Тема: Звуки [з], [з’], позначення їх буквою «зе».
Дзвінке вимовляння звуків у кінці слів, складів.
Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням. Опрацювання тексту «Весела зима».
Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити артикулювати звук, читати склади, слова з буквою «зе»; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів; закріпити вміння учнів виділяти у словах звук; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати уяву, навички виразного читання, увагу, мислення, спостережливість. Виховувати гуманні почуття, любов та дбайливе ставлення до природи, тварин.
Обладнання: мультимедійна дошка, таблиця складів, розрізні склади, ялинка, ілюстрації зебри і дорожньої розмітки, аудіозапис пісні «Морозець, морозець».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
У наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте ж в добрий час
Гостей з радістю і миром.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності; повідомлення теми і мети.
Загадка.
Стало біло навкруги,
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я… (Зима)
А зовуть мене … (Зима)
(на екрані зображення зими)
Сьогодні на уроці ми «помандруємо» у зимову казку. Зима ховає у собі таємниці і несподіванки, зворушує своєю загадковістю і чарівністю. Вона, наче фея, сковує ставки, озера і ріки, вкриває землю неймовірною діамантово-білою периною, розписує дивовижними візерунками вікна, вкриває чарівним мереживом з інею дерева. Її по праву називають чарівницею.
Під час мандрівки ми будемо багато читати, долати перешкоди. Можливо, нам вдасться зустріти когось з лісових мешканців.
ІІІ. Мовно-артикуляційні вправи.
(Вдихаємо носом, а видихаємо ротом)
(Чай духмяний ви любите пити,
Спочатку його треба остудити.
А потім з чашки «відпити».)
зірка – гілка зуб – суп
Зіна – Ліна низ – карниз
знати – грати залити – налити
Ма-ма-ма – завітала вже… зима.
Оз-оз-оз – защипав усіх… мороз.
Ки-ки-ки – вже скував він всі… річки.
Хи-хи-хи – відлетіли вже… птахи.
Вірш (учень)
Ліс убрався в білі шати.
До весни укрався спати.
Цей убір йому на втіху,
Зшила зимонька із снігу.
Щоби ліс у ньому грівся,
У мороз не застудився.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Гостя «Зе».
(Демонстрація букви «зе» великої і малої. Аналіз будови, порівняння між собою, з іншими буквами. Визначення її місця в алфавіті)
Висновок: буква «зе» позначає звуки [з]. [з’].
Гра «Впізнай звук»
Зірка – зоря, Зоя – Зіна.
а) Вірш;
Всі звірі знають букву «зе».
І зубр, і зебра не минають,
І та змія, що в ліс повзе,
І зайчик з нею справу має.
А схожа «зе» на цифру три.
Погляньте: наче дві сестри!
б) Фізкультхвилинка
(Напишіть букву «зе» носиком, очками, плечиками, животиком)
а) Буква «зе», яку ми відшукали в поєднанні з іншими буквами, утворює склади. (відкриваю таблицю складів, окремі з яких закриті «снігом», сніжинками).
б) Читання слів із пропущеними голосними.
л*с (лис) л*л*к* (лелека)
с*р*к* (сорока) к*рк* (курка)
в) Хвилинка-цікавинка. (ілюстрація зебри)
Багато хто задається питанням: якого кольору зебра? Біла чи чорна? Вчені стверджують, що переважає все-таки чорний. Смуги на шкірі зебри складають унікальний візерунок. Не буває двох зебр з однаковим візерунком! Як і двох тигрів! Цікаво, що дитинчата зебри впізнають свою матір якраз по унікальному узору смуг.
(Виставляю малюнок дорожньої розмітки)
г) З’єднайте слова із звуковими моделями.
ворона
сова
зебра
V. Фізкультхвилинка.
VI. Дзвінке вимовляння звуків у кінці слів, складів.
раз віз ліз низ
ураз завіз зліз униз
зараз підвіз виліз карниз
VІІ. Робота над текстом «Весела зима».
а) Тлумачення слів.
Ковзанка – місце катання на ковзанах.
Навколо – кругом.
Повезло – пощастило.
Замурував – покрив.
б) Правильні наголоси.
VІІІ. Робота у групах.
(складіть пісеньку з сформованих речень)
В полі віхола гуде (І група)
Це вже зимонька іде (ІІ група)
Сипле сніг із рукава (ІІІ група)
Чарівниця снігова (вчитель)
ІХ. Підсумок. Гра «Мікрофон».