Конспект уроку з фонетики для учнів 5 класу "Звукове значення я, ю, є, ї та щ. Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ". Урок має дві міні-гри "Порахуй звуки" та "Два звуки".
Урок 3
Тема. Звукове значення я, ю, є, ї та щ. Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ.
Мета: закріпити знання про звукове значення букв я, ю, є , ї та щ, формувати практичні навички розмежування букв і звуків; розвивати інтелектуальні здібності, вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати; виховувати увагу, спостережливість до звуків мовлення.
Тип уроку: поглиблення вивченого
Обладнання: підручник, мультимедійний проектор, ноутбук
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Гра «Розшифруй слово» (Слайд 2)
Завдання: за допомогою алфавіту розшифрувати слова (цифра — це номер букви в алфавіті). Скласти із цими словами речення
15, 21, 11, 18, 11, 27, 33 (Криниця)
33, 2, 16, 24, 18, 33 (Яблуня)
33, 22, 15, 21, 1, 3, 11, 14 (Яскравий)
ІІ. Оголошення мети та теми уроку (Слайд 3)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 4)
Ґаздиня ґвалт зчинила:
А ґазда ґирлиґу взяв
Й з ґанку ту прогнав.
ІV. Поглиблення вивченого.
Літера ґ передає на письмі задньоязиковий зімкнений приголосний як в українських словах, так і в давно запозичених і зукраїнізованих: аґрус, ґава, ґандж, ґанок, ґатунок, ґвалт, ґедзь, гелґотати, ґирлиґа, ґлей, ґоґель-моґель…
У власних назвах іншомовного походження етимологічний g згідно з усталеною традицією вимовляють як г; проте збереження g у вимові не є порушенням орфоепічної норми. Отже, правильною є вимова: Гданськ і Ґданськ, Гренландія і Ґренландія, Гете і Ґете.
(Слайд 5) В українській мові є букви, які передають два звуки: я = й+а , ю = й+у , є = й+е , якщо вони стоять:
а) на початку слова,
б) після букв, що позначають голосні,
в) після апострофа,
г) після знака м’якшення,
ґ) в окремих словах після Й: майя, фойє.
Буква ї = й+і : їхати…
Буква щ = ш+ч : борщ…
Звуки, які передаються двома буквами, якщо вони належать до кореня слова: дзвін, джерело…
Про дружбу
В житті усім потрібна дружба:
І для розваг, і для журби.
Із другом легше в світі жити,
Але й дружити треба вміти.
Слід другові допомагати,
В пригоді завжди захищати,
Слід жарти друга розуміти
Й самому жартувати вміти.
Коли ж якесь нерозуміння,
Потрібно виявить терпіння.
При сварці – швидше помиритись –
Не варто з друзями сваритись.
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
Безземельний, стебло, веридливий, пиріг, апельсин, лемон, крапелька, букварь, осилитися, веселка.
Х…жак, пш…ниця, к…шеня, м…жа, ш…поче, од…ниця, д…мар, т…мніти, кр…ниця, с…кретар, нал…вати, з…мувати.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
«Мікрофон»
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання