Уроки для стійкого розвитку. 3 клас. (Тема 2)

Про матеріал
Робота містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» (Тема 2) У роботі дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів. Рекомендовано учителям початкових класів.
Перегляд файлу

Похожее изображениеВідділ освіти,молоді  та спорту Красилівської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Красилів, 2019

 

 

 

Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета 3 клас. /(Конспекти уроків) — Красилів, 2019. — 85 ст.

Посібник містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог  навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета»

У посібнику дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів.

Рекомендовано учителям початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

Упорядники: Дзюмка О.В., Ткачук Л.В. – вчителі початкових класів Красилівької ЗОШ І-ІІІ ст. ім. П.Кізюна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Зміст

          Передмова                                                                                     3

          Тема 2. До доброї справи долучаємось разом                        15

          

70

 

 

 

 

 

 

                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Передмова

Освіта для стійкого розвитку має заохочувати

формування у людей усвідомлення особистої і

 колективної відповідальності й відтак

 зміни у поведінці, а вони необхідні

 

Даний посібник призначений вчителям початкової школи, які викладають у 3 класі курс за вибором «Моя щаслива планета. Уроки для стійкого розвитку», який є частиною системи навчальних курсів та позакласних занять, які запроваджують заклади загальної середньої освіти з метою формування у дітей, батьків та вчителів навичок стійкого (сталого) стилю життя.

Ідучи в ногу зі світовим співтовариством Україна задекларувала власну  орієнтацію на стратегію сталого розвитку, що потребує нових педагогічних моделей, нової педагогічної культури та мислення, нового педагогічного змісту. Пропонований навчальний курс «Уроки для розвитку» розроблений завдяки успішній співпраці української громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство» та акредитованій при ООН організації «Глобальний план дій» (Швеція) реалізує регіональну стратегію освіти в інтересах стійкого розвитку на засадах педагогіки empowerment (надання людині сили і натхнення до дії). Впровадження курсу «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» спрямований на засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя; усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства; організації дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам стійкого розвитку; формування у них ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих, пов'язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі. Сталий розвиток має розглядатися як універсальний та необхідний елемент повсякденного життя, тому його складові слід включати до всіх предметів і навчальних дисциплін.

На відміну від чинних шкільних курсів, що розглядають проблеми навколишнього середовища  і надають лише теоретичні знання, навчальний курс «Уроки для стійкого розвитку» дає змогу учням пов’язувати теми, що розглядаються, з концепцією стійкого розвитку, їхніми власними уявленнями щодо майбутнього і вибором власного стилю життя. Проблеми, пов’язані з кожною досліджуваною темою, висвітлюються на місцевих матеріалах, опрацьовуються учнями на практиці індивідуально, обов’язково обговорюються в малій групі (екокоманді) та класі. Робота над темою завершується прийняттям кожним учнем самостійного рішення щодо власного способу життя.

Розроблені уроки спрямовані вдосконалити навчальні та розвинути креативні здібності молодших школярів з різним рівнем навчальних можливостей через вирішення різнорівневих та творчих завдань. Теоретичні знання впроваджено в практику роботи, спираючись на інноваційні педагогічні технології навчання та виховання, індивідуальні та вікові особливості учнів, а також сформовані основні ключові компетентності.

У посібнику подано матеріали, які можна використовувати під час проведення уроків для сталого розвитку, природознавства та виховних годин.

Матеріали підготували члени методичного об’єднання вчителів початкових класів Красилівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4ім П Кізюна Дзюмка О.В, Ткачук Л.В., Снігур В.Д., РудськаН.О., Кухарська М.Т, Яков’юк А.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: До доброї справи долучаємось разом

Мета: пробуджувати в школярів особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища; вчити учнів працювати в групах; виховувати почуття колективізму, злагоди, поваги; розвивати вміння слухати один одного, поважати думку товариша.

Обладнання: посібники, плакати «Я не скривджу рідної землі», «Збережімо життя на Землі», «Планета в небезпеці, глобусі».

                                         Хід зустрічі

І . Основна частина

1. Організація класу.

Врятує світ краса –

Завжди так говорили,

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало,

Бо стільки всюди зла – людина вже не та…

Тож, люди на землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

2.Епіграф уроку.

Задумайся, затамувавши подих,

Збиваючи з шовкових трав росу,

Крім доброти дарує нам планета

Себе й свою немеркнучу красу.

3.Вступне слово вчителя

- Розгляньте уважно модель нашої планети – глобус.

Нашу блакитну планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж цього корабля. Красиве й мудре порівняння. Але ми всі повинні осмислити, що у нашого корабля немає аварійного виходу.

Земля – наш дім. Можливо, це єдина планета, на якій існує життя у Всесвіті.

Хіба вона не заслуговує нашої любові? Але на сьогодні екологічна обстановка на нашій планеті критична, і не слід очікувати, що хтось її виправить. Лише тоді, коли кожен з нас мислитиме екологічно, буде розумно ставитися до довкілля та його багатств, можливо ми зуміємо зупинити необоротні процеси, що ведуть до загибелі всього живого на Землі.

Земля – найпрекрасніша жива планета у нашій Сонячній системі, а ми – її жителі. «ми – діти Землі», - кажемо ми , не задумуючись над значенням цих слів. Але якщо ми – діти, то Земля – наша ненька. Тож необхідно задуматись, як ми ставимось до неї, матінки – Землі.

4.Зачитування тривожного листа з газети «Планета людей у небезпеці».

- Послухайте листа.

В процесі виробництва щороку у ріки, озера скидається 6 кубометрів забрудненої води, а це – декілька мільйонів тонн небезпечних шкідливих речовин. Викиди в атмосферу становлять на рік 200 мільйонів тонн небезпечних отруйних речовин. Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі. За підрахунками вчених за 3 з половиною століття з планети безповоротно щезли 46 видів ссавців та 94 видів птахів. Рослинний покрив вже не в змозі переробити вуглекислий газ, який виділяється під час згорання палива. До того ж  ліси зникають з великою швидкістю. Щорічно планета губить десятки видів рослин і тварин. Червона книга поповнюється все новими і новим назвами.

- Звичайно, жодна людина сама не здатна врятувати цілий світ. Але кожен з нас може зробити певний позитивний крок до захисту навколишнього середовища, з яким ми безпосередньо контактуємо.

5.Повідомлення теми і мети зустрічі.

- Саме тому тема сьогоднішньої зустрічі звучить так: «До доброї справи долучаємось разом».

ІІ. Основна частина

    1.Робота з підручником

а) Читання лічилки (с.11)

б) Ознайомлення з правилами роботи в групах (с.12)

          2. Робота в групах.

Клас ділиться на 4 групи за

  •              Обговоріть в групах пропозиції і виробіть спільне рішення, починаючи зі слів:

«Щоб повернути обличчю планети усмішку, наша група хоче …

Для цього ми разом можемо …»

3.Самостійна робота

Дати відповіді на запитання опитувальника (с.13)

  •              Починаючи допомагати планеті, бажано дослідити власні повсякденні звички.

       Фізкультхвилинка

      Встаньте, діти, посміхніться,

      Землі нашій поклоніться

      За щасливий день вчорашній.

      І до сонця потягніться.

      В різні боки нахиліться.

      Веретеном покрутіться.

      Раз присядьте, два присядьте.

      І за парти тихо сядьте.

4. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

4.1. Тестування екологічних знань.

а) Що може забруднити навколишнє середовище?(дощ, дерева, дим, сонце, риба, фабрика)

б) Який спосіб пересування не забруднює навколишнє середовище? (автомобіль, автобус, велосипед, ходіння пішки)

в) Забруднене повітря може призвести до ( захворювання легень, зміцнення здоров’я)

г) Чого не повинно бути у воді ? ( водоростей, сміття, риб)

4.2. Хвилинка – цікавинка.

- Людині потрібно 960 л кисню на добу. Стільки ж його виділяє 5 дорослих дерев.

- 1 тонна макулатури рятує від вирубування 0,4 га лісу. 20 кг макулатури зберігає одне дерево.

- За 1 рік 1 га лісу поглинає 2 кг вуглекислого газу. Це те, що видихають за цей час 200 чоловік. Ліс при цьому виділяє 2 кг кисню.

4.3. Лірична рубрика

- Багато поетів присвятили свої вірші захисту природи і планети в цілому. Послухайте їх.

- Ти добро лиш твори повсюди.

Хай теплом твоїм повняться груди.

Ти посій і доглянь пшеницю,

Ти вкопай і почисть криницю.

Волю дай, підгодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна робити.

                              Л. Іванкова

-  Все задумано мудро в природі.

Жити треба у мирі і згоді.

Як розорено світ оцей вщерть,

Вирок нам без війни буде – смерть,

Зупинімось – останній шанс,

Ця планета не тільки для нас.

Люди, будьмо ж людьми!

 

  •              Планета просить порятунку

Зеленим шепотом лісів,

Тривожним лебединим криком,

Змілілим плесом рік, морів.

Вона до нас зі щемом в серці

Зомлілі руки постягає,

Надіючись на кращу долю,

Про милосердя нас благає.

  •              Від споживацького безглуздя

Довкілля треба берегти, -

Тож маємо навчитись жити

Лиш за законами краси.

Ми – люди. А тому повинні,

Розумне й вічне в світ нести:

У серці кожної людини

Зростити пагін доброти.

ІІІ. Підсумкова частина .

Учитель : Пам’ятайте: природа і людина – єдині. Допоки вони    живуть у мирі і злагоді, доти існуватиме життя на Землі. Якщо людина знищить природу, природа знищить людину.

Учні : За чисті води, чисті ріки

           Боротись будемо повіки.

           Хай стане чистою Земля,

           Бо в ній господар – ти і я.

- Що було для вас цікавим, новим на уроці?

- Як вам працювалось?

- Що здалося найбільш важливим?

- Про що ви розповісте батькам вдома?

- Яких дій очікують від нас людство та планета?

Домашнє завдання.

- Подумайте, з ким разом із улюблених героїв казок, мультфільмів чи ігор ви могли б допомагати планеті?

- Намалюйте цього героя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Пометун О.І./ Освіта для стійкого розвитку: інтеграція у навчальний план школи//практика управління закладом. – 2009. – №9.

2. Пометун О.І./ Реалізація базових принципів освіти для стійкого розвитку на пострадянському просторі (на прикладі України)//Надихаємо надії. Інформаційний бюлетень. – 2008. - №1 (1).

3. Пометун О.І.,Онопрієнко О.В., Цимбалару А.Д. Моя щаслива планета: Уроки для стійкого розвитку: навч. посібник з курсу за вибором для учнів 3-4 класів, - К:Видавничий дім «Освіта», 2011.

4. Пометун О.І., Онопрієнко О.В., Цимбалару  А.Д/ Навчальна програма курсу за вибором для 3-4 класів. Загальноосвітніх закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета». 2011.

5. В гармонії з природою: Збірник еколого-натуралістичних заходів, шкільних свят/Хмельницький обл. інститут удосконалення вчителів – Хмельницький 1999.

6. Колонькова О./ Особливості екологічно доцільного самовиховання підлітків. Освітні коментарі. – 2011 №7-8-9.

7. Карамушка В.І. Вступ до практики стійкого розвитку. Навчальний посібник. УМОАПН України. – К.-Львів: Край, 2009.

8. Красоткіна Н.Г. Українське довкілля//. Розкажіть онуку. – 2008. - №5.

9. Янчук І. Проблема формування екологічного світогляду учнів//. Завуч. – 2003. - № 34.

-  Програми курсів за вибором для початкових класів. Варіативна складова Базового навчального плану. Книга 3/ Упор.: Г.Ф. Древаль, Л. Ф. Щербакова, А. В. Лотоцька. – Т.: Мандрівець, 2012.

Інтернет-ресурси:

- http://envk1.at.ua/

- https://uk.wikipedia.org/

- http://poradu.pp.ua/ 

- https://www.youtube.com/

-https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-elektriku-ukrayinskoyu-movoyu/ Довідник цікавих фактів

 

 

docx
Додав(-ла)
Дзюмка Оксана
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку