«Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження».

Про матеріал
Допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; вдосконалювати навички характеристики літературного героя,розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння порівнювати і робити висновки;
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

із зарубіжної літератури

в 6 класі на тему:

 

 

«Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження».

(за повістю Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»)

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: РЕПЕЦЬКА Л.В.

 

 

 

 

Тема:  Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження.

Формувати компетентності:

предметні:

Допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа та мотиви

його переродження; вдосконалювати навички характеристики

літературного героя,розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння

порівнювати і робити висновки;

формування ключових та надпредметних компетентностей:

уміння вчитися впродовж життя:

визначати мету навчальної діяльності, способи її досягнення;

соціальна : сприяти формуванню вміння співпрацювати з однокласниками

через роботу в групах ,парах;

Тип уроку комбінований.

Обладнання:  портрет Ч. Діккенса, кадри з кінофільму «Різдвяна  історія», підручник, плакат із зображенням ялинки, роздатковий матеріал.

Епіграф:

                                   «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.                     

                       Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з                                 

                       Мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному

                                    Серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має

                                     Ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі.»

Чарльз Діккенс

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Добрий день, діти! Добрий день, всім, у кого добрий настрій! Добрий день, тим, хто любить подорожувати! Добрий день, всім, хто сьогодні буде гарно працювати на уроці! Любі діти, привітайте наших гостей, які завітали до нас на урок!

Скинемо свою тривогу

Вирушаймо у дорогу!

Нас чекають ігри, картинки,

Літературної подорожі зупинки!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель роздає учням серветки і дає інструкції:

  •      Візьміть серветку в руки.
  •      Складіть її вдвоє і відірвіть правий нижній кут.
  •      Знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут.
  •      Перегорніть серветку ще раз і відірвіть лівий верхній кут.
  •      Розгорніть серветку.
  •      Чи є однакові серветки?
  •      Чи є у когось правильна чи неправильна серветка?
  •      Тож і в класі ви всі різні. Немає двох однакових учнів. Тому кожен нехай працює так, як він може. Це обов’язково принесе успіх.

Тож   працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі

Діти просто молодці!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Розпочнемо наш урок зі слів Чарльза Діккенса, які взяті за епіграф ………

-         Про яке свято в них ідеться?

Славіте Сина Божого, повертайте до віри в добро, і Спаситель воздасть Вам сторицею! Такі привітання зазвичай лунають у Різдвяний вечір. Пригадаймо ж, що таке Різдво? Коли і як його святкують в різних країнах?

(виступи учнів)

Запис «Щедрика» М.Леонтовича

2. Проблемне питання

– Чи знайома ця мелодія?

– Коли ми її чуємо?

- Які асоціації з’являються під час слухання мелодії пісні, яку почули? (відповіді дітей)

-         Під цей чарівний передзвін Різдвяної ночі трапляються різні чудеса,

здійснюються найзаповітніші бажання та мрії. Лише треба відкрити своє серце назустріч добру. Чого ніколи не робив наш герой твору Ч.Д., з яким ми познайомились на попередньому уроці – Скрудж. Нагадаю вам , як він відгукувався про Різдво.( показ відеофрагменту)

Що то за людина є, яка Різдва не визнає.

Молодлці! Звичайно, це наш головний герой повісті – Ебінезер Скрудж.

 

Сьогодні ми спробуємо проаналізувати все побачене, прочитане і з’ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким. Як могло статися, що самостійний спокійний  хлопчик перетворився на скупого «жмикрута», який усе життя те й робив, що  накопичував гроші, раптом змінився? З’ясуємо причини деградації та переродження Скруджа із «Різдвяної пісні в прозі».

Отже, тема нашого уроку: «Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження».

Наше завдання сьогодні – провести дослідження причин деградації особистості Скруджа та дослідити мотиви його переродження і дати відповідь на проблемне питання. Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною особою?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Словникова робота

Записуємо число, класна робота, тему уроку. Пояснимо зміст слів деградація та переродження. Як ви розумієте зміст цих слів?

Деградація – поступовий занепад, рух назад.

Що означає переродитися?

 Переродитися – стати зовсім іншою людиною

2. Бесіда за змістом.

- Головний герой – Скрудж. Який він? Знайдіть і зачитайте портрет.

- Що про нього говорили в місті?

Висновок: (Ніяких позитивних емоцій Скрудж ні в кого не викликає)

А тепер вправа.  Ось перша зірочка, яка привела на до Зупинки №1.

C:\Users\student\Downloads\Word Art 3.png

Із цієї хмаринки слів виберіть та розташуйте у дві колонки людські якості нашого головного героя, які цінував Скрудж, а які ні? (Діти записують до зошитів, а потім називають)

(доброта, щедрість, економність, любов, черствість, байдужість, людські стосунки, точний розрахунок, добрі сімейні стосунки, співчуття, бережливість, заощадливість). Учні записують ці слова в дві колонки і зачитують свої варіанти відповіді. Чому Скрудж  цінував саме ці якості? Чи завжди він був такою людиною?

Цінував

Не цінував

- Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам).

- Що привело Скруджа до самотності? Які помилки він зробив у своєму житті?

А щоб пригадати його помилки на потрібно перевірити чи знаєте ви зміст твору, тобто чи викона ви д.з і прочитали Різдвяну пісню Ч.Д.

Наступна зірочка нас привела до Зупинки №2

1. Дослідницька групова робота. «Ланцюжок помилок Скруджа» (Запис у зошити). (на картках)

Завдання: дослідити, які помилки здійснив Скрудж у своєму житті, що привели його до деградації? Результати дослідження оформимо у вигляді схеми.

Дослідження

1- Що для Скруджа було найголовніше? (Гроші). Чи приносили вони йому щастя?

(Ні. «Один як перст, на всьому білому світі», - такий сумний висновок минулого).

Висновок: Помилка перша: ЖАГА ДО ГРОШЕЙ.

2- Як він поводився зі своїми грошима? (Економив на всьому і на всіх, нічого не дозволяв навіть собі).

3- Яке слово для Скруджа було «найжахливішим»? (Щедрість).

4- Які ланцюги скував Скрудж для себе за життя? (Жадібність, жорстокість).

Висновок: помилка друга: ЖАДІБНІСТЬ.

5- Чи вірне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить» (Ні).Як він ставився до оточуючих? Знайдіть підтвердження з тексту.

Висновок: Помилка третя : БАЙДУЖІСТЬ ДО ОТОЧУЮЧИХ.

6- Племінник Скруджа Фред сказав: «Але те зло, що він робить, карає його самого».

Чи погоджуєтесь ви з цим?

7- Підтвердіть словами з тексту, що Скрудж був жорстоким.

Висновок:  Помилка четверта ЖОРСТОКІСТЬ У СТОСУНКАХ.

8- Як Скрудж ставився до свого племінника?

9- Чи є в повісті люди, яких він любив?

10- Чи були в нього друзі, кохана?

Висновок: Помилка п’ята : ЗРАДА У КОХАННІ, ДРУЗІВ.

11- Чи здійснилася мрія Скруджа стати багатим? (Так).

12- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Він багатий, але самотній).

Висновок:втрата людських почуттів привела до деградації. САМОТНІСТЬ.

 Бесіда за змістом. Переродження

- Ми з вами з ясували причини деградації Скруджа. Тепер спробуємо  з`ясувати, що стало причинами переродження.

- З чого почалося переродження Скруджа?

- Яку роль виконує привид Марлі? (Застеріг, що Скрудж живе неправильно)

Які ще герої допомагали Скруджу перероджуватись дізнаємось виконавши вправу «Склади пари»

- Що відкриває Скруджеві кожна з трьох зустрічей з Духами часу?

(Дух Минулого Різдва нагадав Скруджу, що він не завжди був жмикрутом, що в дитинстві і юності любив Різдво, своїх рідних, друзів.

Дух Теперішнього Різдва дає відчути герою, що той втратив, відмовившись від свята. Скруджу захотілося бути із сім’єю  племінника, грати в ігри, співати. В ньому оживають людські почуття.

Дух Майбутнього Різдва показав героєві, як закінчиться його життєвий шлях).

- Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс напишемо свою мелодію різдвяної  пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа. Запишемо те, що на вашу  думку допомогло героєві змінитися.

 (дружба, радість, співчуття, духовне перетворення, милосердя)

4. Ще одна зірочка нас чекає на Зупинці №3 Порівняльна: святкування Різдвяних свят в Україні, Англії та Америці.

 

Діти, ви переглянули інформації моїх помічників. А тепер таке питання, що спільного у святкуванні Різдва у цих країнах.

(відповіді дітей)

Висновок: багато спільного, а найголовніше, що це радісне свято, що прославляє народження Ісуса Христа.

 

Зупинка №5 творча. Складання сенкана «Різдво». На попередньому уроці ви називали асоціації, які пов’язані зі святом Різдва. А тепер давайте спробуємо скласти сенкан до теми «Різдво». Я нагадаю вам, що таке сенкан. (на слайді)

 

Різдво.

Щасливе, радісне.

Відлунює, нагадує, вражає.

Довгоочікуване свято  усіх мирян.

Бажання.

VІ. Підсумок уроку

2. Робота з книгою.

- Які обіцянки дає Скрудж Духу Прийдешнього Різдва? ( ст.100  5 абз. від слів: Духу!...до слів  я не забуду їхньої науки.) (зачитайте)

3. Складання таблиці.

А зараз ми з’ясуємо чи дотримав Скрудж свого слова? 

 - Що доброго він зробив?

1.Відіслав різдвяну індичку Кретчитам

2.Допоміг Тайні Тіму

 3.Новий Скрудж просив прийняти   благодійний внесок

4.Збільшив платню Бобу Кретчиту

5.Прийшов помиритися з племінником

3. Прийом «Мікрофон»

- Що хотів сказати автор своїм твором і чого хотів навчити кожного з нас? (відродити душу головного героя.)

Кожна людина зобов’язана: (на партах)


- турбуватися про ближнього;

- бути доброю, милосердною, щедрою;

- цінувати кожну прожиту мить;

-  нажива не може бути метою життя;

- спокутувати свої гріхи;

- цінувати родинні стосунки;

- виховувати найкращі моральні якості;

- прислухатися до корисних порад друзів;

- любити ближніх;

- бути ввічливою;

- вміти співчувати і співпереживати;

- мати вірних друзів;

- замислюватися над сенсом свого життя;

- шанувати Різдво.


Висновок: Подорож, яку здійснив Скрудж у Різдвяну ніч докорінно змінила героя. Він перетворюється на добру, щиру людину, якою пишається місто. Не всі розуміють «нового» Скруджа, та йому байдуже, бо він знає, що в житті найцінніше. Гроші, багатства усього світу не можуть замінити людині любов близьких, повагу інших людей та щирість спілкування. Справді казковий кінець!

- Скажіть особисто ви вірите в таке миттєве перетворення людини?

- А чому таке миттєве перетворення сталося із Скруджем?

(Бо все сталося в Різдвяну ніч – ніч всепрощення та благодаті Божої)

4. Проблемне питання:

Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною особою?

І ми знаємо тепер, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щирій людині відкриті істини радості буття.

VІІ. Домашнє завдання.

Виконати завдання на картках.

VІІІ. Оцінювання учнів.

Написати твір - роздум «Чи вірю я в Різдвяні дива».

 

На цьому наш урок закінчено. Дякую за увагу!

docx
Додано
1 лютого
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку