ТЕМА. Міхаель Енде. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Теми дружби, взаємодопомоги, поваги до представників різних рас, націй, національностей, народів.
Мета: навчальна: познайомити учнів із сучасним німецьким письменником Міхаелем Енде та допомогти усвідомити ідейно — художні особливості повісті — казки «Джим-Ґудзик і машиніст Лукас», прочитаної самостійно: спонукати до зацікавленого читання творів письменника;
розвивальна: розвивати навички самостійного читання художньої літератури; розширювати кругозір учнів, уміння виділяти головне, робити висновки;
виховна: прищеплювати любов до книги, загальнолюдських цінностей, які утверджуються у творах світової літератури, естетичний смак.
ХІД УРОКУ
1.Організаційна частина
Запишіть в зошит число, тему уроку
2.Актуалізація знань
Пригадаємо
Бесіда на повторення понять із теорії літератури
- Що таке казка як жанр усної народної творчості?
- Назвіть характерні ознаки казки.
- Які особливості народної казки успадкувала літературна казка? Яких нових рис набула?
- Який твір ми називаємо повістю? Вкажіть характерні ознаки та різновиди повісті як жанру літератури.
3.Мотивація навчальної діяльності учнів
Напротязі навчального року, ми з вами, вивчали і знайомилися з багатьма чудовими художніми творами світової літератури та їхніми авторами, які є представниками різних країн та часів. Мандрували до давньої Греції, де познайомилися з автором бійок Езопом; відкривали острів духовних скарбів, знайомлячись з Робертом Стівенсоном із Шотландії; відкривали людину в людині у творі Чарлза Дікенса із Англії; вивчали поетичне бачення світу в поезії японського поета Мацуо Басьо, а сьогодні на уроці ми з вами будемо подорожувати в межах одного твору Міхаеля Енде “Джин - Гудзик і машиніст Лукас”, починаючи зі знайомства з письменником.
4.Осмислення знань
1. Переглядаємо відео урок "Життя і творчість Міхаеля Енде"
2. Евристична бесіда
- Які факти із життя Міхаеля Енде вразили вас найбільше? Чому?
- Які книжки принесли письменнику світову славу та визнання? Чи читали ви їх?
3. Ознайомимся з історією написання твору
Історія написання твору «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»
Наприкінці 1950-х років Міхаель Енде зустрівся зі своїм однокласником, який попросив «черкнути» кілька рядків для дитячої ілюстрованої книжки. Але замість короткої розповіді з -під пера Енде вийшов великий твір. Так були написані історії про Джима Ґудзика.
Енде посилав рукопис у різні видавництва, поки його не надрукували в 1960 році. Твір був поділений на дві частини, перша з яких вийшла в 1960-му році під назвою «Джим Ґудзик і машиніст Лукас», а друга - двома роками пізніше, як «Джим Гудзик і чортова дюжина».
За свої перші книжки Енде отримує «Літературну премію міста Берліна для юного покоління», а в 1961 році - «Німецьку премію книг для дітей».
Книжки про пригоди Джима Ґудзика були перекладені 19 мовами, а в 1961 і 1966-му роках за ними були створені радіопостановки.
Так розпочалася кар'єра професійного письменника і можливість отримувати великі гонорари за свої книжки. Проте пройшло більше десяти років перш ніж Енде знову опублікував історії про Джима.
До українського читача книжка надійшла завдяки невтомній праці перекладача Ігоря Андрущенка.
4.Робота з текстом (розділ І). Бесіда за запитаннями
- У якому краї жив машиніст Лукас?
- Опишіть країну Усландію.
- Порівняйте картини, які спливали у вашій уяві, коли ви читали опис Усландії, з ілюстрацією до твору. Наскільки близькі вони?
- Назвіть мешканців Усландії.
-Чому машиніст Лукас та Джим Ґудзик залишають Усландію та вирушають у небезпечну подорож?
- Чому Джим, залишаючи дім, почувався щасливим і нещасним заразом?
- Яку країну відвідали наші герої першою?
4.Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Якою людиною, на вашу думку, був Міхаель Енде?
- Які твори принесли письменнику світову славу?
- До якого жанру належить твір «Джим Ґудзик та машиніст Лукас»?
- Яке враження справила на вас країна Недогадія та її мешканці?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати повість – казку «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». ст. 172-179. вмити переказувати прочитане.