Тема. Звук [дж], позначення його буквосполученням «дж». Відпрацювання злитої вимови звука. Звуко-буквений аналіз слів. Письмо буквосполучень «дж» та «дз», слів з ними. СМС: «Про тварин. Джміль». Робота над текстом за букварем.
Мета. Ознайомити учнів з буквосполученням «дж»; забезпечити засвоєння злитої вимови звука [дж], продовжувати формувати уявлення учнів про відповідність між звуками і буквами; вчити читати і писати слова з буквосполученням «дж»; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до праці.
Обладнання. Презентація «Буквосполучення «дж», малюнки бджоли і джмеля, складова таблиця.
Хід уроку
-
Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
І почався наш урок.
Будем дружно працювати,
Рідну мову вивчати.
-
Оголошення теми, мети, завдань уроку
-
Загадки (слайд №2)
-
Любі дітки, відгадайте хто до нас завітав на урок.
До квітки лечу,
Лечу-дзижчу,
Джум-джум-джу-джу!
Як звуть – не скажу!
(Бджола)
-
Так, це бджілка. Але вона прилетіла не сама.
Ця комаха, мов дзвінок,
Підлітає до квіток.
Черевце її кругленьке –
Жовте, в смужечку чорненьку.
Не чіпай, бо буде біль,
Гостре жало має …
(Джміль)
-
Слово вчителя.
-
Сьогодні бджілка і джміль познайомлять нас з новим звуком. Ми навчимось правильно читати і писати слова. Навчимось робити звуко-буквений аналіз з новим звуком. Ще дізнаємось більше про цих корисних комах. Якщо будемо працювати старанно, то бджілка нам залишить гостинець.
-
Актуалізація опорних знань учнів
-
Фонетична зарядка (слайд №3).
-
«Мозковий штурм» (слайд №4).
-
Яка буква не позначає жодного звука? (ь)
-
Яка буква позначає два приголосних звука? (щ)
-
Скільки голосних звуків в українській мові? Назвіть їх. ([а], [о], [у], [и], [і], [е])
-
Який приголосний звук завжди м’який? ([й])
-
Які букви позначають два звуки? (я, ю, є, ї)
-
Яке буквосполучення позначає один звук? (дз)
-
Робота в зошиті. «Завдання від бджілки».
-
пригадати правила письма;
-
гра «Склади слово». Слайд №5
-
Дітки, бджілка вам приготувала завдання. Вітерець переплутав всі склади в слові. Потрібно записати подані склади в зошит, пояснити з’єднання букв. Потім з цих складів утворити слово.
-
Хто знає, що таке пасіка? (відповіді дітей)
Пасіка – місце, де стоять вулики з бджолами.
-
Звуко-буквений аналіз слова пасіка.
Учні самостійно в зошитах виконують завдання.
-
взаємоперевірка;
-
перевірка з слайда №6.
Танцювальна фізхвилинка (слайд №7)
(Щоб запустити слайд, потрібно клацнути на значку , а потім ще раз клацнути на самому слайді.)
-
Вивчення нового матеріалу
-
Розповідь про бджілок.
-
Бджоли живуть великими сім’ями. Між ними існує чіткий розподіл доручень. Одні прибирають у вулику, другі – вартові. Є серед бджілок будівельники, розвідники. Розвідники розшукують медоносні рослини, щоб повідомити бджілкам, які займаються збиранням нектару. Є в бджолиній сім’ї і ледарі – трутні. Їх виганяють з вулика.
Бджілки великі трудівниці. Вони весь час працюють.
-
Виділення звука [дж] у слові бджола.
-
Артикуляція звука [дж].
(широкий кінчик язика змикається з твердим піднебінням)
-
Характеристика звука [дж]
(Приголосний твердий, вимовляється злито.)
-
Утворення складів
[дж] + [а] = [джа]
[дж] + [о] = [джо]
[дж] + [е] = [дже]
[дж] + [и] = [джи] і т. д.
-
Гра «Впіймай звук».
Джерело, бджола, джинси, джміль, джем, саджаю, ходжу.
-
Ознайомлення з буквосполученням «дж». Слайд № 8
-
Завдання бджілки ми виконали. Тепер з нами хоче поспілкуватись джмелик. Він нас познайомить з буквами, що позначають звук [дж]. Звук [дж] складається з букв «де» і «же».
-
Звуко-буквений аналіз слова джміль.
-
Читання складової таблиці з дошки.
джа-дза
|
дже-дзе
|
джу-дзу
|
джи-дзи
|
джо-дзо
|
джмі-дзві
|
-
Робота в зошиті «Малюй-пиши».
Нагадати правила письма.
-
штрихування буквосполучення;
-
схематичне зображення тваринки;
-
друкування буквосполучення.
-
Розповідь учителя про джмеля.
Джміль - відрізняється великими розмірами, мирним характером і не дуже болісним укусом. У багатьох відношеннях близький медоносним бджолам. Корисний запилювач. Запилює багато квіток, які не запилюють інші комахи. Найбільше запилює конюшину. Тільце у джмеля товсте і волохатіше, ніж у бджіл.
-
Робота з підручником. (с 138)
-
читання стовпчиків слів;
-
робота над віршем Н. Забіли «Джміль»:
-
читає учитель;
-
мовчазне читання;
-
читання за «диктором»;
-
виразне читання учнями.
Хвилинка відпочинку
-
Дітки, сядьте зручніше. Заплющте очки і уявіть, що ви знаходитесь на квітучому полі. Тепленьке сонечко лоскоче вас за щічки, пахне м’ята, ромашки, конюшина. В небі чути пісню жайворонка. Ось до квіточки прилетів джмелик і п’є солодкий нектар. Поруч, на сусідній квіточці, примостилась бджілка. Вона працює, їй ніколи відпочивати.
Ось і ми беремось до роботи.
-
Робота в зошиті «Малюй-пиши».
Письмо буквосполучень дж і слів з ними.
-
Робота з підручником. (с 139). Опрацювання оповідання В. Дуб «Бджілка».
-
Читання з передбаченням (читає учитель);
-
словникова робота:
Звістка – повідомлення, відомість.
Лине – летить, доноситься.
-
робота над змістом оповідання;
-
читання «ланцюжком»;
-
вибіркове читання - знайти і прочитати в тексті слова з звуком [дж];
-
етична бесіда: Добра звістка швидко по світу лине!
-
Узагальнення вивченого
-
Робота над віршем Ліни Костенко.
-
знайомство з автором;
-
читає учитель;
-
самостійне мовчазне читання;
-
конкурс «Хто краще прочитає?»
-
заучування вірша напам'ять.
-
-
Гра «Чарівна труба». (Слайд №9)
Вставити пропущені букви.
-
Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
-
Ми сьогодні дізнались про …
Учні ви були старанні.
Розібралися в завданнях.
І за це вам бджілка й джмелик
Подарують кухоль меду.
-
Бджілка і джмелик вам вдячні за працю. Вони частують вас солодким медком.
(Роздати дітям булочки з медом.)