Мета:формування предметних компетентностей: продовжити ознайомлення дітей з українськими народними казками; удосконалювати вміння виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику; формувати вміння свідомо і виразно читати казку за особами, відтворювати зміст прочитаного, інсценізувати уривки твору, вміння висловлювати свою думку; збагачувати життєвий досвід дітей; розвивати увагу, пам'ять, уяву, творчі здібності; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги;формування ключових компетентностей:уміння вчитися: уміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання, виконувати завдання за інструкцією; переключатися з одного виду роботи на інший;комунікативної: уміти висловлювати свої думки; спілкуватися під час виконання завдань;інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;здоров'язбережувальної: вміти правильно сидіти за партою;соціальної/громадянської: уміти співпрацювати в парі, групі, планувати взаємодію з учасником спільної діяльності;загальнокультурної: дотримувати правил поведінки на уроці. Обладнання: малюнки цапа та барана, вовків; ілюстрації до казки, аудіоказка (www.youtube.com/watch?v=c. V0 QVu5 F25 U), цеглинки LEGO, зображення ромашки зі словами для характеристики героїв на пелюстках, конверти із завданнями для роботи в парах, маски цапа, барана, вовків для інсценізації, мультфільм «Цап і баран» (1994 р., режисер В. Костилева, сценарій: Є. Назаренко) (https://youtu.be/ja. Z_GNV0v. ZY). Тип уроку: урок набуття нових знань. Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров'язбережувальна, мистецька, природнича.
Вправа на розвиток уваги до слова «Що зайве?»— Прочитайте. Які слова після двокрапки випадково потрапили до рядка? Поясніть чому. Білка: горішки, шишки, гриби, морозиво, цукерки. Сад: яблуня, смородина, гарбуз, помідор, черешня. Математика: додавання, наголос, віднімання, число, знак множення. Природа: сонце, небо, тварини, будинок, рослини.
Актуалізація опорних фонових знань— Відгадайте загадки та впізнайте персонажів української народної казки, яку сьогодні ми будемо читати. Походжає по долиніВ кучерявій кожушині,Роги в нього кручені,Боляче так буцають!Вперто встав, немов бовван,У кошарі пан... . Задавака волохатий,Ще й рогатий, бородатий. Він травицю — скуб та хап. Здогадались, хто це? Засвітились серед ночіВ темній хащі жовті очі. Наче лісу грізний дух —Гострі ікла, сірий смух. Полювати йде хижак. На весь ліс наводить жах.— Що є спільного у барана і цапа? Що їх може об'єднувати?— Що ви знаєте про вовків?— У яких стосунках між собою ці тварини в природі?
Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності— Ви вже читали багато казок. Часто тварини, які в них діють, мають певні риси. Ми звикли, що лисичка — хитра, заєць — боягуз, їжачок — розумний. А якими рисами народ часто наділяє барана та цапа? (упертість.) Вовка? (Злість, мстивість.)— Ознайомимося сьогодні з українською народною казкою «Цап і баран», подивимося, якими постануть у цій казці цап і баран, вовк, які події там відбуватимуться і чого навчить нас ця казка.
Словникова робота. Пояснення незрозумілих слів і висловів. Самостійне здобування інформації з підручника (с. 44) — читання значення слів: відсіля, п'ятами накивати, курінь, прибрались, ворожити, ворожбит. Пояснення значення виразів учителем або учнями— Поясніть, як ви розумієте такі вислови:ні сад, ні город за ними не вдержаться (не будуть рости);із двору майнули (втекли);голови збудешся (загинеш);хай вам абищо з вашою компанією (ану вас);вовк роздумавсь (подумав, поміркував).
