Зоя ВИНОГРАДОВА
Урок 2. Редьярд Кіплінг (1865 – 1936) «Балада про Схід і Захід». Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, полковничий син). Антитези у творі .
Очікувані результати
Після цього уроку учень зможе:
вирізняти напружені( кульмінаційні) моменти балади та їх значення для розкриття образів персонажів; аналізувати образи персонажів: їх характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.); визначати у творах антитези, пояснювати, як вони реалізовані у творі; знаходити у прочитаних словах символи, виявляти їх прихований зміст; порівнювати оригінали і художні переклади; висловлювати власне ставлення до порушених у творі моральних проблем.
Тип уроку: комбінований.
Випереджувальне завдання: 1. Підготувати повідомлення «Міфологічні образи у творчості Р. Кіплінга», ««Кіплінг- фест» в Україні». 2. Виписати зі словника , що таке символ. 3. Підготувати виразне читання "Балади про Схід і Захід" мовою оригіналу.
Обладнання: портрет поета, видання його творів, тексти перекладу “Балади про Схід і Захід» ; ілюстрації до творів Р. Кіплінга.
Оформлення дошки: епіграф, ілюстрації, портрет.
Методичний коментар: прийом «Ланцюжок добрих побажань»», «Асоціативний кущ», «Кола Вена», ПРЕС; літературний диктант; метод «Мікрофон»,
Захід є Захід, а Схід є Схід, і їм не зійтися вдвох,
Допоки Землю і Небеса на Суд не покличе Бог;
Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів,
Як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів!
Р. Кіплінг
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Етапи уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Розминка. Забезпечення емоційної готовності до уроку
«Ланцюжок добрих побажань» . Побажайте одне одному (ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на сьогоднішньому уроці.
- Скажіть, будь ласка, за якої умови можливе здійснення наших побажань?
А я бажаю нам усім, усьому людству жити у мирі та дружбі.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.
Прийом «Асоціативний кущ»
Просимо учнів назвати усі асоціації, пов’язані з висловом «Літературна балада»
Літературний диктант
3. Обгрунтування навчання.
Постановка проблеми. Мотивація.
Слово вчителя
Захід і Схід… Не секрет, що ці поняття зазвичай різко протиставляються одне одному. У чому ж причина?
Відповідь на це запитання ми знайдемо в «Баладі про Схід і Захід»
4. Повідомлення теми уроку.
5. Цілевизначення і планування
Учні визначають цілі уроку самостійно.
Метод «Мікрофон»
ІІ. Операційно-пізнавальний етап.
Усвідомлення змісту
1. Повідомлення про історичну основу “Балади про Схід і Захід».
Слово вчителя
В основу балади покладено реальний випадок, що стався на північно-західному кордоні Британської Індії.
2. Виразне читання балади в оригіналі та в перекладі М. Стріхи.
3. Обговорення перших вражень від прочитаного.
Ставимо учням питання :
4. Аналітичне дослідження «Балади про Схід і Захід» (робота в групах)
1.Знаходимо образи-символи в баладі
Словникова робота.
Символ – (з грец. Знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.
Учнівське повідомлення «Міфологічні образи у творчості Р. Кіплінга» Художнє мислення Кіплінга орієнтовано на фольклорно-міфологічні мотиви. Не тільки у своїх казках про тварин, але й у цілком "правдоподібних" оповіданнях і віршах він часто опирається на первинні, архаїчні сюжети й образи, що здавна зберігаються в колективній пам'яті людства. Створена ним картина світу виводить нас за межі індивідуального, одиничного, історично-конкретного; у ній мало відтінків і півтонів, вона універсальна, тому що побудована, як якийсь найпростіший міф, що оперує лише споконвічними категоріями й знайомими кожному символами. Життя/смерть, перемога/поразка, сила/слабкість, день/ніч, світло/морок, рай/пекло, порядок/хаос, Бог/диявол - це постійні для творчості Кіплінга протиставлення, які, безумовно, впливають на почуття читача.
Містичність і міфологічність мислення Кіплінга відзначали багато дослідників.
Зіткнення двох ворогів – представників різних цивілізацій – Сходу (Камал) і Заходу (син полковника) змальовано як сутичка двох рівних противників, двох вовків (образи-символи) із різних зграй.
Порівняння воїна з вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк – істота, наближена до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідносився з ватажком бойової дружини або з богом війни. Як бог війни вовк виступає і у давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї групи архетипів належить і порівняння війська, військового загону з вовчою зграєю. Таким чином, у даному архетипі перехрещуються Схід і Захід, тобто Кіплінг поєднує у своєму вірші західну і східну традиції.
Найбільш відомим конем у ведійській міфології був Дадхікра (це ім`я за однією з версій означає "Той, хто розбризкує кисле молоко”) – кінь царя Трасадасью, який вважається переможним бойовим конем і часто порівнюється за своєю швидкістю з вітром і орлом. У міфології Дадхікра вважається героєм, який перемагає демонів дасью. У запеклих боях він захоплює здобич, і різні племена закликають його на допомогу для вирішення різних суперечок, і він згуртовує їх.
2. З’ясуйте особливості композиції .
Балада має кільцеву композицію.
Учитель. Мета такого виду композиції — втілити особливий художній сенс, використовуючи незвичайний порядок і поєднання елементів, частин твору, опорних деталей, символів, образів, засобів виразності. В основі кільцевої композиції лежить принцип обрамлення, повторення в кінці твору будь-яких елементів його початку. Такий вид композиції сприяє виділенню ключового художнього образу, сцени, «замикаючи» основну думку автора і підсилюючи враження замкнутості життєвого кола.
Кільцева композиція не тільки надає розповіді завершеність і гармонійність в пропорційності частин, а й наче розширює межі створеної в творі картини відповідно з авторським задумом.
Висновки: Балада має кільцеву композицію, рядки, наведені вище, повторюються в кінці твору. Весь він - немовби відповідь на питання, болюче і в той же час просте. Зіткнення двох ворогів - представників різних цивілізацій - Сходу (Камал) і Заходу (син полковника) змальовано не як протистояння цивілізації і дикунства, а як сутичку двох рівних противників, двох вовків із різних зграй.
3. На які частини можна умовно поділити баладу? Відповідь підтвердіть цитатами з тексту.
Орієнтовна відповідь:
на дві частини: І – протистояння Камаля і полковничого сина, ІІ - братання і дружба.
4. Доведіть, що балада побудована на антитезі. Випишіть антонімічні пари.
Орієнтовна відповідь:
Захід – Схід, Земля – Небеса, Камаль – полковничий син, праворуч – ліворуч, місяць – зоря, воронний – лошиця; мов олень – мов лань.
5. Проаналізуйте художні особливості твору, його лексичний фон. Учні зачитують знайдені художні засоби (епітети, метафори, велику кількість порівнянь, повтори тощо), і зазначають, що в тексті переважають слова з експресивним наповненням, що позначають рух, боротьбу, неспокій, пристрасть.
6. Дайте характеристику головним героям, користуючись прийомом «Кола Вена”
Полковничий син
англієць
очолив дозірців загін
запальний юнак
представник Заходу
Висновки: герої зображені у динаміці ( у своєму розвитку), вони перемагають закон війни – закон протистояння. Ця балада – палкий гімн силі людського духу, що дає змогу різним людям звестися над кастовими і національними забобонами й простягти один одному руки. Цінності, які стверджує ця балада – взаєморозуміння та взаємовизнання.
ІІІ. Консолідація (рефлексивно-оцінювальний етап)
Учні мають довести методом «Прес», що даний твір є баладою. Відповідаючи, школярі дотримуються такої схеми:
а) визначте тему твору (починайте словами: «Я вважаю, що цей твір є...»;
б) поясніть, чому ви так думаєте (починайте словами: «Тому, що...»)
в) наведіть приклади – аргументи з тексту (починайте словами «Наприклад...»);
г) узагальніть свою думку, підсумуйте (починайте словами: «Отже...» або «Таким чином...»).
Ставимо запитання:
- В яких словах автор виражає головну ідею твору? (Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів, як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів!)
Оцінка учнями власної діяльності (метод «Незакінчене речення»)
IV Домашнє завдання
Обов’язково загальне: скласти сенкан на тему «Схід» (І варіант) і «Захід» (2 варіант); підготуватися до літературної вікторини.
Диференційоване: 1. Підготувати цікаві запитання і завдання за творами, вивченими у I семестрі.
Література
1. Дорофеєва, Н. І., Касьянова, С. Н. Зарубіжна література: Підручник для 7кл. середніх загальноосвітніх закладів. – К.: Вежа, 2007. – С. 289 – 293.
2. Кузьменко, В.І. Словник літературознавчих термінів: Навч. Посібник з літературознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, профтехучилищ, ліцеїв, гімназій. - К.: Укр. письменник, 1997.
3. Макаренко, О., Новикова М. Парадокси хрестоматійного вірша: Про українські переклади вірша Р. Кіплінга «If» з додаванням текстів // Всесвіт. – 1989. - №5. – С. 111 – 116.
4. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. Світова література. 5 - 9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – С. 36 – 37.
5. Стріха, М. Кіплінг реальний і вигаданий // Зарубіжна література. – 1998. - №41. – С. 1 - 2.
6. Чорна, О.В. Зарубіжна література. 7 клас. –Х.: Вид. група «Основа», 2009. – С.137-143.
7. http://www.kipling.org.uk.
8. http://www.youtube.com/watch?v=gqJjHhCK9G4 (Проект енциклопедія)