Тиждень 24: «Час»
Тема. Час. Звукосполучення [йе]. Позначення його буквами Є, є. Письмо малої букви є, складів, слів із нею.
Мета. закріпити знання учнів про букву Є та її звукове значення, вміння писати малу букву є, складів, слів із нею ; формувати навички швидкого правильного та усвідомленого читання; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; вчити учнів визначати час ; формувати вміння користуватися годинником; розвивати усне мовлення учнів, пізнавальний інтерес, вміння логічно мислити, увагу , творчий підхід до розв’язання завдань; виховувати бережливе ставлення до навчального часу.
Обладнання : колекція та макет годинників, цеглинки Лего, малюнки, ілюстрації.
Тип уроку. Формування умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організація класу
-Я бажаю щоб хороший настрій був сьогодні у вас на уроці.
Наш девіз: (на дошці)
Серце в роботу вкладемо,
Кожну хвилину збережемо!
Сьогодні у нас урок незвичайний,
Він навчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний.
За це подякуємо йому.
А з ким будем працювати
Ви зможете усі сказати,
Як спробуємо загадку відгадати.
II Актуалізація знань.
1.Усний рахунок та читання складів
-Назвіть сусідів числа, прочитайте склади.
3 має сусідів 2 Точ і 4 Час
2 має сусідів 1 Пан і 3 ний
-Розставте цеглинки за порядком зростання чисел , прочитайте ім’я та дізнаєтеся хто із казкових героїв завітав до вас.
(Пан Точний Час)
2. Робота в парах
-А тепер Пан Точний Час вам пропонує роботу в парах .Яку відповідь ви отримали ? ( 7)
3+4 5+2 6+1
8-1 9-2 10-3
-Узагалі , то сім – магічне число , воно перебуває у гармонії з природою і являє собою 7 кольорів веселки. Що ж таке веселка? Яким словом можна ще назвати веселку?
-Райдуга — це явище, яке спостерігається після дощу, у вигляді смуги з різними кольорами: червоним, оранжевим, жовтим, зеленим, голубим, синім, фіолетовим.
3.Читання слів у сповпчиках
Виграє синіє жовтіє
виливає грає червоніє
бризкає виграє напуває
4.Повторення днів тижня.
-А як число 7 може виражати час? (7 днів тижня, назвати їх).
III Мотивація навчальної діяльності.
-Послухайте головну загадку Пана Точний Час . Подивіться на ці малюнки та скажіть , що на них зображено…Квіти, пісок, вода , вогонь)
Діти , а як ви думаєте , що може їх об’єднувати? Мабуть , вам важко це зробити. Тому я запевняю вас , що наприкінці уроку ви зумієте розгадати цю загадку. Виконуючи різні види завдань. Цікаво? Тож починаймо.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
-А щоб дізнатися про що ми говоритимемо на уроці відгадайте наступну загадку Пана Точний Час ..
-На руці і на стіні, і на башті в вишині ходять, ходять рівним ходом від заходу і до сходу(Годинники).
-Навіщо людям потрібні годинники?
-Отже , сьогодні ми з вами говоритимемо про час та годинники, будемо вчитися визначати час за годинником. А також пригадаємо букву є, читатимемо й писатимемо з нею слова.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Робота в групах .
-Прочитайте загадки, відгадайте їх та знайдіть слова з буквою є.
Що за гість прибуває , що темряву поїдає. (ранок)
Чорна птиця крила розкриває – весь світ закриває. ( ніч)
Звечора вмирає , вранці оживає. (день)
-Звуковий аналіз слів з з буквою є.
-Визначіть якого малюнка не вистачає. Чому? ( вечір)
Розташуйте правильно малюнки (на дошці)
-Зображення на цих малюнка можна назвати одним словом доба. Діти , прочитайте слово .
- Доба це проміжок часу від сьогоднішнього уроку української мови до завтрашнього уроку української мови.
2.Робота в парах .
Розфарбуйте і підпишіть частини доби.
3.Фізкультхвилинка
4.Розповідь вчителя
Були у давнину водяні , квіткові, пісочні , годинники ( звернути увагу на картинки) показ ілюстрації про види годинників.
У водяних годинниках використовувалась вода , але ж вони були незручними , тому , що треба було постійно доливати воду у порожній посуд.
Квітковий годинник ходив тільки у сонячну погоду.
Тоді люди вигадали пісковий годинник. Подивіться ,у ньому немає ні стрілок , ні цифр. Всередині – пісок . Пісковим годинником люди користуються і тепер .
Наприклад у поліклініках . За цим годинником хворі отримують , лікарняні процедури. На зміну старовинним годинникам прийшли сучасні , механічні , електронні . Годинники потрібні щоб визначити час.
5.Пояснення як визначати час за годинником
Поле з цифрами називається циферблат .В центрі циферблату закріпленні дві стрілки: одна велика інша маленька. Велика стрілка йде по колу швидше маленької , показує хвилини, тому називають її хвилинною. Мала йде повільніше , показує скільки годин, називається годинною. Хвилинна стрілка при показі цілої години перебуває на числі 12. , а маленька вказує котра година дня і ночі. А в добі 24 год . Годинник відбиває час, а ми продовжуємо виконувати завдання.
6.Робота за Букварем с.46
А) Розгляд ілюстрації, бесіда за нею про час корисний для відпочинку.
Б) Словникова робота: відновити та прочитати слова.
м*р* а
с*нє о
Ч*рн* у
н*б* и
шт*рм* е
і
В) Читання вірша вчителем:
-Яку пору року уявили? Чому?
Г) Самостійне чмтання, підготовка до читання в особах.
Д) Робота в парах: читання в особах.
Е) Виразне читання.
7. Фізкультхвилинка
8.Робота в групах.
А)Написання слів з буквою є.
-Пан Точний Час пропонує подорож на квіткольоті та роздивитися весняні краєвиди.
-Розгляньте малюнок, знайдіть та запишіть слова з буквою є.
(малює, літає, фарбує, краєвиди, подорожує, милує…)
*Б) Цікавинка від Пана Точний Час
— Друзі, подивіться! — Це не звичайна картина, а портрети століть. Кожен підписано римськими цифрами. Саме так прийнято позначати століття на письмі.
Чи вмієте ви читати записи чисел римськими цифрами?
Цього легко навчитися, знаючи лише три основні позначки.
І — 1, як один пальчик.
V — 5, як долонька з відведеним убік великим пальчиком.
X — 10, як дві перехрещені руки.
Якщо хочете позначити 2, то пишете ІІ. Якщо 4 — то слід написати IV, що означає "на один менше, ніж V", а якщо 6 — то VI, тобто "на один більше, ніж V". От і вся наука.
VI.Підсумок уроку
Як ви гадаєте , ми добре працювали на уроці . Так , ми не гаяли ні хвилинки. А чи зможете тепер відповісти на першу загадку Пана Точний Час ?
-Так що ж об’єднувало всі ці малюнки ( люди визначали час за пісковим , квітковим , водяним, сонячним , вогняним).
Годинник невтомний показує враз
Що нашу роботу закінчити час.
Дякую вам , діти , за урок.
Веселої перерви!