звертання у називному відмінку неправильно. Звертання може виражатися одним словом (непоширене) і групою слів (поширене).
А тепер звернемося до нашого помічника – підручника на ст. 74 (рубрика «Запам’ятаймо”. Прочитайте і повідомите, що ви запам’ятали? Доповніть уже мною розказане.
2. Виконання вправи 166( розгляньте малюнок і відтворіть можливі форми звертання між членами родини).
3. Слово вчителя.
А тепер перевіримо, як ви засвоїли теоретичний матеріал. Будемо дослідниками!
Прочитайте уривок з вірша Г.Чубач:
Дозвольте вас, бабусю,
Колись намалювати.
У вас красиві очі
І руки вузлуваті.
«Авжеж,- бабуся мовить,-
Малюй, моя дитино!
Дивилась в небо довго –
Та й маю очі сині...»
Слово вчителя (підсумок-доповнення).
В українській мові форму кличного відмінка мають:
- імена (Оксано, Маріє, Дмитрику);
- назви людей( батьку, брате, сусіде, козаче);
- назви тварин( вовчику, коню, лисичко);
- назви явищ природи ( гаю, земле, зоре).
А зараз поставте у формі кличного відмінка своє ім’я, ім’я товариша, мами, тата, сестрички чи братика. Запишіть, будь ласка, собі в зошити.
4. Робота з текстом.
Прослухайте текст, відшукайте звертання, проаналізуйте, наскільки інтонаційно правильно прозвучали речення зі звертаннями (завдання випереджаючого характеру). Текст учениця читає напам’ять (“Молитва» Катерини Мотрич)
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, любистку, м’яти, з роси, від зорі і місяця народжена.
Мово наша! Мудра Берегине, що не давала погаснути вогнику роду нашого.
Мово наша! Дзвонкова кринице на дорозі нашої долі! Вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкав атака. Тож зцілювала ти духом, давала силу, довгий вік і безсмертя.
Прости! Воскресни! Повернися! Возродися!
1. Що повчального ми можемо взяти із цього тексту?
2. Чи є у тексті звертання?
3. Як ви вважаєте, можливо, можна обійтися без звертання і не використовувати його у своєму мовленні?
- Фізкультхвилинка
Руки здіймем догори –
Уявіть веселки кольори.
Тут червоний – руки в боки –
Маки гнуться в степ широкий.
На оранжевий дивіться
І до сонця посміхніться.
Жовтий – ось вони курчатка
Дині вже клюють на грядках.
А зелений – тополя
Гнуть аж до землі гілля.
Голубий. Як неба вись!
Полетіли, піднялись!
Синій – море хвилювалось,
Зашуміло, загойдалось.
У фіалки оченята
Фіолетові, малята.
6. А зараз наступна наша рубрика «Ми – творці!»
Перед вами світлини трьох людей. Умовно назвемо їх Марія Степанівна, Людмила Яківна та Микола Іванович. Працюємо трьома групами по рядах. Завдання (записане на дошці): дайте відповіді на запитання:
-Як його (її) називають діти?
- Як його (її) називають сусіди?
- Як його (її) називає дружина (чоловік)?
- Як його (її) називають племінники?
- Як його (її) називають друзі?
- Як звернеться незнайомий, щоб запитати котра година?
Введіть подані імена в речення так, щоб вони були звертаннями.
7. « Хвилинка духовності».
Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, всі здорові, друзі щирі, у щоденники – найвищі бали... А якщо щось не так – ми подумки чи вголос звертаємо свої слова-прохання в молитві до Всевишнього, Матері Божої, Ангелів-охоронців. Яку молитву ми знаємо усі? («Отче наш!») У цьому святому слові теж є звертання. Назвіть його і подумки попросіть Господа про те, що для кожного з вас є зараз важливо. І пам’ятайте, що вам є до кого звернутись і в щасті, і в радості.
8. Рубрика «Розумне перо».
А тепер до вашої уваги «Розумне перо». Проаналізуємо звертання у реченнях. Спочатку запишіть їх. Працюємо парами.
Дякую, рідненька матусю, за ласку і ніжність.
Сестро, допоможи мені, будь ласка, виконати домашнє завдання.
Україно моя, я для тебе на світі живу.
О хмаринко грайлива, яка ти щаслива!
Здрастуй, мій сонячний краю, ти снишся мені і тут.
Розкажи свої таємниці, мовчазний широкий степе.
О рідне слово, які великі сили є в тобі.
Сонце, зійди над горою.
Людино, пам’ятай своє коріння.
Любі діти, вивчайте історію рідного краю.
9. Рубрика «Редактор».
Неправильно |
Правильно |
Петенька, йди сюди! |
Петрику, підійди сюди! |
Ой ти, мій котик! |
Ой ти, мій котику! |
Андрюшка, відкрий очі – вже ранок! |
Андрійку, розплющ очі – вже ранок! |
Анічка, поділи грушу пополам! |
Ганнусю, поділи грушку навпіл! |
Ох ти ж,моя куколка! |
Ох ти ж, моя лялечко! |
Дєвочки, осторожно! |
Дівчатка, обережно! |
Пробач мене, дєдушка, умоляю! |
Пробач мені, дідусю, благаю! |
Слово вчителя
Дорогі діти! Ось і підходить до кінця наша телепередача. Сьогодні ви мали змогу побути і журналістами, і редакторами, і творцями. Сподіваюсь, шо знання, отримані сьогодні, вам обов’язково стануть у нагоді.
V Рефлексивно-оцінювальний етап
Сьогодні всі ви старанно працювали на уроці.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Чи задоволені ви результатом своєї роботи?
Підніміть квіточку ті, хто все зрозумів і вміє знаходити звертання та вводити його в речення. А пуп’янок підніміть ті, кому ще потрібна допомога. Будьте правдиві насамперед перед собою. А я зрозумію, кому необхідна консультація і індивідуальне домашнє завдання.
- Чи сподобався вам сьогоднішній у рок? Відповідь аргументуйте?
- Настав час оцінювати ваші навчальні досягнення.
На високому рівні працювали...
Вони правильно і чітко відповідали на всі питання, наводили приклади. Були активними.
На достатньому рівні працювали...
Сподіваюся, що ви знову звернетеся до теми і на наступних уроках зможете виявити високий рівень навчальних досягнень.
VІ Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 18
Кожен з вас може обрати завдання будь-якого рівня.
Середній рівень: виписати з текстів художньої літератури речення із звертаннями(4-5).
Достатній рівень: вправа 190.Звернутися до названого адресата мовлення в наведених ситуаціях, речення записати.
Високий рівень: Скласти вірш про свою родину, використовуючи звертання.
Слово вчителя
Ну що ж.. Всьому в житті свій час,
Дзвін кличе на перерву вас.
Та хочу щиро побажати
Вам, любі хлопчики й дівчатка,
Щоб добрими ви всі зростали,
Батьків і ближніх поважали,
Щоб мудрість ви в житті знайшли
І всі щасливими були...
Дякую вам, діти, за урок.
Можете бути вільними!