Відділ освіти,молоді та спорту Красилівської міської ради
Красилів, 2019
Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета 3 клас. /(Конспекти уроків) — Красилів, 2019. — 85 ст.
Посібник містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета»
У посібнику дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів.
Рекомендовано учителям початкових класів
Упорядники: Дзюмка О.В., Ткачук Л.В. – вчителі початкових класів Красилівької ЗОШ І-ІІІ ст. ім. П.Кізюна
Зміст
Передмова 3
Тема 1. Що робить нашу землю щасливою 6
Тема 2. До доброї справи долучаємось разом 15
Тема 3. Важливість води для людини 19
Зустріч перша. Чому варто берегти воду
Зустріч друга. Як планеті залишитися блакитною
Зустріч третя. Ідемо до водойми
Зустріч четверта. Як залучити до дій інших
Тема 4. Сміття як проблема людства 37
Зустріч перша. Чиста планета чи великий смітник
Зустріч друга. Як зменшити кількість сміття
Зустріч третя. Шукаємо шлях до чистої вулиці
Зустріч четверта. Запрошуємо всіх до лав рятівників планети сміття
Тема 5. Раціональне споживання енергії 44
Зустріч перша. Скільки енергії потрібно для життя
Зустріч друга. Як стати ощадливим користувачем енергії
Зустріч третя. Як використовується енергія у нашій школі
Зустріч четверта. Приєднуйся до дбайливих господарів
Тема 6. Новий стиль мого життя 59
Мої плани та обіцянки
Свято «День Землі»
Список використаних джерел 70
Передмова
Освіта для стійкого розвитку має заохочувати
формування у людей усвідомлення особистої і
колективної відповідальності й відтак
зміни у поведінці, а вони необхідні
Даний посібник призначений вчителям початкової школи, які викладають у 3 класі курс за вибором «Моя щаслива планета. Уроки для стійкого розвитку», який є частиною системи навчальних курсів та позакласних занять, які запроваджують заклади загальної середньої освіти з метою формування у дітей, батьків та вчителів навичок стійкого (сталого) стилю життя.
Ідучи в ногу зі світовим співтовариством Україна задекларувала власну орієнтацію на стратегію сталого розвитку, що потребує нових педагогічних моделей, нової педагогічної культури та мислення, нового педагогічного змісту. Пропонований навчальний курс «Уроки для розвитку» розроблений завдяки успішній співпраці української громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство» та акредитованій при ООН організації «Глобальний план дій» (Швеція) реалізує регіональну стратегію освіти в інтересах стійкого розвитку на засадах педагогіки empowerment (надання людині сили і натхнення до дії). Впровадження курсу «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» спрямований на засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя; усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства; організації дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам стійкого розвитку; формування у них ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих, пов'язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі. Сталий розвиток має розглядатися як універсальний та необхідний елемент повсякденного життя, тому його складові слід включати до всіх предметів і навчальних дисциплін.
На відміну від чинних шкільних курсів, що розглядають проблеми навколишнього середовища і надають лише теоретичні знання, навчальний курс «Уроки для стійкого розвитку» дає змогу учням пов’язувати теми, що розглядаються, з концепцією стійкого розвитку, їхніми власними уявленнями щодо майбутнього і вибором власного стилю життя. Проблеми, пов’язані з кожною досліджуваною темою, висвітлюються на місцевих матеріалах, опрацьовуються учнями на практиці індивідуально, обов’язково обговорюються в малій групі (екокоманді) та класі. Робота над темою завершується прийняттям кожним учнем самостійного рішення щодо власного способу життя.
Розроблені уроки спрямовані вдосконалити навчальні та розвинути креативні здібності молодших школярів з різним рівнем навчальних можливостей через вирішення різнорівневих та творчих завдань. Теоретичні знання впроваджено в практику роботи, спираючись на інноваційні педагогічні технології навчання та виховання, індивідуальні та вікові особливості учнів, а також сформовані основні ключові компетентності.
У посібнику подано матеріали, які можна використовувати під час проведення уроків для сталого розвитку, природознавства та виховних годин.
Матеріали підготували члени методичного об’єднання вчителів початкових класів Красилівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4ім П Кізюна Дзюмка О.В, Ткачук Л.В., Снігур В.Д., РудськаН.О., Кухарська М.Т, Яков’юк А.В.
Тема 1
Тема 1. Що робить нашу Землю щасливою?
Мета: познайомити учнів і продемонструвати підручник «Моя щаслива планета»; формувати поняття природних ресурсів на планеті Земля, створити дружню атмосферу для відпрацювання навичок роботи в парі; формувати в учнів уміння аналізувати та робити висновки; викликати інтерес до розумного використання природних багатств; виховувати почуття любові до рідної землі, відповідальне ставлення до збереження довкілля.
Обладнання: ілюстрації; фотографії краєвидів природи, мікрофон, підручник, зошит, аркуші паперу (А-4) з завданнями.
Хід зустрічі
Ι . Організаційний момент.
1. Привітання
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, земле прекрасна!
Доброго ранку, дерева квітучі!
Доброго ранку, квіти пахучі!
Доброго ранку, птахи галасливі!
Доброго ранку, діти щасливі!
Ι Ι. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
1. Робота з віршем
- Діти , я пропоную вам прослухати вірш.
Земля нам усміхається квітками,
Дарує всім любов, тепло й красу.
А квіточки своїми пелюстками
Дзвінку збирають вранішню красу
Прозору й чисту, ніжну і тремтливу.
Що Всесвіт відбивається у ній.
І стільки є тут мудрості і дива,
Лиш придивись, прислухайся, постій...
І ти почуєш, що Земля співає
І музика ця трепетна й жива.
Мелодія у серце проникає,
Чарівні звуки... Зайві тут слова.
І ти побачиш незбагненну казку
У квітах, в травах, в небі, у струмку.
Поглянь навколо! Подивись, будь ласка,
На дивовижну і дзвінку красу.
Постій тихенько, прикипи душею
До ніжних звуків, світлої краси.
Ти нерозривний з рідною землею
І диво це у серденьку неси
Усе життя, бо це твоя країна,
Вітчизна мила, це твоя Земля!
Найкраща в світі, рідна Україна
До твого серця щиро промовля.
2. Слово вчителя
Немає мабуть в світі людини, яка б не любила свою рідну землю та свій рідний край. Адже наша планета – це наша рідна домівка, домівка в якій ми живемо. Ми дійсно любимо її родючу землю, моря, зелені верховини гір, широкі степи, дрімучі ліси, тихі озера та швидкоплинні ріки. І тільки від нас залежить , якою буде ця домівка!
3. Перегляд демонстраційного матеріалу
Помилуйтеся красою природи, що зображена на репродукціях, фотографіях.
Людина приходить у світі і отримує усе це безкоштовно, всі ці багатства, неоціненні дари: землю, води, багатства надр, гори і ліси, квіти і щедрі плоди землі, що годують нас.
4. Оголошення теми і завдань уроку
Ми сьогодні познайомимося з новим курсом – предметом «Моя щаслива планета», на якому ми будемо практично вчитися заощаджувати природні ресурси, раціонально їх використовувати. Ми шукатимемо відповіді на питання:
1. Чому на тілі Землі з’явилися страшні рани і шрами?
2. Навіщо Земля намагалася привернути увагу людей до своїх проблем?
3. З якою метою екологи почали захищати Землю?
ІІ. Основна частина
ΙΙΙ. Вивчення нового матеріалу
1. Постановка проблеми
- Чи можете ви дати відповідь на це питання:
«Що робить нашу Землю щасливою?»
- Так , справді , щоб наша Земля була щасливою, нам з вами потрібно не шкодити планеті, заощаджувати її ресурси, дбати про своє майбутнє та долю майбутніх поколінь мешканців Землі.
2. Опрацювання твору В Сухомлинського
Який слід повинна залишити людина на землі?
Старий Майстер звів кам'яний будинок. Став осторонь і милується. "Завтра в ньому оселяться люди", - думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.
- Для чого ти псуєш мою роботу? - сказав з докором Майстер.
Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.
Минуло багато років, Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся - ні руками, ні душею.
Прийшла старість. Згадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілось йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі здвигують плечима - ніхто не пам'ятає такого Чоловіка.
- Що ж ти залишив після себе? - питає у старого Чоловіка один дід, - Є в тебе син чи дочка?
- Немає у мене ні сина, ні дочки.
- Може, ти дуба посадив?
- Ні, не посадив я дуба...
- Може, ти поле випастував?
- Ні, не випастував я поля...
- Так, мабуть, ти пісню склав?
- Ні, й пісні я не склав.
- Так хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? - здивувався дід.
Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці - закам'янілий відбиток Хлопчикової ніжки.
"Ось і все, що залишилось після мене на землі, - з болем подумав старий Чоловік. - Але цього ж мало, дуже мало... Не так треба було жити..."
3. Обговорення твору
4. Знайомство з підручником с.7.
4.1. Слово вчителя
- Перед вами лежить підручник « Моя щаслива планета». Автори О.І., Пометун, О.В. Онопрієнко, А.Д. Цимбалару уклали зміст предмету, який поведе тебе шляхами збереження довкілля. Вивчаючи його , ти дізнаєшся, як треба діяти, щоб дбати про нашу Землю та використовувати її багатства розумно, навчишся досліджувати власний спосіб життя, оцінювати свої вчинки та робити спроби діяти по – новому – так, щоб бути впевненим: ресурсів нашої планети буде достатньо для всіх на багато років.
4.2. Діти знайомляться з підручником
4.3. Робота з текстом с.7-8
- Вчитель читає текст з підручника.
5. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Вчитель. Складіть запитання за змістом тексту , починаючи зі слів: «Чому..?»,
« Навіщо..?», « З якою метою..?», «Якими були наслідки..?», « Що буде, якщо..?»
Постав запитання однокласникам, ніби беручи у них інтерв’ю, як журналіст.
Можливі варіанти запитань:
- Чому раділа Земля?
- Навіщо люди виплавляли метал, будували гігантські заводи?
- Якими були наслідки діяльності людини?
- Як Земля намагалася привернути до себе увагу людей?
- Хто прийшов на допомогу Землі?
6. Практична робота. Робота в парах.
- Разом з сусідом по парті поміркуйте, які природні ресурси потрібні людині для задоволення життєвих потреб?
Складіть невеличкий перелік таких потреб. Як людина забезпечує ці потреби?
Які можливості для їх задоволення дарує тобі наша планета Земля?
Які, на твою думку, потреби є у Землі? (Відповіді дітей).
Висновок: напевно ви зрозуміли, що людині для щасливого життя потрібні синє небо, чисте повітря, різноманіття рослин, кришталеві джерела і річки – щаслива і задоволена планета. Але як же ми, люди поводимося у природі? Пропоную переглянути фото із наслідками людської діяльності.
7. Гра-подорож
Станція “Золоті розсипи смітників”
Потрібно підкреслити правильну відповідь.
1. Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становлять:
А) Пластмаса
Б) Скло.
В) Метал.
2. Перш ніж почати утилізацію відходів, їх необхідно:
А) Розсортувати.
Б) Зібрати в одному місці.
В) Розкришити.
3. Для того щоб переробити пластмасу, її необхідно:
А) Компостувати.
Б) Спалити у спеціальних умовах.
В) Переплавити.
4.Першочергова турбота при виборі звалища:
А) Захист поверхні землі і ґрунтових вод.
Б) Огорожа місця звалища.
В) Укомплектування відповідною технікою.
5.Шкідливі викиди впливають:
А) Тільки на ті регіони, де з’явилося забруднення.
Б) На прилеглі регіони.
В) Навіть на території, віддалені від місця, де забруднення “побачило світ”.
6.Пляшка або банка з пластмаси, кинута в лісі, пролежить без зміни:
7.10 років.
8.50 років.
9.100 років і більше.
10.Викинутий папір «з’їдять» невидимки – мікроби за:
А) 1-2 роки.
Б) 5-8 років.
В) 20 і більше.
8.Найбільш ефективний шлях боротьби з наростаючою кількістю відходів, що потрапляють у навколишнє середовище:
А) Їх поховання.
Б) Розробка правових механізмів регулювання процесу.
В) Рециркуляція (повторне використання)
Станція «Екологічна розминка»
Відгадати загадки
1.Хто подорожує по повітрю на нитці?
(Павук).
2.У кого на сучку комора?
(У білки).
3.Яку птицю називають «білобока»?
(Сорока).
4.Пташенята, якої птахи не знають своєї матері?
(Зозулі).
5.Є на річках лісоруби
У сріблясто-бурих шубах
З дерев, гілок, глини
Будують міцні греблі.
(Бобри).
6.Скаче звірятко:
Чи не рот, а пастка.
Потраплять в пастку
І комар, і мушка.
(Жаба).
7.Над рікою він в польоті,
Цей диво-літачок.
Над водою літає він гладкою,
На квітці його посадка.
(Бабка).
8.На спині я будинок ношу,
Але гостей не запрошу:
У кістяному моєму будинку
Місце тільки одному.
(Черепаха).
9.Лежить мотузка,
Шипіт шахрайка,
Брати її небезпечно – Вкусить.
(Змія).
10.Хвилі до берега несуть
Парашут – чи ні
Чи не пливе він, не пірнає,
Тільки торкнешся – обпікає.
(Медуза).
Станція «Похідна»
Порахуйте, скільки помилок зробили хлопці, які прийшли відпочити на річку. Назвіть помилки у вірші С. Міхалкова «Прогулянка».
Ми приїхали річку неділю провести,
А вільного містечка біля річки не найти.
Тут сидять і там сидять, загоряють і їдять,
Відпочивають, як хочуть, сотні дорослих і дітей.
Ми по бережку пройшли і галявину знайшли,
Але на сонячній галявині тут і там порожні банки
І, як ніби нам на зло, навіть бите скло.
Ми по бережку пройшли, місце нове знайшли,
Але і тут до нас сиділи: теж пили, теж їли,
Палили багаття, папір палили, насмітили і пішли.
Ми пройшли, звичайно, повз.
Ей, хлопці, – крикнув Діма, –
Ось містечко хоч куди!
Джерельна вода, чудовий вид, прекрасний пляж.
Розпаковувати багаж!
Ми купалися, засмагали, палили багаття, в футбол грали,
Веселилися, як могли: хороводом пісні співали …
Відпочили і пішли.
І залишилися на галявині біля погаслого багаття:
Дві розбитих нами склянки, дві розмоклих бублика,
Словом, сміття гора …
Ми приїхали на річку понеділок провести,
Тільки чистого містечка біля річки не найти.
Станція «Екологічні задачі»
Відповісти на запитання
1.Ваш молодший брат приніс з лісу їжачка. Що ви порадите брату?
2.Ти побачив надломлені гілочки дерева. Що ти зробиш?
3.Навесні ви пішли до лісу і побачили, що на галявині розпустилися перші конвалії. Що ви будете робити?
4.Збираючи гриби в лісі ви побачили мухомори. Ваші дії.
5.Ви побачили гніздо в траві. Ваші дії.
6.Пташеня стрибає стежкою. Твої дії.
7.Ви побачили гарного жука на дорозі. Що ви будете робити?
8.Діти знайшли в дуплі лісові горіхи і гриби. Що вони повинні зробити?
9.Хлопчик стоїть біля берези. Він збирається поласувати березовим соком. Чи правильно він робить?
10.Після походу залишилося сміття. Ваші дії.
8.Творче завдання
Дітям пропонується намалювати свою щасливу планету і написати свої пропозиції, що треба для того , щоб Земля посміхалася.
Щаслива планета – це здорові люди.
Щаслива планета – це чисті ставки , річки, моря.
Щаслива планета – це зелені ліси, квітучі міста.
Щаслива планета немає сміття.
Щаслива планета – це чисте повітря.
Щаслива планета – це дружба всіх народів.
Щаслива планета – це спів пташок.
Щаслива планета – це планета для тварин і рослин.
9. Презентація малюнків
Діти демонструють свої малюнки та прикріплюють на дошку.
IV. Робота з підручником
1. Практична робота. Робота в парах.
Разом із сусідом по парті оберіть і відмітьте знаком «V» ті дії людей, що роблять нашу планету щасливою.
Забруднення повітря викидами з труб
Економне споживання води
Користування електромобілем
Очищення джерел і річок
Вирубування лісів
Насаджування дерев
Спалювання сміття
Використання сонячних батарей
Вторинне використання паперу
Зупинка всіх електростанцій
Використання сучасної зброї
Купівля хутряних виробів
Знищення бур’янів хімічними речовинами
Дружба між людьми на планеті
Вимикання електричних приладів, якими не користуються
Учні зачитують відповіді і порівнюють свої припущення з думками однокласників («живе» обговорення результатів співпраці)
V Підсумок уроку
1. Бесіда
Закінчіть ці рішення:
Щоб повернути обличчю планети посмішку, я хочу «……….»
Для цього я можу «…………»
Які почуття ви відчували під час роботи?
Які враження у вас виникли?
2. Домашнє завдання
- Запишіть у зошит продовження речень із попереднього завдання.
Поділіться з батьками одержаної на уроці інформацією, покажіть малюнки.