Урок2 за творчістю Р. Кіплінга

Про матеріал
Розробка містить цікавий матеріал до вивчення поеми Р. Кіплінга"Балада про Схід і Захід"
Перегляд файлу

Зоя ВИНОГРАДОВА

Урок 2. Редьярд Кіплінг (1865 – 1936) «Балада про Схід і Захід». Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, полковничий син). Антитези у творі .

Очікувані результати

Після цього уроку учень зможе:

вирізняти напружені( кульмінаційні) моменти балади та їх значення для розкриття образів персонажів; аналізувати образи персонажів: їх характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.); визначати у творах антитези, пояснювати, як вони реалізовані у творі; знаходити у прочитаних словах символи, виявляти їх прихований зміст; порівнювати оригінали і художні переклади; висловлювати власне ставлення до порушених у творі моральних проблем.

Тип уроку: комбінований.

Випереджувальне завдання: 1. Підготувати повідомлення «Міфологічні образи у творчості Р. Кіплінга», ««Кіплінг- фест» в Україні». 2. Виписати зі словника , що таке символ. 3. Підготувати виразне читання "Балади про Схід  і Захід" мовою оригіналу.

 

Обладнання: портрет поета, видання його творів, тексти перекладу “Балади про Схід і Захід» ; ілюстрації до творів Р. Кіплінга.

Оформлення дошки: епіграф, ілюстрації, портрет.

Методичний коментар: прийом «Ланцюжок добрих побажань»», «Асоціативний кущ», «Кола Вена», ПРЕС; літературний диктант; метод «Мікрофон»,

Захід є Захід, а Схід є Схід, і їм не зійтися вдвох, 
Допоки Землю і Небеса на Суд не покличе Бог; 
Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів, 
Як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів!

Р. Кіплінг

                                        ПЕРЕБІГ  УРОКУ

 

Етапи уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Розминка. Забезпечення емоційної готовності до уроку

«Ланцюжок добрих побажань» . Побажайте одне одному (ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на сьогоднішньому уроці.

 - Скажіть, будь ласка, за якої умови можливе здійснення наших побажань?

А я бажаю нам усім, усьому людству жити у мирі та дружбі.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.

Прийом «Асоціативний кущ»

Просимо учнів назвати усі асоціації, пов’язані з висловом «Літературна балада»

Літературний диктант

  1. Яку почесну літературну відзнаку отримав Р. Кіплінг?
  2. Чому письменника назвали Редьярдом?
  3. Найвідоміші твори Р. Кіплінга –
  4. До якого виду лірики належить поезія «Якщо»?
  5. Анафора – це...
  6. Антитеза – це...
  7. У якій формі написана поезія «Якщо...»?
  8. Скількома мовами була перекладена поезія «Якщо» ?
  9. Які риси притаманні справжній людині?
  10.  Літературу якої країни представляє Р.Кіплінг?
  11. Назвіть декілька антонімічних пар слів з поезії «Якщо».
  12.  Які асоціації викликає у вас проаналізована поезія?

3. Обгрунтування навчання.

Постановка проблеми. Мотивація.

Слово вчителя

   Захід і Схід… Не секрет, що ці поняття зазвичай різко протиставляються одне одному. У чому ж причина?

  • А що ж може об’єднувати людей різних культурних традицій ?

Відповідь на це запитання ми знайдемо в «Баладі про Схід і Захід»

4. Повідомлення теми уроку.

5. Цілевизначення і планування

Учні визначають цілі уроку самостійно.

Метод «Мікрофон»

  •  Сьогодні на уроці я знатиму….
  •  Сьогодні на уроці я навчуся...
  • Сьогодні на уроці я розвиватиму...
  •  Сьогодні на уроці я досягну успіху завдяки...

ІІ. Операційно-пізнавальний етап.

Усвідомлення змісту

1. Повідомлення про історичну основу “Балади про Схід і Захід».

 Слово вчителя

 В основу балади покладено реальний випадок, що стався на північно-західному кордоні Британської Індії.

2. Виразне читання балади  в оригіналі  та в перекладі  М. Стріхи.

3. Обговорення перших вражень від прочитаного.

Ставимо учням питання :

  • Про що ця балада?
  • Назвіть головних героїв.
  • Чи є в тексті незрозумілі для вас слова?
  • Чи є  вдалим, на ваш погляд, переклад М. Стріхи?

4. Аналітичне дослідження «Балади про Схід і Захід» (робота в групах)

1.Знаходимо образи-символи в баладі

 Словникова робота.

Символ  (з грец. Знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.

Учнівське повідомлення «Міфологічні образи у творчості Р. Кіплінга» Художнє мислення Кіплінга орієнтовано на фольклорно-міфологічні мотиви. Не тільки у своїх казках про тварин, але й у цілком "правдоподібних" оповіданнях і віршах він часто опирається на первинні, архаїчні сюжети й образи, що здавна зберігаються в колективній пам'яті людства. Створена ним картина світу виводить нас за межі індивідуального, одиничного, історично-конкретного; у ній мало відтінків і півтонів, вона універсальна, тому що побудована, як якийсь найпростіший міф, що оперує лише споконвічними категоріями й знайомими кожному символами. Життя/смерть, перемога/поразка, сила/слабкість, день/ніч, світло/морок, рай/пекло, порядок/хаос, Бог/диявол - це  постійні для творчості Кіплінга протиставлення, які, безумовно, впливають на почуття читача.

Містичність і міфологічність мислення Кіплінга відзначали багато дослідників.

 Зіткнення двох ворогів – представників різних цивілізацій – Сходу (Камал) і Заходу (син полковника) змальовано як сутичка двох рівних противників, двох вовків (образи-символи) із різних зграй.

Порівняння воїна з вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк – істота, наближена до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідносився з ватажком бойової дружини або з богом війни. Як бог війни вовк виступає і у давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї групи архетипів належить і порівняння війська, військового загону з вовчою зграєю. Таким чином, у даному архетипі перехрещуються Схід і Захід, тобто Кіплінг поєднує у своєму вірші західну і східну традиції.

 Найбільш відомим конем у ведійській міфології був Дадхікра (це ім`я за однією з версій означає "Той, хто розбризкує кисле молоко”) – кінь царя Трасадасью, який вважається переможним бойовим конем і часто порівнюється за своєю швидкістю з вітром і орлом. У міфології Дадхікра вважається героєм, який перемагає демонів дасью. У запеклих боях він захоплює здобич, і різні племена закликають його на допомогу для вирішення різних суперечок, і він згуртовує їх.

2. З’ясуйте  особливості композиції .

 Балада має кільцеву композицію.

Учитель. Мета такого виду композиції — втілити особливий художній сенс, використовуючи незвичайний порядок і поєднання елементів, частин твору, опорних деталей, символів, образів, засобів виразності. В основі кільцевої композиції лежить принцип обрамлення, повторення в кінці твору будь-яких елементів його початку. Такий вид композиції сприяє виділенню ключового художнього образу, сцени,  «замикаючи» основну думку автора і підсилюючи враження замкнутості життєвого кола.

Кільцева композиція не тільки надає розповіді завершеність і гармонійність в пропорційності частин, а й наче розширює межі створеної в творі картини відповідно з авторським задумом.

Висновки: Балада має кільцеву композицію, рядки, наведені вище, повторюються в кінці твору. Весь він - немовби відповідь на питання, болюче і в той же час просте. Зіткнення двох ворогів - представників різних цивілізацій  - Сходу (Камал) і Заходу (син полковника) змальовано не як протистояння цивілізації і дикунства, а як сутичку двох рівних противників, двох вовків із різних зграй.

3. На які  частини  можна умовно поділити баладу? Відповідь підтвердіть цитатами з тексту.

Орієнтовна відповідь:

 на дві частини: І – протистояння Камаля і полковничого сина, ІІ -  братання і дружба.

4. Доведіть, що балада побудована на антитезі. Випишіть антонімічні пари.

Орієнтовна відповідь:

Захід – Схід, Земля – Небеса, Камаль – полковничий син, праворуч – ліворуч, місяць – зоря, воронний – лошиця; мов олень – мов лань.

5. Проаналізуйте художні особливості твору, його лексичний фон. Учні зачитують знайдені художні засоби (епітети, метафори, велику кількість порівнянь, повтори тощо), і зазначають, що в тексті переважають слова з експресивним наповненням, що позначають рух, боротьбу, неспокій, пристрасть.

6. Дайте характеристику головним героям, користуючись прийомом «Кола Вена”

 

Полковничий син

 

англієць

очолив дозірців загін

запальний юнак

представник Заходу

 

 

 

 

 

Висновки: герої зображені у динаміці ( у своєму розвитку), вони перемагають закон війни – закон протистояння. Ця балада – палкий гімн силі людського духу, що дає змогу різним людям звестися над кастовими і національними забобонами й простягти один одному руки. Цінності, які стверджує ця балада – взаєморозуміння та взаємовизнання.

ІІІ. Консолідація (рефлексивно-оцінювальний етап)

Учні мають довести методом «Прес», що даний твір є баладою. Відповідаючи, школярі дотримуються такої схеми:

а) визначте тему твору (починайте словами: «Я вважаю, що цей твір є...»;

б) поясніть, чому ви так думаєте (починайте словами: «Тому, що...»)

в) наведіть приклади – аргументи з тексту (починайте словами «Наприклад...»);

г) узагальніть свою думку, підсумуйте (починайте словами: «Отже...» або «Таким чином...»).

Ставимо запитання:

 - В яких словах автор виражає головну ідею твору? (Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів, як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів!)

Оцінка учнями власної діяльності (метод «Незакінчене речення»)

  • Урок важливий, тому що…
  • Сьогодні я зрозумів (ла), що…
  • Мені було цікаво...
  • Мені було складно...
  • Я досяг успіху, тому що..
  • Мій настрій...
  • Хотілося б...

IV Домашнє завдання

Обов’язково загальне: скласти сенкан на тему «Схід» (І варіант) і «Захід» (2 варіант); підготуватися до літературної вікторини.

Диференційоване: 1. Підготувати цікаві  запитання і завдання за творами, вивченими у I семестрі. 

 

 

 

 

 

 

Література

1. Дорофеєва, Н. І., Касьянова, С. Н. Зарубіжна література: Підручник для 7кл. середніх загальноосвітніх закладів. – К.: Вежа, 2007. – С. 289 – 293.

2. Кузьменко, В.І. Словник літературознавчих термінів: Навч. Посібник з літературознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, профтехучилищ, ліцеїв, гімназій. - К.: Укр. письменник, 1997.

3. Макаренко, О., Новикова М. Парадокси хрестоматійного вірша: Про українські переклади вірша Р. Кіплінга «If» з додаванням текстів // Всесвіт. – 1989. - №5. – С. 111 – 116.

4. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. Світова література. 5 - 9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – С. 36 – 37.
5. Стріха, М. Кіплінг реальний і вигаданий // Зарубіжна література. – 1998. - №41. – С. 1 - 2.

6. Чорна, О.В. Зарубіжна література. 7 клас. –Х.: Вид. група «Основа», 2009. – С.137-143.

7. http://www.kipling.org.uk.
8. http://www.youtube.com/watch?v=gqJjHhCK9G4 (Проект енциклопедія)


 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку