ЗМІСТ
РОЗДІЛ 2. УРОКИ КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У 1-МУ КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM-ОСВІТИ
Метою навчальної програми «Я досліджую світ» є особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв’язувати практичні задачі.
Досягнення поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань:
˗ формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення зв’язків і залежностей в природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров’я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки);
˗ виховання активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам’ятних дат і подій;
˗ розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
˗ створення умов для самовираження учнів у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості.
Тематичну основу курсу складають змістові лінії, які визначені Державним стандартом початкової освіти і охоплюють складники названих вище галузей в їх інтегрованій суті, а саме:
«Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка);
«Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім’ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);
«Людина в суспільстві» (громадянські права та обов’язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);
«Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв);
«Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв’язок об’єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля).
Типова навчальна програма дає змогу вчителеві самостійно обирати й формувати інтегрований та автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, добирати дидактичний інструментарій, орієнтуючись на індивідуальні пізнавальні запити і можливості учнів (рівень навченості, актуальні стани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та емоційно-вольового розвитку). Особливого значення у дидактико-методичній організації навчання надається його зв’язку з життям, з практикою застосування здобутих уявлень, знань, навичок поведінки в життєвих ситуаціях. Обмеженість відповідного досвіду учнів потребує постійного залучення й аналізу їхніх вражень, чуттєвої опори на результати дослідження об'єктів і явищ навколишнього світу.
Громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна, природнича освітні галузі «Я досліджую світ» можуть реалізовуватись окремими предметами або в інтегрованому курсі за різними видами інтеграції (тематична, процесуальна, міжгалузева; в межах однієї галузі; на інтегрованих уроках, під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності) за активного використання міжпредметних зв’язків, організації різних форм взаємодії учнів. Для розв’язання учнями практичних завдань у життєвих ситуаціях залучаються навчальні результати з інших освітніх галузей.
Педагогічна стратегія, яка опиралась на наслідувальні механізми у розвитку пізнавальних процесів молодших школярів, і передбачала пріоритетне використання зразків, алгоритмів, поетапного контролю й корекції, збагачується полісенсорним підходом, що зумовлює дослідницьку поведінку учнів, сприйняття ними властивостей і якостей предметів і явищ природного і соціального оточення, спрямовуються у сферу пошукової діяльності.
На основі Типової програми вчитель може створювати різні варіанти інтегрованої програми за таким алгоритмом:
˗ визначення цілей навчання;
˗ створення картки понять з інших предметів (асоціативної павутинки, курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей);
˗ структурування програми за темами;
˗ вибір діяльності учнів, яка забезпечить інтегроване навчання;
˗ розроблення показників досягнення очікуваних результатів.
Можливі засоби інтеграції в процесі реалізації програми «Я досліджую світ» передбачають включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, як от:
˗ дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);
˗ дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого призначене?);
˗ дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно – наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення).
1 клас
Очікувані результати навчання здобувачів освіти |
Зміст навчання |
|
Людина |
||
усвідомлює людину як частину природи і суспільства, її відмінності від інших живих істот; розповідає про себе, називає адресу проживання; складає словесний портрет «Який (яка) Я», «Чим відрізняюсь від інших», «Що я вмію», «Чого хочу навчитись»; володіє найпростішими гігієнічними навичками, навичками самообслуговування; описує можливі ризики для життя і здоров'я вдома, у школі, на вулиці; розуміє переваги акуратності, доброзичливості, чесності; досліджує свій організм |
Людина – частина природи і суспільства. Пізнання себе, своїх можливостей; місце проживання, безпечна поведінка вдома і на вулиці. Органи чуття. Турбота про органи тіла, гігієнічні навички. Спостереження в довкіллі. Організація досліджень. |
|
Людина серед людей |
||
цікавиться минулим своєї сім’ї; розрізнює минуле, сучасне, майбутнє (було – є – буде); знає склад сім’ї, імена членів сім’ї, де працюють батьки, хто вони за професією; знає, хто працює в школі; має уявлення про свої обов’язки як школяра, правила поведінки на уроці, на перерві; доречно вживає слова етикету (вітання, прохання, прощання, звертання, подяки, вибачення); доброзичливо спілкується з іншими в спільній діяльності; розрізняє вчинки, дає їм оцінку з погляду моральності; має уявлення про необхідність доброзичливого і уважного ставлення до старших; використовує правила культурної поведінки в громадських місцях, що ґрунтуються на врахуванні інтересів інших |
Сім’я, школа. Поведінка в сім’ї, школі, громадських місцях. Моральні норми. Навички співжиття і співпраці Стандарти поведінки в суспільстві. Поведінка в громадських місцях (транспорті, на вулиці, в храмі, в театрі, в бібліотеці). Моральні якості (доброзичливість, правдомовність, щирість, подільчивість). Спостереження в довкіллі. Організація досліджень. Розв’язання ситуацій морального вибору. |
|
Людина в суспільстві |
||
знає назву країни, її столицю; має уявлення про зміст символів держави (прапор, герб, гімн, українська мова), історичні пам'ятки свого краю; виявляє зв’язки між людьми в суспільстві (хто про кого дбає, значення праці людей для добробуту країни; орієнтується у найближчому просторі; долучається до корисних справ громади |
Громадянські права та обов'язки як члена суспільства. Пізнання історії свого краю, символів держави. Спостереження в довкіллі. Організація досліджень. |
|
Людина і світ |
||
має уявлення про різноманітність людей у світі, називає деякі країни; усвідомлює необхідність доброзичливого ставлення до інших країн та народів, цікавиться відповідною інформацією; наводить приклади виробів, які допомагають людині в побуті, приклади винаходів людства
|
Толерантне ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів, які проживають в Україні та за її межами. Досліди, спостереження в природі. Рукотворні тіла, матеріали та їх властивості. Винаходи людства та їх вплив на життєдіяльність людини. |
|
Людина і природа |
||
розпізнає тіла неживої і живої природи, рукотворні об'єкти; розуміє значення сонячного світла і тепла на Землі; має уявлення про повітря, воду, ґрунт, їх властивості, про різноманітність живих організмів, розповідає про добові та сезонні зміни в природі, усвідомлює причини їх повторюваності; групує об’єкти природи за однією ознакою; встановлює найпростіші взаємозв'язки в живій і неживій природі, між живими організмами і навколишнім середовищем, між природними умовами та господарською діяльністю людей; розуміє цінність природи для життя людей, залежність якості життя людей від стану навколишнього середовища; обирає у найближчому оточенні те, що цікаво дослідити; досліджує об’єкти природи, використовуючи доступне обладнання (лупу, термометр, компас, лінійку тощо); використовує різні джерела для пошуку інформації про довкілля; розпізнає рукотворні тіла у найближчому оточенні; називає матеріали (деревина, гума, папір, метал тощо), з яких виготовляють рукотворні тіла; дотримується правил поведінки в природі, та пояснює їх іншим; бере посильну участь в природоохоронній діяльності |
Що належить до природи. Жива і нежива природа. Сонце і його вплив на живу і неживу природу. Спостереження за рослинами, тваринами, явищами природи та діяльністю людей у різні пори року. Дослідження властивостей тіл природи. Рукотворні тіла, матеріали та їх властивості. Винаходи людства та їх вплив на життєдіяльність людини. Охорона і збереження природи. |
|
Стандарт передбачає співпрацю вчителя і учня, підтримку дітей, розвиток у них критичного мислення, самоповаги і впевненості в собі. Усе, що перебуває у взаємному зв’язку, має викладатися в такому самому зв’язку. Усе, що пов’язано між собою, має бути пов’язано постійно і розподілено пропорційно між розумом, пам’яттю і мовою. Таким чином, усе, чого навчають людину, повинно бути не розрізненим і частковим, а єдиним і цілісним.
Тому сучасні вчителі початкових класів повинні доброзичливо ставитися до учня, до його зусиль, навіть якщо ці зусилля незначні.
STEАM-освіта – це комплексний міждисциплінарний підхід, який поєднує в собі природничі науки з технологіями, інженерією, мистецтвом і математикою, акцентований на розв’язанні життєвих завдань, де всі предмети взаємопов'язані й інтегровані в єдине ціле [].
Основна мета STEАM-освіти розвиток творчого мислення, навичок використання інженерного підходу до розв’язання реальних завдань, розуміння важливості дизайну, усвідомлення ролі технології у їхньому вирішені.
В основі STEАM методики є практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок, використовуючи наявний науковий та творчий потенціал.
Матеріали до уроків підібрані та складені відповідно до вимог Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р.Б. Шияна, підручника «Я досліджую світ» І.О. Большакової, М.С. Пристинської.
Тема 1. Я У ШКОЛІ
Урок 1. ПЕРШИЙ ДЕНЬ У ШКОЛІ
Автор: М. М. Ахтимірова
Велика ідея. Школа це місце, де діти здобувають нові знання, де в них з’являються нові друзі, нові обов’язки.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: цеглинки з літерами, малюнки.
Медіаресурси: відео «Це моя Україна»; відео «Перший раз у перший клас».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Знайомство. Привітання»
Запрошення дітей утворити коло.
— Сьогодні наша ранкова зустріч розпочнеться з того, що всі утворять коло. Поверніться обличчям до того, хто сидить поруч, привітайтеся та назвіть своє ім’я: «Доброго ранку! Мене звуть ... (ім’я). На що сусід по колу відповідає аналогічно. У відповідь потрібно сказати: «Я дуже радий(а) з тобою познайомитися».
Таким чином діти познайомляться, і привітання пройдуть по всьому колу.
2. Створення позитивного настрою
Сьогодні ви вперше прийшли до школи. Ви всі такі красиві та веселі. А тепер я спробую вгадати, чому ви такі радісні. Якщо я вгадаю, плесніть у долоні.
3. Діагностична вправ» «Я обираю настрій»
А тепер я пропоную прислухатися до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день. (Чіпляють прищепки до смайликів.)
З гарним настроєм ми розпочнемо наш урок.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
А зараз ми трішки пограємось з цеглинками. Щоб дізнатися, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці, вам потрібно подумати і скласти слово з цеглинок, на яких наклеєно букви. Збираючи цеглинки, не забувайте чітко називати кожну літеру. (Відповідь: школа.)
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
1. Працюємо з медіа
Перегляд відео «Перший раз у перший клас»
2. Слухання віршів
Послухайте вірші, які підготували ваші однокласники.
Треба добре дітям знати,
У школі вчать дітей читати,
І писати будуть вчити,
На екскурси водити.
Будуть вчити рахувати,
Танцювати і співати.
Нас навчать, як в світі жити,
З усіма дітьми дружити.
Вчать у школі працювати,
Труднощі перемагати.
Завжди правду говорити,
В світі лиш добро творити.
3. Складання «асоціативного куща» до слова школа.
На дошці малюнок сонечка, на якому написане слово школа.
Діти, на промінчики сонечка потрібно прикріпити малюнки, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово школа.
Малюнки: діти, книжки, дзвінок, зошит, іграшки, сердечко, ручка, олівець.
4. Вправа «Хто кмітливіший?»
У носатого Івана,
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
Не стрижений, не чесаний
Гострим ножем затесаний. (олівець.)
Кулька крутиться, працює,
А з-під кульки рідина.
Швидко літеру малює
На папері ось вона. (ручка.)
Великий будинок у місті стоїть,
Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
Ласкавий будинок цей з нами. (школа.)
Є чарівник у школі в нас.
Ану, впізнайте, хто він?
Озветься тиша йде у клас.
Озветься ще раз гомін.
Щоб не спізнитись на урок,
Нам голос подає ... (дзвінок).
5. Ознайомлення з підручником
Перед вами на парті підручник «Я досліджую світ». Саме з ним ми будемо працювати на уроках курсу «Я досліджую світ», саме він допоможе вам пізнавати нове, досліджувати, обговорювати, міркувати, мріяти, створювати.
6. Робота за підручником (с. 4, завдання 1)
7. Працюємо з медіа
Перегляд відео «Це моя У країна». Обговорення
Україна мирна країна, її народи хочуть жити в мирі й злагоді.
Гру-вправу супроводжувати відповідними фразами, коментуючи кожну дію, або створювати ефект африканського дощу мовчки:
8. Робота за підручником (с. 4, завдання 2).
Робота в парах
9. Робота в зошиті (с. 1, завдання 1-3)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Активність «Правда неправда» (за допомогою цеглинок: зелена правда, червона неправда)
1. Книжки, якими ми користуємося в школі, називаються підручниками.
2. Школа дарує дітям нові знання.
3. Країна, у якій ми живемо, називається Україною.
4. Столицею нашої країни є місто Харків.
5. В Україні є тільки Азовське море.
6. Україна мирна країна.
7. У школу потрібно брати із собою підручники та зошити.
8. Обов’язково необхідно брати туди із собою іграшки.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове: аналіз вправи «Правда неправда»
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про ...
• Мені було цікаво дізнаватися про ...
• Я навчився/навчилася ...
Урок 2. Я ВИКОНУЮ ШКІЛЬНІ ПРАВИЛА
Автор: О. А. Колесник
Велика ідея. Головною потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини. (Джерело: Довідник цікавих фактів та корисних знань).
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: мішечок, годинник, цеглинки.
Медіаресурси: «Правила доброзичливості від Тітоньки Сови»; весела руханка.
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Привітання
Добридень, добридень, добридень скажу,
Як ранок настане, до школи іду.
Тут вуха, тут носик, а тут голова,
Тут ручки, тут ніжки, тут є і п’ята.
2. Робота з календарем
Пора року осінь. ,
Місяць вересень.
Число ...
День тижня середа.
— А хто знає, чому сьогоднішній день називається ... ?
3. Хвилинка релаксації
Виглянуло сонечко.
(Підводять руки вгору.)
Подув легенький вітерець.
(Труть долоні.)
Іду на галявину.
(Ходьба.)
На галявині ростуть квіти.
(Долонями показують імітують квіти.)
Над квітами пурхають метелики.
(Махають руками, ніби метелики крильцями.)
Накрапає дощик.
(Кап, кап, кап!)
Припустився сильніше.
Мені довелося йти під дощем.
(Ходьба.)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Дослід
— Діти, сьогодні ви будете вчитись проводити дослідження та розв’язувати проблеми.
— У руках у мене чарівний мішечок. Вам потрібно визначити, що міститься всередині.
Повторімо правила.
1. Мішечок не можна відкривати.
2. Його можна трусити.
3. Кожен може поставити одне запитання про об’єкт усередині.
Мішечок передають доти, доки хтось не відповість, що там лежить. (Годинник.)
Бесіда
Щоб дізнатися, про що ми сьогодні будемо говорити, нам доведеться відгадати загадку.
Стоїть великий світлий дім,
Чомучок є багато в нім.
Вони і пишуть, і говорять,
Рахують, мріють, нове творять. (Школа.)
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
1. Бесіда
— Так, діти, ми сьогодні будемо говорити про школу. А яким чином школа пов’язана з годинником, ви, будь ласка, подумайте і наприкінці уроку мені скажете.
Ми вже ознайомилися із приміщенням школи в перші дні нашого навчання. Нам улаштовували екскурсію учні 11-го класу. Пам’ятаєте? Також щодня ми можемо мандрувати шкільними коридорами, заходити в різні шкільні приміщення.
2. Робота за підручником (с. 5, завдання 1)
Учні відповідають на запитання.
3. Бесіда про правила поведінки в шкільних приміщеннях.
— Ми вже знаємо багато правил і рутин про поведінку у школі в цілому і в окремих її приміщеннях. Пригадаймо їх. (Учні пригадують правила поведінки, складені в перші дні навчального року. Ці правила можуть міститися на спеціальному стенді.)
У їдальні:
• до їдальні не можна заходити у верхньому одязі;
• у їдальні потрібно ходити спокійно, щоб нікого не штовхнути;
• їсти слід не поспішаючи;
• під час їжі не можна сміятися;
• розмовляти необхідно впівголоса, щоб не заважати іншим приймати їжу;
• посуд після себе потрібно прибирати;
• не забувати дякувати працівникам їдальні за смачну їжу.
У бібліотеці:
• не забувати вітатися, прийшовши до бібліотеки;
• дотримувати тиші, щоб не заважати іншим;
• дбайливо ставитися до книжок (не рвати, не загинати кутики, не бгати і не робити поміток на сторінках друкованих видань);
• повертати книжки у встановлений термін;
• не виносити книжки з бібліотеки без дозволу бібліотекаря і без помітки в читацькому формулярі;
• якщо книжка загублена, то потрібно придбати рівноцінний екземпляр і повернути до бібліотеки, пояснивши ситуацію.
У гардеробній:
• між вішалок з одягом не можна бігати;
• вішати речі слід акуратно, на свій (підписаний) гачечок;
• змінне взуття зберігати у підписаному мішечку;
• якщо ви помітили, що впали чиїсь речі, то підніміть їх і поверніть на місце, або покладіть на диванчик, щоб вони не лежали на підлозі;
• у гардеробі не можна залишати сміття.
У шкільних коридорах:
• виходити на перерву у шкільний коридор необхідно спокійно;
• не можна відчиняти двері різким рухом, там можуть іти інші учні;
• на перерві у коридорах завжди людно, тому коридором не можна бігати;
• не можна смітити;
• потрібно вітатися зі знайомими учнями, вчителями та працівниками школи та іншими дорослими, які завітали до нашої школи.
— У нашій школі приємно знаходитися, оскільки учні дотримують тих правил поведінки, які ми задали, і ще багатьох інших правил, яких ми будемо теж дотримувати в різних навчальних кабінетах у старших класах. Ми поговоримо про них пізніше, а зараз трішки відпочиньмо.
4. Весела руханка
5. Досліджуємо медіа
«Правила доброзичливості від Тітоньки Сови»
Обговорення
— У нашій школі багато учнів. Але ви щодня зустрічаєте і багато дорослих. Люди яких професій працюють у нас у школі?
6. Робота за підручником (с. 5, завдання 2)
— Розгляньте, будь ласка, малюнки у підручнику. (Діти називають назви професій, представники яких працюють у школі).
Учителі, лікарі, кухарі, прибиральниці, чергові, сантехник, електрик, столяр, завгосп; Улітку школу ремонтували будівельники.
— Багато людей різних професій щодня створюють вам затишок і умови для приємного перебування і навчання. Щоранку ви приходите до школи, щоб учитися не тільки писати, читати, рахувати, малювати, Співати, а й спілкуватися. Від цього залежить, чи будете ви та інші діти гарно почуватися, з радістю приходити в клас і, нарешті, добре вчитися. Від того, наскільки толерантно і доброзичливо ми будемо ставитися одне до одного, залежатимуть наш настрій, наша працездатність і, зрештою, наше здоров’я. Пам’ятаймо про це.
7. Робота у зошиті (с. 3-5)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Робота з конструктором (проєктна діяльність)
— Діти, ми ніби пройшлися коридорами нашої школи, побували на всіх поверхах, пригадали, які є приміщення, навіщо вони потрібні, що в них відбувається. Пригадали правила поведінки в школі. А тепер пофантазуймо. У кожної групи на партах є набори конструктора.
Пропоную вам об’єднатися і побудувати школу своєї мрії. Кожна команда повинна побудувати свою школу і розповісти, що б ви хотіли змінити, запропонувати таке, чого немає в нашій школі. Можливо, це буде школа із фантастичного майбутнього.
Коли робота буде закінчена, вам необхідно обрати одного учня, який представлятиме ваш проект школи. Але інші учні можуть йому допомагати. Спочатку пригадаймо правила роботи в групах.
• розмовляти тихо, щоб не заважати іншій групі;
• узгоджувати свої дії з іншими членами команди;
• висловлювати свою точку зору спокійно, толерантно, поважаючи Думку інших.
Діти починають працювати, а вчитель по черзі обходить групи, відповідає на запитання, допомагає, за потреби. Нагадує, що час обмежений. Учням дається повна свобода дій. (Якщо діти під час розповіді хочуть щось змінити або доповнити, це дозволено.)
Після закінчення відведеного часу кожна група презентує свій проєкт «Омріяної школи».
Орієнтовні запитання вчителя:
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Діти, то чому, на вашу думку, школу можна порівняти з годинником? (Відповіді дітей.)
— Дійсно, школа нагадує велетенський годинник, у якому механізм працює чітко і злагоджено. Для того щоб учням було затишно, зручно і безпечно тут навчатися та перебувати, всі повинні дотримувати правил поведінки школи і виконувати їх. І якщо це так, тоді щодня ви будете з радістю приходити в свою школу, в свій клас.
1. Оцінювання
• Підсумкове: бесіда
• Формувальне: спостереження за активною участю всіх дітей у процесі пізнання
2. Рефлексія
Урок 3. ПРАВИЛА НАШОГО КЛАСУ
Автор: О. А. Колесник
Велика ідея. Школа це наш спільний дім, дружно ми живемо в нім.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: цеглинки, малюнки.
Медіаресурси: відео «Фіксики. Труби»
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Привітання»
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, зелені дубки!
Доброго ранку, люди привітні!
Я всім бажаю, щоб посмішки квітли!
2. Вправа-знайомство «Снігова куля»
Ваше завдання: назвати своє ім’я та ім’я попереднього учня.
3. Створення позитивного настрою
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Перегляд відео «Фіксики. Труби» (від 00:40 хв до 1:27 хв)
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Слухання уривка з казки М. А. Панфілової «Ігри у школі»
На перерві діти-звірята встигли розглянути школу й поділитися з друзями своїми враженнями.
— Так, пострибати тут особливо ніде! сказала Білочка.
— Чому? заперечив Вовчик. А стільці й столи в класі для стрибків стануть у пригоді.
Білочка зраділа винахідливості Вовчика. Разом вони влаштували справжні перегони з перешкодами по всьому класу. Коли пролунав дзвоник на урок, гра була в розпалі.
Збуджений і скуйовджений Вовчик не відразу помітив Учителя. А коли зупинився, то з подивом озирнувся на своїх товаришів. Білочка теж не могла зрозуміти, в чому справа. Інші учні стояли біля своїх столиків і розгублено дивилися на безлад у класі.
Питання для обговорення:
Учитель читає, а учні виконують відповідні рухи.
Спитає вчитель треба встати,
(Підводяться.)
Дозволить сісти тихо сядь.
(Сідають.)
Сказати хочеш не шуми,
(Притискають палець до рота.)
А тільки руку підніми.
(Підводять руку.)
У школі парту бережи,
(Витирають, погладжують парту.)
І на парті не лежи.
(Лягають на кришку парти головою.)
Щоб урок минув не марно,
(Сідають, підпирають руками голову.)
Треба сісти рівно, гарно,
(Випрямляються, руки складають на парті.)
Не базікать на уроках,
(Показують долонькою язик, який теліпається.)
Як папуга чи сорока.
(Махають руками-«крилами».)
2. Робота в парах
Розгляньте малюнки і дайте відповіді.
3. Робота за підручником (с. 5, завдання 3).
Учні першого класу уклали список правил. Ознайомимося з ними. Розкажи, який малюнок відповідає кожному з правил.
4. Робота в групах
• Умій слухати.
• Приходь вчасно.
• Мобільна тиша.
• Поводься безпечно.
• Завжди кажи правду.
• Ходи спокійно.
Раз, два всі присіли,
(Присідають.)
Потім вгору підлетіли.
(Підстрибують.)
Три, чотири нахилились,
(Нахиляння тулуба вперед.)
Зі струмочка гарно вмились.
(Імітація умивання.)
П’ять, шість всі веселі
Крутимось на каруселі,
(Крутяться.)
Сім, вісім в потяг сіли,
Ніжками затупотіли,
(Тупотять.)
Дев’ять, десять відпочили,
І за парти дружно сіли.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Вправа «Так ні» (за допомогою цеглинок: зелена так, червона ні)
• Залишати урок без дозволу.
• Викрикувати з місця.
• Правило «підведеної руки».
• Малювати на партах, стінах.
• Уважно слухати вчителя.
• Їсти на уроках.
• Узяти без дозволу чужу річ.
2. Вправа «Побажання»
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове: аналіз вправи «Так ні»
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась ...
• Найбільше мені сподобалось ...
• Я навчився/навчилась ...
Урок 4. МІЙ РОБОЧИЙ ДЕНЬ
Автор: В. О. Євтушенко
Велика ідея. У сучасному світі бути здоровим це модно, а дотримувати розпорядку дня це правильно.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: м’яч, малюнки.
Медіаресурси: відео «Режим дня дитинки за півтори хвилинки».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вітання
Вивчити з учнями ранкове вітання з рухами.
Вийшло із-за хмарки сонце,
Заглянуло у віконце,
Обняло, поцілувало,
Та удачі побажало.
Доброго ранку!
2. Групове заняття. Інтерактивна гра «Сонце по колу».
Учителька першою називає своє ім’я. Наступний учень повинен назвати ім’я вчительки! своє ім’я і т. ін.
Якщо учень забув, як звати однокласника(-цю), інші учні або вчителька йому допомагають. (Учні грають, передаючи по колу «Сонце», роль якого може виконувати звичайний м’яч.)
3. Вправа «Обери свій настрій»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Вправа «Мікрофон»
2. Вправа «Мозковий штурм»
3. інформаційне повідомлення
Отже, сьогодні тема нашого уроку «Мій робочий день».
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за змістом вірш»
РЕЖИМ ДНЯ КИЦІ ЛЮБКИ
Вранці киця Любка встала,
Ліжечко своє прибрала,
Лапкою промила вічки,
Вушка, носик, шию, щічки.
Вийшла в сад і для порядку
Там зробила фіззарядку.
З’їла на сніданок мишку,
Чисті одягла панчішки,
Перед дзеркалом крутнулась,
Причесалась, усміхнулась
І побігла в школу вчиться.
По обіді Любка-киця,
Пообідавши, гуляє
І батькам допомагає.
І уроки робить киця,
Бо старанна учениця!
Знайде час на все:
Й пограти,
Й відпочити, й почитати.;
По вечері киця Любка
Миє лапки, чистить зубки
І слухняно о дев’ятій
В ліжечко лягає спати.
2. Робота за підручником (с. б, завдання 1).
Робота в парах
Завдання. Показати, як миємо руки, чистимо зуби, робимо ранкову зарядку, робимо уроки, граємо у м’яч тощо.
3. Робота з прислів’ями
• Зробив діло гуляй сміло.
• Працюєш сидячи відпочивай стоячи.
• Все добре у свій час.
• Сон кращі ліки.
4. Робота в зошиті (с. 4, завдання 1)
5. Працюємо з медіа
«Режим дня дитинки за півтори хвилинки»
Учитель
— Прокидайся!
Діти
— Прокидаюся!
(Виконують на місці крок уперед.)
— Піднімайся!
— Піднімаюся!
(Руки вгору, потягуються.)
— Вмивайся!
— Вмиваюся!
(Долоньками «вмивають обличчя.)
— Обливайся!
— Обливаюся!
(Струшують кистями рук.)
— Витирайся!
— Витираюсь!
(Імітація руху «витирання».)
— Одягайся!
— Одягаюся!
(Поплескування себе по плечах.)
— Збирайся!
— Збираюся!
(Повороти навколо себе.)
— І прощайся!
— І прощаюся!
(Прощальні помахи над головою.)
6. Вправа «Пиши каліграфічно».
Робота в зошиті (с. 5, завдання 2-3)
— Наведіть. Продовжте за зразком.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Створення плаката «Мій робочий день» (робота в групах)
2. Презентація роботи груп
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове: аналіз створених плакатів
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про
• Мені було цікаво дізнаватися про ...
• Я навчився/навчилася ...
Урок 5. ОБГОВОРЮЄМО ПРАВИЛА
Автор: Н. М. Курсова
Велика ідея. Дотримання встановлених правил в освоєному просторі.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: цеглинки, роздавальні картки для роботи в групах.
Медіаресурси: відео «Наші правила»; слайди.
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Привітання
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнися квіточці хай воші цвіте!
Усміхнися дощику: «Лийся, мов з відра!»
Друзям усміхнися, побажай добра!
• Посмішка нічого не коштує, але багато дає.
• Збагачує тих, кому вона призначена, не збіднюючи тих, хто її дарує.
• Триває мить, а в пам’яті залишається інколи на все життя.
• Створює щастя в домі і в класі.
2. Щодення новини
Синоптик. Сьогодні... (день тижня, дата), погода (...)
3. Гра з конструктором «Умієш чи не вмієш?»
• Мити посуд.
• Варити борщ.
• Ремонтувати телевізор.
• Черевики помити.
• Підмести у кімнаті.
• Спекти пиріг.
• Змайструвати годівничку.
• Покласти зерно у годівничку.
• Любиш запізнюватися до школи.
• Перебиваєш того, хто говорить.
• Підводити руку на уроці, коли знаєш відповідь.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Складання «Асоціативної ромашки»
(Чарівні слова, поступливість, прояв турботи і ніжності, визначення власної провини, визначення добрих рис ровесників, жарт, гумор, уміння поставити себе на місце однолітка.)
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Працюємо з медіа
2. Робота за підручником (с. 7)
3. Обговорюємо правила. Робота в групах
Діти отримують завдання на картках для груп, обговорюють, презентують висновки.
Презентації груп.
4. Переміщення в групах за допомогою цеглинок
5. Досліджуємо поведінку дітей у школі.
Робота в групах
Групи отримують ілюстрації-розмальовки.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Перше, що вмію робити
Це, звичайно, гарно ... (вчитись).
Щоб мене совість не мучила,
Я виконую... (доручення).
Щоб у класі було чисто,
Кожну річ ставлю на ... (місце).
Зранку сам я одягаюсь,
У школу я завжди ... (встигаю).
Завжди чисті черевики,
Бо умію їх ... (помити).
Хоч я малий, але завзятий,
Люблю усім ... (допомагати).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Продовж речення»
• На уроці я запам’ятав, що ...
• На уроці я зрозумів, що ...
• На уроці я дізнався, що ...
• На уроці я навчився ...
2. Самооцінювання за допомогою цеглинок
Підніміть цеглинку:
• зелену хто дізнався щось нове;
• червону хто активно працював;
• блакитний хто комусь допоміг;
• жовтий кому було нецікаво;
• помаранчевий хто задоволений своєю роботою;
• синій хто не хотів працювати.
Тема 2. Я У ШКОЛІ
Уроки 6-7. ЯКИЙ Я? ЯКА Я?
Автор: Н.О. Грудій
Велика ідея. Жодна людина не буває повторенням іншої та сама є неповторною.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
природнича галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: малюнки.
Медіаресурси: руханка «Голова, плечі, коліна, пальці»; музична пальчикова гра «Ромашка».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Привітання»
Діти утворюють коло.
«Доброго ранку, ...»
«Доброго ранку, ...»
2. Діагностична вправа «Я обираю настрій ...»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Бесіда
Життя ставатиме кращим, а ти будеш сильнішим, якщо вестимеш здоровий спосіб життя.
2. Робота в парах «Нумо познайомимось»
• Як тебе звати?
• Де живеш?
• Чим любиш займатися?
• Хто твої друзі?
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за малюнками
2. Бесіда.
3. Гра «Найкмітливіший»
• Мочений, товчений,
Сушений, душений.
Хто умивається,
З тим привітається. (Рушник.)
• Мию, мию без жалю,
Мию там, де брудно.
А купатись не люблю,.
Бо від того худну. (Мило.)
• Кістяна спинка, на черевці щетинка,
По брамі стрибала, крихти виганяла. (Зубна щітка.)
• Поки вона гуляла,
Спинка рожевою стала. (Губка.)
• Який є, таким покаже
І без слів про все розкаже. (Дзеркало.)
• Зуби є, а рота нема. (Гребінець.)
Два кінця, два кільця,
А посередині цвяшок. (Ножиці.)
4. Робота в групах
5. Робота за підручником (с. 8, завдання 3).
6. Робота за підручником (с. 8, завдання 2).
7. Робота в парі.
Обведіть олівцем органи, яких в організмі по два.
8. Робота в зошиті (с. б)
9. Повторення правил роботи з ножицями та клеєм
1. Не тримай ножиці лезом догори.
2. Передавай ножиці лише в закритому вигляді.
3. Не ріж ножицями на ходу, не підходь до товариша під час різання.
4. Клади ножищ на стіл так, щоб вони не виступали за край столу/та не залишай їх розкритими.
5. Під час роботи з ножицями уважно стеж за лінією розрізу і притримуй матеріал так, щоб пальці були якнайдалі від леза.
6. Підкладай папір під деталі, на які потрібно нанести клей (щоб не забруднити парту).
7. Нанеси клей на великі деталі по краю, а малі змащуй пензликом повністю від середини до країв.
8. Залишки клею витирай серветкою.
11. Робота в зошиті (с. 6-7)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Вправа «Ти особливий, тому що...»
2. Вправа «Чарівна скринька»
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове
Бесіда
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась ...
• Найбільше мені сподобалось ...
• Я навчився/навчилась ...
Уроки 8-9. ЩО МЕНІ ПОДОБАЄТЬСЯ?
Автор: С. В. Гнойова
Велика ідея. Завдяки захопленню можна не тільки визначитися з майбутньою професією, а і досягти успіху в житті.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
математична галузь:
природнича галузь:
технологічна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: «Тематичний словник школяра» (К. С. Прищепа, В. Г. Лук’яненко); цеглинки.
Медіаресурси: відео «Світ моїх захоплень»; мультфільм від тітоньки Сови «Мої домашні вихованці»; презентація «Знайди захоплення для душі»; презентація «Відомі українці, які досягли успіху завдяки своїм захопленням».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Привітання»
2. Щоденні новини
3. Створення позитивного настрою.
Діти по черзі, стоячи в колі, на слова «роби так» показують певні рухи, а всі повторюють їх.
4. Діагностична вправа «Якого кольору настрій» (за Допомогою цеглинок)
Учитель називає почуття, діти обирають відповідний колір цеглинки. Зелений радість, червоний гнів, оранжевий задоволення, голубий сум, жовтий здивування, синій страх.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Захоплення — великий інтерес, потяг до чого-небудь.
Хобі яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Слово записане на дошці. Діти розпізнають відомі букви, роблять звуковий аналіз слова: визначають кількість складів у слові, який склад наголошений, визначають голосні, приголосні звуки. Потім називають слова-асоціації до слова захоплення.
Нарешті з’являється «асоціативний кущ».
Сьогодні ми будемо говорити про ваші захоплення/уподобання.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Розповідь учителя
Кожна людина має захоплення. Одні люблять співати, інші танцювати. Хтось захоплюється малюванням, хтось цікавиться музикою, спортом. Людина, яка має захоплення, цікава, Із нею ніколи не буває нудно. Захоплення дає можливість повного мірою виявити себе.
2. Вправа «Крісло автора».
Діти по черзі сідають у «Крісло автора» та розповідають про свої захоплення.
3. Робота з презентацією «Знайди захоплення до душі» (робота в групах)
4. Створення діаграми «Захоплення учнів нашого класу»
Обговорення
Кожна дитина на стікері записує своє ім’я та прикріплює стікер на дошці поряд зі словом, де описане власне захоплення.
5. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)
Запропонувати учням для перегляду відео «Світ моїх захоплень».
Перед переглядом поставити кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть відео.
Запитання для 1-ї групи
Запитання для 2-ї групи
Запитання для 3-ї групи
6. Робота за підручником
С. 9 завдання 1
С. 9, завдання 2
7. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)
Запропонувати дітям для перегляду мультфільм від тітоньки Сови «Мої хатні вихованці».
Перед переглядом поставати кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть мультфільм.
Запитання для 1-ї групи
Запитання для 2-ї групи
Запитання для 3-ї групи
8. Робота у зошиті
С. 8, завдання 1-2
С. 9, завдання З
9. Досліджуємо медіа
Перед переглядом поставити учням запитання:
Обговорення
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Серед учнів мого класу найпопулярніше заняття футболом.
2. Ніна Матвієнко стала відомою завдяки своєму захопленню співами.
3. Захоплення не дає повною мірою виявити себе.
4. Людина, яка має захоплення, цікава.
5. МИ не повинні піклуватися про хатніх улюбленців.
6. Іноді захоплення допомагає вибрати майбутню професію.
7. Тарас Шевченко став відомим завдяки своєму захопленню малюванням.
8. Хобі це яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.
9. Завдяки своєму захопленню можна стати відомою особистістю.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Оцінювання
2. Рефлексія
Отже, введення нового Державного стандарту початкової освіти змінює зміст і результати навчання, методики викладання.
Інтегрований курс «Я досліджую світ» має на меті формування в учнів соціального досвіду. Охоплюючи систему знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності, способи дослідницької діяльності, інтегрований курс сприяє активному розвитку наукової і технологічної грамотності на основі конкретного досвіду вирішення проблем.
Метою навчальної програми «Я досліджую світ» є ознайомлення молодших школярів з інтелектуальними порушеннями з навколишнім світом у процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, що охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв’язувати практичні задачі. Досягнення поставленої мети передбачає досягнення таких завдань:
˗ формування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природничого і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, оцінка побаченого (почутого), встановлення зв’язків і залежностей в природі і суспільстві, станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров’я та безпеку, аналіз наслідків ризикованої поведінки, залежності результату від докладених зусиль);
˗ формування на доступному рівні цілісної природничо-наукової картини світу, яка відображає закони і закономірності природи та місце в ній людини;
˗ формування практичних умінь і навичок поведінки у природі і соціальному середовищі;
˗ виховування активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам’ятних дат і подій;
˗ розвиток ціннісного ставлення до життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
˗ дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадливого використання природних ресурсів;
˗ розвиток розумових здібностей учнів, їх емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування.
Вирішення завдань курсу забезпечується відповідними змістовими лініями побудови навчального матеріалу, як освітнього, так і корекційно-розвивального характеру.
1