Урок "Звукосполучення [шч]. Позначення його буквами Щ, щ («ща»)."

Про матеріал

Урок з української мови у 1 класі.

На матеріалі вправ, запропонованих вчителем, діти вчаться правильно, злито вимовляти два звуки [шч] і позначати їх однією буквою Щ, щ; читати слова та речення з цією літерою; розвивають артикуляційні вміння, фонематичний слух, поповнюють словниковий запас. Вчитель розширює і поглиблює знання дітей про Україну, вчить любити свою Батьківщину, виховує почуття гордості за свій народ, любов до рідної мови та бажання рости гідними громадянами своєї Вітчизни.

Перегляд файлу

  Тема. Звукосполучення [шч]. Позначення його буквами Щ, щ («ща»).         Мета: вчити правильно, злито вимовляти два звуки [шч] і позначати їх однією буквою Щ, щ; читати слова та речення з цією літерою; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух, поповнювати словниковий запас першокласників; виховувати бажання уникати сварок. Розширити і поглибити знання дітей про Україну, вчити любити свою Батьківщину, виховувати почуття гордості за свій народ, любов до рідної мови та бажання рости гідними громадянами своєї Вітчизни.

Обладнання: папки  з текстами для додаткового читання, зображення літери Щ, щ («ща»); предметні картинки, малюнки для інтерактивних вправ.

I. Організаційний момент.

1.Робота з щоденним ранковим текстом

(На дошці – текст – ранкове звернення вчительки до учнів, яке діти читають в унісон, разом з учителькою.)

Добрий день, любі хлопчики та дівчатка! Я дуже рада вас всіх сьогодні бачити. Хочу поділитисьз вами радісною звісткою: до нас на урок завітали гості. Це вчителі із сусідніх шкіл. Вони хочуть з вами познайомитися. Ваша вчителька.

2. Знайомство.

Я – Діана. Я – Богдана. Я – Назар, я – Костянтин.

Я – Нікіта, й я – Нікіта. Я – Антон. Дмитро. Максим.

А я – Ліза. Юля. Даня. А я – також Даніїл.

Артем, Кіра, Настя, Саша.

Я – Руслан. Я – Тимофій.

Невгамовні і завзяті,

Любим гратися весь час.

Та прийшла пора навчатись,

Бо тепер ми – перший клас!

( Діти по черзі називають свої  імена, потім хором декламують вірш.)

2. Повторення правил поведінки на уроці

Учень.

Мені мама розказала,

Дуже строго наказала:

Щоб на парті не лежав,

Стільчик також не гойдав.

Учениця.

Так, сидіти треба прямо,

Так учила мене мама.

Учень.

Як захочу щось сказати,

Треба руку лиш підняти.

Учениця.

І не треба воркувати,

Щоб уроку не зірвати.

Всі:

Тридцять пять хвилин урок –

І почуєм ми дзвінок!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми вивчатимемо ще одну літеру нашої азбуки. У чому її особливість, ви з’ясуєте протягом уроку, навчитеся вимовляти і читати слова та речення з цією літерою. А також опрацюєте великий і цікавий текст, виконаєте багато різноманітних завдань. І якщо працюватимете старанно – збагатите свої знання і вдосконалите вміння.

IIІ. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи

( викоритовуються папки з додатковими завданнями)

1. Вивчення скоромовки, виділення з неї звуків  [шч]

- Послухайте скоромовку, зверніть увагу на звуки, які найчастіше повторюються.

У лузі журавлик щипав собі щавлик.
Купіть йому горщик — він зварить вам борщик.

Борщик – у горщику,

Щавлик – у борщику.

- Які звуки найчастіше повторювались у скоромовці?

-А в яких словах ви їх почули?

- Давайте прочитаємо ці слова, вставляючи пропущену букву. (читають з дошки)

 

-А хто з вас знає, якою буквою ми позначаємо звуки [шч]?

-Так, це буква «ща», саме вона позначає звуки [шч]

-А які це звуки, голосні чи приголосні? Тверді чи мякі? Якими умовними знаками ми їх позначимо?

(вчитель вивішує схему: Щ=[ШЧ]=[ ])

2. Активне вимовляння виділених звуків, спостереження за артикулюванням (способом вимовляння кожного з них)

- Давайте повторимо скоромовку хором.

(Діти ще раз повторюють скоромовку, звертаючи увагу на правильну артикуляцію звуків)

- Придумайте слова, в яких є звукосполучення  [шч]. Визначте його місце в слові.

3. Складання схеми слова борщ

ІV. Ознайомлення з буквами Щ, щ

1. Слухання казки О. Катрича
Одного разу звуки вийшли на берег річки зустрічати ранок. Навколо було гарно й тихо. Тоненький серп місяця стомлено скотився за гору. Одна за одною згасали зірки на небі. Легенький вітерець пробіг по верхівках очерету. Очерет здригнувся і зашумів: ш-ш-ш. А всі маленькі мешканці, що жили в очереті,— черепашки, каченятка, рачки — йому відповіли: ч-ч-ч-ч-ч. Це означало: дай нам ще трошки поспати. І всі почули, як навколо лунало: ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч, почали переглядатися між собою, а дехто почав закривати вуха. Воно й справді неприємно слухати будь-які сварки. Невідомо, чим би все це скінчилося, якби не Сонечко. Воно, як завжди, піднялося над лісом своєчасно без ніяких нагадувань. Перші сонячні промінчики погладили все і всіх, хто зустрічав його з високо піднятою головою. Потім вони заглянули вниз на землю і приголубили кожну травинку, кожну билинку, кожну тваринку.
А звукам [шч], які ледве не посварилися між собою, Сонечко сказало:
— Вам не сваритися між собою треба, а об’єднатися. Заживете спокійно, а Азбука отримає нову букву.
Тут Сонечко своїми промінцями щільно обняло два звуки [шч], зв’язало стрічкою і бантик опустило. З’явилася широка, гарна, впевнена в собі буква Щ («ща»).
Така щирість і щедрість Сонечка викликали щасливі посмішки у всіх, кому пощастило це спостерігати. А що робилося навколо! Щавель у лузі зазеленів. Кущі загойдали пташині гніздечка. Щиглик щебетав без відпочинку. Щука залишила у спокої карасиків. Щогла міцно тримала на собі парус і щодуху несла маленький човен уперед, до щастя. Щенята намагалися залізти на щабель, щоб краще роздивитися, що сталося, хоч лазити зовсім не вміли. Усі щітки взялися до роботи, змели сміття, всі щепочки до купи. А щуплий щур злякався і поклявся нікого і нічого не чіпати. Щербатий місяць теж хотів піднятися, щоб глянути, що діється навколо, та не зміг: старенький був уже.
І навіть вітрище ущух у кущах. Не свище вітрище — зачах.
І з того часу гарна буква Щ («ща») завжди стоїть на місці, де звучать поряд, разом звуки [шч]. Отже, два звуки позначає буква Щ («ща»)— [шч].
(Вчитель показує, як сонечко звязало звуки [ш] та [ч], учні знаходять літеру «ща» в азбуці, букварі, папці,)

- Тепер, коли ви знаєте букву щ, можете прочитати скоромовку про журавлика самостійно і підкреслити вивчені букви Щ, щ.

V. Фізкультхвилинка

(інсценізація скоромовки)

У лузі журавлик щипав собі щавлик.
Купіть йому горщик — він зварить вам борщик.

VІ. Вправи з читання

1. Читання таблиці складів з буквою щ (в «Букварі»)

2. Читання стовпчиків слів за Букварем

3. Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі

 

 

724

4. Ознайомлення з букварним тестом — віршем Василя Симоненка
1) Вступна бесіда на тему тексту з використанням ілюстрації в Букварі та ілюстрацій, вивішених на дошці.

— Погляньте на ілюстрації. Що ви на них бачите? Яке слово, щойно прочитане, може бути підписом до них?

- Так, таку красу можна побачити лише в нашій країні – Україні, у нас на Батьківщині.

- А як ви розумієте слово Батьківщина?

