Урок "Звуки [з], [з’], позначення їх буквою «зе». Дзвінке вимовляння звуків у кінці слів, складів. Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням"

Про матеріал
Звуки [з], [з’], позначення їх буквою «зе». Дзвінке вимовляння звуків у кінці слів, складів. Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням. Опрацювання тексту «Весела зима».
Перегляд файлу

Тема: Звуки [з], [з’], позначення їх буквою «зе».

Дзвінке вимовляння звуків у кінці слів, складів.

Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням. Опрацювання тексту «Весела зима».

 

Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити артикулювати звук, читати склади, слова з буквою «зе»; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів; закріпити вміння учнів виділяти у словах звук; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати уяву, навички виразного читання, увагу, мислення, спостережливість. Виховувати гуманні почуття, любов та дбайливе ставлення до природи, тварин.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, таблиця складів, розрізні склади, ялинка, ілюстрації зебри і дорожньої розмітки, аудіозапис пісні «Морозець, морозець».

 

Тип уроку: комбінований.

 

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

У наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте ж в добрий час

Гостей з радістю і миром.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності; повідомлення теми і мети.

Загадка.

  •       Послухайте уважно загадку і здогадайтесь, хто вона. 

Стало біло навкруги,

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди.

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я… (Зима)

А зовуть мене … (Зима)

  •       А що допомогло впізнати її?

(на екрані зображення зими)

Сьогодні на уроці ми «помандруємо» у зимову казку. Зима ховає у собі таємниці і несподіванки, зворушує своєю загадковістю і чарівністю. Вона, наче фея, сковує ставки, озера і ріки, вкриває землю неймовірною діамантово-білою периною, розписує дивовижними візерунками вікна, вкриває чарівним мереживом з інею дерева. Її по праву називають чарівницею.

Під час мандрівки ми будемо багато читати, долати перешкоди. Можливо, нам вдасться зустріти когось з лісових мешканців.

 

ІІІ. Мовно-артикуляційні вправи.

  1. Артикуляційна розминка.
  • Покажіть як правильно дихати взимку.

(Вдихаємо носом, а видихаємо ротом)

  • Подихали, а тепер зігріємося гарячим чайком.

(Чай духмяний ви любите пити,

Спочатку його треба остудити.

А потім з чашки «відпити».)

  1. Розвиток фонематичного сприймання. Гра «Знайди пеньок».
  •            Подивіться навколо – все покрито пухнастим білим снігом. Сніг випав такий високий, що ховає навіть пеньочки. Обминути їх зможе тільки уважний і спостережливий. Я буду читати слова, а ви, коли почуєте слово, яке відрізняється від інших, плесніть у долоні. Це і буде слово-пеньочок.

зірка – гілка     зуб – суп

Зіна – Ліна    низ – карниз

знати – грати    залити – налити 

  1. Чистомовка.
  •            Першу перешкоду ми подолали, а щоб веселіше було далі йти – розповімо віршик і одночасно повправляємось у вимові.

Ма-ма-ма – завітала вже… зима.

Оз-оз-оз – защипав усіх… мороз.

Ки-ки-ки – вже скував він всі… річки.

Хи-хи-хи – відлетіли вже… птахи.

  •            Про яку пору року ми склали чистомовку?
  •            Які ознаки допомогли вам це з’ясувати?
  1. Розвиток зв’язного мовлення.

Вірш (учень)

  • А хто з вас хоче щось розповісти про зиму?

Ліс убрався в білі шати.

До весни укрався спати.

Цей убір йому на втіху,    

Зшила зимонька із снігу.

Щоби ліс у ньому грівся,

У мороз не застудився.

  • Як ви розумієте: «Ліс убрався в білі шати?»
  • Шати – це багатий одяг. Ми почули про білі шати лісу. А які ще кольори можна побачити навколо у зимовому лісі? А чи зустрічається зелений?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Гра «Знайди нову букву».
  • Гляньте, яка незвичайна ялинка зустрілася нам по дорозі. Скільки різних букв на ній! 
  • Знайдіть на ній букву, яку ще не вивчали. (серед вивчених букв є буква «зе»)
  1. Хвилинка фантазії.

Гостя «Зе».

  • Ознайомимося з буквою «зе» та звуками [з]. [з’].
  • На що схожа буква «з»?
  1. Ознайомлення з буквою з («зе»).

(Демонстрація букви «зе» великої і малої. Аналіз будови, порівняння між собою, з іншими буквами. Визначення її місця в алфавіті)

Висновок: буква «зе» позначає звуки [з]. [з’].

Гра «Впізнай звук»

Зірка – зоря, Зоя – Зіна.

а) Вірш;

  • В назвах яких тварин живе «зе»?

Всі звірі знають букву «зе».

І зубр, і зебра не минають,

І та змія, що в ліс повзе,

І зайчик з нею справу має.

А схожа «зе» на цифру три.

Погляньте: наче дві сестри!

б) Фізкультхвилинка

(Напишіть букву «зе» носиком, очками, плечиками, животиком)

  1. Розчитування.

а) Буква «зе», яку ми відшукали в поєднанні з іншими буквами, утворює склади. (відкриваю таблицю складів, окремі з яких закриті «снігом», сніжинками). 

  • Подивіться, що сталося із нашими складами?! Їх теж засипало снігом, як і все навколо.
  • Почнемо розмітати доріжки, читаючи відкриті склади (читання рядків, колонок, хором, індивідуально)
  • Прочитайте, які ж склади лежать під снігом. (діти читають склади «во ро на со ва зе бра», вішаю склади на дошці. За слова дітей викладаю слова : ворона, сова, зебра).
  • Що об’єднує ці слова? (тварини)
  • Яке слово зайве? (зебра)
  • Чому? (ворона і сова – птахи)
  • Де живуть ворона і сова? (у лісі)
  • А які ще тварини живуть у лісі?

б) Читання слів із пропущеними голосними.

л*с (лис)   л*л*к* (лелека)

с*р*к* (сорока)  к*рк* (курка)

  • Яке слово зайве? (курка – свійська тварина) 

в) Хвилинка-цікавинка. (ілюстрація зебри)

  • Чи знаєте де живуть зебри? (Зебри живуть в Африці).

Багато хто задається питанням: якого кольору зебра? Біла чи чорна? Вчені стверджують, що переважає все-таки чорний. Смуги на шкірі зебри складають унікальний візерунок. Не буває двох зебр з однаковим візерунком! Як і двох тигрів! Цікаво, що дитинчата зебри впізнають свою матір якраз по унікальному узору смуг.

(Виставляю малюнок дорожньої розмітки) 

  • Що це? Як називаємо? (зебра)
  • Слова звучать однаково, а значення мають різне.
  • А чи на зебрі, що «лягає» на дорозі, полоси рівні. (так, на відміну від тварини)

г) З’єднайте слова із звуковими моделями.

ворона

сова

зебра

 

V. Фізкультхвилинка.

  • Щось трішки прохолодно, морозець взимку дає про себе знати. Погріємось (дитяча пісня «Морозець, морозець»).

 

VI. Дзвінке вимовляння звуків у кінці слів, складів.

  • Гляньте, які замети навіяла хурделиця. Розгорнемо словничкові замети і помандруємо далі.

раз  віз  ліз   низ 

ураз  завіз  зліз  униз

зараз  підвіз  виліз  карниз

  • Що цікавого? (всі слова в заметі закінчуються як перше слово)
  • Прочитайте так, щоб було добре чути звук [з] в кінці слова.
  • Прочитайте односкладові слова.
  • Прочитайте слова у другому стовпчику.
  • Що таке віз?

 

VІІ. Робота над текстом «Весела зима».

  1. Бесіда. Мандруємо далі.
  • Зима не тільки чарівна пора року, а й улюблена пора розваг дітей.
  • Які розваги взимку чекають дітей?
  1. Читання тексту вчителем.
  • Послухайте текст і скажіть, про які зимові розваги у ньому йдеться?
  • Куди прийшла зима?
  1. Словникова робота.

а) Тлумачення слів. 

Ковзанка – місце катання на ковзанах.

Навколо – кругом.

Повезло – пощастило.

Замурував – покрив.

б) Правильні наголоси.

  1. Читання тексту вголос «ланцюжком».
  • Зверніть увагу на речення, яке потрібно читати з підвищеною силою голосу.
  1. Вибіркове читання.
  • Прочитайте куди завітала зима?
  • Чим прикрасила вікна?
  • На що перетворила ріки, озера і ставки?
  • Хто став на ковзани?
  • На чому катається Ліза?
  • Прочитайте речення з підвищеною інтонацією.
  1. Аналіз змісту.
  • Який заголовок придумали?
  • Чому взимку надворі весело? 
  1. Гра «Закінчи речення».
  2. Розвиток техніки читання.
  • Я читаю перше речення – ви читаєте перше речення.
  • Я читаю друге речення – ви читаєте перше і друге речення.
  • Я читаю третє речення – ви читаєте перше, друге і третє речення і т.д.

 

VІІІ. Робота у групах.

  • Поділіться на команди за формою сніжинок.
  • Мандрівка була такою цікавою, що аж хочеться заспівати.
  • Спробуйте відновити пісеньку, бо хурделиця розсипала всі слова у ній.

(складіть пісеньку з сформованих речень)

В полі віхола гуде (І група)

Це вже зимонька іде (ІІ група)

Сипле сніг із рукава (ІІІ група)

Чарівниця снігова (вчитель)

 

ІХ. Підсумок. Гра «Мікрофон».

  • З яким настроєм повернулись з мандрівки?
  • Яку букву зустріли?
  • Які звуки вона позначає?
  • Яку тваринку на букву «зе» знаєте? (А ще зайчик, зебра, змія, зозуля, зубр).
  • То яка ж зима була у нас в гостях? (морозна, снігова, весела)
  • А вона вам сподобалась?
  • Тоді знову будемо чекати її до нас в гості!!!
  • Буква «зе» подарувала вам розмальовку, намалюйте на її личку настрій, який ви отримали під час мандрівки. (грає музика «Морозець»)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юрчик Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
657
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку