23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урокпоглиблення та засвоєння нових знань на тему: "Неологізми, стилістичні функції їх "

Про матеріал
Учні поглиблюють знання про неологізми та їх стилістичні функції, збагачують свій словниковий запас.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (10 клас)

Тема: Неологізми, стилістичні функції їх

Мета: 

  • Навчальна: поглибити знання про неологізми та засвоїти їх стилістичні функції;
  • Розвивальна: розвивати розуміння взаємозв’язків між мовними явищами і суспільними реаліями;
  • Виховна: виховувати прагнення десятикласників до підвищення культури власного мовлення.

Тип уроку: поглиблення та засвоєння нових знань.

Внутрішньопредметні зв’язки:

  • Лексикологія і стилістика: відповідно до теми.
  • Словотвір: способи творення нових слів.
  • Синтаксис: словосполучення, речення, текст.

Міжпредметні зв’язки: художня література, історія.

Обладнання: підручник, словник, таблиця.

Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, бесіда, пошуково-вибіркова робота, творче спостереження з елементами аналізу, творче конструювання, робота в парах, тестові завдання, лексичні завдання, «Незакінчене речення»

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент.

СВ: Доброго ранку, шановний 10-й клас! Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте: Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці. Отже, за допомогою таких слів Ви самі себе налаштували на сьогоднішній урок. Сьогодні будемо плідно працювати і отримувати хороші оцінки за виконані завдання.

2. Оголошення теми й мети уроку.

3. Актуалізація опорних знань

  • Перевірка домашнього завдання.
  • Пошуково-вибіркова робота. Випишіть з речень приклади пасивної лексики (історизми, архаїзми).

Весь край слов’янський чує крок дружин, які спішать на збір у Дрогочин. (М.  Бажан) На добрий час! То слухайте ж, кияне, то слухайте ж, брати всі цехові, кравці, шевці, золотарі, рибалки, ткачі; зброярські цехи, ковалі, перекупи, хлібниці, теслярі, кушніри, бондарі та кожум’яки, мужі громадські, славні і міцні! То слухай же, вельможний каштеляне, і осминки, і писар, що прийшли насильством наше світло загасить. (І. Кочерга)

  • Бесіда з учнями.

— Які слова називаються застарілими?

— На які дві групи поділяються застарілі слова?

— Чому в мові з’являється пасивна лексика?

4. Вивчення нового матеріалу.

  • Робота з підручником (теорія, таблиця).
  • Слово вчителя (СВ)

Неологізми (від грецьк. neos — новий, logos — слово) — це нові слова, які постійно з’являються в мові і, на відміну від архаїзмів, поповнюють її словниковий склад. З часом та­кі нові слова можуть стати загальновживаними, загальнолітературними. Розвиток суспільства, промисловості, на­уки і культури спричиняє появу нових пред­метів і явищ. Наприклад: логін, спам, постити, френдити, маркетолог, айфон, франшиза, управляєма миша, тролі, гугнити, лол. Одне з основних джерел поповнення складу неологізмів — слова іншомовного походження (наукові, політичні, економічні терміни). Серед неологізмів виділяють авторські — нові слова, утворені письменниками з метою образного передання того чи іншого поняття. Наприклад: Не дивися так привітно —яблуневоцвітно. (П.  Тичина) «Чорнолапо іде кіт…» (М. Вінграновський). П. Тичина, Ю. Яновський,          І. Драч, В. Стус, С. Жадан вважаються майстрами неологізмів в українській літературі.                                                                                                                                                                                       Причини появи неологізмів у мові різні:

а) потреба дати назви новим предметам і явищам: дисплей, принтер, бейсбол, бронедвері, гіпсокартон, йогурт, віце-прем'єр-міністр, електорат, клонування;

б) потреба замінити назву зрозумілішою, прозорішою, такою, що більш відповідає внутрішнім законам мови, її словотвірним особливостям: літак замість аероплан, вертоліт замість гелікоптер, рукоборство замість армреслінг, примірник замість екземпляр, відсоток замість процент, летовище замість аеродром.

в) бажання знайти свіжі образні назви, властиве мові письменників: бистроплин, вітровіння, сміхобризний, злотоцінно, трояндно

5. Вироблення практичних умінь і навичок.

  • Робота з підручником

Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитайте уривки віршованих творів. Знайдіть авторські неологізми, визначте їх роль у тексті. Запишіть, дайте тлумачення.

Он лащиться трава, ще й квіт — ласкавчик,

Мене ж ніщо у серце не торка:

Ні ліс, ні сад — зелений мій кудрявчик,

Ані в луску розплавлена ріка…

(П. Тичина)

Настане день, настане час —

І розіллється знов межами

Земля, що освятив Тарас

Своїми муками-ділами,

Земля, що окропив Тарас

Громовозвукими словами.

(М. Рильський)

  • Творче конструювання. Пригадайте і запишіть 3 неологізми зі сфери

комп’ютерних технологій. З двома словами складіть речення (складнопідрядні та складносурядні) на тему: «Я і комп’ютер».
(Наприклад: мем, лол і т.д.)

  • Прочитайте індивідуальні неологізми. Складіть із ними словосполучення. Запишіть. Визначте стилістичний відтінок неологізмів.

Дзвінкостеблий, живоносне, цвіть, розпрозорилась, колисково, майбуття, широкополий, крутоберегий, самодзвонний, сивінь, високочолий, медоцвіт.

  • Робота в парах. Побудуйте діалог на одну із запропонованих тем, використовуючи при цьому неологізми.

1 пара. Зустріч з другом (подругою) в інтернет-кав’ярні.

2 пара. Сучасна мода.

3 пара. Новинки у світі мобільного зв’язку.

  • Тестові завдання. Позначте речення, в якому є неологізми.

А) Діла на копійку, а балачок на карбова­нець.

Б) З настанням ночі ринули до висоти під­ води, навантажені боєприпасами.

В) А я оце купила собі пакетик та вже так начіпсилась, що до вечора їсти не схочу.

Г) Після бою на набережній мінометники, залетівши в приміщення Парламенту, зіткнулися біля входу з Ференцом.

  • Лексичні завдання.
  1. Допишіть до кожного тематичного ряду 3–4 слова.
  • Назви складових компонентів комп’ютера: принтер,…
  • Назви нових тканин: креп-паризьєн,…
  • Назви нових професій: візажист,…
  1. Складіть 2–3 речення з однорідними чле­нами при узагальнюючому слові. Поясніть розділові знаки.

6. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

  • Бесіда за запитаннями:

1.    Що називається неологізмами?

2.    Наведіть приклади загальновживаних і індивідуальних неологізмів.

3.    Як утворюються неологізми?

4.    Яку стилістичну роль вони відіграють?

7. Домашнє завдання

СВ: 1) Підберіть найбільш поширені загальновживані неологізми, що відносяться: а) до громадсько-політичного життя; б) науки і техніки;              в) медицини; г) культури.

2) Перепишіть речення. Знайдіть індивідуальні неологізми і поясніть їх стилістичну роль.

1. Україно моя! Чисті хвилі ланів, Променисті міста, голубінь легкокрила    (М. Рильський). 2. Брати мої любі, милі, Вольні, труднокрилі (П. Тичина). 3. Весна, весна! Яка блакить! Який кругом прозор! Садками ходить брунькоцвіт, А в небі злотозор! (П. Тичина). 4. Горіло стокомбайнове поле, палахкотіла пуста солома, але коли були вже недалеко, сотні їх снопастих, важких, покірних, стояли по схилу. (О. Гончар).

8. Підсумок («Незакінчене речення»)

На уроці я дізнався (дізналася) про … .

На уроці я навчився (навчилась) … .

Я не зовсім зрозумів (зрозуміла) … .

Мені сподобалось … .

9. Виставлення оцінок.

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
21 січня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку