Розробка уроку для 1 класу по темі "Звуки [дз], [дз'], позначення їх буквосполученням «дз». Відпрацювання злитої вимови звуків. Звукове моделювання. Письмо буквосполучення «дз» та слів з ним. СМС: «Про тварин. Ґедзь».
Урок-подорож «До лісу»
Тема. Звуки [дз], [дз'], позначення їх буквосполученням «дз». Відпрацювання злитої вимови звуків. Звукове моделювання. Письмо буквосполучення «дз» та слів з ним. СМС: «Про тварин. Ґедзь».
Мета. Формувати в учнів навички злитого вимовляння звуків [дз], [дз']; поглиблювати уміння співвідносити звуко-буквені структури слів; вчити правильно поєднувати букви «д» і «з» між собою та з’єднувати з іншими буквами у словах; збагачувати словниковий запас слів; розвивати навички виразного читання, пізнавальну та мовленнєву активність, творчу уяву; формувати в учнів уміння інтонаційного читання; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати охайність, любов до птахів, бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Предметні малюнки птахів, грибочків, звуковий запис співу пташок, картки для гри «Чий дзьоб?», предметні малюнки для гри «Знайди пару», мікрофон.
Хід уроку
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руку гарно підіймайте,
На уроці не дрімайте.
Щоб не було нам мороки,
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм,
І урок вже починаєм.
(Мураха, метелик, комарик.)
Інформація для вчителя
Усі ґедзі підтримують свою життєдіяльність, споживаючи їжу у рідкому стані - це нектар, рослинні соки або кров тварин. У великій кількості вони спроможні спричинити припинення польових робіт у денний час. Така ситуація складається в деяких регіонах Росії, де люди інколи вимушені працювати в полі вночі, щоб уникнути укусів цих набридливих комах. Місце укусу ґедзя набрякає й довго свербить. На відміну від ранки, що лишається після укусу комара, ранка, що виникає після нападу ґедзя, є досить глибокою. Ґедзі передають інфекційні захворювання, наприклад, туляремію.
[дз]─ приголосний твердий звук;
[дз’] ─ приголосний м’який звук.
задзвенить, видзьобувати.
тому й на письмі позначається не однією, а двома буквами ─ "де" і "зе". (Вчитель показує сполучення друкованих букв.)
Утворення складів, читання складової таблиці.
дза |
ца |
дзо |
цо |
дзу |
цу |
дзи |
ци |
дзя |
ця |
дзьо |
цьо |
дзю |
цю |
дзі |
ці |
Фізхвилинка
Ми берізки і кленці.
В нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)
- Назвіть, яких птахів ви бачите на малюнку.
Птахів на землі, безперечно, менше ніж комах, проте їх доволі багато ─ майже 9 тисяч видів.
Є птахи дуже великі, ледь не два метри заввишки, є і зовсім крихітні, не більше за метелика, та й вага в них лише кілька грамів. Є птахи, які літають понад хмарами, а є такі, що зовсім не можуть літати. Одні птахи живуть у лісі, інші лише в степу. Вони живуть лише в пустелі чи в горах, а деякі ─ тільки на березі моря.
Одні птахи їдять рибу,а інші комашок. Є хижі птахи, що їдять інших звірів і птахів, а є такі, які їдять лише рослинну їжу, переважно ягоди й насіння. Деякі птахи живуть у дуплах, а інші в’ють собі гнізда на землі чи на гілках дерев та кущів.
У кожного учня малюнок пташки і кілька різних дзьобиків. Завдання учнів підібрати дзьобик пташці.
Хвилинка релаксації
Слухання співу пташок, стукання дятла.
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
(Дятел)
- Який дзьоб має дятел?
- Чому дятла називають" лікарем лісу"?
Затишна ─ тепла, зручна, гарна;
Міцний ─ сильний, дужий, могутній.
( Ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.)
─ Як ви розумієте його зміст?
На дошці малюнки предметів. Знайти і з’єднати стрілочкою звукову схемку з відповідним малюнком. З одним словом скласти і записати речення.