- Чому в Букварі слова батько, батьківський, Батьківщина розміщено поруч?
(З відповідей дітей учитель робить узагальнення: Батьківщина — це країна, а також місцевість, де людина народилася, де живуть її батьки; рідний край; урочисто — Вітчизна.)
2.Читання вірша Василя Симоненка вчителем
3.Колективне читання вірша вголос.
5.Робота з прислівями (в парах)

- А тепер візьміть прапорці, що лежать на ваших партах. Прочитайте самостійно прислівя, написані на них. Подумайте, як їх можна пояснити.

-Прочитайте вголос. (Учень читає прислівя, а ті, в кого таке саме – піднімають прапорці вгору, потім читають хором)

Людина без Батьківщини – соловей без пісні.

За рідний край – життя віддай.

Де рідний край – там і під ялиною рай.

Україна – рідний край, про її добробут дбай.

VІ.Робота над текстом «Наша Батьківщина»

-Ось так український народ говорить про свою Батьківщину. Словами любові і відданності.

1.Читання тексту «Наша Батьківщина» вчителем

2. Хорове читання

3. Словникова робота з використанням карток-пазлів (в парах)

прадіди

безкраї лани

гори Карпати

шахти Донбасу

Дніпро-Славутич

Чорне море

сонячний Крим

-А зараз я пропоную вам виконати дуже цікаве завдання, яке допоможе краще зрозуміти текст, пояснити незрозумілі словосполучення, навчитись краще читати. На ваших партах – картки-пазли, які потрібно скласти. На одній частині картки – малюнок, а на другій – слово, або словосполучення, що називає, чи описує цей малюнок. Складіть пазли і розмістіть їх в такій послідовності, в якій про них розповідається в тексті.

(Діти підбирають малюнки до слова прадіди, словосполучень безкраї  лани, гори Карпати, шахти Донбасу, Дніпро-Славутич, Чорне море, сонячний Крим. Хто найшвидше справиться – вивішує на дошці на плакат «Моя Україна»)

4. Вправа «Асоціативний кущ»

- Діти, на ваших партах лежать різнокольорові стрічки, хмарки, сонячні промінчики. На них написані слова. Уважно прочитайте їх. На дошку я прикріпила велике серце, на якому зображено  кордони нашої  Вітчизни. Давайте оточимо це серце словами любові до нашої Батьківщини.

(Учні вибирають і прикріплюють слова вільна, прекрасна, багата, квітуча, рідна, найкраща, єдина, щедра, чудова, улюблена)

- Як ви думаєте, а чому слова любові до Батьківщини написані на блакитних і жовтих стрічках?

(Пояснення учнів вчитель доповнює, демонструючи плакат «Державні символи України»)

- А тепер на ваших партах лишилися слова, написані на темному тлі. Прочитаймо їх ланцюжком.

(Діти читають: темні, грізні, сніжні, непривітні, дощові, страшні, грозові, чорні, зловісні, сірі)

- Який предмет характеризують ці слова?

- На жаль, над нашою Батьківщиною зараз нависли грізні, непривітні, чорні хмари. І зовсім не тому, що збирається на дощ. Так кажуть, коли приходить біда. А наша Вітчизна зараз в біді, бо на сході країни – війна. Звичайно, ми віримо, що вона скоро закінчиться, страшні темні хмари розійдуться і над Україною засяє веселе, ясне сонечко. Прийде довгожданний мир.

- Давайте прочитаємо слова, записані на сонячних промінчиках.

(Учні читають хором: ласкаве, золотисте, тепле, лагідне,золоте, променисте, ясне, усміхнене, веселе.)

- Я вам бажаю такого ж ясного, веселого і теплого дня. Лагідних і променистих усмішок і, звичайно, успіхів  та удачі.

VІІ. Підсумок уроку
- На закінчення уроку я пропоную прочитати вірш-обіцянку і підкреслити в тексті вивчену букву.

Щоб цвіла Україна моя,

Ми даємо обіцянку нині:

Вчитись так, щоб набуті знання

Пригодились моїй Батьківщині.

- Яку літеру підкреслили?

- Скільки разів?

- Які звуки вона позначає?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
24 липня 2018
Переглядів
11981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку