Урок "Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки"

Про матеріал

Конспект уроку "Звуки мови та звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки". Подано першу розробку з серії уроків з фонетики для учнів 5 класу. Кожен урок цього циклу має розробку інтерактивної гри.

Перегляд файлу

Урок 1

Тема: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння розрізняти приголосні тверді й м'які, дзвінкі й глухі, формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий  запас учнів, виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, мультимедійний проектор.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань. (Слайд 2)

  1.    Бесіда.

·      Який розділ науки про мову ми починаємо вивчати?

·       У чому полягає відмінність між звуком та буквою?

·       Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?

·       Як утворюються звуки людського мовлення?

·       Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?

(Слайд 3)

2. Колективна робота. (Слайд  4)

Завдання: прослухати вірш і дати відповідь на поставлені в ньому питання.                             

Як звуки мови виникають?

Що творить їх і де?

Повітря до гортані

З легень спочатку йде.

Там звуки завібрують

І голос всі почують.

Шість звуків вільно можна

Співати як пісні.

Ці звуки кожен знає.                              

Як звем їх?

(Голосні!)

  Назвіть голосні звуки і проспівайте кожен із них. (Слайд 5)

  Чому ми не можемо проспівати приголосні?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1.    C:\Users\Адиминистратор\Desktop\5-um-gu2013-1-638.jpg  Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (с. 122-123).

  1.    Вибірковий диктант. (Слайд 6)

Завдання: у І колонку записати слова, що починаються дзвінкими приголосними, у II — глухими.

Спитати, фронт, кобзар, розсипати, йод, скеля, легко, чітко, місток, подвір'я, дзвіночок, святковий, безнадійний, джерело, роздоріжжя.

  1.    Гра «Четверте зайве». (Слайд 7)

Завдання: у кожній групі звуків закреслити зайве, [д], [г], [ж], [ф]     [ц'], [а], [с'], [п'] [й], [в], [д], [б]      [г],[к], [х], [ф] [а], [о], [н], [у]      [г], [ш], [ф], [и]

  1.    Вправи-кросворди  (Слайд 8)

Вписати букви, які утворюють слова, що відрізняються тільки одним звуком — співвідносним глухим або дзвінким приголосним.


 

 

Г

 

 

Х

Ж

 

 

Ш

 

 

 

 

 

Відповідь: міг, міх, жар, шар

К

 

 

А

Ґ

 

 

А

 

 

З

А

 

 

С

А

 

Відповідь: кава, ґава, коза, коса

 


  1.     Робота біля дошки. Прочитати слова, заздалегідь передані  на дошці звукописом (фонетичною транскрипцією). Записати ці слова буквами. Який розділ науки про мову вивчає  звуки  мовлення? Який – букви (знаки письма)?                            (Слайд 9)

[учен’], [школ’ар],  [с’іл’], [шчока],  [йашчик], [йаблун’а], [йіжак],  [йедн’іс’т’], [прийаз’н’], [пйатниц’а].

  1. Робота біля дошки. Подані слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією). Що є предметом вивчення фонетики? Графіки?    (Слайд 10)

Зразок.

[йул’ійа], [імйа], [мйак’іс’т’].

День, дощ, ліщина, яблуко, поїзд, Юлія, ім’я, м’якість.

 

 

Фізхвилинка

Руки в сторони та вгору —

 На носочки піднялись.

 Підніми голівку вгору —

 Й на долоньки подивись.

 Присідати ми почнемо,

 Добре ноги розімнемо.

 Раз — присіли, руки прямо.

 Встали — знову все так само.

 Повертаємося вправно,

 Все виконуємо гарно.

 Вліво-вправо повернулись

 І сусіду усміхнулись.

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

  1.     У кожному з поданих слів  назвати звуки голосні та приголосні.   (Слайд 11)

Мати, хліб, день, оселя.

 

  1.     Прочитати загадки, відгадати їх. Відгадки записати  фонетичною транскрипцією (з допомогою вчителя).

Зразок.

[павутин:’а], [зайец’].

1. Котиться клубок зовсім без ниток. Замість ниточок триста колючок. 2. Висить сито не руками звито. 3. Коли нема - чекають, а коли прийду - тікають. А відгадайте-но, що я таке?  (Нар.творч.) 4. Всі хочуть, як народиться дитина, щоб я було красиве і дзвінке, бо носить все життя мене людина.  (Д. Білоус) 5. Він із казки, він із пісні,  в нього зубки, як залізні. Капустину він гризе. Зветься звір на букву «зе».   (Т. Коломієць)

Відгадки. 1. Їжак. 2.Павутиння. 3. Дощ. 4. Ім’я. 5. Заєць.

 

  1.     Словникова робота (Гар № 1)

 

V. Підбиття  підсумків  уроку. 

(Слайди 12, 13)    «Хвилинка-веселинка».

Завдання: відгадати загадки та метаграми.

  Що знаходиться в середині школи? (Буква «о».)

  Що стоїть між підлогою і стелею? (Буква «і».)

  Що мають береза, дуб, бук, яблуня й бузок, але не мають того ні клен, ні вишня? (Звук «б».)

  Назвіть слово,  в якому один звук позначається трьома буквами. (Дзьоб — [дз'].)

— Всякі є вони: короткі,

Мудрі, щирі і солодкі,

Підлабузницькі й гучні,

Жартівливі і сумні.

Та лиш Л одне забрати

Буде вдень оката спати,

А вночі — кричать, літати

Й мишам волі не давати.

(Слова — сова.)

 

VІ. Домашнє завдання.  (Слайд 14)

  1. П.20, вправа 227.
  2. Випереджальне творче завдання.                                                                                 За запропонованими оболонками інтерактивних ігор скласти власну гру.

 

 

 

docx
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
3454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку