КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (10 клас)
Тема: Неологізми, стилістичні функції їх
Мета:
Тип уроку: поглиблення та засвоєння нових знань.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки: художня література, історія.
Обладнання: підручник, словник, таблиця.
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, бесіда, пошуково-вибіркова робота, творче спостереження з елементами аналізу, творче конструювання, робота в парах, тестові завдання, лексичні завдання, «Незакінчене речення»
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент.
СВ: Доброго ранку, шановний 10-й клас! Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте: Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці. Отже, за допомогою таких слів Ви самі себе налаштували на сьогоднішній урок. Сьогодні будемо плідно працювати і отримувати хороші оцінки за виконані завдання.
2. Оголошення теми й мети уроку.
3. Актуалізація опорних знань
Весь край слов’янський чує крок дружин, які спішать на збір у Дрогочин. (М. Бажан) На добрий час! То слухайте ж, кияне, то слухайте ж, брати всі цехові, кравці, шевці, золотарі, рибалки, ткачі; зброярські цехи, ковалі, перекупи, хлібниці, теслярі, кушніри, бондарі та кожум’яки, мужі громадські, славні і міцні! То слухай же, вельможний каштеляне, і осминки, і писар, що прийшли насильством наше світло загасить. (І. Кочерга)
— Які слова називаються застарілими?
— На які дві групи поділяються застарілі слова?
— Чому в мові з’являється пасивна лексика?
4. Вивчення нового матеріалу.
Неологізми (від грецьк. neos — новий, logos — слово) — це нові слова, які постійно з’являються в мові і, на відміну від архаїзмів, поповнюють її словниковий склад. З часом такі нові слова можуть стати загальновживаними, загальнолітературними. Розвиток суспільства, промисловості, науки і культури спричиняє появу нових предметів і явищ. Наприклад: логін, спам, постити, френдити, маркетолог, айфон, франшиза, управляєма миша, тролі, гугнити, лол. Одне з основних джерел поповнення складу неологізмів — слова іншомовного походження (наукові, політичні, економічні терміни). Серед неологізмів виділяють авторські — нові слова, утворені письменниками з метою образного передання того чи іншого поняття. Наприклад: Не дивися так привітно —яблуневоцвітно. (П. Тичина) «Чорнолапо іде кіт…» (М. Вінграновський). П. Тичина, Ю. Яновський, І. Драч, В. Стус, С. Жадан вважаються майстрами неологізмів в українській літературі. Причини появи неологізмів у мові різні:
а) потреба дати назви новим предметам і явищам: дисплей, принтер, бейсбол, бронедвері, гіпсокартон, йогурт, віце-прем'єр-міністр, електорат, клонування;
б) потреба замінити назву зрозумілішою, прозорішою, такою, що більш відповідає внутрішнім законам мови, її словотвірним особливостям: літак замість аероплан, вертоліт замість гелікоптер, рукоборство замість армреслінг, примірник замість екземпляр, відсоток замість процент, летовище замість аеродром.
в) бажання знайти свіжі образні назви, властиве мові письменників: бистроплин, вітровіння, сміхобризний, злотоцінно, трояндно
5. Вироблення практичних умінь і навичок.
Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитайте уривки віршованих творів. Знайдіть авторські неологізми, визначте їх роль у тексті. Запишіть, дайте тлумачення.
Он лащиться трава, ще й квіт — ласкавчик,
Мене ж ніщо у серце не торка:
Ні ліс, ні сад — зелений мій кудрявчик,
Ані в луску розплавлена ріка…
(П. Тичина)
Настане день, настане час —
І розіллється знов межами
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками-ділами,
Земля, що окропив Тарас
Громовозвукими словами.
(М. Рильський)
комп’ютерних технологій. З двома словами складіть речення (складнопідрядні та складносурядні) на тему: «Я і комп’ютер».
(Наприклад: мем, лол і т.д.)
Дзвінкостеблий, живоносне, цвіть, розпрозорилась, колисково, майбуття, широкополий, крутоберегий, самодзвонний, сивінь, високочолий, медоцвіт.
1 пара. Зустріч з другом (подругою) в інтернет-кав’ярні.
2 пара. Сучасна мода.
3 пара. Новинки у світі мобільного зв’язку.
А) Діла на копійку, а балачок на карбованець.
Б) З настанням ночі ринули до висоти під води, навантажені боєприпасами.
В) А я оце купила собі пакетик та вже так начіпсилась, що до вечора їсти не схочу.
Г) Після бою на набережній мінометники, залетівши в приміщення Парламенту, зіткнулися біля входу з Ференцом.
6. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок
1. Що називається неологізмами?
2. Наведіть приклади загальновживаних і індивідуальних неологізмів.
3. Як утворюються неологізми?
4. Яку стилістичну роль вони відіграють?
7. Домашнє завдання
СВ: 1) Підберіть найбільш поширені загальновживані неологізми, що відносяться: а) до громадсько-політичного життя; б) науки і техніки; в) медицини; г) культури.
2) Перепишіть речення. Знайдіть індивідуальні неологізми і поясніть їх стилістичну роль.
1. Україно моя! Чисті хвилі ланів, Променисті міста, голубінь легкокрила (М. Рильський). 2. Брати мої любі, милі, Вольні, труднокрилі (П. Тичина). 3. Весна, весна! Яка блакить! Який кругом прозор! Садками ходить брунькоцвіт, А в небі злотозор! (П. Тичина). 4. Горіло стокомбайнове поле, палахкотіла пуста солома, але коли були вже недалеко, сотні їх снопастих, важких, покірних, стояли по схилу. (О. Гончар).
8. Підсумок («Незакінчене речення»)
На уроці я дізнався (дізналася) про … .
На уроці я навчився (навчилась) … .
Я не зовсім зрозумів (зрозуміла) … .
Мені сподобалось … .
9. Виставлення оцінок.