Підготовка до читання складних для вимови слів. Читання в парах «Ти — мені, я — тобі» слів, поданих перед текстом (с. 42). Звернути увагу на наголоси. Читання «луною» за вчителем.приятеліне вдержатьсянесміливийпроженімокуренямайнуливорожбитпереночуємопилюказлякалисяломакудумати-гадати
Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту1) Читання казки учнями «ланцюжком».2) Бесіда за змістом казки.— Хто є дійовими персонажами прочитаної казки?— У яких стосунках були цап та баран?— Чому їм довелося облишити свого господаря?— Що знайшли по дорозі цап і баран?— Кого зустріли тварини під час своєї подорожі?— Як цап і баран врятувалися від вовків?— Як вовки хотіли врятуватися?— Завдяки чому цап і баран перемогли аж трьох вовків?
Робота в парах. Складання характеристики головних персонажів. Вправа «Ромашка».— На пелюстках ромашки записано слова, що можуть характеризувати персонажів казки. Оберіть тільки ті пелюстки, що відповідають характеристиці персонажа. Доберіть приклади з казки, що підтверджують ваш вибір. Розумний, несміливий, дужий, сміливий, сильний, недужий, кмітливий, нерозумний, жадібний, щедрий.
Робота в парах. Визначення головної думки казки— Складіть прислів'я, поєднавши їхні частини. Поясніть, як ви їх розумієте.— Яке з прислів'їв виражає головну думку казки «Цап та баран»? (Усі три.)— Чого саме навчає нас ця казка? Що засуджує?У дружбі —то найбільший скарб. Де сила не зможе,сила. Вірний друг —там розум допоможе.
Підготовка і переказ казки за опорними малюнками (пазлами)1) Вправа «Упіймай помилку»— Прочитайте речення, що відображають послідовність подій у казці. Де є помилка?— Розташуйте речення в правильній послідовності.[ ] Були собі чоловік та жінка, мали вони цапа й барана.[ ] Ідуть та йдуть, аж посеред поля лежить вовча голова.[ ] Цап та баран те почули, хутко з двору майнули.[ ] Приходять, аж то вовки кашу варять.[ ] Баран приніс вовчу голову.[ ] Тут вовки злякалися.[ ] Цап та баран зробили собі куріть та й живуть.[ ] Вовки знайшли цапа та барана на дубі.— Розгляньте малюнки-пазли на с. 42 та 44 і перевірте, чи правильно ви виконали завдання.
Робота в групах. Підготовка та інсценізація казки— Розіграйте в групах уривки казки, використовуючи інтонацію, міміку, жести.І група. Сцена, коли чоловік та жінка виганяють цапа і барана (до слів «Ох, бери ти, цапе, бо ти сміливіший»).ІІ група. Сцена зустрічі з вовками (до слів «Як побіг, так і радий, що втік»). Презентація роботи груп. Діти надягають маски й інсценують уривок.
Рефлексивний аналіз змісту прочитаного1) Робота в парах. Вправа «Інтерв'ю у героя».— Уявіть, що ви можете зустрітися з персонажами казки — цапом, бараном чи навіть вовками. Про що ви запитали б (за змістом прочитаної казки)? Що вони вам могли б відповісти? Один з вас у парі буде виконувати роль журналіста, а інший — персонажа, у якого журналіст бере інтерв'ю.2) Робота в групах. Вправа «Крісло автора».— Уявіть, якими були б події, якби цап і баран були впертими чи недружними.— Якими мали бути події, щоб наприкінці цап, баран і вовки подружилися.3) Перегляд і обговорення мультфільму «Цап та баран».— Які ваші враження від переглянутого мультфільму?— Мультфільм точно передає зміст казки чи має відмінності?— Як ви гадаєте, чому?— Чого навчає нас мультфільм? Чи змінилася головна думка казки?
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1. РефлексіяІнтерактивний прийом «Незакінчене речення»На уроці ми читали казку... Головними героями казки є... Нас казка вчить... Найцікавішим для мене було...2. Домашнє завдання. Навчитися читати казку за ролями. Підготуватися переказувати казку від імені одного з персонажів.